Aanpassen aan moeilijke eters?

18-10-2018 10:24 127 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben benieuwd hoe anderen dit zien.
Mijn kinderen (midden basisschool leeftijd) zijn beiden makkelijke eters. Ze lusten niet alles even graag, maar ik heb eigenlijk weinig strijd over het eten.
Nu krijgen we uiteraard regelmatig andere kinderen over de vloer die blijven eten en daar zitten heel moeilijke eters tussen. En dat vind ik weleens lastig. Met een broodmaaltijd zit er altijd wel wat tussen wat ze lusten, maar met warm eten is dat anders.
Aan de ene kant ben ik van het eten wat de pot schaft, maar aan de andere kant wil ik toch ook dat de kinderen lekker gegeten hebben bij ons en niet met een lege maag vertrekken. Maar wat als ze echt bijna niks lusten?
Aan allergieën, religies, vega etc kan ik me uiteraard aanpassen, maar er moet wel wat overblijven toch?
Hoogtepunt, of eigenlijk dieptepunt was laatst een vriendje dat geen hap van zijn verse hamburger nam omdat hij alleen kant en klare hamburgers lustte en ook zijn ovenfriet "smerig" vond. Lust alleen uit de frituurpan (heb ik niet).
Hoe doen jullie dat als vriendjes/vriendinnetjes blijven eten?
Eten wat de pot schaft rekening houdend met allergieën etc, extra dingen maken voor de gast?
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg eens mee dat mijn dochter frieten geweigerd had op een verjaardagsfeestje en dat moeder toen pannenkoeken was gaan bakken enkel en alleen voor mijn dochter. Lief van de moeder natuurlijk, maar toen heb ik wel een gesprekje gehad met dochterlief. Dat het er ook bij hoort dat je je een beetje aanpast aan de groep op een feestje. En dat frietjes dan misschien niet je lievelingseten zijn, maar dat je er ook niet aan sterft als je er vijf mee-eet. En dan eet je daarna thuis nog maar een boterham.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Koffiekop1 schreef:
18-10-2018 10:29
Eten wat de pot schaft en als ze het echt niet lusten dan mogen ze een boterham. Ik ben er niet om andere kinderen op te voeden en ik ga ook geen meerdere gerechten koken of alleen maar friet serveren. Dan houd je dit over.
Hier sluit ik me bij aan.
Blondie456 schreef:
18-10-2018 10:29
Ik vroeg altijd van te voren wat die kinderen lekker vinden en maakte dat dan klaar. Zo simpel kan het zijn.
En bij dit sluit ik me ook aan :)
Alle reacties Link kopieren
Eten wat de pot schaft, elk kind heeft wel dingen wat hij echt niet lust, daar houdt ik rekening mee. En anders ligt er altijd brood in de kast.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
GlitterCupcake schreef:
18-10-2018 10:50
En het verzoek de volgende keer een eigen bakje met eten mee te nemen :bye:
Dat heeft de leiding op scouting dus een keer geopperd aan de ouders van 2 kinderen die niks zouden lusten, maar natuurlijk wel moesten eten op kamp.
Die hadden inderdaad bakjes meegekregen met instructies wat er voor welke dag op het menu stond voor welke maaltijd... :facepalm:

(Gek genoeg aten ze gewoon met de pot mee trouwens, en aten ze ook nog eens meer dan de rest)
lilalinda schreef:
18-10-2018 10:45
Laatste sprak ik de moeder van een vriendin van mijn jongste puber (14). Moeder vond mijn puber zo'n goeie eter.
Puber kan zo bij het toneel, die is namelijk zeker geen goeie eter, wel een hele beleefde eter.

Of die moeder kookt lekkerder ;-D
Alle reacties Link kopieren
Koffiekop1 schreef:
18-10-2018 11:04
Of die moeder kookt lekkerder ;-D
nee hoor, puber vertelt naar harstenlust wat voor 'smerigs' ze voorgeschoteld kreeg, als ze ergens meegegeten heeft
:)
Als ze vragen of ze mee mogen eten dan kan je toch aangeven wat je eet.

Lusten ze dat niet eten ze lekker thuis.

Moet je nog wat halen kan je er rekening mee houden als je dat wil.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 18-10-2018 11:13
23.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk gezegd vind ik ovenfriet ook smerig. Vooral als er te veel friet tegelijk gebakken word zodat het helemaal niet lekker knapperig is. Vaak ook droog en van andere structuur dan frituur patat.
De verse hamburger begrijp ik ook wel. Vooral die van ah hebben kruidnagel er in en dat proef je en nee dat vind niet iedereen lekker.
Dus of dat kind echt een zeur is weet ik niet.

Ik vind trouwens veel zelfgemaakte hamburgers óók niet lekker. Maak dan gewoon een bal gehakt :D
Alle reacties Link kopieren
Uit respect voor je eigen kinderen eten wat de pot schaft. Stel je voor dat ze het "ik lust dat niet" gedrag gaan overnemen en dan zit je zelf met de gebakken peren.
Je denkt mijn vaccinatiestatus te weten herleiden uit mijn mening
Alle reacties Link kopieren
Stel TO heeft gevraagd of het jongetje hamburger met friet lust en hij antwoordde bevestigend
Echter, de bereidingswijze beviel hem niet.
Tja, dan vind ik het verwend gedrag. En onopgevoed. Mijn zus en mij is vroeger op ons hart gedrukt dat we bij anderen niet over eten mochten zeuren. Als je iets niet lekker vond, een klein beetje opscheppen en opeten.
Alle reacties Link kopieren
Hier komen alleen kinderen lunchen omdat ze op woensdagmiddag direct uit school mee komen om te spelen met kind.

Dan haal ik het favoriete drinken en tussendoortje van zo'n kind in huis.
Soms eten we dan poffertjes, pannenkoek, of broodjes knakworst omdat ik weet dat ze dat lekker vinden.

De andere keer moeten ze het doen met het brood en beleg wat we in huis hebben.

Kinderen mee laten eten met het avond eten doe ik niet aan. De ouders moeten kind ophalen voor het eten.

Mijn eigen kind eet ook nooit avond etedn mee met anderen. Voor die tijd heb ik hem wel weer opgehaald.
Mijn kinderen zijn nog klein dus nog geen ervaring met vriendjes, maar mijn nichtje is hier regelmatig. Als ze in het weekend komt logeren dan eet ik uiteraard iets wat zij ook lekker vind. Maar toen zij hier elke week doordeweeks was hield ik daar weinig rekening mee. Ja dan zorgde ik er wel voor dat er een portie droge rijst of pasta zonder saus was, maar verder hield ik er geen rekening mee. Nou at zij helemaal geen vlees en groente, dus dan zou ik anders elke week patat en kipnuggets hebben gegeten.

Komt er een kindje spelen die geen doperwten lust, maar wel sperziebonen dan vind ik het een kleine moeite om sperziebonen te eten en de doperwten voor de volgende dag te bewaren.
Alle reacties Link kopieren
Als ze spontaan mee-eten, dan eten ze maar wat de pot schaft. Ik ga niet speciaal iets anders maken (en weer naar de winkel). Als de afspraak van tevoren gemaakt is om bij ons te eten, vragen mijn kinderen wat die kinderen lusten. Soms wil ik bijvoorbeeld echt iets gezonds eten en als een kind dan bijvoorbeeld broccoli lekker vindt, kook ik dat. Of ik maak iets wat ze bijna allemaal wel lusten, zoals lasagne of spaghetti.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon eten wat de pot schaft, voor medische, religieuze en overtuigingsredenen maak ik een uitzonderen. Maar zolang het geen hele rare gerechten zijn met een extreem specifieke smaak kunnen ze mee eten, of anders gaan ze naar huis.

Verder geen aandacht aangeven.

Wil je mee eten? We eten vanavond zuurkool, rijst met curry, pannekoeken etc. Dan kunnen ze vooraf beslissen of ze mee willen eten.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Grappig dat men pasta als geschikt acht voor kinderen die niet veel lusten. Die glibberige structuur heeft mij nooit blij gemaakt. Doe dan liever een boterham! Gebakken eitje erop om toch iets warms binnen te krijgen.
sugarmiss schreef:
18-10-2018 11:24


Kinderen mee laten eten met het avond eten doe ik niet aan. De ouders moeten kind ophalen voor het eten.

Mijn eigen kind eet ook nooit avond etedn mee met anderen. Voor die tijd heb ik hem wel weer opgehaald.
Uit oprechte interesse: waarom eigenlijk niet?
Ovenfriet is ook niet lekker, het mist de essentie van waar het bij friet om draait; het frituren in olie! Maar op een ander zou ik uit beleefdheid een portie eten met flink wat mayo of ketchup.
Mag Pietje bij ons spelen en eten? Ja,hoor.
Pietje, Wij eten vandaag nasi. Wil je blijven eten?
Pietje; ja
Pietje; nee

Commentaar als "smerig" uiten vind ik ontzettend onbeleefd, dat kind hoeft niet meer te komen eten.
Je mag best zeggen dat je het niet zo lekker vind maar smerig.. :nope:
Met verbazing lees ik dat een gast bij jullie moet eten wat de pot schaft. Is dat ook zo als een volwassenen blijft eten?
Ik vraag altijd wat een kind lekker vindt als ik weet dat die blijft eten. In mijn ogen doe je dat als gastvrouw.
Mijn kinderen eten trouwens wel wat de pot schaft.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag dat mijn gasten het naar hun zin hebben, ook als die gasten kinderen zijn. Ik zal dus altijd mijn best doen voor lekker eten dat iedereen lust en een alternatief als het toch niet blijkt te smaken.

Mijn oudste snapt ook dat het gastvrij is om dan wat soepeler te zijn met de regels.

Verder zijn de regels thuis vrij eenvoudig: dit is wat we eten, je eet het of je eet het niet. Kies maar.
Hallo?!
watdachtjehiervan schreef:
18-10-2018 11:44
Met verbazing lees ik dat een gast bij jullie moet eten wat de pot schaft. Is dat ook zo als een volwassenen blijft eten?
Ik vraag altijd wat een kind lekker vindt als ik weet dat die blijft eten. In mijn ogen doe je dat als gastvrouw.
Mijn kinderen eten trouwens wel wat de pot schaft.
Ik vraag het wel maar mijn ervaring is dat iedereen zegt: het is toch wel lekker wat jij maakt, ik laat me verrassen! Nou ja, dan kies ik dus ook gewoon zelf ;-)
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
18-10-2018 11:44
Met verbazing lees ik dat een gast bij jullie moet eten wat de pot schaft. Is dat ook zo als een volwassenen blijft eten?
Ik vraag altijd wat een kind lekker vindt als ik weet dat die blijft eten. In mijn ogen doe je dat als gastvrouw.
Mijn kinderen eten trouwens wel wat de pot schaft.
Bij kinderen (die van mij tenminste) is het vaak zo dat ze op het laatste moment nog vragen of ze mogen blijven eten. Ik doe vaak op de dag zelf boodschappen voor het avondeten en dat eten we dus. Dan heb ik niet nog allemaal andere dingen in huis en de supermarkt zit 5 km verderop.
Dan zeg ik dus inderdaad: “We eten spruitjes. Als je wilt, mag je blijven eten en als je het niet lust, kun je misschien beter thuis eten.”
Als het langer van tevoren is afgesproken, houd ik er wel rekening mee wat het kind lekker vindt.
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
18-10-2018 11:44
Met verbazing lees ik dat een gast bij jullie moet eten wat de pot schaft. Is dat ook zo als een volwassenen blijft eten?
voor zowel volwassenen als kinderen geldt: als ze plots om 18.30 aanschuiven, tja dan hebben ze geen keus (dat gebeurt wat vaker met kinderen), maar anders maak ik echt wel iets naar wens
Alle reacties Link kopieren
Eten wat de pot schaft. Als je mijn geplande maal niet lust dan ga je maar bij je eigen ouders eten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven