40 uur werken met kleine kinderen

23-01-2020 22:19 495 berichten
Wie heeft hier ervaring mee?

De meeste moeders die ik ken die zeggen fulltime te werken hebben eigenlijk allemaal een contract voor 32/36 uur en werken dan 4x8 of 4x9. Is er hier een moeder met een baby echt 5 dagen niet thuis?

Achtergrond: kinderloze vriendin vindt het gek dat ik hier moeite mee zou hebben en het niet zou willen. Volgens haar kun je dan nergens aan de slag en ben je dan al veredelde thuisblijfmoeder. Ik beweer dat het echt zeldzaam is dat jonge moeders het prima vinden om alleen de weekenden met hun baby's te hebben, en dat vier dagen heel normaal en al vrij ambitieus is.

Het is trouwens niet mijn bedoeling om te (ver)oordelen: ik werk 32 uur en daar krijg ik al veel scheve blikken mee. Ik had alleen nog niet meegemaakt dat degene met de scheve blik juist vond dat ik te weinig werk. Wat mij betreft is het sowieso helemaal aan de moeder.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
29-01-2020 13:37
Maar als het niet veel uitmaakt maakt het dus óók weinig uit als een ouder juist wél veel weg is?
Dat schrijf ik toch?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
lux- schreef:
29-01-2020 13:14
Maar veel moeders die (bijna) fulltime willen werken brengen hun kinderen dus niet 5 dagen weg, maar verdelen de zorg eerlijker met de vader, waardoor die kinderen in de praktijk meestal maar 3 dagen naar de opvang gaan, en niet 5 :lightbulb:
Precies.
Solomio schreef:
29-01-2020 13:38
Dat schrijf ik toch?
Eh ja klopt. Bedoelde: dan maakt het dus ook weinig uit als een van de ouders juist veel thuis is.
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
29-01-2020 13:14
Maar veel moeders die (bijna) fulltime willen werken brengen hun kinderen dus niet 5 dagen weg, maar verdelen de zorg eerlijker met de vader, waardoor die kinderen in de praktijk meestal maar 3 dagen naar de opvang gaan, en niet 5 :lightbulb:

Klopt. Zo doen wij het inderdaad ook - dochter gaat meestal 3 keer per week naar de nursery en is de andere dagen thuis. In ons geval is ze dan vaker met mijn man samen. Maar als hij dat niet had kunnen opvangen had ik een ander plan qua werk getrokken vermoed ik. De nursery is flexibel dus een enkele keer gaat ze 4 keer per week, maar persoonlijk vind ik 3 dagen nursery 4 dagen thuis een fijne balans.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
29-01-2020 13:12
Of gewoon "een baan" zonder dat dat verder echt eem carriere is maar wel iets dat iemand leuk vindt om te doen. Maar waarmee met "leuk" dan verder wel alles is gezegd. Niet enorm gepassioneerd of het allerfijnste wat je je op de wereld kunt voorstellen, maaaf gewoon "leuk". Maar dan dus wel voor maximaal 20 of 24 uur. En ook niet zó leuk dat je het tot je 89e wil doen maae waarvan je zegt: paar jaar eerder stoppen lijkt me heerlijk.

Maar toch roept dat heel erg vaak ongeloof, irritatie of boosheid op.
Inderdaad, ik heb zelf helemaal niks met carrière maken. Heb een leuke baan in de administratie voor 2,5 dag, leuke organisatie, leuke collega's. En werk dat er toe doet (onderwijs). Prima naar mn zin. Verdien samen met mn man genoeg om goed rond te kunnen komen. Totaal geen behoefte aan carrière maken. Mn man heeft het op zich ook naar zn zin op zn werk maar echt niet dat hij graag fulltime wil werken. Is er mee bezig om een dag te minderen. Hij vindt het maar onzin dat je je 'hele' leven alleen maar aan het werk bent. Waarom? Om meer en meer geld te verdienen? Grotere auto te kunnen kopen? Mooier huis? Vinden wij niet belangrijk. Gewoon een leuke baan, goed salaris, en daarnaast ook vrije tijd hebben, tijd voor de kinderen etc. Wij vinden dat er belangrijkere dingen in het leven zijn dan werken en geld verdienen. Natuurlijk is geld verdienen belangrijk, maar als je ook prima rond kan komen met minder uren, waarom niet.
tulpje21 wijzigde dit bericht op 29-01-2020 14:20
5.10% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Herfstblaadje19 schreef:
29-01-2020 13:40
Precies.
Dat snap ik, daar heb ik het dan niet over, maar over gevallen waar beide ouders (bijna) fulltime werken.
Moeten ze ook zelf weten natuurlijk, zeg niet dat dat verkeerd is, maar zeg alleen dat ik dat zelf niet zou willen. Ik ken zelf echt wel gezinnen waarbij de kinderen 4 dgn in de week naar gastouder/opa en oma etc gaan. Ik zou zelf ook niet alleen maar thuis willen zitten. Dus voor mij is 2,5 dag ideaal.
Alle reacties Link kopieren
Op zich is er niks mis met veel werken en ook niet echt met weinig werken. Hoewel ik als collega dat laatste altijd erg vervelend vindt. Het schiet gewoon niet erg op met maar 2 tot 3 dagen per week.

Wat beter is voor kinderen? Geen idee. In de ene tak van de familie werken alle ouders minimaal 40 uur in de week, in de andere tak veel thuisblijfmoeders. Alle kinderen lijken even blij, doen het goed op school en er zijn volgens mij (nog) geen signalen van of psychische problemen.
Oh ja, die hoor je ook wel vaak: ‘wij vinden dat er belangrijker dingen in het leven zijn dan alleen maar werken en geld verdienen.’ Leuk ook, als dat komt van iemand wier man fulltime werkt.
Ik ben dan altijd geneigd om te zeggen dat ik niets belangrijkers weet. De hele uitspraak is natuurlijk een open deur. Niemand vindt zijn werk het belangrijkst.
Alle reacties Link kopieren
tulpje21 schreef:
29-01-2020 14:17
Dat snap ik, daar heb ik het dan niet over, maar over gevallen waar beide ouders (bijna) fulltime werken.
Moeten ze ook zelf weten natuurlijk, zeg niet dat dat verkeerd is, maar zeg alleen dat ik dat zelf niet zou willen. Ik ken zelf echt wel gezinnen waarbij de kinderen 4 dgn in de week naar gastouder/opa en oma etc gaan. Ik zou zelf ook niet alleen maar thuis willen zitten. Dus voor mij is 2,5 dag ideaal.
De mijne gaat inderdaad 4 dagen naar de opvang. Ik heb een baan die ik heel erg leuk vind, en die kan niet in 2,5 dag. Niet omdat mijn baas dat niet toestaat of zo, maar het is gewoon echt niet reeel. Wat ik wel in 2,5 zou kunnen doen, vind ik veel minder leuk. Het gaat me niet om het geld (dan had ik betere carrière keuzes kunnen maken), en dus ook niet om grote auto’s (mijn Alto is niet echt een statussymbool zeg maar). Het gaat en om werk waar ik gelukkig van word, wat ook meteen mijn hobby is. Ik heb dus daarnaast niet ook nog tig hobbies die ook nog tijd kosten, dat dan weer niet. De tijd die ik niet werk, is grotendeels voor kind (ok, en het forum :-p).

Oh, en waarom mijn man niet minder is gaan werken: die is er niet (of vrouw of wat voor partner dan ook). Dus die optie is er ook simpelweg niet.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
29-01-2020 13:43
Eh ja klopt. Bedoelde: dan maakt het dus ook weinig uit als een van de ouders juist veel thuis is.
Klopt, maakt gewoon niks uit.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
tulpje21 schreef:
29-01-2020 14:11
Inderdaad, ik heb zelf helemaal niks met carrière maken. Heb een leuke baan in de administratie voor 2,5 dag, leuke organisatie, leuke collega's. En werk dat er toe doet (onderwijs). Prima naar mn zin. Verdien samen met mn man genoeg om goed rond te kunnen komen. Totaal geen behoefte aan carrière maken. Mn man heeft het op zich ook naar zn zin op zn werk maar echt niet dat hij graag fulltime wil werken. Is er mee bezig om een dag te minderen. Hij vindt het maar onzin dat je je 'hele' leven alleen maar aan het werk bent. Waarom? Om meer en meer geld te verdienen? Grotere auto te kunnen kopen? Mooier huis? Vinden wij niet belangrijk. Gewoon een leuke baan, goed salaris, en daarnaast ook vrije tijd hebben, tijd voor de kinderen etc. Wij vinden dat er belangrijkere dingen in het leven zijn dan werken en geld verdienen. Natuurlijk is geld verdienen belangrijk, maar als je ook prima rond kan komen met minder uren, waarom niet.

Sommige mensen vinden hun werk echter ook gewoon heel leuk. Ik kan financieel best iets minder werken maar dat heeft voor mij andere nadelen. Mijn werk wordt er een stuk minder leuk van omdat bepaalde dingen die ik nu doe ik dan niet kan doen. Op de langere termijn heb ik ook mindere kansen qua promotie en wederom dat zijn kansen die het werk alleen maar leuker maken. En of ik wat belangrijkers te doen heb? Ik zou eigenlijk niet weten wat. Wat zou ik concreet met extra vrije tijd doen? Meer tijd met de kinderen doorbrengen? Deels inderdaad met de jongste kinderen (de oudsten zitten op de middelbare school) en uiteraard is tijd met de kinderen belangrijk. Maar verder? Meer huishouden? Meer hobbies? Ja dat kan natuurlijk maar dat is voor mij niet belangrijker dan werk.

Overigens snap ik ook prima dat mensen een keuze maken om minder uren ter werken om meer tijd te hebben voor hobbies en dergelijke.

Concreet zou ik waarschijnlijk helemaal niet zo veel meer doen qua dingen buiten werk. Als ik nu een vrije dag heb dan merk ik al dat alles wat normaal gesproken vlug en efficient gebeurd gewoon wat meer tijd kost. Als ik minder zou werken dan zou mijn huidige sociale leven, hobbies, huishouden gewoon doorgaan en dan op een relaxter en rustiger tempo (en wederom ik kan me prima voorstellen dat mensen die keuze maken)
MinkeDeWit schreef:
29-01-2020 14:45
Oh ja, die hoor je ook wel vaak: ‘wij vinden dat er belangrijker dingen in het leven zijn dan alleen maar werken en geld verdienen.’ Leuk ook, als dat komt van iemand wier man fulltime werkt.
Ik ben dan altijd geneigd om te zeggen dat ik niets belangrijkers weet. De hele uitspraak is natuurlijk een open deur. Niemand vindt zijn werk het belangrijkst.
Wie zegt dat? Waarom wordt er zo vaak gedacht dat als de een niet/weinig werkt dat de ander dan full time werkt? Of is dat vaak wel de praktijk?
Valia_1 schreef:
29-01-2020 17:25

Als ik nu een vrije dag heb dan merk ik al dat alles wat normaal gesproken vlug en efficient gebeurd gewoon wat meer tijd kost. Als ik minder zou werken dan zou mijn huidige sociale leven, hobbies, huishouden gewoon doorgaan en dan op een relaxter en rustiger tempo (en wederom ik kan me prima voorstellen dat mensen die keuze maken)
Dat merk ik inderdaad wel. Alles gaat op zijn ooie dooie.
NYC schreef:
29-01-2020 19:07
Dat merk ik inderdaad wel. Alles gaat op zijn ooie dooie.

Inderdaad. Toen ik ooit een paar jaar thuis was, kon ik me niet meer voorstellen waar ik ooit de tijd vandaan moest halen om weer te gaan werken. Toen ik een opleiding met stage ging doen was ik echter zo weer gewend aan een strak ritme. En toen ik tijdelijk vier dagen werkte en man ook, lukte het ook allemaal. Nu werk ik er vast drie en regelmatig vier en dat lukt dan gelijk weer prima.
Alle reacties Link kopieren
tulpje21 schreef:
29-01-2020 14:11
Inderdaad, ik heb zelf helemaal niks met carrière maken. Heb een leuke baan in de administratie voor 2,5 dag, leuke organisatie, leuke collega's. En werk dat er toe doet (onderwijs). Prima naar mn zin. Verdien samen met mn man genoeg om goed rond te kunnen komen. Totaal geen behoefte aan carrière maken. Mn man heeft het op zich ook naar zn zin op zn werk maar echt niet dat hij graag fulltime wil werken. Is er mee bezig om een dag te minderen. Hij vindt het maar onzin dat je je 'hele' leven alleen maar aan het werk bent. Waarom? Om meer en meer geld te verdienen? Grotere auto te kunnen kopen? Mooier huis? Vinden wij niet belangrijk. Gewoon een leuke baan, goed salaris, en daarnaast ook vrije tijd hebben, tijd voor de kinderen etc. Wij vinden dat er belangrijkere dingen in het leven zijn dan werken en geld verdienen. Natuurlijk is geld verdienen belangrijk, maar als je ook prima rond kan komen met minder uren, waarom niet.
Wat een beperkt beeld van werken. Het gaat echt niet altijd alleen maar om carrières of geld. Ik vind werken veel meer dan dat. Zeker als je werk doet wat een beetje positieve bijdrage levert aan de maatschappij als geheel. Je draagt dan echt wat bij. Werk is niet alleen voor jezelf, maar ook voor het grotere geheel. Gezin is natuurlijk heel belangrijk, maar de wereld is groter dan je gezin. En werk is een manier om een positieve bijdrage te leveren aan die wereld. Waar je overigens zelf ook onderdeel van bent.

En meer op individueel vlak: werken kan ook gewoon heel bevredigend, uitdagend, afwisselend, leuk en fijn zijn.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
29-01-2020 14:45
Oh ja, die hoor je ook wel vaak: ‘wij vinden dat er belangrijker dingen in het leven zijn dan alleen maar werken en geld verdienen.’ Leuk ook, als dat komt van iemand wier man fulltime werkt.
Ik ben dan altijd geneigd om te zeggen dat ik niets belangrijkers weet. De hele uitspraak is natuurlijk een open deur. Niemand vindt zijn werk het belangrijkst.
Tuurlijk zijn die mensen er wel die leven voor hun werk, die steeds hogerop willen komen en steeds meer willen verdienen. Prima toch? Maar niet voor mijn man en mij.
Alle reacties Link kopieren
katkaatje schreef:
29-01-2020 19:59
Wat een beperkt beeld van werken. Het gaat echt niet altijd alleen maar om carrières of geld. Ik vind werken veel meer dan dat. Zeker als je werk doet wat een beetje positieve bijdrage levert aan de maatschappij als geheel. Je draagt dan echt wat bij. Werk is niet alleen voor jezelf, maar ook voor het grotere geheel. Gezin is natuurlijk heel belangrijk, maar de wereld is groter dan je gezin. En werk is een manier om een positieve bijdrage te leveren aan die wereld. Waar je overigens zelf ook onderdeel van bent.

En meer op individueel vlak: werken kan ook gewoon heel bevredigend, uitdagend, afwisselend, leuk en fijn zijn.
Tuurlijk. Ik ben ook heus geen thuisblijfmoeder. Ik vind mn werk ook leuk en vind het ook goed dat ik wat bijdraag in de maatschappij en dat ik iets anders doe dan alleen maar moederen. Ik wil mn werk ook helemaal niet missen.
Maar ik snap mijn man ook heel goed. Elke dag vroeg de deur uit (0700 uur) en rond 1730 uur weer thuis. Dan 's avonds regelmatig thuis ook nog wat werken, want druk druk. Is dat dan waar je voor leeft? Constant maar werken? Terwijl onze bankrekening niet laat zien dat we dat salaris maandelijks nodig hebben. Met iets minder lukt het ook wel. Dus hij denkt er wel over om minder te gaan werken. Is alleen nog niet zo makkelijk in zijn functie. Hij wil gewoon meer tijd voor hobby's, thuis klussen, verbouwen, dingen die hij leuk vindt. En een dagje extra thuis bij de kinderen. Dat is wat ik bedoel. Hij vindt zn werk ook heus wel leuk en interessant en zinvol. Maar dat vindt ie het ook als het 4 dagen is ipv 5.
Ik ken zat mannen die meer voor carrière gaan. Cursussen volgen om zo meer te kunnen verdienen, regelmatig switchen van baan om stap hogerop te komen. Dat hoeft voor hem niet. En voor mij ook niet.
Alle reacties Link kopieren
tulpje21 schreef:
29-01-2020 20:28
Tuurlijk zijn die mensen er wel die leven voor hun werk, die steeds hogerop willen komen en steeds meer willen verdienen. Prima toch? Maar niet voor mijn man en mij.
Dat wil ik niet hoor. Ik wil gewoon een inhoudelijk boeiend vak en niet alleen maar werken om in mijn onderhoud te voorzien.

Daar zit je denkfout denk ik. Mensen die veel werken, die doen dat bijna altijd omdat ze het gewoon enorm gaaf vinden wat ze doen, niet voor het geld en de status. Anders is het gewoonweg niet vol te houden denk ik.

Toen ik nog een baan had die ik wel oké vond maar niet echt super boeiend verder, wilde ik ook zo min mogelijk werken. Maar nu vliegen de dagen voorbij.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
29-01-2020 13:14
Maar veel moeders die (bijna) fulltime willen werken brengen hun kinderen dus niet 5 dagen weg, maar verdelen de zorg eerlijker met de vader, waardoor die kinderen in de praktijk meestal maar 3 dagen naar de opvang gaan, en niet 5 :lightbulb:
Inderdaad, naar mijn idee is 5 dagen naar de opvang redelijk uniek in Nederland.
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
29-01-2020 20:53
Dat wil ik niet hoor. Ik wil gewoon een inhoudelijk boeiend vak en niet alleen maar werken om in mijn onderhoud te voorzien.

Daar zit je denkfout denk ik. Mensen die veel werken, die doen dat bijna altijd omdat ze het gewoon enorm gaaf vinden wat ze doen, niet voor het geld en de status. Anders is het gewoonweg niet vol te houden denk ik.

Toen ik nog een baan had die ik wel oké vond maar niet echt super boeiend verder, wilde ik ook zo min mogelijk werken. Maar nu vliegen de dagen voorbij.
Same here. Ik ambieer geen leidinggevende of managersfunctie, maar ik wil gewoon goed zijn in mijn vakgebied. En dat vereist inzet en scholing. Ik ben net terug van een meerdaagse cursus en ik popel om daar mee aan de slag te gaan. Ik vind mijn werk en vakgebied gewoon erg interessant.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven