4de of niet?

02-04-2020 00:19 181 berichten
We zijn hier trotse ouders van drie kinderen. Ze zijn vier, twee en een jaar allemaal jongens. Toch twijfel ik aan een vierde kind. Ook ik weet dat een vierde kind heel wat met zich meebrengt, extra plaats in het huis extra zitje in de auto, extra kleding,...
We hebben ook drie jongens wat als er nu een meisje zou bijkomen?
Maar toch blijft bij mij de vraag waarom geen vierde?
Nu in de coronatijd vind ik 3 niet teveel ook al zijn ze nu de hele dag thuis.
Mijn verstand zegt precies nee maar mijn gevoel zegt anders.
Mijn zwangerschappen en bevallingen waren allemaal positief.
Ik heb het moeilijk om hier mee om te gaan en weet niet goed hoe ik nu op dat gebied moet denken.
Zijn er hier mama's die hetzelfde meegemaakt hebben als de situatie waarin ik mij nu begint?
Graag jullie mening en alvast bedankt.
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
Ik heb niet alles doorgelezen, maar met 3 kinderen pas je nog in een gewone auto. :biggrin: Vaak kun je ze dan nog allemaal een eigen kamer bieden (Noodzaak als ze ouder worden wat mij betreft).
Maar goed, ik heb er twee en vind dat al een peut werk. Nu ze puber zijn helemaal, moet er niet aan denken dat dubbel te hebben. Ik weet niet hoe ongelukkig je bent als je geen vierde krijgt, maar ik denk dat het goed is om de voordelen te zoeken van drie gezonde kinderen hebben.
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~
Wij hebben het gedaan, die vierde!

Na 3 van hetzelfde geslacht hebben we lang getwijfeld of we nu echt nog een kind erbij wilden of dat we graag het andere geslacht wilden.
Toen bleek dat we echt een kinderwens hadden zijn we er voor gegaan. En we hebben geen moment spijt gehad: wat is het leuk met 4 kinderen!

Als we jonger waren geweest was er misschien nog wel een 5de gekomen, maar dat durven we i.v.m. de oplopende risico's niet meer aan.

De verhoudingen tussen de kinderen zijn leuker geworden, er is geen "middelste kind" meer en er is altijd wel 1 ander kind om mee te spelen.
We moesten wel een andere auto kopen maar ons huis was al groot genoeg zodat ze na de verbouwing (die we tot al gingen doen) allemaal een eigen kamer hebben.
Even bot gezegd: En je hebt dus het andere geslacht gekregen?
Volgens mij gaat het daar gewoon om. Als je gezegend bent met 3 gezonde zonen, waarom dan nog een vierde kind???(gezien idd alle klimaatveranderingen en de grootste vervuiler op aarde: de mens)
Sorry ik snap dit soort topics ook echt niet!
isanthe schreef:
03-04-2020 22:06
Volgens mij gaat het daar gewoon om. Als je gezegend bent met 3 gezonde zonen, waarom dan nog een vierde kind???(gezien idd alle klimaatveranderingen en de grootste vervuiler op aarde: de mens)
Omdat sommige vrouwen niet hun gezonde verstand gebruiken.
Er wordt hier wel flink verontwaardigd gedaan over grote gezinnen of de wens daarvoor. Net of je dan niet goed wijs bent en je niet deugd of egoïstisch bent.
Als je geen kinderen wilt moet je je vaak verantwoorden naar anderen, maar als je veel kinderen wilt blijkbaar ook.
Laat mensen toch in hun waarde!
isanthe schreef:
03-04-2020 22:04
Even bot gezegd: En je hebt dus het andere geslacht gekregen?
Nee, we hebben er nu 4 van hetzelfde geslacht!
Maar als we echt een voorkeur voor het andere geslacht hadden gehad was ik er niet aan begonnen: hoe erg zou het zijn om teleurgesteld te zijn bij de geboorte van je kind omdat het niet van het gewenste geslacht is. Dat lijkt me echt voor niemand goed.

Het is wel erg handig: nu kunnen we alle leuke kleertjes en speelgoed gewoon nog 1 kind doorschuiven :-D
is best duurzaam eigenlijk.

En ja, natuurlijk zijn alle argumenten over duurzaam, CO2 uitstoot, vervuiling etc. hier langsgekomen.
Maar zo lang Nederland nog een "te laag" geboortecijfer heeft zie ik niet in waarom wij zouden moeten "boeten" en onze kinderwens aan de kant schuiven omdat men in Afrika 16 kinderen krijgt. Wij kunnen het financieel en mentaal dragen en we wilden graag een groot gezin. Wij zijn er blij mee, kunnen genoeg liefde en aandacht bieden en eigenlijk is dat alles wat echt belangrijk is.

En wie weet vind onze vierde wel de oplossing voor kanker, honger en overbevolking.
kerst schreef:
03-04-2020 23:12
Omdat sommige vrouwen niet hun gezonde verstand gebruiken.
Ne, daar had mijn man natuurlijk niks over te zeggen :blabla:
kerst schreef:
02-04-2020 19:38
Klopt niks van.
De immigrantenstroom zal ook in de toekomst doorgaan. Dus genoeg mensen die kunnen werken.
Zo mooi. Mensen met een glazen bol
isanthe schreef:
03-04-2020 22:06
Dat is wel heel kort door de bocht. Ik persoonlijk moet er ook niet aan denken, maar ik ken mensen die niets mooier vinden dan een groot gezin! Ken twee gezinnen met 6 kinderen, beiden gemixt qua geslacht. Er zijn echt heel veel redenen waarom mensen wel voor een groot gezin gaan.
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~
wittereiger schreef:
03-04-2020 23:26
Er wordt hier wel flink verontwaardigd gedaan over grote gezinnen of de wens daarvoor. Net of je dan niet goed wijs bent en je niet deugd of egoïstisch bent.
Als je geen kinderen wilt moet je je vaak verantwoorden naar anderen, maar als je veel kinderen wilt blijkbaar ook.
Laat mensen toch in hun waarde!
Jup. Behalve als je er twee hebt, dan ben je braaf. Alles daaronder of daarboven betekent commentaar.
icequeen2000 schreef:
02-04-2020 13:58
ik ben enigste meisje met 3 broers en dan nog drieling en geloof mij makkelijk en tof is het niet.
ouders wouden perse nog broertje of zusje en hadden dan drieling in de plaats anders was het met 2 gebleven.
daar eens aan gedacht?
Hoeft toch niet bij iedereen "niet tof" te zijn.
Maar laten we ons niet druk maken To is al weg.
Doorenvogels55 schreef:
04-04-2020 08:24
Maar laten we ons niet druk maken To is al weg.
Joh. ;)
Pauwenveer schreef:
04-04-2020 08:03
Dat is wel heel kort door de bocht. Ik persoonlijk moet er ook niet aan denken, maar ik ken mensen die niets mooier vinden dan een groot gezin! Ken twee gezinnen met 6 kinderen, beiden gemixt qua geslacht. Er zijn echt heel veel redenen waarom mensen wel voor een groot gezin gaan.

Ik kan er maar eentje bedenken: egoïsme?
Taralina schreef:
04-04-2020 09:47
Ik kan er maar eentje bedenken: egoïsme?
De keuze wel/geen kinderen en hoeveel is per definitie egoïstisch toch? Net als zoveel keuzes in het leven.
Herfstblaadje19 schreef:
04-04-2020 09:49
De keuze wel/geen kinderen en hoeveel is per definitie egoïstisch toch? Net als zoveel keuzes in het leven.
:high5:
actueel/een-kind-krijgen-nog-verantwoor ... ges/455504

Nog een interessant topic dat begin dit jaar is gevoerd omtrent dit onderwerp.
Herfstblaadje19 schreef:
04-04-2020 09:49
Eens. Toch raar dat vooral de egoïsten die meer dan twee kinderen hebben steeds hun keuze moeten te verantwoorden.

Ook bij de andere kritiek kan je je vraagtekens zetten. Die 'millieu-vervuilers met vier kinderen', zullen nooit of amper op vliegvakantie gaan en ook minder vaak geld hebben voor bijv. een tweede auto dan mensen met twee of minder kinderen. En 'geldwolven die voor vier stuks nageslacht kinderbijslag ontvangen', brengen ondertussen vier belastingbetalers groot die straks dokken voor onze oude dag - ongeacht of wij zelf kinderen hebben.
yette schreef:
04-04-2020 12:38
Eens. Toch raar dat vooral de egoïsten die meer dan twee kinderen hebben steeds hun keuze moeten te verantwoorden.

Ook bij de andere kritiek kan je je vraagtekens zetten. Die 'millieu-vervuilers met vier kinderen', zullen nooit of amper op vliegvakantie gaan en ook minder vaak geld hebben voor bijv. een tweede auto dan mensen met twee of minder kinderen. En 'geldwolven die voor vier stuks nageslacht kinderbijslag ontvangen', brengen ondertussen vier belastingbetalers groot die straks dokken voor onze oude dag - ongeacht of wij zelf kinderen hebben.
Precies.
Herfstblaadje19 schreef:
04-04-2020 12:43
Precies.
Inderdaad inderdaad
Zou wel stoer zijn dat wanneer de "belachelijk dat mensen tegenwoordig nog kinderen nemen" mensen over 30 jaar zeggen. Nee ik hoef geen hulp. Ik dop mijn eigen boontjes wel
Ab_Normaal schreef:
04-04-2020 12:49
Zou wel stoer zijn dat wanneer de "belachelijk dat mensen tegenwoordig nog kinderen nemen" mensen over 30 jaar zeggen. Nee ik hoef geen hulp. Ik dop mijn eigen boontjes wel

Het zou dan natuurlijk ook ‘stoer’ zijn als zij belastingverlaging krijgen en niet mee hoeven te betalen aan kinderbijslag, studiefinanciering, gratis gezondheidszorg tot 18 jaar, kindgebonden budget etc hè?

Zal ook niet gebeuren.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven