Achterwaarts vervoeren

19-02-2020 21:47 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Waarschijnlijk zijn hier al topics over maar als ik erop zoek kom ik te oude tegen of niet wat ik mij afvraag.

Mijn zoontje van 1 jaar is bijna 83 cm en weegt bijna 12 kg.

Van wat ik begrijp moeten kindjes tot 15 maanden achterwaarts vervoerd worden in een isofix. Nu heb ik een autostoel iso fix waarin dat kan maar vraag ik me af wat nu als de beenruimte beperkt is? Hij zit echt met gekromde benen omdat hij ze niet kwijt kan.
Het stoeltje is tot 105 cm maar dat betekent niet achterwaarts tot 105 cm. Echter naar lengte etc word niet meer gekeken?

Mag ik hem nu wel of niet voorwaarts vervoeren?

Wie weet hier wel het juiste antwoord op? Overal staat 15 maanden maar toch niet alle kindjes zijn even lang?

Groetjes
Alle reacties Link kopieren
Dit zegt de consumentenbond over autostoeltjes:

Peuterstoeltjes
Koopadvies-Autostoeltjes-PeuterVoor peuters van ongeveer 9 maanden tot 4 jaar: Groep 1 (van 9 tot 18 kg) of i-Size tussen 60 en 105 cm.
In Groep 1-autostoeltjes zit het kind meestal in de rijrichting van de auto. In i-Size-stoeltjes kijken kinderen achteruit tot ze minimaal 15 maanden en 70 cm zijn.
De autostoeltjes worden vaak vastgezet met de 3-puntsgordel, maar er komen steeds meer Isofix-stoeltjes voor deze groep op de markt.
Het kind zelf wordt in het autostoeltje vastgezet met een harnasgordeltje of beschermd door een vangtafel.

https://www.consumentenbond.nl/autostoe ... ostoeltjes
Alle reacties Link kopieren
Je kind kan ook gewoon benen in kleermakerszit doen. Er zijn ook stoelen tot 4 achteruit en dan moeten kinderen ook benen kwijt kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Of koop een speciaal stoeltje voor lange kinderen
Alle reacties Link kopieren
Op zich maakt beentjes buigen niet uit voor de veiligheid, en is het advies inderdaad zo lang mogelijk achteruit.

Dat gezegd hebbende, zit mijn dochter (Nog net geen 15 maanden) eerlijk gezegd inmiddels vooruit. Ze schreeuwde moord en brand achteruit, ondanks allerlei pogingen met speeltjes/spiegeltjes etc. Iedere keer een totaal overstuur kind vond ik ook geen goede optie. Ja, achteruit is veiliger, maar dat is het met 4 jaar ook nog, en met 10 eigenlijk ook, zelfs voor volwassenen, en dat doen we ook niet.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
19-02-2020 22:02
Op zich maakt beentjes buigen niet uit voor de veiligheid, en is het advies inderdaad zo lang mogelijk achteruit.

Dat gezegd hebbende, zit mijn dochter (Nog net geen 15 maanden) eerlijk gezegd inmiddels vooruit. Ze schreeuwde moord en brand achteruit, ondanks allerlei pogingen met speeltjes/spiegeltjes etc. Iedere keer een totaal overstuur kind vond ik ook geen goede optie. Ja, achteruit is veiliger, maar dat is het met 4 jaar ook nog, en met 10 eigenlijk ook, zelfs voor volwassenen, en dat doen we ook niet.
Maar tja, het advies is tot 15 maanden, niet tot tien jaar
lilalinda schreef:
19-02-2020 22:05
Maar tja, het advies is tot 15 maanden, niet tot tien jaar
Ik heb er nadat ik het stoeltje heb aangeschaft helemaal niet meer over nagedacht en vervoer rozetje nog steeds achteruit op lange afstanden/snelweg. T lieve kind is inmiddels 2,5 (30 maanden) en t gaat nog prima :) kleermakerzit, schoen achter d'r oor, 1 been aan iedere kant van het stoeltje, zo hoog mogelijk tegen de rugleuning, ze vermaakt zich prima met d'r beentjes :)

Alleen binnen de stad waar ik woon kijkt ze naar voren (stoeltje kan allebei).
anoniem_143235 wijzigde dit bericht op 19-02-2020 22:11
4.29% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
rosings schreef:
19-02-2020 22:09
Ik heb er nadat ik het stoeltje heb aangeschaft helemaal niet meer over nagedacht en vervoer rozetje nog steeds achteruit op lange afstanden/snelweg. T lieve kind is inmiddels 2,5 (30 maanden) en t gaat nog prima :) kleermakerzit, schoen achter d'r oor, zo hoog mogelijk tegen de stoelleuning, ze vermaakt zich prima met d'r beentjes :)

Alleen binnen de stad waar ik woon kijkt ze naar voren (stoeltje kan allebei).
Minimum van 15 maanden
Tot tien jaar mag gerust :)
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
19-02-2020 22:05
Maar tja, het advies is tot 15 maanden, niet tot tien jaar
Ja, en het is een advies. Dat hoef je dus niet per se te volgen. Je mag nog steeds gewoon stoeltjes gebruiken die vooruit zijn, die mogen alleen niet meer gemaakt worden.
Ik bedoelde meer dat er hier heel makkelijk geroepen wordt: ‘je wilt toch het allerveiligste voor je kind’, terwijl in de realiteit niemand dat echt doet (namelijk jarenlang achteruit), en ergens de praktijk om de hoek komt kijken.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
19-02-2020 22:11
Ja, en het is een advies. Dat hoef je dus niet per se te volgen. Je mag nog steeds gewoon stoeltjes gebruiken die vooruit zijn, die mogen alleen niet meer gemaakt worden.
Ik bedoelde meer dat er hier heel makkelijk geroepen wordt: ‘je wilt toch het allerveiligste voor je kind’, terwijl in de realiteit niemand dat echt doet (namelijk jarenlang achteruit), en ergens de praktijk om de hoek komt kijken.
Ik vind het prettig te kunnen vertrouwen op betrouwbare clubs die onderzoek doen en adviezen geven
Zelf heb ik er niet voor doorgeleerd
Alle reacties Link kopieren
rosings schreef:
19-02-2020 22:09
Ik heb er nadat ik het stoeltje heb aangeschaft helemaal niet meer over nagedacht en vervoer rozetje nog steeds achteruit op lange afstanden/snelweg. T lieve kind is inmiddels 2,5 (30 maanden) en t gaat nog prima :) kleermakerzit, schoen achter d'r oor, 1 been aan iedere kant van het stoeltje, zo hoog mogelijk tegen de rugleuning, ze vermaakt zich prima met d'r beentjes :)

Alleen binnen de stad waar ik woon kijkt ze naar voren (stoeltje kan allebei).
Haha, nou, als zij het prima vindt, vooral zo houden! Tevreden én veilig kind is uiteraard de beste optie.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
19-02-2020 22:13
Ik vind het prettig te kunnen vertrouwen op betrouwbare clubs die onderzoek doen en adviezen geven
Zelf heb ik er niet voor doorgeleerd
Dat mag toch ook. Niemand zegt dat jij je kind niet achteruit mag vervoeren. En op zich klopt het advies ook, het is veiliger.
Alle reacties Link kopieren
Heb idd alles consumenten bond etc gelezen
Op ANWB staat zelfs als je stoeltje hebt met isofix je je kind moet vervoeren achterwaarts tot 15 maanden

Dat van moord en brand schreeuwen ken ik haha gaat hier al ruim een maand zo. Maar als het moet dan moet het, vind die beentje zo sneu haha als ie omgedraaid zit lijkt hij veel lekkerder te zitten
nausicaa schreef:
19-02-2020 22:13
Haha, nou, als zij het prima vindt, vooral zo houden! Tevreden én veilig kind is uiteraard de beste optie.
Qua tevredenheid denk ik dat het helpt dat het stoeltje op de passagiersstoel staat en ze dus niet echt afgezonderd zit. Maar dat is natuurlijk niet voor iedereen te doen. (airbag staat uit voor die stoel)
Alle reacties Link kopieren
rosings schreef:
19-02-2020 22:18
Qua tevredenheid denk ik dat het helpt dat het stoeltje op de passagiersstoel staat en ze dus niet echt afgezonderd zit. Maar dat is natuurlijk niet voor iedereen te doen. (airbag staat uit voor die stoel)
Oh, dat zou hier ook enorm schelen ja. In mijn auto sowieso geen optie (airbag kan niet uit), en technisch gezien dan weer niet het advies (dat is namelijk achterbank). Dat bedoelde ik dus met ‘de praktijk is er ook nog’. Bijna iedereen doet ergens wel iets dat niet het officiële optimale advies is, al dan niet bewust.
nausicaa schreef:
19-02-2020 22:23
Oh, dat zou hier ook enorm schelen ja. In mijn auto sowieso geen optie (airbag kan niet uit), en technisch gezien dan weer niet het advies (dat is namelijk achterbank). Dat bedoelde ik dus met ‘de praktijk is er ook nog’. Bijna iedereen doet ergens wel iets dat niet het officiële optimale advies is, al dan niet bewust.
Ik wist niet dat achterbank voorkeur had, waarom stoppen ze dan isofix in de passagiersstoel? Het werkt goed zo voor ons, dus dat accepteren we dan maar.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat om de kracht in de nek van je kindje.

Gemiddeld kan een kindje pas vanaf de leeftijd van 15 maanden de klap van een botsing voldoende opvangen. Wanneer een kindje achterwaarts zit wordt het bij een botsing juist in de stoel gedrukt, en komt er dus geen klap op de nek. Achterwaarts is dus veiliger, ook na 15 maanden. Maar dan is het een keuze, niet meer verplicht.

Je moet dan dus een afweging maken tussen comfort (beenruimte) en veiligheid.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
flipje2 schreef:
19-02-2020 23:10
Het gaat om de kracht in de nek van je kindje.

Gemiddeld kan een kindje pas vanaf de leeftijd van 15 maanden de klap van een botsing voldoende opvangen. Wanneer een kindje achterwaarts zit wordt het bij een botsing juist in de stoel gedrukt, en komt er dus geen klap op de nek. Achterwaarts is dus veiliger, ook na 15 maanden. Maar dan is het een keuze, niet meer verplicht.

Je moet dan dus een afweging maken tussen comfort (beenruimte) en veiligheid.
Het is niet verplicht tot 15 maanden, maar tot 9 kg (gemiddeld een heel stuk eerder dus).
Alle reacties Link kopieren
dogunia schreef:
19-02-2020 23:14
Het is niet verplicht tot 15 maanden, maar tot 9 kg (gemiddeld een heel stuk eerder dus).
Niet waar. 9 kilo is de oude regel.

https://www.oudersvannu.nl/baby/veiligh ... stoeltjes/
Alle reacties Link kopieren
flipje2 schreef:
19-02-2020 23:10
Het gaat om de kracht in de nek van je kindje.

Gemiddeld kan een kindje pas vanaf de leeftijd van 15 maanden de klap van een botsing voldoende opvangen. Wanneer een kindje achterwaarts zit wordt het bij een botsing juist in de stoel gedrukt, en komt er dus geen klap op de nek. Achterwaarts is dus veiliger, ook na 15 maanden. Maar dan is het een keuze, niet meer verplicht.

Je moet dan dus een afweging maken tussen comfort (beenruimte) en veiligheid.
Ik heb geen verstand van kinderzitjes, maar ik zou als leek toch denken dat het wel bepalend is van welke kant de klap komt? Het advies lijkt gericht op het geval dat er iemand achterop jou rijdt, maar wat als je zelf bovenop een ander rijdt, dan is de grootste klap toch juist de andere kant op? Kennelijk is dat een natuurlijkere beweging dan ofzo, want het advies zal er niet voor niets zijn.

Zit net ff bij volvo te kijken, die bevelen aan een kind tot tenminste 4 jaar achteruit te vervoeren:
https://www.volvocars.com/nl/service-en ... nderzitjes
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Het is een advies, dus het hoeft niet (behalve met die bepaalde stoeltjes geloof ik)

Nou moet ik zeggen dat zoontje van bijna 13 maanden ook gewoon vooruit zit.
Alle reacties Link kopieren
Het nieuwe advies is inderdaad liefst tot 4 jaar achteruit. Benen kunnen ze optrekken, kleermakerszit etc. Dat maakt niet uit.

Ons kind, nu 14 maanden zit achteruit. Ook hij is lang, nu 84 cm, maar gaat prima.
We laten hem zo lang mogelijk achteruit zitten.
Alle reacties Link kopieren
Due-scimmie schreef:
20-02-2020 06:14
Niet waar. 9 kilo is de oude regel.

https://www.oudersvannu.nl/baby/veiligh ... stoeltjes/
Het is dus alleen verplicht als je een stoeltje hebt dat achteruit kan. Je mag nog steeds gewoon een stoeltje gebruiken dat voorwaarts gericht is, die worden ook nog gewoon verkocht. Ze worden alleen niet meer goedgekeurd, dus er worden geen nieuwe meer van gemaakt.

De richting van de botsing maakt niet veel uit, het gaat om de rijrichting. Als je vooruit rijdt, en je botst, kom je plotseling tot stilstand. Je lijf en hoofd willen nog gewoon vooruit, en daardoor schiet je hoofd vooruit. Die kracht is behoorlijk sterk. Als je van achteren aangereden wordt, is dat veel minder, omdat je dan niet plotseling tot stilstand komt. Dat zou alleen zo zijn als je achteruit rijdt, maar dat doe je ten eerste veel minder, en ten tweede over het algemeen veel langzamer, waardoor het stoppen minder abrupt gaat.
Alle reacties Link kopieren
schorpioentje28 schreef:
20-02-2020 06:19
Ik heb geen verstand van kinderzitjes, maar ik zou als leek toch denken dat het wel bepalend is van welke kant de klap komt? Het advies lijkt gericht op het geval dat er iemand achterop jou rijdt, maar wat als je zelf bovenop een ander rijdt, dan is de grootste klap toch juist de andere kant op? Kennelijk is dat een natuurlijkere beweging dan ofzo, want het advies zal er niet voor niets zijn.

Zit net ff bij volvo te kijken, die bevelen aan een kind tot tenminste 4 jaar achteruit te vervoeren:
https://www.volvocars.com/nl/service-en ... nderzitjes
.
In theorie is dat natuurlijk zo, maar in de praktijk betekent een ongeluk in de meeste gevallen: je hebt snelheid, en je komt plotseling tot stilstand. En in dat geval slaat je hoofd dus naar voren. Maar als je stilstaat en hard van achteren wordt aangereden, dan gaat de kracht inderdaad in de andere richting.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Het zal ongetwijfeld veiliger zijn, maar het is altijd goed om met een reële blik te blijven kijken. Als je kind enorm aan het jengelen/schreeuwen is omdat het achteruit rijdt, dan kan dat ook onveilig zijn, omdat je als bestuurder afgeleid raakt.

Ik weet nog dat ik het 15 jaar geleden een zegen vond, toen mijn oudste uit de maxicosi mocht. Eindelijk geen gehuil meer tijdens het auto rijden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven