Aan welk kinderboek heb jij de beste herinneringen?

18-10-2019 13:47 433 berichten
De titel zegt het al!

Voor mij was dat bijvoorbeeld
stip bakt in taart (Fries boekje)
Jip en Janneke
Muisje andersom
Het rode kippetje
Alle reacties Link kopieren
raccoon schreef:
18-10-2019 14:50
Als kind heb ik ontzettend veel gelezen, bijna alle boeken die ik mooi vond zijn al voorbij gekomen.
Kruimeltje, de meester van de zwarte molen, de boeken van Claudia, de kameleon, bijna alle boeken van de kluitman Alkmaar uitgever.
O ja zo werkte dat vroeger, je keek niet echt naar schrijfster, maar als er maar een zonnebloemetje op de band van het boek stond, was het een goed boek. Net zoals ik nu trouwens ook wel hoor: ja dat is een 999 spel dus dat is goed
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Als kind zijnde vond ik lezen niet zo leuk. Boeken daar vond ik niks aan. Al de boeken die ik toen bv op mijn verjaardag gekregen had heb ik ooit uit gelezen. Op een gegeven moment heb ik het ook maar gezegd als ik een kinderfeestje gaf dat ik geen boeken wilde. Als ik al las dan las ik strips zoals Billy en Bessy Turf en tijdschriften zoals de Donald Duck, Tina, Okkie en Taptoe. Die hadden wij allemaal gratis via het werk van mijn vader.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
18-10-2019 13:54
De Vijf
(zeer politiek-incorrect, wordt vast niet meer gelezen)
Hier ook!
Vond toevallig een maand of wat geleden een boekje op zolder.
Leest toch anders, een volwassen vrouw van 46 of een puber van 14 :rofl:
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Ik had als lievelingsboek “Het prinsesje dat gewoon wilde zijn”. Geweldig vond ik dat. Ik heb het wel 10 keer gelezen. En Rozemarijntje, dat was al wat ouder, maar ik vond het fantastisch. Een hele omnibus had ik ervan, eigenlijk waren het meerdere boeken.
Blondie456 schreef:
18-10-2019 14:59
Als kind zijnde vond ik lezen niet zo leuk. Boeken daar vond ik niks aan. Al de boeken die ik toen bv op mijn verjaardag gekregen had heb ik ooit uit gelezen. Op een gegeven moment heb ik het ook maar gezegd als ik een kinderfeestje gaf dat ik geen boeken wilde. Als ik al las dan las ik strips zoals Billy en Bessy Turf en tijdschriften zoals de Donald Duck, Tina, Okkie en Taptoe. Die hadden wij allemaal gratis via het werk van mijn vader.

Ben je ook nooit voorgelezen toen je klein was Blondie?
Alle reacties Link kopieren
Ik vond alles van Annie mg Schmidt geweldig, zoals pluk van de petteflet, floddertje en otje. Ook pippi langkous was groot favoriet.
Verder nog monkie, de olijke tweeling en later alles van carry slee, Francine oomen en Kate Cann.
Zo hè?! Het topic valt goed in de smaak!

Zelf lezen vond ik vroeger nooit zo’n succes vanwege mijn dyslexie.
Toch heb ik de boeken van opzoek naar dolfijnen,
Floortje en Cindy gelezen.

Mijn moeder las vroeger ook voor van Wouter en Mieke. Volgens mij kwam daar in een worsten hondje voor😅 vond ik ook erg grappig
Alle reacties Link kopieren
Alle boeken van Roald Dahl, met als favoriet de GVR.
irona schreef:
18-10-2019 15:23
Alle boeken van Roald Dahl, met als favoriet de GVR.
Oooh de GVR :heart: . Ik vond de tekenfilm zo mooi...
De kinderen van Bolderburen. Die heb ik wel 10x gelezen. En al meerdere keren voorgelezen aan mijn kinderen.
Met stip op één: De brief voor de koning en Geheimen van het Wilde Woud van Tonke Dragt. Zo vaak gelezen dat de kaft het niet overleefd heeft.

Verder ook de andere boeken van Tonke Dragt, maar ook veel goede herinneringen aan Paul Biegel, Annie MG Schmidt en uiteraard Roald Dahl.
Pompidoerie schreef:
18-10-2019 14:33
Het wereldje van Beer Ligthart van Jaap ter Haar. Over een jongetje dat door een ongeluk blind wordt. Vond (en vind ik nog steeds) een prachtig boek.
Och ja, dat is een prachtig boek. Maar ook: Meester van de zwarte molen, De brief voor de koning, de GVR, Sjakie en de chocoladefabriek, kruistocht in Spijkerbroek, Aan de andere kant van de deur. Jammer dat van die laatste nooit het gevolg is uitgekomen.

Ik heb toen ik op de lagere school zat boeken verslonden. Zo jammer dat ik dat leesplezier op de middelbare school kwijtraakte toen ik als jonge puber die verplichte boekenlijst moest lezen. Zoveel boeken die voor volwassenen al zware kost waren, laat staan voor een meisje van 15/16/17. Ik heb me daar toen echt doorheen geworsteld.
sportivia schreef:
18-10-2019 15:28
Och ja, dat is een prachtig boek. Maar ook: Meester van de zwarte molen, De brief voor de koning, de GVR, Sjakie en de chocoladefabriek, kruistocht in Spijkerbroek, Aan de andere kant van de deur. Jammer dat van die laatste nooit het gevolg is uitgekomen.

Ik heb toen ik op de lagere school zat boeken verslonden. Zo jammer dat ik dat leesplezier op de middelbare school kwijtraakte toen ik als jonge puber die verplichte boekenlijst moest lezen. Zoveel boeken die voor volwassenen al zware kost waren, laat staan voor een meisje van 15/16/17. Ik heb me daar toen echt doorheen geworsteld.

Ik heb die verplichte boekenlijst altijd dom gevonden. Als je pubers het lezen tegen wil maken moet je het vooral verplichten.

Mijn kinderen hebben er nog een trauma van (Van de koele meren des doods in oud-nederlands :@@: )
Alle reacties Link kopieren
Summerdance schreef:
18-10-2019 15:00
Hier ook!
Vond toevallig een maand of wat geleden een boekje op zolder.
Leest toch anders, een volwassen vrouw van 46 of een puber van 14 :rofl:
De meeste boeken moet je vooral niet herlezen.
Ze zijn vooral traag.
Ik vond, als uitzondering Joop ter Heul nog goed leesbaar, al zal de huidige generatie pubers zich verbazen over het stempel dat de vader op het gezin drukte. Zijn woord was echt wet, en was je getrouwd (die boeken gingen zelfs verder dan ze leefden nog lang en gelukkig na de bruiloft, hoewel er niet eens gezinspeeld werd op hoe de zoon van Joop ter wereld kwam) dan nam je man dat stempel over.
Maar in die tijd heb ik ook nog een ander boek geprobeerd te herlezen . Een boek voor "oudere meisjes" volgens de flap. Na 3 bladzijden heb ik het opgegeven en boek bij het oud papier gelegd, was zelfs te beroerd voor de kringloper
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
- De Dolle Tweeling reeks
- Chantal en Inge reeks
- Cindy reeks
- Krassen op het tafelblad
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
18-10-2019 15:31
Mijn kinderen hebben er nog een trauma van (Van de koele meren des doods in oud-nederlands :@@: )

Hebban olla vogela ;-D
Alle reacties Link kopieren
Spaghetti van Menetti.
De Dolle tweeling
Hele grote boekenwurm als kind.

Ik was helemaal idolaat van het boek 'Karbonkel en zijn koninkrijk' over een magische kat. Kent iemand dat? Ik heb het na jaren zoeken eindelijk kunnen vinden, heerlijk om straks voor te lezen.

Kleine huis op de prairie (alle delen) vond ik ook zalig. En natuurlijk alle klassiekers van Thea Beckman, Evert Hartman en Jan Terlouw.

De gebroeders Leeuwenhart van Astrid Lindgren maakte grote indruk op me als kind.

Als jonge tiener was ik dól op Joop ter Heul. Echt tranen van het lachen bij 'de HBS-tijd'. Heerlijk, dat taalgebruik.
watdachtjehiervan schreef:
18-10-2019 15:27
De kinderen van Bolderburen. Die heb ik wel 10x gelezen. En al meerdere keren voorgelezen aan mijn kinderen.
Ik heb 'm laatst voor het eerst voorgelezen aan mijn dochter, vond 'm vroeger ook geweldig. Maar jeetje, wat een seksistische toestand, de jongens zijn altijd stout en de meisjes lief en verstandig, spelen vooral met poppen en houden zich bezig met het huishouden terwijl de jongens 'niets uitvoeren' want zo zijn ze nou eenmaal. Aaarrggh.
Summerdance schreef:
18-10-2019 15:00
Hier ook!
Vond toevallig een maand of wat geleden een boekje op zolder.
Leest toch anders, een volwassen vrouw van 46 of een puber van 14 :rofl:
Wat was daar zo incorrect aan? Het is bij mij ook een aantal jaar geleden namelijk en het was toch best onschuldig?
Alle reacties Link kopieren
De gebroeders Leeuwenhart :heart:

En Het oneindige verhaal..pas nog eens gelezen en ook als volwassene nog steeds leuk :hyper:

En pas de prentenboeken van Torbwn Kuhlmann ontdekt..geen herinneringen aan als kinderboek (toen bestonden ze nog niet) maar wel erg leuk ook voor volwassenen.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
tonkje schreef:
18-10-2019 13:51
Kinderen van Bolderburen.

En die kostschoolboeken van Enid Blyton.
Precies dit!!
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
18-10-2019 15:31
Ik heb die verplichte boekenlijst altijd dom gevonden. Als je pubers het lezen tegen wil maken moet je het vooral verplichten.

Mijn kinderen hebben er nog een trauma van (Van de koele meren des doods in oud-nederlands :@@: )
Wij mochten altijd zelf de boeken kiezen! :cheer:
Alle reacties Link kopieren
Pinkeltje
herfstappeltaart schreef:
18-10-2019 15:09
Ben je ook nooit voorgelezen toen je klein was Blondie?
Niet dat ik me echt kan herinneren. Mijn ouders vertelden wel dat ze wel eens deden maar dat ik er weinig aandacht voor had.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven