15 jaar en aan de pil?

14-08-2019 22:29 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dochter is net 15 maar heeft al best even een vast vriendje. Onvermijdelijk zullen ze binnenkort wel eens de lakens delen.
Mijn moeder zette mij rond mijn 16e aan de pil toen ik een vriendje kreeg. Had daar zelf niet zoveel over in te brengen😱
Condooms hebben ze tot hun beschikking maar het idee dat daar iets mis mee gaat..je moet er toch niet aan denken. Maar is 15 nog niet erg jong voor de pil? Wat is jullie ervaring? Zijn jullie dochters aan de pil en zo ja hoe oud waren ze toen?
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp niet dat je dat hier komt vragen. 15 is tegenwoordig een leeftijd waarop ze al seks hebben. Dat is echt niet bijzonder of uitzonderlijk.

Mijn oudste met 15 aan de pil en tweede dochter met 13. Ik heb over een kleine tien jaar mijn jongste volwassen en ben dan echt wel klaar met kinderen verzorgen en opvoeden. Want drie keer raden wie er de klos is als ze als tiener zwanger thuiskomen en hun leven nog moet beginnen...

En ik heb altijd ook nog een condoom gebruiken, al dramt hij nog zoveel dat hij dat niet wil want “jij bent toch aan de pil?” er ingestampt. Een kind is niet het enige dat je aan seks kunt overhouden. Zoons heb ik overigens ook verantwoordelijkheid op dat gebied proberen bij te brengen.
Alle reacties Link kopieren
ik was 15
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Vanzai schreef:
14-08-2019 22:37
Dan verbied je haar toch gewoon om seks te hebben tot haar 18e?
Tja denk dat dat heel moeilijk te handhaven is .
Ik vind het ook ergens beetje vreemd dat sex zo losgekoppeld is van zwangerschap.
Maar goed, beter aan de pil met 15 jaar dan zwanger met 15 jaar!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn dochter, zodra ze haar eerste vriendje had, voorgesteld dat ze aan de pil zou gaan. Ze was toen nog niet aan seks toe maar beter al voorbereid zijn dan te laat. Ze was toen 16. Maar zij is een heel ander kind dan haar zusje van nu 11. Die zet ik denk ik maar aan de pil zodra ze ongesteld wordt :-| Zij is heel beïnvloedbaar en hoewel ze nu wel ‘verkering’ had op vakantie met een jongetje van 12 was zoenen nog echt iets van ‘blerggg!’
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Zhy schreef:
14-08-2019 22:49
Nou, interesse in jongens kreeg mijn dochter al vanaf haar twaalfde (start middelbare school) en dat vind ik toch wel wat jong om aan de pil te gaan. Maar door hierover in gesprek te blijven met haar, weet ik dat ze op dit moment zelf echt nog niet verder wil dan zoenen (14 jaar inmiddels). Ik heb haar wel duidelijk gemaakt dat als ze wel toe is aan seks hebben, ze zorgt dat ze aan de pil is. Ze kan dat met mij bespreken maar ze kan ook naar de huisarts en het zelf regelen.
Uiteraard moet ze naast de pil ook nog zorgen dat hij een condoom gebruikt.
In dat geval gaat ze gewoon vanaf haar twaalfde aan de pil. Je weet maar nooit, ik deed ook altijd alsof ik geen interesse in seks had tegen mijn moeder....bah seks doe normaal mam, maar wel al een beetje stiekem op internet surfen ect....bovendien kunnen ze meteen hun menstruatie uitstellen/regelen en hopelijk helpt het ook wat tegen klachten.

Naar iedereen:
Over condooms: heel belangrijk, dat geef ik ze ook mee maar ik ken veel meiden (vroegere vriendinnen ect) die echt niet altijd een condoom gebruikten. Het kan best moeilijk zijn voor jonge meiden om altijd een condoom af te dwingen, als ze toch een x op zijn of hun vriendje hun overtuigd dat het wel even snel zonder kan...
Lluvia schreef:
16-08-2019 12:53
In dat geval gaat ze gewoon vanaf haar twaalfde aan de pil. Je weet maar nooit, ik deed ook altijd alsof ik geen interesse in seks had tegen mijn moeder....bah seks doe normaal mam, maar wel al een beetje stiekem op internet surfen ect....bovendien kunnen ze meteen hun menstruatie uitstellen/regelen en hopelijk helpt het ook wat tegen klachten.

Naar iedereen:
Over condooms: heel belangrijk, dat geef ik ze ook mee maar ik ken veel meiden (vroegere vriendinnen ect) die echt niet altijd een condoom gebruikten. Het kan best moeilijk zijn voor jonge meiden om altijd een condoom af te dwingen, als ze toch een x op zijn of hun vriendje hun overtuigd dat het wel even snel zonder kan...
anoniem_377120 wijzigde dit bericht op 13-09-2019 02:50
21.69% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf aan de pil begonnen vrijwel vlak nadat ik voor het eerst ongesteld werd, dus is was iets van 13 denk ik. Meer om die ongesteldheid te stoppen dan tegen zwangerschap of iets dergelijks, maar toch. Ik zie het probleem niet echt. Wil je liever dat ze zwanger wordt dan de pil neemt? Want het gaat echt niet beïnvloeden of ze nou seks heeft of niet.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder regelde het ook rond die leeftijd, om precies dezelfde reden. Ze heeft zelf op haar 15e abortus laten plegen.

Wel is het zo dat ik op mijn 23e stopte met de pil, wegens even geen anticonceptie meer willen. En pas toen voelde ik wat een effect dat ding had op m’n gemoedstoestand. Eerst dacht ik dat die donkere wolk door de puberteit kwam, later omdat het bij me zou horen. Maar nu weet ik dat het toch echt de pil is geweest
Alle reacties Link kopieren
Vanzai schreef:
14-08-2019 22:39
De feiten wijzen uit dat jouw stelling de grootst mogelijke gevaarlijke onzin is. Neem het niet van mij aan, verdiep je in de Pearl-index. Periodieke onthouding is nog betrouwbaarder dan condooms.


Zojuist Pearl index hier bekeken: https://www.gynmed.at/en/contraception/comparison-table

Maar daar staat toch echt dat condooms effectiever zijn dan ‘natural family planning’ (wat volgens mij periodieke onthouding is).
Zo jong vind ik 15 niet voor anticonceptie. Beter dat dan zwanger raken. Wat fijn voor jou en je dochter dat je het zo makkelijk en open met haar over dit soort onderwerpen kan hebben.

Wat anticonceptie betreft, wat wil ze zelf? En ondanks dat het door huisartsen vaak het eerst voorgeschreven middel is; past de pil wel bij jouw puber? Elke dag rond een vast tijdstip iets innemen, met stopweek, wat je vooral niet moet vergeten en correct moet gebruiken klinkt best als een ding voor een puber die (straks) allicht meer bezig is met school, sport,vriendjes en feestjes. Zou een spiraaltje of implanon staafje (3 of 5/10 jaar geen omkijken naar en lagere/geen hormonenafgifte) geen betere match zijn voor haar in deze fase?
Alle reacties Link kopieren
CallieB schreef:
19-08-2019 07:41
Zo jong vind ik 15 niet voor anticonceptie. Beter dat dan zwanger raken. Wat fijn voor jou en je dochter dat je het zo makkelijk en open met haar over dit soort onderwerpen kan hebben.

Wat anticonceptie betreft, wat wil ze zelf? En ondanks dat het door huisartsen vaak het eerst voorgeschreven middel is; past de pil wel bij jouw puber? Elke dag rond een vast tijdstip iets innemen, met stopweek, wat je vooral niet moet vergeten en correct moet gebruiken klinkt best als een ding voor een puber die (straks) allicht meer bezig is met school, sport,vriendjes en feestjes. Zou een spiraaltje of implanon staafje (3 of 5/10 jaar geen omkijken naar en lagere/geen hormonenafgifte) geen betere match zijn voor haar in deze fase?
Prikpil is dan waarschijnlijk handiger. Werkt voor 3 maanden en is zonder stopweek. Is veel minder gedoe en heeft minder risico's dan iets in laten brengen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven