12 jarige alleen thuis

27-03-2020 08:30 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen, ik vroeg me af hoe andere ouders met vitale beroepen dit doen. Onze jongste kan naar de opvang op school, maar de oudste (ASS, dus zeer gehecht aan structuur) kan nergens terecht. Hij zit ik de brugklas en is binnen een uur klaar met zijn dagelijkse huiswerk. En aangezien er geen toezicht is, bestaat de rest van de dag dus uit gamen. Niet echt een wenselijke situatie zeg maar :| . Ik werk 3 dagen en ben van 7.00 tot ca. 17.00 de deur uit.
ghost79 wijzigde dit bericht op 27-03-2020 08:43
6.92% gewijzigd
Waarom niet wenselijk? Prima oplossing lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
Nood breekt wetten. Lekker laten gamen.
Alle reacties Link kopieren
Zou hij het leuk vinden om boodschappen te doen? (En kunnen)
Als echt iets nuttigs kunnen bijdragen aan deze tijd.
Hoevaak is hij alleen thuis?
De dagen dat er wel iemand thuis is kan hij toch minder gamen?
Of maak een rooster en laat hem wat huishoudelijke taken doen. Daarnaast zet je er wat beweging op. En je laat hem extra gamen.
Alle reacties Link kopieren
ons VO heeft ook opvang (nou ja, Les) voor pubers met ouders met een vitaal beroep
Alle reacties Link kopieren
Minimaal 1,5 meter afstandvan anderen, check.

Komt hij nog wel achter de computer vandaag om te eten en drinken? Zo ja, dan heeft hij de tijd van zijn leven. Zo nee, dan zou ik het ook een probleem vinden.
Alle reacties Link kopieren
Maartje2016 schreef:
27-03-2020 08:39
Minimaal 1,5 meter afstandvan anderen, check.

Komt hij nog wel achter de computer vandaag om te eten en drinken? Zo ja, dan heeft hij de tijd van zijn leven. Zo nee, dan zou ik het ook een probleem vinden.

Ja, tussendoor wordt er ook nog wel wat naar binnen gepropt.
Alle reacties Link kopieren
Ghost79 schreef:
27-03-2020 08:41
Ja, tussendoor wordt er ook nog wel wat naar binnen gepropt.
en een lijst met taken??
De was
Pakjes ophalen
Stofzuigen
keuken dweilen
Vaatwasser
Aardappels schillen

Voordeel van een 12 jarige, die kunnen gewoon vrijwel alles
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hetzelfde probleem. Maar kind hier is nu vaak te laat ‘in’ de les. En had zijn mentor gevraagd of hij wel aanwezig moest zijn. Ik heb school gemaild met de vraag of hij daar opgevangen kan worden (school heeft in het begin aangegeven dat dat een optie kon zijn). Ik hoop vandaag antwoord te krijgen.

Als dat niet meer kan dan zou ik het ook niet weten.
Als hij zo gehecht is aan structuur, kun je dan geen schema achterlaten op een whiteboard dat hij die dag moet afwerken? Samen maken natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
27-03-2020 08:43
en een lijst met taken??
De was
Pakjes ophalen
Stofzuigen
keuken dweilen
Vaatwasser
Aardappels schillen

Voordeel van een 12 jarige, die kunnen gewoon vrijwel alles

Ja, dat was ik ook wel van plan. Doet hij ook wel als we thuis zijn, maar vaak heeft hij daar nog wel begeleiding bij nodig. Wil hem nu liever ook niet naar de winkel sturen enzo.
Alle reacties Link kopieren
hij breekt de boel niet af als je weg bent? lekker laten gaan dan
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook in overleg met zoon een soort dagindeling maken.
Met verplichte klusjes en een blokje om. Als hij dan zijn klusjes en schoolwerk af heeft is hij vrij om te gamen.
Hoe doen jullie het dan in schoolvakanties, dan is hij ook wel eens alleen thuis neem ik aan.

Edit, ik zie nu dat het maar om drie dagen per week gaat.
Lekker laten gaan zou ik zeggen ;)
mida wijzigde dit bericht op 27-03-2020 08:51
15.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ghost79 schreef:
27-03-2020 08:45
Ja, dat was ik ook wel van plan. Doet hij ook wel als we thuis zijn, maar vaak heeft hij daar nog wel begeleiding bij nodig. Wil hem nu liever ook niet naar de winkel sturen enzo.
Misschien verrast hij je wel als hij 1 of 2 klusjes gespreid over een hele dag in zijn eigen tempo kan doen. En ga er dan ook niet vanuit dat alles gelijk volgens je eigen normen gaat, want hij moet er wel ingroeien natuurlijk ;-)

Een beetje net als een peuter die zich opeens zelf blijkt te kunnen aankleden (sorry, dat is mijn referentiekader).
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
27-03-2020 08:45
Als hij zo gehecht is aan structuur, kun je dan geen schema achterlaten op een whiteboard dat hij die dag moet afwerken? Samen maken natuurlijk.

Dat was ik sowieso van plan, maar denk niet dat daar veel van terecht komt zonder toezicht en begeleiding.
Alle reacties Link kopieren
Mijn pubers zijn ouder en hebben geen ASS, maar als ik een paar dagen in een rommelig huis thuis kom, dan app ik ze eind van de middag even:
Let op, je zeurende moeder komt zo thuis, mocht je nog iets vergeten zijn...

Als ik dan thuis kom, is het aanrecht leeg, etcetc
Alle reacties Link kopieren
MIDA schreef:
27-03-2020 08:48
Ik zou ook in overleg met zoon een soort dagindeling maken.
Met verplichte klusjes en een blokje om. Als hij dan zijn klusjes en schoolwerk af heeft is hij vrij om te gamen.
Hoe doen jullie het dan in schoolvakanties, dan is hij ook wel eens alleen thuis neem ik aan.

Dan past oma op. Normaal ook uit school. Gelukkig vindt hij trampoline springen ook leuk, dus komt nog wel een paar keer per dag buiten en krijgt zijn beweging (maar nu is het dan ook goed weer natuurlijk).
Alle reacties Link kopieren
Vindt hij het vervelend om 3 dagen alleen thuis te zijn? Anders niet te druk om maken! Extra klusjes zijn mooi meegenomen als hij dat doet, maar zo niet, dan niet hoor! Voel je niet schuldig dat hij alleen is! Ik vond het als kind heerlijk!
Ik laat de kinderen helemaal hun gang zijn. Ze zijn (beiden) zeer waarschijnlijk geslaagd. Zoon gamed de hele dag, speelt heel af en toe gitaar, chat met zijn vrienden online en laat de hond uit. Dochter sport in de tuin, maakt veel selfies en en maakt de tuin klaar voor de zomer. Prima, ik laat het los. Het is een hele gekke tijd nu. Anders hadden ze beiden heel hard zitten studeren voor hun examen. Alles is dicht, ze doen eigenlijk precies wat het RIVM voorschrijft. Ik geloof het wel even. Ik werk ook op een laag pitje (thuis) deze weken.
Alle reacties Link kopieren
kaartje1 schreef:
27-03-2020 08:37
Zou hij het leuk vinden om boodschappen te doen? (En kunnen)
Als echt iets nuttigs kunnen bijdragen aan deze tijd.

Vindt hij normaal wel leuk, maar vind ik nu weer een extra risico.
En voor 13.00 uur gebeurt er niets. Ze slapen uit. Slapen is goed! :-)
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
27-03-2020 08:38
ons VO heeft ook opvang (nou ja, Les) voor pubers met ouders met een vitaal beroep

Okee! Zal hier ook nog eens informeren dan. Bedankt.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
27-03-2020 08:38
ons VO heeft ook opvang (nou ja, Les) voor pubers met ouders met een vitaal beroep
Doen wij ook.

Dat moet kunnen hoor.
Alle reacties Link kopieren
broadway schreef:
27-03-2020 08:46
hij breekt de boel niet af als je weg bent? lekker laten gaan dan

Haha, nee hoor! Nooit gedaan ook. Juist heel erg rustig en op zichzelf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven