15 jaar en aan de pil?

14-08-2019 22:29 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dochter is net 15 maar heeft al best even een vast vriendje. Onvermijdelijk zullen ze binnenkort wel eens de lakens delen.
Mijn moeder zette mij rond mijn 16e aan de pil toen ik een vriendje kreeg. Had daar zelf niet zoveel over in te brengen😱
Condooms hebben ze tot hun beschikking maar het idee dat daar iets mis mee gaat..je moet er toch niet aan denken. Maar is 15 nog niet erg jong voor de pil? Wat is jullie ervaring? Zijn jullie dochters aan de pil en zo ja hoe oud waren ze toen?
Mijn vader stuurde mij naar de huisarts toen ik eind 15/begin 16 was. Hij dacht dat hij daarmee op tijd was.....
De pil kan prima met 15 jaar. Bijkomend voordeel is dat je dochter de pil kan doorslikken en dan dus minder vaak ongesteld is. Ik vond het ideaal voor mezelf en heb het mijn dochter ook jong aangeraden. Pas op haar 15e had ze er oren naar. De helft van haar vriendinnen slikte toen al de pil.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
14-08-2019 22:38
vind de huisarts dat ook ook verzin je zelf dat 15 te jong is?
Mijn huisarts heeft nog wel geprobeerd om mij eerst met pijnstillers te helpen (naproxen), omdat hij 16 wel echt vroeg vond en omdat het toen ook niet om anticonceptie ging. Twee maanden later ben ik alsnog met de pil gestart, want die pijnstilling hielp niets.

*Off topic*
Het opmerkelijke is: 14 jaar later heb ik bij een andere huisarts beter advies gekregen over de pijnstilling d.m.v. naproxen (want kinderwens, dus pil was hen optie meer) en blijkt het prima te helpen, maar ik had destijds gewoon niet de goede instructies gekregen over hoe het te gebruiken.......
Alle reacties Link kopieren
Vanzai schreef:
14-08-2019 22:39
De feiten wijzen uit dat jouw stelling de grootst mogelijke gevaarlijke onzin is. Neem het niet van mij aan, verdiep je in de Pearl-index. Periodieke onthouding is nog betrouwbaarder dan condooms.
Nounou, ik heb nooit de pil geslikt en ben zeer bewust kindvrij.
Als je ze goed gebruikt zijn ze echt wel betrouwbaar aangezien ik nooit zwanger ben geweest in mijn hele leven.
Iets wat ik van veeele pil-gebruikers niet kan zeggen (als ik het forum doorspit).
Ik vind 16 zeker niet te jong om aan de anticonceptie te gaan. Wel raad ik je aan om samen met je dochter en huisarts in gesprek te gaan over de mogelijkheden die er zijn, wat die mogelijkheden inhouden en wat de gevolgen ervan zijn. De pil kan je lichaam behoorlijk in de war maken en ik vind dat je die niet zomaar moet slikken zonder te weten wat je eigenlijk slikt en wat het met je lijf doet....

Niet alle reacties gelezen, dus wellicht heeft iemand anders je hier al op gewezen.
Alle reacties Link kopieren
Als ze seksueel actief is zeker aan de pil en sowieso dubbel safe. Dus pil én condoom.
Alle reacties Link kopieren
Ik was 14 jaar. Mijn vriendje betaalde.
Het had ons al wel een preek opgeleverd van het Rutgershuis.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Zou eerst samen met dochter gesprek hebben over de mogelijkheden.
Als puber vond ik de pil doodeng, altijd bang dat ik er eentje zou vergeten of door ziekte/overgeven niet zou werken. Ik had het wel prettig gevonden als mijn moeder/ouders met mij het gesprek aan was gegaan over de mogelijkheden.
Gebruik nu al jaren een spiraaltje en wat geeft dat rust. Had ik dat toen maar geweten!
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochters vanaf ongesteldheid 13 jr handig om menstruatie te regelen.

Ze vroegen er niet zelf om ik kwam daarmee.

Ook handig als ze vriend kregen of nog moeten krijgen.

Een slimme meid etc...
Alle reacties Link kopieren
Oestra schreef:
14-08-2019 23:18
Nounou, ik heb nooit de pil geslikt en ben zeer bewust kindvrij.
Als je ze goed gebruikt zijn ze echt wel betrouwbaar aangezien ik nooit zwanger ben geweest in mijn hele leven.
Iets wat ik van veeele pil-gebruikers niet kan zeggen (als ik het forum doorspit).
Er zijn minstens net zoveel alleen pil gebruikers die nooit zwanger zijn geworden, als alleen condoom gebruikers die nooit zwanger zijn geworden. Wanneer je slechts 1 anti-conceptiemiddel gebruikt is het risico op een zwangerschap simpelweg een heel stuk groter dan wanneer je altijd 2 anti-conceptiemiddelen gebruikt.
Alle reacties Link kopieren
Ik was trouwens 14 toen ik aan de pil ging..
Liever aan de pil dan op haar 15de tienermoeder en jij oma.


Genoeg vriendinnen die dat spul vanaf hun 13 à 14 gebruikten.
Ik werd door moeders op m'n 13e meegesleept naar de huisarts voor "de pil" vanwege onregelmatig ongesteld zijn. Uiteindelijk misschien voor haar ook prettig, dan kan ze rekening houden met wanneer ze ongeveer ongesteld word... En buiten dat... So what?! Zit je dochter te wachten op nu al een kind? Sowieso, dubbele bescherming is geen overbodige luxe.
Alle reacties Link kopieren
Vind altijd grappig als ouders denken in te schatten wanneer hen kind seksueel actief wordt. Vaak zijn ze het al.

Ik begon op mijn 14e ivm menstruatie pijn maar niet veel later werd ik ook seksueel actief. Jong vind ik persoonlijk geen argument om het niet te doen. Jong is niet meetbaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik was ook net 15 toen ik aan de pil ging. Had een vriendje (inmiddels mijn man), dus was een logische stap en wilde toen absoluut niet zwanger worden. Mijn moeder kwam met het idee van de pil en ik vond het prima. Vond het ook wel makkelijk om menstruatie (was erg heftig) te regelen als ik bijv op kamp of wat dan ook ging. Dus ik vind 15 zeker niet te jong.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 15 slikt hem sinds kort ook, omdat ze elke 2 weken zo ongeveer ongesteld was en ook nog eens behoorlijk heftig. De huisarts vond het heel normaal.
Alle reacties Link kopieren
Ik was 14 toen ik met de pil begon (ook ivm acné)
Dus ik zeg sowieso niet te jong.
Alle reacties Link kopieren
Ik was 11 Jr toen ik begon, voor onhoudbare buikkrampen.
Alle reacties Link kopieren
Ik was 14 toen ik aan de pil ging, vooral wegens menstruatieklachten aangezien ik iedere maand 3 dagen ziek thuis moest blijven wegens krampen en migraine.
Toen ik 15 was had ik voor het eerst seks met mijn vriendje en gebruikte ik er ook nog condooms bij.

Mijn moeder gaf mij groot gelijk, want ze had nog geen zin om oma te worden en ze vond het ook niks om mij iedere maand zo ziek te zien.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Alle reacties Link kopieren
Ik was 16, zei tegen mijn moeder dat het nodig was ivm mijn vriendje. Mijn moeder vond het heel verstandig.

De waarheid was dat ik al twee keer een morning after pil had moeten nemen omdat we echt heel onvoorzichtig waren.

Ofwel: zorg dat je dochter het echt veilig doet.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
CherryBlossom- schreef:
15-08-2019 00:20
Vind altijd grappig als ouders denken in te schatten wanneer hen kind seksueel actief wordt. Vaak zijn ze het al.

Ik begon op mijn 14e ivm menstruatie pijn maar niet veel later werd ik ook seksueel actief. Jong vind ik persoonlijk geen argument om het niet te doen. Jong is niet meetbaar.
Dit, aparte vraag wel TO. Waarom vraag je dat hier en niet aan je dochter?
Alle reacties Link kopieren
Ik was nog veel jonger toen ik aan de pil ging. Niet vanwege de anticonceptie, maar omdat ik hele hevige acne had. Mijn moeder was daar geen fan van, maar de huisarts kon haar ervan overtuigen dat er geen medische bezwaren waren.
Alle reacties Link kopieren
Ik was 13. Ik had sinds het begin al last van ontzettende buikpijn, overgeven en diarree als ik ongesteld moest worden en was elke maand dus een dag thuis. Toen ik hoorde dat de pil daar tegen kon helpen ben ik ermee naar mijn moeder gegaan en zijn we de pil gaan halen. Mijn eerste vriend kreeg ik op mijn 18e maar toen slikte ik de pil dus al jaren.
De pil slikt men op wel jongere leeftijd tegen ongesteldheidsklachten. Het is een medicijn naast dat het ook nog helpt zwangerschap te voorkomen. Gewoon doen dus.
Alle reacties Link kopieren
Allemaal bedankt voor jullie antwoorden! 15 iszo gek nog niet dus.
Ik ga het met haar bespreken en dan eens langs de huisarts.
Ze heeft ook behoorlijk acné, de diane die vroeger voorgeschreven werd mag niet meerbegreep ik ivm trombose. De huisarts kan ons vast adviseren welke pil voor haar geschikt is!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven