Aan welk kinderboek heb jij de beste herinneringen?

18-10-2019 13:47 433 berichten
De titel zegt het al!

Voor mij was dat bijvoorbeeld
stip bakt in taart (Fries boekje)
Jip en Janneke
Muisje andersom
Het rode kippetje
Dreamer schreef:
21-10-2019 18:54
Ik vond ze wel erg mooi, maar herlas ze minder vaak. Ik ging inderdaad op een gegeven moment speciaal op zoek naar Lemniscaat boeken. Die hadden ook allemaal zo'n aparte omslag. Mooi.

Reis door de nacht vond ik ook erg mooi.
Ja, inderdaad, de Lemniscaatboeken zocht ik allemaal in de bieb.
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
21-10-2019 18:54
Ik vond ze wel erg mooi, maar herlas ze minder vaak. Ik ging inderdaad op een gegeven moment speciaal op zoek naar Lemniscaat boeken. Die hadden ook allemaal zo'n aparte omslag. Mooi.

Reis door de nacht vond ik ook erg mooi.
Ik ben nog een hele tijd lid geweest van de Lemniscaatclub. Dan kreeg je een keer per maand een blaadje met interviews en dergelijke, en altijd een kortingsbon voor een van hun boeken. Helaas bestaat dat niet meer...
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
21-10-2019 18:48
Dat weet ik niet eens :O

Als ik zo eens kijk op wikipedia heb ik ze gelezen tot en met deel 36. Die laatste vond ik niet zoveel meer aan.
Je kunt een aantal "nieuwe" lenen in de bibliotheek. Die gaan bijvoorbeeld over immigratie tussen Mexico en de Verenigde Staten.

*Link verwijderd, die gaf de zoekodracht niet weer*
snoesje666 wijzigde dit bericht op 21-10-2019 19:49
20.91% gewijzigd
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
IBIopviva schreef:
21-10-2019 19:06
Titel van het boek: Wordt Toch Wakker
Naam van de auteur: Ellen Tijsinger


Morgen ben ik beter van evert hartman

En toen ik echt heel heel jong was: een stoel voor Mieke. Een heel dun, klein vierkant boekje.
Ja, helemaal geweldig dit boek, die lieve Jasmijn.
Nicolai van haar vond ik ook mooi
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
21-10-2019 19:16
En waar heel veel mensen erg enthousiast over waren en ik totaal niet: De wereld van Sofie
Ik kom er niet doorheen, zowel het boek als de serie.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ik was nog een favoriet vergeten:

Heidi. :D
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Kleine Sofie en Lange Wapper heb ik ook stukgelezen trouwens. Wederom tranen met tuiten.

En boeken uit mijn moeders tijd: Hermelijn, Billy Bradley, De Koppenolletjes en dergelijke boeken. Heerlijk nostalgisch.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb heel veel boeken uit de jeugd van mijn tante gekregen. Boeken van o.a. Willy Pétillon, Co Cars e.d. Boeken uit de jaren '20 en '30, en iets later boeken gedrukt op van dat dikke oorlogspapier. Ik lees ze nog zeer regelmatig en hoop dat ze niet uit elkaar vallen. Heerlijk. Puur escapisme.
If we winter this one out, we can summer anywhere - Seamus Healey.
Alle reacties Link kopieren
Hasse88 schreef:
21-10-2019 19:29
Ik ben nog een hele tijd lid geweest van de Lemniscaatclub. Dan kreeg je een keer per maand een blaadje met interviews en dergelijke, en altijd een kortingsbon voor een van hun boeken. Helaas bestaat dat niet meer...
O ja! De Lemniscaatclub! Helemaal vergeten, maar dat was echt je van het, die boeken deden ertoe en waren het helemaal.

En toch heb ik meer herinneringen aan Pitty op de kostschool. ;-D
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
rosings schreef:
19-10-2019 22:13
Bij mij schiet er ook steeds een boek mn hoofd in als ik dit topic zie, maar ik weet de titel niet meer. Het ging over een zwart/wit hondje en die was kwijtgeraakt? Of had een huisje nodig? Was een zielig boekje.

Wat ouder: alle Thea Beckman en Lemniscaat boeken

De serie van Joekeltje? Ik kan geen plaatjes plakken, maar als je googelt vind je ze zo.
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
21-10-2019 19:41
Je kunt een aantal "nieuwe" lenen in de bibliotheek. Die gaan bijvoorbeeld over immigratie tussen Mexico en de Verenigde Staten.

*Link verwijderd, die gaf de zoekodracht niet weer*

Maar waarom zou ik als ik er niets meer aan vond?
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
De laatste kinderen van Gudrum Pausewang (?l. Zeker niet leukste boek maar wel zo fascinerend dat ik het vaker gelezen heb. Helemaal in de ban van mogelijke kernoorlog. Kinderen zaten in auto in Zuid-Duitsland toen de bom viel. Eigenlijk vreemd dat zoiets als kinderboek kon.
Alle reacties Link kopieren
Ik las als kind van alles en heel veel. Elke week naar de bieb.

Engelandvaarders van K. Norel. Zo spannend en ook zijn trilogie Vliegers door het vuur.

Greetje Margriet wordt Margriet uit de Goudenregenreeks.

Kluitman pockets als Kaatje Kakel, Engelientje. Alle boeken van Freddy Jagers met Clubhuis De Crocus als favoriet. Ik heb jaren lang op rommelmarkten alle Zonnebloemolie boeken gezocht. Heb nog bananendozen vol bij mijn ouders op zolder staan (iemand een idee aan wie ik dat kwijt kan?).

Lemniscaat series van o.a. Thea Beckman ook heel veel boeken gelezen. Kameleonserie, Arendsoog,

Later nog de serie van John Marsden: Morgen toen de oorlog begon. Over Australische tieners. Erg spannend. Ook een deel verfilmd
Marietje Appelgat en haar vieze vrienden
Alle reacties Link kopieren
Alles van Roald Dahl, maar vooral “de heksen”.
En welke ook indruk op mij maakte;
“Het verrotte leven van Floortje Bloem”
Alle reacties Link kopieren
Madelief
Afbeelding

Deze heeft ook veel indruk gemaakt. Doodeng.
Alle reacties Link kopieren
Mecanoscript. Alle mensen zijn uitgestorven behalve een vrouw en een jongen. Samen krijgen ze een zoon maar die jongen sterft en op het laatst hoopt die vrouw dat haar zoon ook zo vroegrijp is als zijn vader zodat ze samen nog kinderen kunnen krijgen.

6 maal 1 is 7, of 6 plus 1 is 7.
Ik ben het levende bewijs dat je niet moet drinken om onnozel te doen.
aquake82 schreef:
22-10-2019 12:40
Mecanoscript. Alle mensen zijn uitgestorven behalve een vrouw en een jongen. Samen krijgen ze een zoon maar die jongen sterft en op het laatst hoopt die vrouw dat haar zoon ook zo vroegrijp is als zijn vader zodat ze samen nog kinderen kunnen krijgen.

6 maal 1 is 7, of 6 plus 1 is 7.
Oh fantastisch!! Ik zoek al jaren naar dit boek!
Alle reacties Link kopieren
Ik las als kind niet zo heel graag kinderboeken maar ik heb de hele Pietje Bell-reeks verslonden. En Arendsoog. Allemaal niet meer politiek correct tegenwoordig. Mijn absolute favoriet was De zoon van de woordbouwer, van Frank Herzen. Gaat dus over woorden...
Ik ben al rond mijn 10e boeken voor volwassenen gaan lezen maar nu staat er een grote kast thuis met kinderboeken. Het liefst van die heel oude, jongens- en meisjesboeken uit de jaren 50 of zo. En over robots. Ik heb ook boeken van Evert Hartman en Reis door de Nacht heb ik ook al vaker gelezen.
Alle reacties Link kopieren
karnemelk schreef:
21-10-2019 23:43
Alles van Roald Dahl, maar vooral “de heksen”.
En welke ook indruk op mij maakte;
“Het verrotte leven van Floortje Bloem”
Het verrotte leven van Floortje Bloem is niet bepaald een kinderboek.
Vond ‘m wel indrukwekkend. Net als de moeder van David S.
In de tijd dat ik dat boek las, had ik zelf een broer zoals David. De herkenning was heel prettig, maar ook beangstigend.


Mijn favoriete kinderboeken zijn ook die van Roald Dahl; heksen, mathilda, ieorg idur, gvr.
Mijn favoriete kleuterboek is “Floddertje“ van amg Schmidt..
Mijn favoriete kinderboek uit deze tijd; “oorlog en vriendschap” van Dolf Verroen.
Ik ben ouder dan de meeste forummers hier- oeps
maar ik las als kind heel graag Pietje Puk en stripverhalen van Suske en Wiske en Jommeke
Later de olijke Bongers-tweeling en Pitty op kostschool.
Toen ik 12-13 was was mijn favoriete boek: onder moeders vleugels.
Ik heb dat boek minstens 50 keer gelezen!
In diezelfde periode las ik ook heel graag " alleen op de wereld" en met dat boek heb ik de tranen uit mijn hoofd geweend.
Moemoe64 schreef:
22-10-2019 14:43
Ik ben ouder dan de meeste forummers hier- oeps
maar ik las als kind heel graag Pietje Puk en stripverhalen van Suske en Wiske en Jommeke
Later de olijke Bongers-tweeling en Pitty op kostschool.
Toen ik 12-13 was was mijn favoriete boek: onder moeders vleugels.
Ik heb dat boek minstens 50 keer gelezen!
In diezelfde periode las ik ook heel graag " alleen op de wereld" en met dat boek heb ik de tranen uit mijn hoofd geweend.
Jaaa Pietje Puk !

En Bakkertje Deeg vond ik ook heel leuk!!
Alle reacties Link kopieren
Nero Corleone: een kattenverhaal van Elke Heidenreich.
Ook heb ik de boeken van Paul van Loon flink versleten
Candy16 schreef:
22-10-2019 14:53
Jaaa Pietje Puk !

En Bakkertje Deeg vond ik ook heel leuk!!
Bakkertje Deeg ken ik niet maar Pietje puk de postbode dat las ik elke avond in bed!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven