Aansluiting vinden is lastig voor mijn zoon (11jaar)
maandag 12 mei 2025 om 20:51
Ik lees vooral mee op het forum maar ik wilde toch eens vragen om steun-hulp.
Mijn zoon heeft dcd en is een introverte, rustige jongen. Hij heeft ook wel wat trekjes van ASS maar dit is niet gediagnosticeerd. Verder is hij heel slim waarmee hij dus veel compenseert.
Al jaren zijn er periodes dat hij gepest werd op school, hier heb ik altijd hem in gesteund maar het was ook zwaar
Je kind zien worstelen met de sociale dynamiek.
Hij zit op dit moment onderaan de pikorde in groep 7, alle jongens komen voor elkaar op maar voor mijn zoons gevoel niet voor hem. Ook zijn vrienden gaan steeds meer met anderen optrekken en hij voelt zich vaak genegeerd.
Hij heeft wel een hele goede vriend, hij zit niet bij hem in de klas. En hij heeft een goede connectie met een neefje van 1 jaar jonger, wat ook heel fijn is maar die zien we maar eens in de 2 tot 3 maanden.
Ik merk dat ik het heel verdrietig vind om hem zo te zien worstelen. Het breekt mijn hart.
Zijn hier ouders met kinderen met dcd en-of Ass die dit herkennen ? Ik merk dat vriendinnen van mij het niet echt begrijpen hoe zwaar het voor hem soms is. (En voor mij)
Het eindeloze extra oefenen met fietsen, zwemmen en alle andere uitdagingen die dcd geeft zijn voor hem en voor mij ook vaak pittig. Ik doe het met liefde en ik vind hem de liefste en ik hou veel van hem maar het is ook zwaar.
(Ben ook alleenstaand ouder)
Hij is zich heel bewust van zijn beperkingen maar ook wat er sociaal gebeurt.
Mijn zoon heeft dcd en is een introverte, rustige jongen. Hij heeft ook wel wat trekjes van ASS maar dit is niet gediagnosticeerd. Verder is hij heel slim waarmee hij dus veel compenseert.
Al jaren zijn er periodes dat hij gepest werd op school, hier heb ik altijd hem in gesteund maar het was ook zwaar
Je kind zien worstelen met de sociale dynamiek.
Hij zit op dit moment onderaan de pikorde in groep 7, alle jongens komen voor elkaar op maar voor mijn zoons gevoel niet voor hem. Ook zijn vrienden gaan steeds meer met anderen optrekken en hij voelt zich vaak genegeerd.
Hij heeft wel een hele goede vriend, hij zit niet bij hem in de klas. En hij heeft een goede connectie met een neefje van 1 jaar jonger, wat ook heel fijn is maar die zien we maar eens in de 2 tot 3 maanden.
Ik merk dat ik het heel verdrietig vind om hem zo te zien worstelen. Het breekt mijn hart.
Zijn hier ouders met kinderen met dcd en-of Ass die dit herkennen ? Ik merk dat vriendinnen van mij het niet echt begrijpen hoe zwaar het voor hem soms is. (En voor mij)
Het eindeloze extra oefenen met fietsen, zwemmen en alle andere uitdagingen die dcd geeft zijn voor hem en voor mij ook vaak pittig. Ik doe het met liefde en ik vind hem de liefste en ik hou veel van hem maar het is ook zwaar.
(Ben ook alleenstaand ouder)
Hij is zich heel bewust van zijn beperkingen maar ook wat er sociaal gebeurt.
maandag 12 mei 2025 om 21:29
Zou er aanleiding kunnen zijn om verder te diagnosticeren?
Het kan voor kinderen heel helpend zijn om te weten waarom en hoe precies ze anders zijn
Ook zou hij hulp kunnen krijgen. Misschien ook samen met andere kinderen die hetzelfde hebben als hij.
Nu betrekt hij alles op zichzelf, maar als hij autisme heeft werkt zijn brein op een andere frequentie. Hij kan dan leren hoe hij communiceert op een neurotypische frequentie.
Het kan voor kinderen heel helpend zijn om te weten waarom en hoe precies ze anders zijn
Ook zou hij hulp kunnen krijgen. Misschien ook samen met andere kinderen die hetzelfde hebben als hij.
Nu betrekt hij alles op zichzelf, maar als hij autisme heeft werkt zijn brein op een andere frequentie. Hij kan dan leren hoe hij communiceert op een neurotypische frequentie.
maandag 12 mei 2025 om 21:43
Hier in de buurt organiseert jongerenwerk om de woensdag een middag voor kinderen die een beetje anders zijn dan doorsnee (geen vrije inloop, maar een soort 'clubje' met aanmeldingen via school/ jeugd en gezin etc.). Hier organiseren ze activiteiten voor de kinderen, zodat ze wat tijdverdrijf hebben, gelijkgestemden ontmoeten en ook meteen begeleid worden in de sociale omgang.
Misschien is er bij jullie in de buurt ook zoiets?
Misschien is er bij jullie in de buurt ook zoiets?
maandag 12 mei 2025 om 21:47
Hij heeft al een diagnostiek traject doorlopen, daar is ook gekeken naar ASS wat ze dus niet kunnen vaststellen. Hij laat trekjes zien maar veel komt ook niet overeen.
Communiceren kan hij wel, maar hij is heel introvert. Als hij zich veilig voelt lukt het wel beter. Welke therapie leert kinderen leren voor neuro-typische communicatie?
Hij heeft al hulp gehad voor acceptatie van zijn dcd bij de GGZ maar hij blijft ook gewoon zichzelf en het introverte is niet weg te behandelen.
Communiceren kan hij wel, maar hij is heel introvert. Als hij zich veilig voelt lukt het wel beter. Welke therapie leert kinderen leren voor neuro-typische communicatie?
Hij heeft al hulp gehad voor acceptatie van zijn dcd bij de GGZ maar hij blijft ook gewoon zichzelf en het introverte is niet weg te behandelen.
maandag 12 mei 2025 om 21:51
maandag 12 mei 2025 om 22:13
Ik heb het in die periode ook erg moeilijk gehad op school (had achteraf ADHD, misschien ook autisme). Rond 13-14 ging het beter en kreeg ik een beste vriendin. Ik hoor vaker dat tussen 11-13 echt lastig kan zijn.
Vindt hij dieren leuk? Ik heb veel gehad aan een hond die ik vaak zag. Ze was altijd blij om me te zien en ik kon mezelf zijn. Of is er iets anders waar hij echt geïnteresseerd in is?
Je hebt het nu vooral over de jongens, maar hoe zijn de meisjes tegen hem?
Ik weet ook niet wat het beste is, maar achteraf denk ik dat ik het liefst m’n eigen ding wilde doen en op een bepaalde manier m’n zelfvertrouwen omhoog had moeten krijgen. Zou hij meer zelfvertrouwen kunnen krijgen van een sport als karate? Ik vond teamsporten niet echt fijn. Ik paste er dan alsnog niet helemaal in en moest de hele tijd opletten dat ik niet iets raars deed.
Vindt hij dieren leuk? Ik heb veel gehad aan een hond die ik vaak zag. Ze was altijd blij om me te zien en ik kon mezelf zijn. Of is er iets anders waar hij echt geïnteresseerd in is?
Je hebt het nu vooral over de jongens, maar hoe zijn de meisjes tegen hem?
Ik weet ook niet wat het beste is, maar achteraf denk ik dat ik het liefst m’n eigen ding wilde doen en op een bepaalde manier m’n zelfvertrouwen omhoog had moeten krijgen. Zou hij meer zelfvertrouwen kunnen krijgen van een sport als karate? Ik vond teamsporten niet echt fijn. Ik paste er dan alsnog niet helemaal in en moest de hele tijd opletten dat ik niet iets raars deed.
maandag 12 mei 2025 om 22:20
Dat verdriet weet ik nog en is pijnlijk. Voor jou en je zoon. Als hij een vriendelijk persoon is kan het zijn dat hij zijn type vrienden nog niet gevonden heeft. Na de eerste 2 jaar van de middelbare school kwam ik meer bij dezelfde types en vond ik sneller vrienden/vriendinnen. Al denk ik ook dat er wat veranderd was doordat we allemaal ouder geworden waren. Tijdens 11-13 jaar zoeken veel kinderen hun identiteit en zijn de hormonen heftig.Fleur75 schreef: ↑12-05-2025 21:51Thanks, hij zit wel op een teamsport en heeft daar wel wat aansluiting maar klikt niet makkelijk met anderen. Het gaat mij vooral om zijn verdriet dat vrienden je in de steek laten. En eigenlijk vooral ook mijn verdriet dat hij sociaal het moeilijk heeft in de klas
maandag 12 mei 2025 om 22:23
Logisch dat het je verdriet doet. Is er iemand met wie je dit kan delen?
Hier een zoon met dcd en dat kost heel veel geduld. Inmiddels is hij een paar jaar ouder dan jouw zoon en is heel veel goed gekomen. Hij zal nooit handig worden, maar veel dagelijkse dingen gaan op een acceptabel niveau.
11 is een klote leeftijd sociaal. Hier ook veel zorg daarom gehad. De omgang onderling wordt volwassener en tegelijkertijd kunnen ze daar nog niet heel goed mee omgaan. Ook dat is hier nu wat rustiger.
Ik zou wat boeken over puberteit inslaan, de communicatie open en steunend houden en kijken waar je buiten school in kan sturen (sport, creatief, schaken, andere clubjes, vaker naar die ene neef).
Hier een zoon met dcd en dat kost heel veel geduld. Inmiddels is hij een paar jaar ouder dan jouw zoon en is heel veel goed gekomen. Hij zal nooit handig worden, maar veel dagelijkse dingen gaan op een acceptabel niveau.
11 is een klote leeftijd sociaal. Hier ook veel zorg daarom gehad. De omgang onderling wordt volwassener en tegelijkertijd kunnen ze daar nog niet heel goed mee omgaan. Ook dat is hier nu wat rustiger.
Ik zou wat boeken over puberteit inslaan, de communicatie open en steunend houden en kijken waar je buiten school in kan sturen (sport, creatief, schaken, andere clubjes, vaker naar die ene neef).
maandag 12 mei 2025 om 22:46
En dat laatste is ook goed hè!!Fleur75 schreef: ↑12-05-2025 21:47Hij heeft al een diagnostiek traject doorlopen, daar is ook gekeken naar ASS wat ze dus niet kunnen vaststellen. Hij laat trekjes zien maar veel komt ook niet overeen.
maandag 12 mei 2025 om 22:48
De man met autisme die ik sprak heeft een coach waarmee hij dagelijkse strubbelingen in het contact met mensen bespreekt. Wel volwassen man, dus gaat ook over werk en huwelijk enzo.
Hoe gebeurtenissen te beschouwen, hoe hij kan reageren op een manier die zijn (gespreks)partner fijn vindt.
Maar als zoon meer licht neurodivergente trekjes heeft is een rots en watertraining misschien iets?
Of sterkamp. Ik ken een neurodivergent kind (trekjes maar geen autisme) dat het sterkamp heel fijn vond.
maandag 12 mei 2025 om 22:52
Ook zeker dit.
En daarnaast gaat zijn wereld ook steeds groter worden, waardoor hij meer mensen gaat vinden zoals hij.
Dat begint al bij de middelbare. Dan wordt 'de poel' om in te vissen voor vrienden al groter. Meer kans om een gelijke geest te vinden.
En na de middelbare gaat hij wellicht een opleiding doen in een richting die hij leuk vindt waardoor de kans weer groter wordt.
maandag 12 mei 2025 om 23:01
Thanks allemaal, heel fijn jullie berichten maar ook eigen ervaringen.
En dat het ook goedkomt, ik hoop ook op een goede vriend-match. Die heeft hij al maar dus niet in zijn klas.
En bedankt Hamertje, ik kreeg tranen in mijn ogen van je bericht. Heel fijn.
Ik accepteer hem juist zoals hij is en bevestig ook dat iedereen anders is en dat het ook zoeken is naar mensen die met je matchen.
Net ook een vriendin gesproken die ook een 11 jarige heeft en tegen veel dezelfde dingen aanloopt.
Gelukkig gaat het leren vanzelf bij hem dus ik hoop dat hij ondanks zijn dcd ook bij jongens in de klas komt op het vo waar hij beter mee matcht.
Bedankt
En dat het ook goedkomt, ik hoop ook op een goede vriend-match. Die heeft hij al maar dus niet in zijn klas.
En bedankt Hamertje, ik kreeg tranen in mijn ogen van je bericht. Heel fijn.
Ik accepteer hem juist zoals hij is en bevestig ook dat iedereen anders is en dat het ook zoeken is naar mensen die met je matchen.
Net ook een vriendin gesproken die ook een 11 jarige heeft en tegen veel dezelfde dingen aanloopt.
Gelukkig gaat het leren vanzelf bij hem dus ik hoop dat hij ondanks zijn dcd ook bij jongens in de klas komt op het vo waar hij beter mee matcht.
Bedankt

maandag 12 mei 2025 om 23:05
En Elsy ook bedankt voor het delen van jou eigen ervaringen op die leeftijd. Hij is gelukkig ook heel duidelijk in wat hij zelf leuk vind. De teamsport was zijn eigen idee
. En hij kan best goed meekomen ondanks zijn dcd.
Hij leest graag en veel, speelt nog met lego en speelt graag spelletjes. Ook thuis hebben we het samen als gezin fijn gelukkig.
Hij houd gewoon niet van voetbal en altijd maar buiten spelen. En daar zijn de meeste jongens juist wel gek op. Meiden vindt hij niks, hij pubert al een beetje daarin.

Hij leest graag en veel, speelt nog met lego en speelt graag spelletjes. Ook thuis hebben we het samen als gezin fijn gelukkig.
Hij houd gewoon niet van voetbal en altijd maar buiten spelen. En daar zijn de meeste jongens juist wel gek op. Meiden vindt hij niks, hij pubert al een beetje daarin.
dinsdag 13 mei 2025 om 08:11
dit klinkt als het verhaal van mijn neefje. de hele basisschool toch wel een beetje geworsteld met zichzelf (concentratie dus allemaal kunstgrepen geprobeerd om hem erbij te houden in de klas) en vriendjes vinden en vooral houden.
nu op de middelbare school is hij helemaal opgebloeid en gaat het supergoed
En doooooor!
dinsdag 13 mei 2025 om 08:27
Heel herkenbaar, je hoopt gewoon dat het goed gaat met je kinderen, en dan kan het lastig/machteloos zijn om toe te kijken hoe iets moeizaam gaat. Zeker als het sociaal lastig gaat.
Vanuit mijn perspectief lees ik in je verhaal: hij heeft dus wél een vriendje. En er is een team waar het redelijk goed in gaat. Dat is op zich al meer dan mijn zoon nu ervaart. Die wordt niet gepest, maar van vriendschap is geen sprake (ook 11 jaar).
Vanuit mijn perspectief lees ik in je verhaal: hij heeft dus wél een vriendje. En er is een team waar het redelijk goed in gaat. Dat is op zich al meer dan mijn zoon nu ervaart. Die wordt niet gepest, maar van vriendschap is geen sprake (ook 11 jaar).
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
dinsdag 13 mei 2025 om 10:21
Herkenbaar!
Sinds zoon de wereld van dungeons and dragons heeft ontdekt is hij enorm gegroeid. En das een gezelschapsspel in een groep in een fantasysetting. Eigenlijk een vorm van improvisatie theater. Maar dat moet je er niet bijzeggen want das natuurlijk saai. Hier zijn de lokale bibliotheken en gamestores actief in de organisatie ervan.
Mocht je in provincie Groningen wonen dan kan ik je misschien op weg helpd als jouw zoon daar mogelijk interesse in heeft
Sinds zoon de wereld van dungeons and dragons heeft ontdekt is hij enorm gegroeid. En das een gezelschapsspel in een groep in een fantasysetting. Eigenlijk een vorm van improvisatie theater. Maar dat moet je er niet bijzeggen want das natuurlijk saai. Hier zijn de lokale bibliotheken en gamestores actief in de organisatie ervan.
Mocht je in provincie Groningen wonen dan kan ik je misschien op weg helpd als jouw zoon daar mogelijk interesse in heeft
dinsdag 13 mei 2025 om 17:23
Herkenbaar, dus ik wil graag meelezen maar heb helaas niet echt tips. Een clubje vinden zou fijn zijn... maar ik weet uit ervaring dat dat makkelijker gezegd is dan gedaan, hier door de jaren heen zeker 10 clubjes geprobeerd, en niks was echt leuk. En eerlijk gezegd begreep ik hem daarin.... Ik heb ook mijn hoop gevestigd op de middelbare school, dan komen ze iig in een grotere pool van kinderen met hetzelfde intelligentieniveau, en hopelijk ook interesses.
Mijn zoon zit bij een theatergroep. Ook daar heeft hij volgens mij geen echte vrienden (de groep is ook heel divers qua leeftijd) maar hij voelt zich daar wel fijn en geaccepteerd. Er zitten daar meer aparte types, en ik denk dat het een uitlaatklep voor hem is. Zoiets al geprobeerd?
Je schrijft dat je zoon ziet worstelen.... dat is denk ik het ergste. Dat is hier niet echt het geval, ik denk dat het meer mijn eigen gevoel/frustratie is, en zoon er minder last van heeft dan wij als ouders. Dus zolang hij het wel prima vindt om een Einzelgänger te zijn, wil ik er ook niet teveel mee bezig zijn, en hem iets aanpraten, maar het blijft lastig om te zien. Sterkte iig.
Mijn zoon zit bij een theatergroep. Ook daar heeft hij volgens mij geen echte vrienden (de groep is ook heel divers qua leeftijd) maar hij voelt zich daar wel fijn en geaccepteerd. Er zitten daar meer aparte types, en ik denk dat het een uitlaatklep voor hem is. Zoiets al geprobeerd?
Je schrijft dat je zoon ziet worstelen.... dat is denk ik het ergste. Dat is hier niet echt het geval, ik denk dat het meer mijn eigen gevoel/frustratie is, en zoon er minder last van heeft dan wij als ouders. Dus zolang hij het wel prima vindt om een Einzelgänger te zijn, wil ik er ook niet teveel mee bezig zijn, en hem iets aanpraten, maar het blijft lastig om te zien. Sterkte iig.
nootboek wijzigde dit bericht op 13-05-2025 17:26
14.41% gewijzigd
dinsdag 13 mei 2025 om 18:44
Wat fijn om te lezen, ik hoop daar ook op maar zie er ook tegenop. Bedankt voor je verhaal!broadway schreef: ↑13-05-2025 08:11dit klinkt als het verhaal van mijn neefje. de hele basisschool toch wel een beetje geworsteld met zichzelf (concentratie dus allemaal kunstgrepen geprobeerd om hem erbij te houden in de klas) en vriendjes vinden en vooral houden.
dinsdag 13 mei 2025 om 18:50
@nootboek, ja die worsteling doet me erg verdriet als moeder. Het is zo'n leuk kind maar hij heeft het ook moeilijk.
Theater vind hij niks helaas, muziek ook niet helaas. Maar ik ben blij dat hij een sport doet en ondanks zijn dcd toch het volhoud. Heel knap.
@gonniegijsje (leuke naam), wat leuk voor jou zoon day hij daaraan doet. Ik hoop ookdat hij iets vindt met gelijkgestemden. Dat is nog even zoeken maar hopelijk vind hij het op het vo. Ik woon helaas niet in Groningen maar in de Randstad.
@zoccelia, ja ik moet ook positiever denken maar hij zo in de tranen. Ook doordat hij eerder dot schooljaar erg gepest is, zit er ook gewoon nog oude pijn die ook terugkomt.
Ik ben zelf ook best gevoelig en was ook wel van maar 1 goede vriendin. Maar ik werd verder niet gepest of buitengesloten
Theater vind hij niks helaas, muziek ook niet helaas. Maar ik ben blij dat hij een sport doet en ondanks zijn dcd toch het volhoud. Heel knap.
@gonniegijsje (leuke naam), wat leuk voor jou zoon day hij daaraan doet. Ik hoop ookdat hij iets vindt met gelijkgestemden. Dat is nog even zoeken maar hopelijk vind hij het op het vo. Ik woon helaas niet in Groningen maar in de Randstad.
@zoccelia, ja ik moet ook positiever denken maar hij zo in de tranen. Ook doordat hij eerder dot schooljaar erg gepest is, zit er ook gewoon nog oude pijn die ook terugkomt.
Ik ben zelf ook best gevoelig en was ook wel van maar 1 goede vriendin. Maar ik werd verder niet gepest of buitengesloten
woensdag 14 mei 2025 om 10:05
Zou scouting iets voor hem zijn ? Ik zie op de groep waar mijn kind al van kleins af bij is en waar ze nu zelf leiding geeft een heleboel diverse kinderen en als er één ding voorop staat is het juist vriendschap en respect naar mekaar toe. Ik zie er relatief veel "paradijsvogels" die gewoon zichzelf kunnen en mogen zijn.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.â€

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in