Aan welk kinderboek heb jij de beste herinneringen?

18-10-2019 13:47 433 berichten
De titel zegt het al!

Voor mij was dat bijvoorbeeld
stip bakt in taart (Fries boekje)
Jip en Janneke
Muisje andersom
Het rode kippetje
Toen ik wat ouder was las ik veel Miesje sandelhout. Achteraf gezien de dochter van de melkboer.
Ik las verder al vanaf mijn 12de boeken voor volwassenen, meest non fictie.
Las veel Pinkeltje op zeer jonge leeftijd en kabouter Piggelmee.
Alle reacties Link kopieren
De Pitty-serie, was ook van Enid Blyton geloof ik. Ook sprookjesboeken wel 100 keer gelezen.
Als kind vond ik de boeken van Roald Dahl geweldig. De Heksen, Sjakie en de Chocoladefabriek en Mathilda waren mijn favorieten.
Ook heb ik nog altijd warme herinneringen aan bijvoorbeeld: Pietje Bell, Pluk van de Petteflet, Pinkeltje en Oorlogswinter. En ik vergeet er pas nog een paar.
Pandax schreef:
18-10-2019 14:00
Ik vond Saskia en Jeroen zo tenenkrommend oenig. Ik kan ze nu niet eens voorlezen zonder commentaar te leveren 🙈

Hahahaha ik vond het als kind leuk. Maar eerlijk gezegd weet ik nu niet meer waar de verhalen over gingen. Heb er gewoon goeie herinneringen aan.
Raresnijboon schreef:
18-10-2019 14:01
Als kind vond ik de boeken van Roald Dahl geweldig. De Heksen, Sjakie en de Chocoladefabriek en Mathilda waren mijn favorieten.
Ook heb ik nog altijd warme herinneringen aan bijvoorbeeld: Pietje Bell, Pluk van de Petteflet, Pinkeltje en Oorlogswinter. En ik vergeet er pas nog een paar.

Ja Pietje Bell, ook superleuk.
Alle reacties Link kopieren
De verliefde Zebra.
En later Narnia en de boeken van Tonke Dragt en alles van Roald Dahl natuurlijk.


Saskia en Jeroen vond ik echt verschrikkelijk. Ik kan me nog zo herinneren dat ik dat móest lezen, jongens wat een drama.
zilver_ wijzigde dit bericht op 18-10-2019 14:04
8.61% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
18-10-2019 14:01
Hahahaha ik vond het als kind leuk. Maar eerlijk gezegd weet ik nu niet meer waar de verhalen over gingen. Heb er gewoon goeie herinneringen aan.
Ik weet het ook niet meer, alleen dat ze ondeugend waren en dat vond ik grappig.
Alle reacties Link kopieren
O.a. Mijn Klein Wereldje, Fokke op Sokken, Jip en Janneke. Later De Vijf, Bianca, Pitty, De Wildhof. Ik heb ze nagenoeg allemaal nog.
wij slapen nooit.
Annie MG Smidt boeken. Allemaal.


En deze 2 gouden boekjes waren mijn favoriet: Afbeelding
Afbeelding

Toen ik wat groter werd vond ik De Heksen van Roald Dalh echt een van de leukste boeken. Afbeelding
Voor mij ook de 'klassiekers': Alles van Jan Terlouw, Thea Beckman,
De Vijf, Erik of het klein insectenboek, en eigenlijk alle boeken over de Tweede Wereldoorlog, ( Marga Minco enzo)..Vond en vind ik nog steeds boeiend!

Ook las ik ( heel fout) die óuderwetse boeken van oa nel schuttevaer-velthuys,
heerlijk ontspannend!
De Vijf van Enid Blyton vond ik echt geweldig.
Er was nog zo'n serie van een tweeling op kostschool, was volgens mij ook een Engelse schrijver, maar hoe dat heet weet ik niet meer
lilalinda schreef:
18-10-2019 13:58
Stripboeken heb ik wel gelezen, maar dan vooral Asterix, Suske & Wiske etc.
Vind er ondertussen echt heel weinig meer aan.

Oh ik lees nog elke maand wel een nieuw stripboek. Voor volwassenen heet dat dan ‘Graphic novels’. Laatst ook het Achterhuis in strip gelezen. Het echte dagboek vond ik als kind suf. De strip is beter.
Roald Dahl is geweldig. Ook zijn verhalen voor volwassenen.
Alle reacties Link kopieren
Nu ik hier zo over nadenk, misschien weet iemand hiee hoe het boekje heet. Een voorleesboek over muizen die een taart gaan bakken. De voorkant van het boek is geloof ik geel.

Zelf lezen begon met de serie van Cindy op Ballet en Floortje met paarden.

Matilda las ik eindeloos vaak.
En daarna alles van Carry Slee. Het beste herinner ik mij nog 'verdriet met mayonaise'.
lilalinda schreef:
18-10-2019 13:58
Stripboeken heb ik wel gelezen, maar dan vooral Asterix, Suske & Wiske etc.
Vind er ondertussen echt heel weinig meer aan.

Ow ik kan nog steeds grinniken om Asterix hoor :-D
Vroeger las ik graag Jan Jans en de kinderen strips.
Alle reacties Link kopieren
De Kleine Kapitein vond ik leuk als kind. En toen ik ouder was Harry Potter.

Verder als jong kind altijd fan geweest van Wij uit Bolderburen, Lotta uit de Kabaalstraat en Kijk Madieke het sneeuwt! (sowieso de Madieke en Liesbet-serie). Oh en de Schippers van de Kameleon.

Als tiener was mijn all time favorite Het midden van de wereld.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Er was ook nog een andere serie over een vriendengroepje die misdaden/raadsels oplost, maar die waren maar met zn 4en volgens mij
Alle reacties Link kopieren
Alles van Roald Dahl maar de griezels vond ik toch wel het gaafste
EevF schreef:
18-10-2019 14:10
Nu ik hier zo over nadenk, misschien weet iemand hiee hoe het boekje heet. Een voorleesboek over muizen die een taart gaan bakken. De voorkant van het boek is geloof ik geel.

Zelf lezen begon met de serie van Cindy op Ballet en Floortje met paarden.

Matilda las ik eindeloos vaak.
En daarna alles van Carry Slee. Het beste herinner ik mij nog 'verdriet met mayonaise'.
Oh de series van Floortje en Cindy heb ik ook verslonden. En de boeken van Bianca vond ik ook fantastisch
Alle reacties Link kopieren
DianaBerrigan schreef:
18-10-2019 14:07
De Vijf van Enid Blyton vond ik echt geweldig.
Er was nog zo'n serie van een tweeling op kostschool, was volgens mij ook een Engelse schrijver, maar hoe dat heet weet ik niet meer
De dolle tweeling, ook van Enid Blyton! Die heb ik ook heel veel gelezen, heerlijke serie vond ik dat
Alle reacties Link kopieren
EevF schreef:
18-10-2019 14:10
Nu ik hier zo over nadenk, misschien weet iemand hiee hoe het boekje heet. Een voorleesboek over muizen die een taart gaan bakken. De voorkant van het boek is geloof ik geel.

Zelf lezen begon met de serie van Cindy op Ballet en Floortje met paarden.

Matilda las ik eindeloos vaak.
En daarna alles van Carry Slee. Het beste herinner ik mij nog 'verdriet met mayonaise'.

Volgens mij denk ik te weten welke je bedoelt. Ging om een muizenfamilie toch? Gele voorkant met een rode zijkant (dacht ik).
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
DianaBerrigan schreef:
18-10-2019 14:07
De Vijf van Enid Blyton vond ik echt geweldig.
Er was nog zo'n serie van een tweeling op kostschool, was volgens mij ook een Engelse schrijver, maar hoe dat heet weet ik niet meer
De Olijke Tweeling! Die heb ik zo veel gelezen, waren allemaal nog oude boeken van mijn nichten geloof ik. Verder ook De Vijf, alles van Roald Dahl en vast nog veel meer wat ik me zo niet herinner. Ik las alles wat los en vast zat..

En uit een van mijn oude lievelingsboeken lees ik nu heel vaak mijn dochter voor: Pluk van de Petteflet. Hij heeft 25 jaar in een doos op zolder gelegen en nu wordt hij weer volop gebruikt :heart:
Alle reacties Link kopieren
Koning van Katoren, vind het nog steeds een heerlijk boek om te lezen ruim 20 jaar na ik hem voor het eerst heb gelezen
Ik las ook graag de olijke tweeling. Maar waar ik echt goed herinneringen aan heb zijn de Dorientje boeken van Betty van der Plaats. Die waren nog van mijn moeder geweest, maar wat vond ik die boeken mooi.
Ik had vroeger een boekje dat ging over een muizenfamilie waarbij de voorraadkast helemaal leeg was. Geen kruimeltje lag er meer in. Toen moesten de muren gewit worden en een van de muizen moest een emmer witkalk gaan halen.
Ik ben de naam vergeten.
Boekje sprak bij mij zeer tot de verbeelding.
Er kwam ook nog een pot jam in voor.
anoniem_310255 wijzigde dit bericht op 18-10-2019 14:19
Reden: toevoeging
5.90% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven