40 uur werken met kleine kinderen

23-01-2020 22:19 495 berichten
Wie heeft hier ervaring mee?

De meeste moeders die ik ken die zeggen fulltime te werken hebben eigenlijk allemaal een contract voor 32/36 uur en werken dan 4x8 of 4x9. Is er hier een moeder met een baby echt 5 dagen niet thuis?

Achtergrond: kinderloze vriendin vindt het gek dat ik hier moeite mee zou hebben en het niet zou willen. Volgens haar kun je dan nergens aan de slag en ben je dan al veredelde thuisblijfmoeder. Ik beweer dat het echt zeldzaam is dat jonge moeders het prima vinden om alleen de weekenden met hun baby's te hebben, en dat vier dagen heel normaal en al vrij ambitieus is.

Het is trouwens niet mijn bedoeling om te (ver)oordelen: ik werk 32 uur en daar krijg ik al veel scheve blikken mee. Ik had alleen nog niet meegemaakt dat degene met de scheve blik juist vond dat ik te weinig werk. Wat mij betreft is het sowieso helemaal aan de moeder.
Alle reacties Link kopieren
Hier een loedermoeder die 40 uren werkt en 3 jongen kids onder de 6 jaar heeft.
Ik woon in het buitenland en heb 2 nannys die álles doen, schoonmaken, koken, kinderen opvangen als ze uit school komen (2 gaan naar school 1 is een half jaar).
Ik werk op 10 minuten van waar ik woon, dus ga vaak thuis lunchen met de 2 jongsten. De oudste haal ik 3 x per week op uit school, rest gaat hij met de schoolbus. We brengen de kinderen altijd gezamelijk naar school in de ochtend, en vanuit daar gelijk door naar werk.

In nederland werkte ik ook 40 uur, dat was echt veeeeel hectischer met kinderen droppen, plus ik had een totaal a flexibele werkgever, met 5 minuten te laat moest je de hele afdeling trakteren (ja kinderachtig he?!) plus thuiswerken hadden ze nog nooit van gehoord, en zat op 1.5 uur reisafstand enkele reis. Toen deze kans kwam, heb ik ook direct aangenomen.

Wat ik dus wil zeggen: de ene 40 uur is de andere 40 uur niet. Hangt van heel veel factoren af hoe relaxed je het met je werkgever kan regelen.
lemoos2 schreef:
24-01-2020 00:07
Mijn kleuter zat van die 40 werkuren van zijn moeder zo’n 23 uur op school. Poeh, 17 hele uren van die 168 gemist. En dat is dan nog in een baan waarvoor je fysiek 40 uur elders aanwezig moet zijn...
Nou als ik hier zo lees, is de kans aanwezig dat hij er een hechtingsstoornis van heeft opgelopen. Ik zou hem even laten nakijken.
Adelaide schreef:
23-01-2020 22:19
Wat mij betreft is het sowieso helemaal aan de moeder.

Aan de ouders! Niet alleen de moeder bepaalt zulke dingen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind ook dat uren in de werkweek weinig zeggen. Ik werk 32 uur, maar heb fikse werktijd 3 dagen per week (1 dag thuis). Ik ga die dagen vroeg weg en zie de kinderen in de ochtend niet. Ben dan 17/17.30 thuis en zie ze dan dus ongeveer 2/2,5 uur. Maar ik hoef in de uren dat ik thuis ben niet meer veel tijd aan het huishouden te besteden, daar komt een schoonmaakster voor. En man werkt ook 32 uur.

Ook kan ik met mijn werk flexibel zijn. Kan mijn thuiswerkdag regelmatig wisselen en doe soms s avonds wat en werk dan overdag korter. Daarnaast heb ik veel vrije dagen. Ben elk jaar 6 hele weken vrij en neem daarnaast in de overige vakantieweken een extra dag in de week vrij om bij de kinderen te zijn.
Volgens haar kun je dan nergens aan de slag en ben je dan al veredelde thuisblijfmoeder.

Dat zal me een zware steen geweest zijn zeg.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
24-01-2020 07:46
Aan de ouders! Niet alleen de moeder bepaalt zulke dingen.
Helemaal eens. Maar ik krijg toch wel regelmatig te horen dat iemand 32 uur veel vindt voor een moeder. Mijn man krijgt vaak te horen hoe goed het is dat hij ook een dag vrij heeft voor de kinderen. Een groot deel van de Nederlanders is wat dat betreft echt ouderwets.
Alle reacties Link kopieren
Tot na de geboorte van de derde fulltime gewerkt. Fulltime was in deze overigens veelmeer dan 40 uur en niet beperkt tot 5 dagen in de week. Maar gelukkig is het niet zo dat je dan op je werkdagen je kind niet hebt hoor zoals to suggereert en dat je alleen in het weekend/vrije dagen tijd met je kinderen doorbrengt.
Is denk ik geheel afhankelijk van je werktijden. Ik werkte zowel s'ochtends, 's middags , 's avonds als regelmatig ook 's nachts een paar uur. Of te wel veel van mijn werkuren sliepen de kinderen zodat ik op lange werkdagen toch nog overdag vaak thuis was.
Ik vond het combineren vooral moeilijk worden toen ze eenmaal naar school gingen. Praktisch gezien maar vooral ook het idee dat ik te veel miste. ben toen op een gegeven moment naar 30 uur terug gegaan.
sprietgras schreef:
24-01-2020 07:57
Helemaal eens. Maar ik krijg toch wel regelmatig te horen dat iemand 32 uur veel vindt voor een moeder. Mijn man krijgt vaak te horen hoe goed het is dat hij ook een dag vrij heeft voor de kinderen. Een groot deel van de Nederlanders is wat dat betreft echt ouderwets.
Ik werk 28 uur. Ik woon dan ook in achtergebleven gebied, maar ik ken geen enkele moeder die meer dan 24 uur werkt. Laat staan 28, 32 of zelfs 36 uur of meer. Ik krijg ook steevast te horen “Zo, dan werk je nog behoorlijk veel” (voor een moeder, hoor je ze er achteraan denken). Eerder kwam ik dan nog in de verleiding om mezelf te verdedigen en te vertellen dat mijn man veel thuis is waardoor de kinderen “maar 2 dagen per week opvang nodig hebben“. Tegenwoordig vertel ik dat juist met trots (“Ja lekker hè, en dan ook nog een man die veel thuis is, heerlijk!”) Of ik reageer er helemaal niet op.
Alle reacties Link kopieren
sprietgras schreef:
24-01-2020 07:57
Helemaal eens. Maar ik krijg toch wel regelmatig te horen dat iemand 32 uur veel vindt voor een moeder. Mijn man krijgt vaak te horen hoe goed het is dat hij ook een dag vrij heeft voor de kinderen. Een groot deel van de Nederlanders is wat dat betreft echt ouderwets.
Ja echt hè. En al die kerels bij mij op het werk die een dag vrij zijn, hebben het over hun “papa-dag”, maar toen ik mijn vrije dag mijn “mama-dag” ging noemen werd ik vreemd aangekeken.
Als stel met kinderen vinden/vinden wij samen zestig uur werken de max.

40/20 36/22 44/0 36/0 36/28 36/X is allemaal voorbij gekomen. Man werkt al 28 jaar bij dezelfde werkgever, ik niet en ben zelfs lange tijd werkloos geweesten. Nu werken we 36/24 maar dat is best nog goed doen, want ik heb veel vakantie (onderwijs) en de kinderen zijn groot en dragen ook hun steentje bij.
Alle reacties Link kopieren
Herfstblaadje19 schreef:
24-01-2020 08:09
Ik werk 28 uur. Ik woon dan ook in achtergebleven gebied, maar ik ken geen enkele moeder die meer dan 24 uur werkt. Laat staan 28, 32 of zelfs 36 uur of meer. Ik krijg ook steevast te horen “Zo, dan werk je nog behoorlijk veel” (voor een moeder, hoor je ze er achteraan denken). Eerder kwam ik dan nog in de verleiding om mezelf te verdedigen en te vertellen dat mijn man veel thuis is waardoor de kinderen “maar 2 dagen per week opvang nodig hebben“. Tegenwoordig vertel ik dat juist met trots (“Ja lekker hè, en dan ook nog een man die veel thuis is, heerlijk!”) Of ik reageer er helemaal niet op.

Gatverdamme, ik zou verhuizen. En dat meen ik serieus.
Alle reacties Link kopieren
Dubbeljus schreef:
24-01-2020 08:49
Gatverdamme, ik zou verhuizen. En dat meen ik serieus.
Hoezo? Alsof het normaal is om zo veel te werken als moeder?

Kijk, dat je als vrouw graag werkt, je werk leuk vindt en het liefst zoveel mogelijk uren maakt kan ik heel goed begrijpen. Maar dat je daarnaast nog kinderen hebt die meer dat de helft van de tijd dat ze wakker zijn op de opvang zitten dat snap ik dan niet. Kijk eens om je heen naar wat een rare samenleving we hebben geschapen met een volledig uit de hand lopende jeugdzorg?

Later, over een jaar of 20 zal je je afvragen of je het allemaal wel goed hebt gedaan en of het het allemaal wel waard was, dat jagen naar je eigen bestaansgeluk en het MOETEN hebben van een of meer kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Iedereen zit zich hier te verdedigen en zijn persoonlijke situatie uit te leggen. Zo zonde. Moet je helemaal niet doen.

Alleen omdat sugarmiss en die Willem (beide beroepsforummers zonder kinderen) wat onnozels zeggen over dat je als werkende OUDER je kinderen nooit ziet. Flauwekul natuurlijk en de moeite niet waard om serieus op in te gaan. Opvoeden gaat om veel meer dan alleen maar thuis zitten met je kind. Een goed leven voorleven, échte aandacht, een voorbeeld zijn, financiële zekerheid (En luxe) is minstens zo belangrijk, dat laat onderzoek ook zien. Zeker voor meisjes is het belangrijk een werkende moeder te zien.
anoniem_394429 wijzigde dit bericht op 24-01-2020 08:56
4.90% gewijzigd
willem1959 schreef:
24-01-2020 08:54
Hoezo? Alsof het normaal is om zo veel te werken als moeder?

Kijk, dat je als vrouw graag werkt, je werk leuk vindt en het liefst zoveel mogelijk uren maakt kan ik heel goed begrijpen. Maar dat je daarnaast nog kinderen hebt die meer dat de helft van de tijd dat ze wakker zijn op de opvang zitten dat snap ik dan niet. Kijk eens om je heen naar wat een rare samenleving we hebben geschapen met een volledig uit de hand lopende jeugdzorg?

Later, over een jaar of 20 zal je je afvragen of je het allemaal wel goed hebt gedaan en of het het allemaal wel waard was, dat jagen naar je eigen bestaansgeluk en het MOETEN hebben van een of meer kinderen.
Jij bent gewoon aan het stangen. Vervang vrouw eens voor man/ vader. :idee:
Alle reacties Link kopieren
willem1959 schreef:
24-01-2020 08:54
Later, over een jaar of 20 zal je je afvragen of je het allemaal wel goed hebt gedaan en of het het allemaal wel waard was, dat jagen naar je eigen bestaansgeluk en het MOETEN hebben van een of meer kinderen.
Ja, dit ervaarde mijn schoonvader ook zo. Hij werkte ongeveer 50 uur per week, terwijl schoonmoeder thuis was met de kinderen. Heel normaal in die tijd, maar hij drukte mijn man op het hart om het anders te doen.
Momenteel werken wij beide 30 tot 32 uur per week. Heel flexibel ook nog, dus de kinderen zijn ongeveer 4 tot 5 uur per week alleen thuis (voorheen bso). Wij ervaren 'samen 60' ook als heel prettig.
Ik heb altijd in sectoren gewerkt met een 36 urige werkweek, waar het normaal was om 4x9 te werken, met en zonder kinderen.

Ik heb nooit 40 uur gewerkt. Op mijn werk werkt niemand minder dan 32 uur.
Alle reacties Link kopieren
Ja 5 jaar lang met kinderen 5 dagen gewerkt. Vrijdagmiddag wel vaak vrij maar ook zeker 1-2 avonden weg. Met 1 oppas aan huis en een man die 3 dagen werkt was dat best te doen. Overal laminaat inmiddels heerlijk daar doen we het voor.
Wat kan het jou nou schelen wat iemand zonder kinderen van jouw werk vind. Ik werk 28 uur. Man 38. Nooit opvang nodig. Soms brengt moeder van school kleinste thuis. Dat is het.
Alle reacties Link kopieren
Dubbeljus schreef:
24-01-2020 08:55
Iedereen zit zich hier te verdedigen en zijn persoonlijke situatie uit te leggen. Zo zonde. Moet je helemaal niet doen.

Alleen omdat sugarmiss en die Willem (beide beroepsforummers zonder kinderen) wat onnozels zeggen over dat je als werkende OUDER je kinderen nooit ziet. Flauwekul natuurlijk en de moeite niet waard om serieus op in te gaan. Opvoeden gaat om veel meer dan alleen maar thuis zitten met je kind. Een goed leven voorleven, échte aandacht, een voorbeeld zijn, financiële zekerheid (En luxe) is minstens zo belangrijk, dat laat onderzoek ook zien. Zeker voor meisjes is het belangrijk een werkende moeder te zien.
Hoe kan je dat allemaal zelf doen als je kind bij het KDV zit? Denk je dat het zijn tijd daar met ogen en oren dicht rondbrengt? Wat is er heerlijker voor een kleintje dan bij moeder op schoot gevoed te worden in plaats van even snel snel door de 'pedagogisch medewerkster' (om maar even in de vrouw als opvoeder rol te blijven.
En dan luxe noemen als minstens zo belangrijk, nou dan weet ik genoeg zeg.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
24-01-2020 08:55
Jij bent gewoon aan het stangen. Vervang vrouw eens voor man/ vader. :idee:
Waarom zou ik. Wat zien ze dan op het KDV? Geen man te bekennen namelijk. Want dát willen de ouders dan weer niet, een man op het KDV.
Dubbeljus schreef:
24-01-2020 08:55
Iedereen zit zich hier te verdedigen en zijn persoonlijke situatie uit te leggen. Zo zonde. Moet je helemaal niet doen.

Alleen omdat sugarmiss en die Willem (beide beroepsforummers zonder kinderen) wat onnozels zeggen over dat je als werkende OUDER je kinderen nooit ziet. Flauwekul natuurlijk en de moeite niet waard om serieus op in te gaan. Opvoeden gaat om veel meer dan alleen maar thuis zitten met je kind. Een goed leven voorleven, échte aandacht, een voorbeeld zijn, financiële zekerheid (En luxe) is minstens zo belangrijk, dat laat onderzoek ook zien. Zeker voor meisjes is het belangrijk een werkende moeder te zien.

Sugarmiss heeft op zeker wel kind/kinderen, dus weet niet wat je met deze opmerking denkt te bereiken?
Alle reacties Link kopieren
:yawnee:
Ik mis alleen Pejeka nog in het rijtje usual suspects.
nessemeisje schreef:
24-01-2020 09:31
:yawnee:
Ik mis alleen Pejeka nog in het rijtje usual suspects.

Die heeft zijn internetuurtje pas 's avonds.
Ik vind als moeder fulltime werken en (kleine) kinderen hebben niet samen gaan!
Zeker niet met een baby. 32 uur is al (te) veel.
willem1959 schreef:
24-01-2020 09:28
Waarom zou ik. Wat zien ze dan op het KDV? Geen man te bekennen namelijk. Want dát willen de ouders dan weer niet, een man op het KDV.
Waar heb je het over? O_o

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven