Aan welk kinderboek heb jij de beste herinneringen?

18-10-2019 13:47 433 berichten
De titel zegt het al!

Voor mij was dat bijvoorbeeld
stip bakt in taart (Fries boekje)
Jip en Janneke
Muisje andersom
Het rode kippetje
Alle reacties Link kopieren
EevF schreef:
18-10-2019 14:10
Nu ik hier zo over nadenk, misschien weet iemand hiee hoe het boekje heet. Een voorleesboek over muizen die een taart gaan bakken. De voorkant van het boek is geloof ik geel.

Zelf lezen begon met de serie van Cindy op Ballet en Floortje met paarden.

Matilda las ik eindeloos vaak.
En daarna alles van Carry Slee. Het beste herinner ik mij nog 'verdriet met mayonaise'.

Deze?
https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3 ... 064779.jpg
wij slapen nooit.
Nu het ook over stripboeken gaat herinner ik mij dat mijn ouders een hele stapel hadden. Ook stripboeken die niet zo geschikt waren voor jongere kinderen, zoals Torghal. Ik las die toch, niemand die er wat van zei.

Vind Torghal ook nog steeds mooi maar zou het niet mijn kinderen in basisschoolleeftijden te lezen geven.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
18-10-2019 14:01
Hahahaha ik vond het als kind leuk. Maar eerlijk gezegd weet ik nu niet meer waar de verhalen over gingen. Heb er gewoon goeie herinneringen aan.

De strekking is ieder verhaal hetzelfde: ze gaan iets doen, ze worden gewaarschuwd iets niet te doen, ze doen het toch, ze komen diep in de problemen, een volwassene lost het op. Ril.

Ja! Dit is het boek waar ik het over had.
Pandax schreef:
18-10-2019 14:21
De strekking is ieder verhaal hetzelfde: ze gaan iets doen, ze worden gewaarschuwd iets niet te doen, ze doen het toch, ze komen diep in de problemen, een volwassene lost het op. Ril.
:biggrin: Vond ik zeker geruststellend als kind ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Ik las veel als kind (nu met vlagen nog). Een van de mooiste boeken van toen vind ik Reis door de nacht van Anne de Vries. Prachtig boek over WOII. Verder veel standaard meisjes boeken Bianca, Pitty, De olijke tweeling, De dolle tweeling, Cindy, iets met een clubje oppasmeisjes, iets met paardenclubjes, De Wildhof, Floortje Bellefleur, Pietje Puk, oude kinderboeken van mijn moeder etc. Veel boekjes heb ik nog en bewaar ik voor mijn dochter. Ze zit in groep 4 en ik verwacht dat ze binnenkort wel aan de eerste kan beginnen.

Boeken van Annie M.G. Schmitt vond ik ook geweldig trouwens Pluk, Otje en Wiplala. Jip en Janneke vind ik dan weer niks. Ik heb ze veel voorgelezen aan mijn dochter, maar ik vind ze saai en sloom.
abc wijzigde dit bericht op 18-10-2019 14:26
15.81% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik las vroeger echt heel veel, maar haalde het vooral uit de bieb. Ik herinner me nog de Drieling (had ik zelf ook een paar boekjes van), Floortje Bellefleur, Bianca, Cindy idd. De boeken van Jacques Vriens en Carry Slee. De Griezelbus van Paul van Loon.

En die thrillerserie van RL Stine, die blauwe boekjes. Heb er nog wat van, vond ik ook fantastisch!
Puk en Muk
*
anoniem_310255 wijzigde dit bericht op 18-10-2019 18:49
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als het om stripboeken gaat: Suske & Wiske, Asterix en Obelix, De Stamgasten, Knudde.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
De Vijf (ik heb soms nog ineens een flashback als ik een rode rekst op een blauwe achtergrond zie)

Alleen op de wereld van Hector Malot.. zo mooi! Lang mijn lievelingsboek geweest. Niet zelf gelezen, maar werd voorgelezen.

De serie van Overleven in de wildernis, van Gary Paulsen.

En iets later die serie met paperback blauwe thrillerboekjes van verschillende schrijvers (De babysitter..De strandwacht en nog heel veel meer..)

Leuk om weer eens aan terug te denken zo!
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
18-10-2019 13:56
Het meisje met de zwavelstokjes.....vond ik zooooo zielig :cry:
zielige boekjes genoeg toen ik net las
Mariska de circusprinses, Roel de jongen uit de woonwagen en nog meer van dat fraais, Er ging altijd wel iemand dood.
Of ze hadden een handicap, zoals Vogeltje.
Op de engelse kostscholen werd heel wat kattenkwaad uitgehaald(achteraf nog redelijk braaf), en er was altijd wel een begrijpende lerares naast het kreng.
Professor Zegellak, van Daan Zonderland vond ik erg leuk. Zou nu helemaal herschreven moeten worden, ze gebruikten een grote pijp met tabak om de motor te laten rijden, mensen uit andere landen waren nooit de slimste (heb tijd geleden een boekje herlezen dus zoiets staat me nu nog bij) en nog wat meer stereotypen.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Oja en Pietje Bell en Dik Trom.
Billie Turf!
Wat een leuk topic TO!
Alle reacties Link kopieren
Het wereldje van Beer Ligthart van Jaap ter Haar. Over een jongetje dat door een ongeluk blind wordt. Vond (en vind ik nog steeds) een prachtig boek.
Een hart van suiker. Kinderthriller over een jongen uit Kinderkwelder.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
18-10-2019 14:22
:biggrin: Vond ik zeker geruststellend als kind ofzo.

Als ik voorlees kan ik alleen maar denken aan die intens onverantwoordelijke ouders. Die sturen hun kleuters van vier (4!) alleen met de trein, alleen in een roeiboot of alleen in wat voor overduidelijk potentieel levensbedreigende situatie dan ook, waarschuwen ze (alsof dat zin heeft bij vierjarigen) en schudden aan het eind van het verhaal meewarig hun hoofd over zoveel onhandigheid als de boel weer net gered is. Tenenkrommend, zoveel onverantwoordelijkheid. Tegenwoordig waren ze al lang uit de ouderlijke macht ontzet geweest.
Alle reacties Link kopieren
Naast veel boeken die al genoemd zijn ook de boeken van
Lotje die in een dierentuin woonde. Dat wilde ik ook.
Pandax schreef:
18-10-2019 14:36
Als ik voorlees kan ik alleen maar denken aan die intens onverantwoordelijke ouders. Die sturen hun kleuters van vier (4!) alleen met de trein, alleen in een roeiboot of alleen in wat voor overduidelijk potentieel levensbedreigende situatie dan ook, waarschuwen ze (alsof dat zin heeft bij vierjarigen) en schudden aan het eind van het verhaal meewarig hun hoofd over zoveel onhandigheid als de boel weer net gered is. Tenenkrommend, zoveel onverantwoordelijkheid. Tegenwoordig waren ze al lang uit de ouderlijke macht ontzet geweest.

:mrgreen:
Promethium schreef:
18-10-2019 14:17
De dolle tweeling, ook van Enid Blyton! Die heb ik ook heel veel gelezen, heerlijke serie vond ik dat
De dolle tweeling, inderdaad! Die waren echt heerlijk
thee_leutje101 schreef:
18-10-2019 14:18
De Olijke Tweeling! Die heb ik zo veel gelezen, waren allemaal nog oude boeken van mijn nichten geloof ik. Verder ook De Vijf, alles van Roald Dahl en vast nog veel meer wat ik me zo niet herinner. Ik las alles wat los en vast zat..

En uit een van mijn oude lievelingsboeken lees ik nu heel vaak mijn dochter voor: Pluk van de Petteflet. Hij heeft 25 jaar in een doos op zolder gelegen en nu wordt hij weer volop gebruikt :heart:
De olijke tweeling was ook leuk! Maar ik bedoelde inderdaad de dolle tweeling
Alle reacties Link kopieren
DianaBerrigan schreef:
18-10-2019 14:15
Er was ook nog een andere serie over een vriendengroepje die misdaden/raadsels oplost, maar die waren maar met zn 4en volgens mij
Mijn favorieten.
De Berg van avontuur, de Vallei van avontuur, de Weetikwatnogmeer van avontuur. Met de kakatoe die altijd de slechteriken op een dwaalspoor bracht met zijn fantastische imitaties.
Polly?
Pandax schreef:
18-10-2019 14:36
Als ik voorlees kan ik alleen maar denken aan die intens onverantwoordelijke ouders. Die sturen hun kleuters van vier (4!) alleen met de trein, alleen in een roeiboot of alleen in wat voor overduidelijk potentieel levensbedreigende situatie dan ook, waarschuwen ze (alsof dat zin heeft bij vierjarigen) en schudden aan het eind van het verhaal meewarig hun hoofd over zoveel onhandigheid als de boel weer net gered is. Tenenkrommend, zoveel onverantwoordelijkheid. Tegenwoordig waren ze al lang uit de ouderlijke macht ontzet geweest.
Grijns.
Jammer dat ik de boeken niet meer heb.
Zou ze nu graag nog eens lezen.
Alle reacties Link kopieren
Als kind heb ik ontzettend veel gelezen, bijna alle boeken die ik mooi vond zijn al voorbij gekomen.
Kruimeltje, de meester van de zwarte molen, de boeken van Claudia, de kameleon, bijna alle boeken van de kluitman Alkmaar uitgever.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven