4de of niet?

02-04-2020 00:19 181 berichten
We zijn hier trotse ouders van drie kinderen. Ze zijn vier, twee en een jaar allemaal jongens. Toch twijfel ik aan een vierde kind. Ook ik weet dat een vierde kind heel wat met zich meebrengt, extra plaats in het huis extra zitje in de auto, extra kleding,...
We hebben ook drie jongens wat als er nu een meisje zou bijkomen?
Maar toch blijft bij mij de vraag waarom geen vierde?
Nu in de coronatijd vind ik 3 niet teveel ook al zijn ze nu de hele dag thuis.
Mijn verstand zegt precies nee maar mijn gevoel zegt anders.
Mijn zwangerschappen en bevallingen waren allemaal positief.
Ik heb het moeilijk om hier mee om te gaan en weet niet goed hoe ik nu op dat gebied moet denken.
Zijn er hier mama's die hetzelfde meegemaakt hebben als de situatie waarin ik mij nu begint?
Graag jullie mening en alvast bedankt.
Alle reacties Link kopieren
Overheid zou geen toeslagen moeten geven vanaf derde kind .

Er zijn al veel immigranten in Nederland en er komen er nog steeds bij.

Nederland is veel te vol naar mijn mening.
Alle reacties Link kopieren
Puz_n_Boots schreef:
02-04-2020 08:40
[..]
Adem in... adem uit... jemig.
lux- wijzigde dit bericht op 02-04-2020 09:28
68.02% gewijzigd
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriendin heeft ook 4 kinderen en ik zie toch echt dat er veel te weinig 1 op 1 aandacht is voor elk kind. Zijn drukke kinderen. Als ze met de oudste wat gaat doen, is 14, moet de kleinste van 3 ook mee want 3 bij een oppas of oma is ook wat veel vooral omdat ze best veel ruzie maken en tegen elkaar zitten te klieren. Vader werkt veel, zelfstandige. Zulke dingen. Ligt er ook aan hoe je jongens zijn vind ik. Druk, rustig. Ik vind het veel te druk 4 kinderen en het kost heel veel. Wat wil je later, dat ze alles zelf moeten betalen als ze ouder/tiener worden, kleding, rijbewijs, studie, is ook niet altijd leuk. Dus zou het alleen doen als je genoeg inkomen hebt en niet als je dan elk dubbeltje moet omdraaien. Vervoer is ook lastig trouwens met 4, ze moesten een andere auto aanschaffen. Verder vind ik dat ieder kind een eigen kamer nodig heeft. Zullen er wel weer mensen roepen dat vroeger iedereen bij elkaar zat maar dat vind ik onzin. Vooral als ze ouder worden hebben ze een eigen plekje nodig. Eentje van mijn vriendin zit veel boven, die vindt het vaak te druk beneden.

Wil je een vierde of wil je een meisje?
Alle reacties Link kopieren
Jemig wat een reacties staat hiertussen zeg...

Ik heb vijf kinderen, (en 3 stiefkinderen en inmiddels ook twee schoonkinderen).

Je moet vooral doen wat goed voelt voor jullie en als je twijfelt stel je de beslissing nog even uit. Soms wordt het gevoel sterker, soms niet.

In mijn geval had ik twee kinderen en wilde ik daarna snel een derde. Maar de relatie liep niet goed en we gingen uit elkaar. Toen ze 6 en 5 waren hoefde ik niet zo nodig nog een derde. Het was goed zo. Maar mijn toenmalige partner wilde wel graag nog een kind. En toen dat kind er was wilden we toch ook heel graag een vierde.
Hormonen en zien van kleine kinderen doen gekke dingen met je;)

De vijfde zwom er tussendoor...
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
02-04-2020 08:11
To, dit lijkt mij een verhaal waar je echt iets aan hebt.
Wat mij het lastigst lijkt is dat veel zaken met een gezin met 3 kinderen nog wel gaat, zoals een auto, een huis, vakanties ed. Maar 4 dan moet je echt van alles gaan uitbreiden.

Andere punten die ik wel sterk vind:
- Stel het zijn er 2 (dus nr 4 en 5), gaat het dan nog steeds.
- Stel een van jullie valt weg.
- Stel het kind mankeert iets.
- In hoeverre gaat een 4e kind ten laste van de andere 3.
- Wil je echt een 4e kind of wil je misschien nog wel een meisje.

Je verstand zegt, nee, waarom dan?
Naar aanleiding van een paar van je punten, ik heb hier buiten beschouwing gelaten dat we hier thuis geen geluk hebben vwb onze gezondheid. De impact van een gezinslid en/of ouder die iets ernstigs mankeert, is groot. Daar lijdt elk gezinslid onder. Of je nou 2, 3, of 4 kinderen hebt. Dus bij een vierde kind verhoog je de kans dat je met zulke dingen te maken krijgt èn betrek je er een extra persoon in.

Onze ervaring is echter dat je met een groot gezin ook je eigen vangnet bent. De zorgen en lasten worden gedeeld. Da's een beetje dubbel, want je wenst het niemand toe, maar zo pakt het wel uit. Onze oudste heeft een ernstige aandoening en zal tzt in een instelling gaan wonen. Voor de rest van zijn leven. Uiteraard gaan we dat zo goed mogelijk regelen, maar als wij er niet meer zijn, komt de zorg neer op de rest van het gezin - in ons geval gelukkig twee zussen en broer. Je zal er als sibling maar alleen voor staan. Datzelfde geldt voor mijn eigen nah (hersenbloeding/epilepsie/amnesie). Ik ben sindsdien niet meer wie ik was. Ga dat ook niet meer worden. Dat was een enorme klap. Het slaat de poten onder je kinderen vandaan. Maar ze staan er niet alleen voor, hebben elkaar, begrijpen elkaar, helpen elkaar.

Misschien hadden we toch ook over een vijfde en zesde moeten denken :O :P
kerst schreef:
02-04-2020 09:02
Overheid zou geen toeslagen moeten geven vanaf derde kind .

Er zijn al veel immigranten in Nederland en er komen er nog steeds bij.

Nederland is veel te vol naar mijn mening.
Ik vind dat de overheid geen toeslagen zou moeten geven vanaf twee kinderen.
Zou me ook echt schamen in deze tijd om te zeggen dat ik 4, 5, 6 kinderen zou hebben.

Maar goed, waar is TO?
yette schreef:
02-04-2020 09:33
Naar aanleiding van een paar van je punten, ik heb hier buiten beschouwing gelaten dat we hier thuis geen geluk hebben vwb onze gezondheid. De impact van een gezinslid en/of ouder die iets ernstigs mankeert, is groot. Daar lijdt elk gezinslid onder. Of je nou 2, 3, of 4 kinderen hebt. Dus bij een vierde kind verhoog je de kans dat je met zulke dingen te maken krijgt èn betrek je er een extra persoon in.

Onze ervaring is echter dat je met een groot gezin ook je eigen vangnet bent. De zorgen en lasten worden gedeeld. Da's een beetje dubbel, want je wenst het niemand toe, maar zo pakt het wel uit. Onze oudste heeft een ernstige aandoening en zal tzt in een instelling gaan wonen. Voor de rest van zijn leven. Uiteraard gaan we dat zo goed mogelijk regelen, maar als wij er niet meer zijn, komt de zorg neer op de rest van het gezin - in ons geval gelukkig twee zussen en broer. Je zal er als sibling maar alleen voor staan. Datzelfde geldt voor mijn eigen nah (hersenbloeding/epilepsie/amnesie). Ik ben sindsdien niet meer wie ik was. Ga dat ook niet meer worden. Dat was een enorme klap. Het slaat de poten onder je kinderen vandaan. Maar ze staan er niet alleen voor, hebben elkaar, begrijpen elkaar, helpen elkaar.

Misschien hadden we toch ook over een vijfde en zesde moeten denken :O :P
Gedeelde smart is inderdaad ook halve smart. Als groot gezin vang je de 'klap' van zoiets heftigs op en je steunt elkaar. Wij hebben een gehandicapt broertje (in totaal zijn we met 4 kinderen). We hebben de zorg voor ons broertje altijd samen gedragen en op vakanties etc. ombeurten voor hem gezorgd tot hij later wat zelfstandiger werd. Ik heb dit nooit als een probleem gezien, in tegendeel. Het heeft ons als gezin denk ik heel sterk gemaakt.
- Hebben jullie beiden een goede baan, en samen een bovenmodaal inkomen? Kleine kinderen kosten relatief weinig geld, maar met het groter worden van de kinderen gaan de kosten omhoog. Denk aan duurdere kleding, laptops, kosten van de middelbare school, rijbewijs en studeren. Zelf vinden wij het belangrijk hier substantieel in bij te dragen.
- Hebben jullie een huis met 5 slaapkamers?
- Jullie hoeveelheid vrije tijd zal niet groter worden. Bij elk kind meer is er simpelweg minder individuele aandacht.
- Besef dat no 4 ook een tweeling kan zijn, of een kind is dat extra zorg nodig heeft. Is het dan ook nog te doen en leuk?
- Kan één van jullie alleen voor 4 kinderen zorgen? Bv als een van jullie een weekend weg met vrienden weg wil. naar het ziekenhuis moet of onverhoopt wegvalt?
- Besef dat de kans op een meisje iets kleiner is als je al 3 jongens hebt.
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
02-04-2020 09:33
Naar aanleiding van een paar van je punten, ik heb hier buiten beschouwing gelaten dat we hier thuis geen geluk hebben vwb onze gezondheid. De impact van een gezinslid en/of ouder die iets ernstigs mankeert, is groot. Daar lijdt elk gezinslid onder. Of je nou 2, 3, of 4 kinderen hebt. Dus bij een vierde kind verhoog je de kans dat je met zulke dingen te maken krijgt èn betrek je er een extra persoon in.

Onze ervaring is echter dat je met een groot gezin ook je eigen vangnet bent. De zorgen en lasten worden gedeeld. Da's een beetje dubbel, want je wenst het niemand toe, maar zo pakt het wel uit. Onze oudste heeft een ernstige aandoening en zal tzt in een instelling gaan wonen. Voor de rest van zijn leven. Uiteraard gaan we dat zo goed mogelijk regelen, maar als wij er niet meer zijn, komt de zorg neer op de rest van het gezin - in ons geval gelukkig twee zussen en broer. Je zal er als sibling maar alleen voor staan. Datzelfde geldt voor mijn eigen nah (hersenbloeding/epilepsie/amnesie). Ik ben sindsdien niet meer wie ik was. Ga dat ook niet meer worden. Dat was een enorme klap. Het slaat de poten onder je kinderen vandaan. Maar ze staan er niet alleen voor, hebben elkaar, begrijpen elkaar, helpen elkaar.

Misschien hadden we toch ook over een vijfde en zesde moeten denken :O :P
Fijn dat jullie elkaar zo goed steunen. Dat moet wel heel fijn en warm zijn.

Toch lijkt het mij belangrijk dat TO hier wel over nadenkt. Voor hetzelfde komen er al concrete beperkingen boven water.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
lilalinda schreef:
02-04-2020 06:49
Ach nee kinderbijslag bestond eind 19e eeuw al in Frankrijk
Nog veel eerder zelfs. Het is oorspronkelijk ingevoerd door de eerste Romeinse keizer Augustus om mensen te stimuleren meer kinderen te krijgen. Zo oud is het al. :)
Madrid87 schreef:
02-04-2020 09:57
Nog veel eerder zelfs. Het is oorspronkelijk ingevoerd door de eerste Romeinse keizer Augustus om mensen te stimuleren meer kinderen te krijgen. Zo oud is het al. :)

Leuke weetjes Lila en Madrid. Wist ik echt niet, dacht dat het van de nazi's kwam.
Ik wist het ook niet stond een keer op de Quest scheurkalender. Ik vond het ook wel grappig om te bedenken dat het al zo oud is dat zelfs de Romeinen er al aan deden.

Verder geen tips voor je TO, sorry. Je moet doen wat je zelf wil.
Alle reacties Link kopieren
RocketScienceFiction schreef:
02-04-2020 10:03
Leuke weetjes Lila en Madrid. Wist ik echt niet, dacht dat het van de nazi's kwam.
wordt ook gezegd van moederdag enzo
De nazi's worden vaak van stal gehaald, als mensen hun gelijk willen halen
Ik denk dat er geen vegetarier is, die niet gehoord heeft: Weet je dat Hitler ook vegetarier was?
Alle reacties Link kopieren
Nee natuurlijk neem je geen vier kinderen als er al een overschot aan mensen is...

Dit is geen kwestie van 'wat goed voelt voor jullie' want letterlijk heel de wereld lijdt daaronder. Je hebt er al drie, echt extreem egoïstisch om er nog één te nemen en zo te helpen de aarde voor alle vier die kinderen kapot te maken.

Het interesseert je dan niks wat voor leven en wat voor wereld je voor die kinderen achterlaat, alleen maar omdat jij er nou eenmaal nog een wil. Doe normaal hoor.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Ik snap de mensen niet die zeggen dat ze geen enkele reden zouden weten om het niet te doen
Taralina schreef:
02-04-2020 09:44
Ik vind dat de overheid geen toeslagen zou moeten geven vanaf twee kinderen.
Ze zouden bij moeten betalen. Kinderafslag.
Alle positieve scenario's gaan er overigens van uit dat ouders bij elkaar blijven, wat lang niet altijd zo is.
Murrmurr schreef:
02-04-2020 10:10
Ze zouden bij moeten betalen. Kinderafslag.
Daar ben ik het mee eens!
Van mij hoeft dat ook weer niet maar ik vind de kinderbijslag ook een belachelijk potje eigenlijk en van mij mag het ook afgeschaft.
Madrid87 schreef:
02-04-2020 10:29
Van mij hoeft dat ook weer niet maar ik vind de kinderbijslag ook een belachelijk potje eigenlijk en van mij mag het ook afgeschaft.
Vind ik ook. Het is heel simpel: als je geen kind(eren) kunt betalen moet je er niet aan beginnen.
Ik koop ook geen auto die ik niet kan betalen.
Alle reacties Link kopieren
Loekie12345 schreef:
02-04-2020 09:45
Gedeelde smart is inderdaad ook halve smart. Als groot gezin vang je de 'klap' van zoiets heftigs op en je steunt elkaar. Wij hebben een gehandicapt broertje (in totaal zijn we met 4 kinderen). We hebben de zorg voor ons broertje altijd samen gedragen en op vakanties etc. ombeurten voor hem gezorgd tot hij later wat zelfstandiger werd. Ik heb dit nooit als een probleem gezien, in tegendeel. Het heeft ons als gezin denk ik heel sterk gemaakt.
Fijn om te lezen!
Hier gaat het nu ook zo, ik hoop dat het zo blijft als ze allemaal de deur uit zijn. Ik vind het heel mooi om te zien dat onze jongere kinderen zich verantwoordelijk voelen en handelend optreden als hun broer medische hulp nodig geeft, terwijl dat nu nog helemaal niet hoeft. Best een tof stel, die kinderen van me :D
Taralina schreef:
02-04-2020 10:32
Vind ik ook. Het is heel simpel: als je geen kind(eren) kunt betalen moet je er niet aan beginnen.
Ik koop ook geen auto die ik niet kan betalen.
En wat kunnen die kinderen daar precies aan doen?
Alle reacties Link kopieren
1 kind is een accessoire
2 kinderen is werk
3 kinderen is een bedrijf
4 kinderen is een multinational runnen.

Mijn motto is altijd: bij twijfel,niet doen.
Ach, gaan we weer, met de “redenen”.

Je wil het, of je wil het niet.

En daar bedenk je dan redenen bij die dat ondersteunen.

Niks rationeels aan wel/geen kinderen krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Murrmurr schreef:
02-04-2020 10:10
Ze zouden bij moeten betalen. Kinderafslag.
Precies, alles boven 1 kind > kinderafslag. Moet jij eens zien hoe goed die anti-conceptie weer gaat werken.

Ik ken helaas mensen in mijn nabije kring die naar eigen zeggen een derde kind hebben genomen omdat ze hoopten op een meisje (hadden al 2 jongens). Van mens tot mens: Hoe egoïstisch ben je dan? Uiteraard was nazaat nummer 3 alweer een jongetje. Ze lopen nu nog met de ziel onder de arm. Nummer 4 zal er wel niet meer van komen als de kinderbijslag inderdaad stopt na 3 nakomelingen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven