Aan welk kinderboek heb jij de beste herinneringen?

18-10-2019 13:47 433 berichten
De titel zegt het al!

Voor mij was dat bijvoorbeeld
stip bakt in taart (Fries boekje)
Jip en Janneke
Muisje andersom
Het rode kippetje
Alle reacties Link kopieren
Candy16 schreef:
22-10-2019 14:53
Jaaa Pietje Puk !

En Bakkertje Deeg vond ik ook heel leuk!!
Ik kan Bakkertje Deeg nog steeds niet normaal zeggen, omdat er nog verbindingsstreepjes tussen de 'grote' woorden stonden, dus ik zeg heel staccato bak-ker-tje deeg... :rofl:
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Alle reacties Link kopieren
Hasse88 schreef:
22-10-2019 15:33
Ik kan Bakkertje Deeg nog steeds niet normaal zeggen, omdat er nog verbindingsstreepjes tussen de 'grote' woorden stonden, dus ik zeg heel staccato bak-ker-tje deeg... :rofl:

Dat was ook bij Harm Jan en Tie-ne-ke :-D

Afbeelding
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Alle reacties Link kopieren
Kruistocht in spijkerbroek
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Klompertje Klomp en Janneke

Jip en Janneke

Suske & Suske

Jan, Kans en de kinderen
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Mathilda, wat heb ik vaak stiekem geprobeerd spullen te verplaatsen met mijn gedachten.
Och ja Ellis en Thelma, alias de olijke tweeling!
Ooo ja, Harm Jan en Tineke. Echt zo’n Blueband gezinnetje.
karnemelk schreef:
21-10-2019 23:43
Alles van Roald Dahl, maar vooral “de heksen”.
En welke ook indruk op mij maakte;
“Het verrotte leven van Floortje Bloem”

Die heb ik ook gelezen maar dat vind ik nou niet echt een kinderboek....
Alle reacties Link kopieren
Ik las als basisschool niet echt veel gewone boeken, ik kreeg dat op de basisschool nogal eens commentaar op van meesters/juffen.
Ik kon prima lezen, maar ik las liever stripboeken zoals Suske & Wiske, Donald Duck, Astrix en Obelix, Kuifje, Lucky Luke, Tina en Debbie stripalbums. Die waren veel avontuurlijker en fantasierijker dan de meeste boeken (in mijn optiek dan hè) en ik hield ook gewoon van plaatjes.
Vandaar dat ik wel van sprookjesboeken en zo hield, omdat er mooie platen in zaten. En van Suske & Wiske had je ook uitgaven waaron strippagina's afgewisseld werden door pagina's met gewone tekst. Die pagina's sloeg ik altijd over. :hihi:

Pas in de eerste van de middelbare school kreeg ik interesse in lezen. Ik heb in mijn eerste jaar heel veel boeken verslonden. Het aantal boeken dat ik uit de schoolbieb had geleend paste niet meer op mijn leenkaart.
Ik las toen wel van alles, maar vooral boeken met een positieve inslag. De kostschoolboeken van Enid Blyton, De drieling-boeken, Bianca en andere paardenboeken (Picadero ed), veel uit de Witte Raven-serie, De Kleine Huis op de prairie.

Blauwe plekken, Nikolaj, die heb ik ook gelezen, maar dat vond ik echt deprimerende boeken en vond er dus niets aan.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
23-10-2019 12:16
Die heb ik ook gelezen maar dat vind ik nou niet echt een kinderboek....
Oh ik zeg het ook verkeerd, bedoel “blauwe plekken” i.p.v. verrotte leven van Floortje bloem” die kwam pas later.
Alle reacties Link kopieren
De Dolle Tweeling vond ik ook gewéldig
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Mijn lievelingsjuf las altijd Wipneus en Pim voor.
Heel goede herinneringen aan.

Afbeelding
You don't have to fit into the format
Alle reacties Link kopieren
Oja, en als tiener de boeken van Greetje Kip: Nicky's dagboek, Pien en nog een paar.
Alle reacties Link kopieren
ah ja natuurlijk, hoe kan ik wipneus en pim vergeten?? die heb ik echt verslonden!
Alle reacties Link kopieren
IBIopviva schreef:
21-10-2019 18:38
Ja deze idd, ook de babysittersclub die al eerder genoemd zijn.
Al die meisjes op kostschool heb ik ook gelezen.

Zoek ook nog een titel, dacht de geheime tuin maar kan het online niet vinden.
Een jongeman die een beetje in de problemen zit komt in aanraking met een oudere man. Daar gaat hij in de zomervakantie elke dag heen en gaat zijn tuin bestuderen. Kan dagenlang dezelfde mier volgen enzo.
De oude man bleek in de gevangenis te hebben gezeten en hij mag er niet meer heen gaan. De man wordt ook door de buurt gepest. Ook de dochter van de man komt in beeld.
De jongen vind de man uiteindelijk dood aan in de door zijn geliefde tuin.
Vond dat een heel mooi boek iemand die dit herkend?
Gevonden, de tuin van je leven heette het van Malcolm Bosse.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
MockTurtle schreef:
18-10-2019 18:02
Zoveel, altijd al een boekenwurm geweest. De stripboeken van Beertje Pol las ik stuk. Toen ik iets ouder was de serie Paardrijden op de Akkerlanden. Verder Pinkeltje en die luistersprookjes in die rode plastic doos met cassettebandje. En mijn ouders hadden een boek van Ot en Sien liggen, fantastisch! En De Kinderen van de Schellebelle (dacht ik). Roald Dahl vond ik ook leuk... Zoveel boeken, zoveel herinneringen, kan geen keuze maken.
Ik had ook meerdere boeken van de Akkerlanden. Ik vroeg me tijdens het lezen van dit topic af hoe mijn paardenboekenreeks ook al weer heette. :-D
Mijn beste herinneringen heb ik aan de Suske en Wiske, samen met mijn iets oudere zus logeren bij een vriendin van de familie. En zij had de complete collectie, wat een feest.
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
24-10-2019 20:21
Mijn beste herinneringen heb ik aan de Suske en Wiske, samen met mijn iets oudere zus logeren bij een vriendin van de familie. En zij had de complete collectie, wat een feest.
Suske en Wiske vond (en vind) ik ook geweldig. Ik herinner me met name een kerst eind jaren '70. Er was toen blijkbaar een aanbieding van oudere nummers van Suske en Wiske en mijn moeder had toen zomaar 6 "nieuwe" Suske en Wiske boeken gekocht (allemaal oudere nummers, maar mijn broer en ik kenden ze nog niet). Die eerste kerstdag herinner ik me nog goed, knus met Suske en Wiske onder de boom, lekkers op tafel, oma was er ook, en het leven was toen zó goed als het nooit meer zou kunnen worden :)
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
24-10-2019 22:04
Suske en Wiske vond (en vind) ik ook geweldig. Ik herinner me met name een kerst eind jaren '70. Er was toen blijkbaar een aanbieding van oudere nummers van Suske en Wiske en mijn moeder had toen zomaar 6 "nieuwe" Suske en Wiske boeken gekocht (allemaal oudere nummers, maar mijn broer en ik kenden ze nog niet). Die eerste kerstdag herinner ik me nog goed, knus met Suske en Wiske onder de boom, lekkers op tafel, oma was er ook, en het leven was toen zó goed als het nooit meer zou kunnen worden :)
Heerlijk :-D
Alle reacties Link kopieren
Sillenelle schreef:
21-10-2019 14:07

De reeks Bianca
De reeks De Zwarte Hengst
De reeks De Vijf
De reeks Pitty

Deze! Heb tijdje terug wat van de reeks Bianca van zolder gehaald, maar ik vond er geen doorkomen meer aan.
Alle reacties Link kopieren
De tuinen van Dorr, van Paul Biegel, ik denk dat ik dat de allermooiste vond,en nog :heart:
Vergat Jaap en Gerdientje.
Even gekeken en zag dat het boek in de jaren 50 is geschreven.
Kreeg het van een tante en in mijn herinnering was het een heel gezellig, fijn boek.
En Rien Poortvliet's grote boek over het leven van de kabouters.
Kon hier uuren in lezen, kijken en weer opnieuw.

Erik en het kleine incectenboek idem, had een exemplaar met hele mooie plaatjes erbij.
Mijn fantasie sloeg op hol van dit soort boeken en ging meestal buiten op het gras oid iets creëren nav de boeken.
Alle reacties Link kopieren
Donna1971 schreef:
25-10-2019 03:40
En Rien Poortvliet's grote boek over het leven van de kabouters.
Kon hier uuren in lezen, kijken en weer opnieuw.
:cheer:

Dat boek was zo leuk! Inderdaad uren lezen, kijken en gewoon nog een keer.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
tonkje schreef:
25-10-2019 07:17
:cheer:

Dat boek was zo leuk! Inderdaad uren lezen, kijken en gewoon nog een keer.
Vond die trollen best eng :mrgreen:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven