afspreken met vrienden met kinderen, hoe doen jullie dat?

10-10-2018 16:56 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, ik ben even benieuwd hoe jullie afspreken met jullie vrienden. Wij hebben een aantal stellen waarmee we bevriend zijn en waarmee we eens in de paar maanden/paar keer per jaar afspreken.Wonen allemaal niet in de buurt, vandaar de lage frequentie.Onderling kennen ze elkaar niet, dus afspreken gebeurt steeds met 1 stel tegelijk.
Deze stellen hebben net als wij kinderen, veelal in dezelfde leeftijd als onze kinderen en zij vinden het allemaal fijn om af te spreken op bijvoorbeeld zondagmiddag, met kinderen er bij dus. Onze kinderen zien dit steeds vaker niet meer zo zitten. Ze zijn 11 en bijna 10 en hebben gewoon niet altijd zin om' opgescheept' te zitten met kinderen waarmee ze' niks hebben' .
Ik kan dat best begrijpen. Omdat wij afspreken met hun ouders, zijn zij verplicht de middag door te brengen met kinderen waarmee ze niet bevriend zijn maar wordt er wel van ze verwacht dat ze die middag met elkaar optrekken. Toen ze jonger waren ging dat eigenlijk wel goed maar de laatste tijd protesteren ze steeds meer. Willen ze niet meer 1 a 1,5 uur in de auto (en weer terug) en vervolgens een uur of 4 daar zitten. In hun ogen is hun dag dan verpest ;-)

Daarom ben ik benieuwd hoe jullie dat doen. Wij stellen regelmatig voor om op een avond af te spreken, ergens een hapje te eten zonder kinderen bijvoorbeeld, maar ik proef dat zij het wel gezellig vinden overdag met de kinderen er bij. Hun kinderen zijn misschien makkelijker daar in. Ben benieuwd hoe jullie dat doen!

Edit: omdat vrienden dus ver weg wonen (1 a 1,5 uur enkele reis) laat ik de kinderen liever niet alleen thuis. Oudste is al weleens alleen gebleven, maar dan heb je het al gauw over 6 uur en dat vind ik gewoon ook niet gezellig...
Als ze bij jullie komen hoeven de kinderen toch niet thuis te blijven? Gaan ze naar de bioscoop met elkaar of vrienden, naar vrienden toe en daar iets doen oid.

Ik zou 1 keer bij jullie afspreken (en dan kunnen de kinderen iets anders doen en de kinderen van vrienden kunnen een film kijken/spel doen/donald duck lezen), 1 keer bij een pretpark/zwembad/museum/winkelcentrum (iets wat de kinderen leuk vinden), 1 keer bij hun (en dan kunnen de kinderen of mee of naar vrienden of in de buurt van jullie vrienden naar de schaatsbaan/klimmuur/indoorskihal met zn tweeën) en 1 keer in de avond. En dan ben je een jaar verder en kijk je weer verder. Dan hoeven ze die andere kinderen 1 keer per jaar te zien per stel dat jullie kennen en dat is buiten de deur bij een activiteit die ze zelf leuk vinden. Vinden ze dat prima? Ik zou je kinderen niet dwingen mee te gaan naar mensen waar ze niet heen willen.
Alle reacties Link kopieren
Is wel grappig: ik had echt hele andere reacties verwacht. Reacties in de trant van: kinderen moeten niet zeuren.
Ik ga in elk geval de bezoeken anders plannen naar aanleiding van jullie reacties.
Ook al heb je kinderen dan wil je toch nog wel eens als volwassen individuen onderling afspreken? Als die vrienden daar geen behoefte aan hebben dan lijken me het niet echt leuke mensen.
Alle reacties Link kopieren
Eva1977 schreef:
10-10-2018 17:16
Nee zo is het niet, het is om en om, ene keer bij ons, andere keer bij vrienden. Maar ook als vrienden hier komen met hun kinderen zijn onze kinderen niet blij; die kinderen willen optrekken met onze kinderen; onze kinderen willen dat echter niet...
Lijkt me dan vrij duidelijk. Hun kinderen zijn lastig en die schuiven ze graag een dagje op jullie kinderen af :D
Alle reacties Link kopieren
Onze kinderen vinden er ook helemaal niks aan met kinderen van vrienden.
Is soms wel lastig ook, begrijp je wel.
Wij hebben ook vrienden die steeds met de kinderen willen afspreken. En dat willen wij dus niet. Hun kinderen vinden het wel leuk, ze snappen niet dat ie van ons er niet op zitten te wachten.
Maar heb ook weleens geregeld dat ze gewoon niet meegingen, of dat onze kinderen niet thuis waren als zij kwamen.

Wat ik ook merk dat jongere kinderen dan gezellig meekomen, die vinden het helemaal leuk om met grotere kinderen te spelen. Dat die grotere kinderen daar niet op zitten te wachten komt dan niet door........

Fijn om te lezen dat meer mensen hier last van hebben, dacht dat het aan onze kinderen lag, haha!
c_est_moi wijzigde dit bericht op 10-10-2018 19:30
93.37% gewijzigd
summer is a state of mind
Heb geen kinderen, maar herinner me dit van vroeger. Wij bleven al wel vrij jong alleen thuis om niet mee te hoeven naar gezinnen waar we geen zin in hadden, maar dat zal nu wel not done zijn.

Wat we deden voor kinderen die mee naar ons kwamen was: Als ze jonger waren dan wij, dan zetten we geschikt speelgoed klaar, we groetten het bezoek en gingen ons eigen ding doen. Bij kinderen van dezelfde leeftijd waar we niet mee klikten zorgden we gewoon dat we zelf ergens buiten de deur afspraken met vrienden en vriendinnen of sport ofzo.

Er waren ook kinderen die we wél leuk vonden en dan was dat het ultieme moment om alle gezelschapsspellen waar je veel mensen voor nodig had van stal te halen.

Maar vanaf eind basisschool lost dit probleem zich vanzelf op!
Wij hebben ook vrienden in de groep die als compleet gezin willen afspreken. Het is aan onze kinderen zelf wat zij willen en wat er voor gaat. Wij zijn met elkaar bevriend niet de kinderen. Het kan dus voorkomen dat die van ons er niet zijn en die van hun zichzelf moeten vermaken.

Ik zou voor een andere invulling van de afspraak kijken of een oppas regelen voor je kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Zomaar de kinderen niet thuis laten zijn als ze komen voelt wel ongemakkelijk voor me. Dan zou ik dat wel aangeven bij onze vrienden, zodat hun kinderen dat van tevoren weten. Maar een idee is het wel; breng ik ze naar de bioscoop ;-)
Eva1977 schreef:
10-10-2018 21:16
Zomaar de kinderen niet thuis laten zijn als ze komen voelt wel ongemakkelijk voor me. Dan zou ik dat wel aangeven bij onze vrienden, zodat hun kinderen dat van tevoren weten. Maar een idee is het wel; breng ik ze naar de bioscoop ;-)
Je kunt toch gewoon aangeven dat jouw kinderen er geen zin meer hebben om ongewenst andermans kinderen te moeten entertainen? Dan kunnen zijzelf ook maatregelen treffen om hun kinderen passend onder te brengen als ze naar jullie komen. En hoeven jullie kinderen zich niet persé het huis uitgejaagd te voelen om die kids te ontlopen maar kunnen ze lekker op hun eigen kamer computeren/tv kijken.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
10-10-2018 21:50
Je kunt toch gewoon aangeven dat jouw kinderen er geen zin meer hebben om ongewenst andermans kinderen te moeten entertainen? Dan kunnen zijzelf ook maatregelen treffen om hun kinderen passend onder te brengen als ze naar jullie komen. En hoeven jullie kinderen zich niet persé het huis uitgejaagd te voelen om die kids te ontlopen maar kunnen ze lekker op hun eigen kamer computeren/tv kijken.
Sommige mensen snappen die hints niet ;-) Ik zeg het natuurlijk niet zo direct als jij hier nu schetst ;-)
Alle reacties Link kopieren
Cafetière schreef:
10-10-2018 19:11
Ook al heb je kinderen dan wil je toch nog wel eens als volwassen individuen onderling afspreken? Als die vrienden daar geen behoefte aan hebben dan lijken me het niet echt leuke mensen.
Inderdaad, dat vinden wij ook. Zijn toch andere gesprekken met al die grote oren er bij...
Maar andere mensen schijnen daar dus geen last van te hebben. Zie het hier in de straat ook; leuk contact met mensen maar altijd met kinderen er bij. Bij 1 stel konden we elkaar amper verstaan door het geschreeuw van hun kinderen (onze bleven thuis toen). Heb toen ook tegen man gezegd; dit doen we niet meer.
Eva1977 schreef:
10-10-2018 22:04
Sommige mensen snappen die hints niet ;-) Ik zeg het natuurlijk niet zo direct als jij hier nu schetst ;-)
Juist omdat veel mensen hints niet begrijpen is direct zijn effectiever.
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar!!
Bij sommige vrienden en familie hebben/hadden ze echt een klik en bij andere totaal niet of idd word dat steeds minder als ze ouder worden.....
Sommige kinderen zijn ook daar veel makkelijke in dan andere en sommige vrienden snappen het gewoon niet en vinden het normaal dat het zo gaat....

Het is niet gek om te zeggen dat nu ze ouder zijn,dat ze er minder zin in hebben, hoort er echt bij!
Alle reacties Link kopieren
Ha Eva,
Lastig is dat... zijn wel al goede ideeen gegeven.
Hier speelt het m.n. wanneer de kinderen van vrienden een andere leeftijd hebben. Daar hebben we apart contact mee. Ik ga alleen naar een vriendin/de vrouwen spreken wat af of de mannen. De ander blijft dan met de kinderen thuis; ook omdat de kinderen ook hun activiteiten hebben..
Laatst nog met vrienden en alle kinderen in het Aviodrome afgesproken. Dat was erg leuk voor allemaal!
En eerlijk, een aantal contacten ‘van ver’ zijn verwaterd en contacten in de buurt/stad zijn geïntensiveerd; wel zo makkelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ha Mardejo, zijn we weer :-)
Dat doen we inderdaad ook, apart van elkaar afspreken. Dus de vrouwen en mannen apart. Maar soms wil je ook gewoon samen afspreken. Ik ben in elk geval blij te lezen dat dit een herkenbaar ' probleem' is. Onze kinderen zijn net ietsje ouder dan de andere kinderen waardoor dit probleem denk ik bij de anderen nog niet zo speelt. Het scheelt maar een jaar, maar toch, kan net het verschil zijn.
Afspreken met mensen met kinderen vind ik geen hol (meer) aan.
En mijn kinderen ook niet. Het zijn mijn vrienden, niet die van hen. Toen mijn kinderen nog klein waren vond ik het ook al niet leuk en sprak ik vaak af op locatie bijv een een of andere speeltuin. Met kinderen erbij zit je nooit echt lekker en ben je altijd met hen bezig. En als ze prepubers zijn dan hangen ze en vervelen ze zich de tyfes en gaan ze met kinderen die ze amper kennen niet buiten lopen struinen of dingen ondernemen. Dan gaan ze op hun beeldscherm zitten uren en uren. Ik zou ze niet meer verplichten om mee te gaan of een activiteit organiseren. Meer smaken zijn er wat mij betreft niet. Of ja toch wel: als die kinderen van jullie vrienden het wel leuk vinden, dan nodig je ze bij jullie uit. Dan is het voor jouw kinderen iig een thuiswedstrijd.
Isabellarose- schreef:
11-10-2018 13:28

als die kinderen van jullie vrienden het wel leuk vinden, dan nodig je ze bij jullie uit. Dan is het voor jouw kinderen iig een thuiswedstrijd.
Hangt er vanaf. Moet je ze wel uit de kamers van TO's kinderen weten te houden. En het is voor geen van de partijen leuk als die koters erbij hangen als de volwassen met elkaar willen praten. Dus beter direct zijn en zeggen dat je alleen wil afspreken zonder kids.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
11-10-2018 13:43
Hangt er vanaf. Moet je ze wel uit de kamers van TO's kinderen weten te houden. En het is voor geen van de partijen leuk als die koters erbij hangen als de volwassen met elkaar willen praten. Dus beter direct zijn en zeggen dat je alleen wil afspreken zonder kids.

Dit.

Ik vind afspreken met de kinderen erbij ook niet fijn: wij zijn nogal streng op onze kinderen, vinden het vb. niet dat we onze gesprekken continue voor een kind moeten onderbreken.
"Even wachten" is ook een antwoord als een kind elke twee minuten wat komt zeggen/vragen.

Soit, ik erger me dus vaak aan de ruimte die andere ouders hun kinderen geven.
Ik spreek met jou af omdat ik jou leuk vind, niet omdat jouw kind voor mij het middelpunt van het universum is.
Met sommige gescheiden vriendinnen probeer ik het bewust zo te regelen af te spreken als hun kind bij de vader is.
Uiteraard neem ik die van mij dan ook niet mee.

Maar ik vermoed dat die laatste 'oplossing' voor TO niet echt haalbaar is :biggrin:

Wij waren overigens vroeg met kinderen krijgen, en veel van mijn leeftijdsgenoten zitten nu wat dat betreft in een andere levensfase: mijn oudste hoopt over twee jaar af te studeren, sommige van mijn vriendinnen hebben nu nog kleuters.
Die vriendinnen denken ook al te gemakkelijk dat onze kinderen de hunne wel zullen bezighouden, maar zo werkt het dus echt niet.
Nee bij nader inzien neem ik die ook terug. Bij tieners gewoon helemaal niet met kinderen erbij afspreken. Punt.
Alle reacties Link kopieren
Heerlijk die eensgezindheid!
Met mijn vrienden spreek ik apart af. Ik ben met hen bevriend, niet met hun man/vrouw en ook niet met hun kinderen. We spreken ook het liefst op een andere plek af, zoals in de kroeg, of in een restaurant. Ik vind dat veel leuker dan dat getetter van kinderen erdoorheen.

Als ik met mijn kinderen ben heb ik mijn volle aandacht voor hen nodig en als ik met mijn vrienden ben wil ik mijn volle aandacht op hen kunnen richten.

Dat gecombineer snap ik nooit zo.
Ow jee... ik houd ineens mijn hart vast voor over een paar jaar. Die van ons zijn pas 4 en 7 en ik heb hier nog nooit zo over nagedacht. Wel leuk om te lezen.

En nog eventueel als tip: als de kinderen echt niet thuis kunnen bljiven, kunnen ze niet gewoon een Ipad of boek meenemen en op die manier zichzelf bezig houden? Mijn ouders hadden vroeger bijvoorbeeld een bevriend stel met een gigantische stripverzameling en ik vond het juist heerlijk om daar mee naar toe te gaan, kon ik een hele middag ongestoord lezen.
Kastanjez schreef:
12-10-2018 10:00
Ow jee... ik houd ineens mijn hart vast voor over een paar jaar. Die van ons zijn pas 4 en 7 en ik heb hier nog nooit zo over nagedacht. Wel leuk om te lezen.

En nog eventueel als tip: als de kinderen echt niet thuis kunnen bljiven, kunnen ze niet gewoon een Ipad of boek meenemen en op die manier zichzelf bezig houden? Mijn ouders hadden vroeger bijvoorbeeld een bevriend stel met een gigantische stripverzameling en ik vond het juist heerlijk om daar mee naar toe te gaan, kon ik een hele middag ongestoord lezen.
Niet iedereen is er van gediend dat 'n kind aan z'n spullen zit.
Alle reacties Link kopieren
Groot gelijk dat je jouw kinderen niet (meer) verplicht om mee te gaan. Het zijn inderdaad niet hun vrienden, en het is wel ook hun vrije dag.

Ik zou denk ik toch maar eerlijk zeggen dat er bij de kinderen niet zoveel animo meer is om mee te gaan en dat je ze niet gaat dwingen. Zal misschien best tegen het zere been zijn, maar anders blijven ze maar aandringen om met kinderen af te spreken, en het lijkt me ook geen goed idee als ze van tevoren niet weten dat die van jullie er niet bij zullen zijn terwijl hun kinderen daar wel op hadden gerekend.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Eva1977 schreef:
10-10-2018 22:06
Inderdaad, dat vinden wij ook. Zijn toch andere gesprekken met al die grote oren er bij...
Maar andere mensen schijnen daar dus geen last van te hebben. Zie het hier in de straat ook; leuk contact met mensen maar altijd met kinderen er bij. Bij 1 stel konden we elkaar amper verstaan door het geschreeuw van hun kinderen (onze bleven thuis toen). Heb toen ook tegen man gezegd; dit doen we niet meer.
Dat zijn dan vast de mensen met de kleinere kinderen.
Kijk je kan oma maar één keer in de zoveel tijd vragen om op te passen. Wat is er dan handiger dan op visite bij mensen die entertainment voor de kinderen hebben. Dan heb je oma iig nog voor je eigen date En ja kleinere vinden het altijd geweldig om met grotere te spelen. Maar het is niet jullie gezinstaak om dat te faciliteren.
Let maar op. Op het moment dat jouw kinderen hun kinderen niet meer bezig gaan houden nemen ze ze vanzelf niet meer mee :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven