4de of niet?

02-04-2020 00:19 181 berichten
We zijn hier trotse ouders van drie kinderen. Ze zijn vier, twee en een jaar allemaal jongens. Toch twijfel ik aan een vierde kind. Ook ik weet dat een vierde kind heel wat met zich meebrengt, extra plaats in het huis extra zitje in de auto, extra kleding,...
We hebben ook drie jongens wat als er nu een meisje zou bijkomen?
Maar toch blijft bij mij de vraag waarom geen vierde?
Nu in de coronatijd vind ik 3 niet teveel ook al zijn ze nu de hele dag thuis.
Mijn verstand zegt precies nee maar mijn gevoel zegt anders.
Mijn zwangerschappen en bevallingen waren allemaal positief.
Ik heb het moeilijk om hier mee om te gaan en weet niet goed hoe ik nu op dat gebied moet denken.
Zijn er hier mama's die hetzelfde meegemaakt hebben als de situatie waarin ik mij nu begint?
Graag jullie mening en alvast bedankt.
Alle reacties Link kopieren
Grote griebels. Denk je dat je onsterfelijk bent ofzo? Waarom in godsnaam het lot tarten als je al drie gezonde kids hebt? Waarom altijd gehoor geven aan de hormonale roep? Ik heb er één en nog jaren de wens voor een tweede gehad, maar het niet gedaan wegens ratio versus sensio.
Je moet het natuurlijk zelf weten, maar in deze tijd er ook vanuit gaan dat je het alleen moet doen mocht de relatie met inkomen enz. geen standhouden. Ik vind andere gedachten getuigen van nobel streven, maar zou het niet doen...
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Alle reacties Link kopieren
Tja, als jij graag een vierde wil en je man ook, kun je het doen. Als je alleen maar denkt ‘waarom niet?’ dan lijkt me dat niet echt een reden. Waarom zou je niet ... emigreren? Verhuizen? Een kindje adopteren? Op wereldreis gaan? Een hond nemen?

Ja.. waarom niet? Alles kan, maar dat is dan ook niet de vraag. De vraag is: wat wíl je?
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
RocketScienceFiction schreef:
02-04-2020 00:47
Kinderbijslag is trouwens bedacht door Hitler.
Ach nee kinderbijslag bestond eind 19e eeuw al in Frankrijk
Alle reacties Link kopieren
Ondanks dat ik zelf geen kinderen wil of heb snap ik best dat mensen graag een kind willen. Maar wanneer houdt het op? Wanneer is het genoeg? En wat doe je ze aan?
Niet. Er zijn al veel te veel mensen op de wereld. Vandaar het Corona virus, is goed tegen de overbevolking.
Als het bewoonbaar oppervlak maar groot genoeg is.
Dankzij viva is nummer 3 er ook gekomen.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees hierboven echt geen enkele goede reden om het niet te doen. Angst voor een scheiding, gehandicapt kindje, 4e jongetje, whatever is een slechte raadgever. Ik ben zelf ook 1 van 4 en dat is gewoon prima gegaan. De vraag wanneer is het genoeg? Wanneer heb je genoeg gereisd, wanneer heb je genoeg spullen? het is allemaal puur persoonlijk. Je hebt de Publieke opinie in deze tijd niet mee. Je mag best afgaan op je gevoel. Praten praten praten, kiezen en in het diepe springen. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Eens met AaltjeR. Ik kom ook uit een gezin van vier kinderen, mijn man ook. En beiden heel dankbaar voor onze geweldige broers en zussen. Heerlijk is het, nu nog steeds, om met z’n allen samen te zijn. Inmiddels met partners en kinderen zijn we in korte tijd uitgegroeid tot een hele grote familie maar we zijn nog altijd heel hecht met elkaar en steunen elkaar door dik en dun.

Ik zou zelf ook best heel graag vier kinderen willen, alleen vallen zwangerschappen mij zwaarder en bevallen is ook geen talent. Dus dat zou ik meenemen in de afweging, kan ik mijn gezin dat nog een keer 9 maanden aandoen? Maar als dat bij jou allemaal geen probleem is, zou ik niet weten waarom je het niet zou doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik moet er persoonlijk niet aan dénken om 4 kinderen te hebben, maar als jij dat wil en kan betalen enzo, tja waarom niet. Ik zou geen kinderen meer op deze wereld willen zetten. Te verrot, de wereld dan hé, niet ik.
Alle reacties Link kopieren
Ab_Normaal schreef:
02-04-2020 07:12
Als het bewoonbaar oppervlak maar groot genoeg is.
Dankzij viva is nummer 3 er ook gekomen.
Ik zie het haha
Heb je nu een ander huis? Want ik lees inderdaad dat je met 2 kinderen twijfelde of er nog plek was voor een 3de
Alle reacties Link kopieren
Minik schreef:
02-04-2020 07:27
Eens met AaltjeR. Ik kom ook uit een gezin van vier kinderen, mijn man ook. En beiden heel dankbaar voor onze geweldige broers en zussen. Heerlijk is het, nu nog steeds, om met z’n allen samen te zijn. Inmiddels met partners en kinderen zijn we in korte tijd uitgegroeid tot een hele grote familie maar we zijn nog altijd heel hecht met elkaar en steunen elkaar door dik en dun.

En had dat heel anders geweest als je uit een gezin van 3 kinderen kwam ipv 4?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Waarom zou je het niet doen? De wens is er, als je voldoende energie, ruimte en geld hebt kan het toch prima.
Alle reacties Link kopieren
Toen wij besloten dat drie kinderen genoeg was, heb ik het wel even moeilijk gehad met het idee dat iets wat me heel leuk leek, niet zou komen. Maar het was mooi zo. Met drie kinderen heb je echt al een heel mooi gezin. Naarmate ze ouder werden, kwam ik ook meer aan mezelf en mijn werk toe. Ik genoot!

Aanvankelijk was ik dus vooral heel erg geschrokken toen bleek dat nummer vier langs mijn spiraaltje was gezwommen. Toen de schrik over was, besloten we na veel praten dat dit kindje ook welkom was. Ik liet mijn spiraaltje verwijderen, wat niet zonder gevaar was, en had vervolgens een goede zwangerschap. Maar ook weer eenzelfde soort verdriet om het afscheid nemen van een toekomst die ik had kunnen hebben.

We hebben nu dus een prachtig, compleet kwartet :) maar alle redenen waarom we het bij drie wilden laten, bleken te kloppen. Het verschil tussen drie of vier kinderen, is enorm groot. Niet alleen wat betreft woonruimte en vervoer. Het is ook lastiger om ze allemaal op het juiste moment de juiste aandacht te geven, dus ik laat daarin vaker een steekje vallen. Ik kom überhaupt tijd tekort. Voor mezelf, mijn man, vrienden ... aan alle kanten. Daarnaast heb je met een groot gezin te maken met grotere leeftijdsverschillen waardoor een bezoek aan de kinderboerderij/bibliotheek/kermis/zwemles/whatever nooit voor alle kinderen leuk is. En sommige dingen, die eigenlijk best te doen/gezellig zijn, zoals op het schoolplein op je kinderen wachten, was ik na zestien jaar echt spuugzat @( Om over zestien jaar puberteit (wat ik een hele leuke leeftijd vind) maar te zwijgen. De jongste is nu net begonnen, terwijl ik al gesloopt was :P Allemaal niet heel ernstig, maar wel dingen waar je rekening mee moet houden.

Anyway, ik zou het weer precies zo hebben gedaan, maar als het bij drie was gebleven, was ik net zo gelukkig geweest.

Succes met beslissen - en wat je ook beslist, geniet van wat je hebt!
AaltjeR schreef:
02-04-2020 07:18
Ik lees hierboven echt geen enkele goede reden om het niet te doen. Angst voor een scheiding, gehandicapt kindje, 4e jongetje, whatever is een slechte raadgever. Ik ben zelf ook 1 van 4 en dat is gewoon prima gegaan. De vraag wanneer is het genoeg? Wanneer heb je genoeg gereisd, wanneer heb je genoeg spullen? het is allemaal puur persoonlijk. Je hebt de Publieke opinie in deze tijd niet mee. Je mag best afgaan op je gevoel. Praten praten praten, kiezen en in het diepe springen. Succes!


Ze twijfelt.

Als dit geen goede redenen zijn, wat zijn volgens jou dan wel goede redenen om niet voor en vierde te gaan?
Alle reacties Link kopieren
AaltjeR schreef:
02-04-2020 07:18
Angst voor een scheiding, gehandicapt kindje, 4e jongetje,
met dank voor de goede samenvatting redenen om het niet te doen
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
02-04-2020 07:51
Toen wij besloten dat drie kinderen genoeg was, heb ik het wel even moeilijk gehad met het idee dat iets wat me heel leuk leek, niet zou komen. Maar het was mooi zo. Met drie kinderen heb je echt al een heel mooi gezin. Naarmate ze ouder werden, kwam ik ook meer aan mezelf en mijn werk toe. Ik genoot!

Aanvankelijk was ik dus vooral heel erg geschrokken toen bleek dat nummer vier langs mijn spiraaltje was gezwommen. Toen de schrik over was, besloten we na veel praten dat dit kindje ook welkom was. Ik liet mijn spiraaltje verwijderen, wat niet zonder gevaar was, en had vervolgens een goede zwangerschap. Maar ook weer eenzelfde soort verdriet om het afscheid nemen van een toekomst die ik had kunnen hebben.

We hebben nu dus een prachtig, compleet kwartet :) maar alle redenen waarom we het bij drie wilden laten, bleken te kloppen. Het verschil tussen drie of vier kinderen, is enorm groot. Niet alleen wat betreft woonruimte en vervoer. Het is ook lastiger om ze allemaal op het juiste moment de juiste aandacht te geven, dus ik laat daarin vaker een steekje vallen. Ik kom überhaupt tijd tekort. Voor mezelf, mijn man, vrienden ... aan alle kanten. Daarnaast heb je met een groot gezin te maken met grotere leeftijdsverschillen waardoor een bezoek aan de kinderboerderij/bibliotheek/kermis/zwemles/whatever nooit voor alle kinderen leuk is. En sommige dingen, die eigenlijk best te doen/gezellig zijn, zoals op het schoolplein op je kinderen wachten, was ik na zestien jaar echt spuugzat @( Om over zestien jaar puberteit (wat ik een hele leuke leeftijd vind) maar te zwijgen. De jongste is nu net begonnen, terwijl ik al gesloopt was :P Allemaal niet heel ernstig, maar wel dingen waar je rekening mee moet houden.

Anyway, ik zou het weer precies zo hebben gedaan, maar als het bij drie was gebleven, was ik net zo gelukkig geweest.

Succes met beslissen - en wat je ook beslist, geniet van wat je hebt!
To, dit lijkt mij een verhaal waar je echt iets aan hebt.
Wat mij het lastigst lijkt is dat veel zaken met een gezin met 3 kinderen nog wel gaat, zoals een auto, een huis, vakanties ed. Maar 4 dan moet je echt van alles gaan uitbreiden.

Andere punten die ik wel sterk vind:
- Stel het zijn er 2 (dus nr 4 en 5), gaat het dan nog steeds.
- Stel een van jullie valt weg.
- Stel het kind mankeert iets.
- In hoeverre gaat een 4e kind ten laste van de andere 3.
- Wil je echt een 4e kind of wil je misschien nog wel een meisje.

Je verstand zegt, nee, waarom dan?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
een vriendin van mij wilde een derde en kreeg 3 & 4
En 4 kinderen betekent echt, dat je ook een beroep doet op je omgeving. 4 kinderen op sport, betekent, dat je minder rijdiensten kunt draaien dan een ouder met 2 kinderen op sport.
Haar jongste en mijn jongste zijn goed bevriend, ik pak geregeld taken van haar over, zowel sport als school. Ze komt gewoon tijd te kort
Ze zijn nu alledrie nog klein en eigenlijk altijd thuis. Wat als ze nu wat ouder zijn? En je voor drie en straks vier kinderen van hot naar her rent/vliegt/loopt voor school, opvang, sport,vriendjes?
En wat als je nu in Corona-tijd zelf onderwijs had moeten geven aan 3-4 kinderen op verschillend nivo?
Hoe reëel is jouw beeld van een gezin met 4 kinderen die niet altijd zo klein blijven?
Alle reacties Link kopieren
AaltjeR schreef:
02-04-2020 07:18
Ik lees hierboven echt geen enkele goede reden om het niet te doen. Angst voor een scheiding, gehandicapt kindje, 4e jongetje, whatever is een slechte raadgever. Ik ben zelf ook 1 van 4 en dat is gewoon prima gegaan. De vraag wanneer is het genoeg? Wanneer heb je genoeg gereisd, wanneer heb je genoeg spullen? het is allemaal puur persoonlijk. Je hebt de Publieke opinie in deze tijd niet mee. Je mag best afgaan op je gevoel. Praten praten praten, kiezen en in het diepe springen. Succes!
Nou dit, als je het graag wil, en je man ook, en het is allemaal nog mogelijk waarom dan niet? Als het financieel haalbaar is zou ik naar mijn gevoel luisteren. Je gevoel en je verstand liggen vaak dichter bij elkaar dan je denkt.
Gewoon niet doen. Best wel aso om in deze tijd een vierde te nemen. Iets met overbevolking en zo.
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 02-04-2020 09:13
Reden: Op de man
98.73% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Puz_n_Boots schreef:
02-04-2020 08:40
[...]
gedraag je
moderatorviva wijzigde dit bericht op 02-04-2020 09:13
Reden: quote verwijderd
71.69% gewijzigd
Wat doen mensen enorm dramatisch over een vierde kind. Alsof daardoor niemand in het gezin ooit meer voldoende aandacht krijgt of zo.
Ik kom zelf uit een gezin van 4 en veel van mijn vriendinnen ook. Ik zou het zelf dan ook graag willen, mits mijn man en ik het ons kunnen veroorloven.

Laat je niet aan praten dat een kind krijgen onetisch is. Wat een onzin. De wereld is inderdaad overbevolkt, dat zou ik nooit ontkennen, maar ondertussen ligt het geboortecijfer in Nederland te laag. Ook voor de kinderloze Nederlanders moet straks pensioen betaald worden door de volgende generatie, maar daar hoor je ze niet over. Economie 101 jongens. Ethisch gezien moeten mensen in andere gebieden minder kinderen krijgen, niet jij.

Meid, als jij je kinderen een goed leven kan bieden en als jij en je man het allebei willen, zie ik niet in waarom niet. Wees alleen niet teleurgesteld als het straks geen meisje is.
Puz_n_Boots schreef:
02-04-2020 08:40
[...]
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 02-04-2020 09:13
Reden: op de man
77.45% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat veel negatieve berichten hierboven. en dan geen ervarings berichten want dan kon je er misschien nog wat mee.
Zelf 6 kinderen (en met de kinderen van mijn man erbij 8 kinderen). De grootste overgang van 3 naar 4 kinderen vond ik het feit dat toen de 4de geboren werd de 1ste al naar school ging en ineens alles op uur en tijd moest. Dat gaf veel meer geregel. Daarin tegen werd de vierde mogelijk daardoor veel flexibeler. Maar jou oudste is al vier dus die ervaring heb je al.
Praktische veranderingen vond ik wel meevallen. Je wordt gewoon creatiever.
Maar uiteindelijk heb je weinig aan ervaringen van anderen (en aan oordelen al helemaal niets) maar moet je uitgaan van je eigen ervaringen met drie kinderen tot nu toe en zelf bedenken hoe en wat (ook financieel) als ze groter worden. Ik ben in ieder geval heel blij met stuk voor stuk al mijn kinderen.
Vaak hoor je dat een kind meer niet veel toevoegt. Mijn ervaring is dat het het veel veelvoudige toevoegt door de interacties tussen de kinderen.
Hier zijn ze nu allemaal groot , de jongste is 16 en er wonen nog 4 kinderen/jong volwassenen thuis.
Ieder met hen eigen talenten en het is geweldig hoe ze elkaar daarmee helpen en aanvullen. Wordt juist nu duidelijk nu ze met het hele corona gedoe mbt hun school/studie tegen allerlei problemen aanlopen. Een groot gezin heeft dus heel veel positieve kanten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven