afspreken met vrienden met kinderen, hoe doen jullie dat?

10-10-2018 16:56 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, ik ben even benieuwd hoe jullie afspreken met jullie vrienden. Wij hebben een aantal stellen waarmee we bevriend zijn en waarmee we eens in de paar maanden/paar keer per jaar afspreken.Wonen allemaal niet in de buurt, vandaar de lage frequentie.Onderling kennen ze elkaar niet, dus afspreken gebeurt steeds met 1 stel tegelijk.
Deze stellen hebben net als wij kinderen, veelal in dezelfde leeftijd als onze kinderen en zij vinden het allemaal fijn om af te spreken op bijvoorbeeld zondagmiddag, met kinderen er bij dus. Onze kinderen zien dit steeds vaker niet meer zo zitten. Ze zijn 11 en bijna 10 en hebben gewoon niet altijd zin om' opgescheept' te zitten met kinderen waarmee ze' niks hebben' .
Ik kan dat best begrijpen. Omdat wij afspreken met hun ouders, zijn zij verplicht de middag door te brengen met kinderen waarmee ze niet bevriend zijn maar wordt er wel van ze verwacht dat ze die middag met elkaar optrekken. Toen ze jonger waren ging dat eigenlijk wel goed maar de laatste tijd protesteren ze steeds meer. Willen ze niet meer 1 a 1,5 uur in de auto (en weer terug) en vervolgens een uur of 4 daar zitten. In hun ogen is hun dag dan verpest ;-)

Daarom ben ik benieuwd hoe jullie dat doen. Wij stellen regelmatig voor om op een avond af te spreken, ergens een hapje te eten zonder kinderen bijvoorbeeld, maar ik proef dat zij het wel gezellig vinden overdag met de kinderen er bij. Hun kinderen zijn misschien makkelijker daar in. Ben benieuwd hoe jullie dat doen!

Edit: omdat vrienden dus ver weg wonen (1 a 1,5 uur enkele reis) laat ik de kinderen liever niet alleen thuis. Oudste is al weleens alleen gebleven, maar dan heb je het al gauw over 6 uur en dat vind ik gewoon ook niet gezellig...
Alle reacties Link kopieren
Kastanjez schreef:
12-10-2018 10:00
Ow jee... ik houd ineens mijn hart vast voor over een paar jaar. Die van ons zijn pas 4 en 7 en ik heb hier nog nooit zo over nagedacht. Wel leuk om te lezen.

En nog eventueel als tip: als de kinderen echt niet thuis kunnen bljiven, kunnen ze niet gewoon een Ipad of boek meenemen en op die manier zichzelf bezig houden? Mijn ouders hadden vroeger bijvoorbeeld een bevriend stel met een gigantische stripverzameling en ik vond het juist heerlijk om daar mee naar toe te gaan, kon ik een hele middag ongestoord lezen.
De ipad mag zeker mee; nu is er echter 1 stel die strikte schermtijden voor hun eigen kinderen hanteren; 60 minuten buiten spelen is 20 minuten schermtijd. De betreffende moeder zei ook tegen onze kinderen dat de ipad uit moest....ik vertel mijn kinderen altijd dat we ons houden aan de regels die gelden in het huis waar we op bezoek zijn, maar ik kan hier eigenlijk niet meer achter staan en begrijp mijn 11 jarige wel die echt super chaggerijnig was de rest van de dag. Naar dat stel hoeven ze in elk geval niet meer mee ;-)
Mijn tweelingzus heeft veel vriendinnen die ook kinderen hebben. Ze spreken meestal buiten de deur af met de partners en kinderen erbij. Een dagje weg dus. Naar een binnen- of buitenspeeltuin, een kinderboerderij, een pretpark, (doe) museums, de bioscoop, uiteten gaan, etc. De kinderen hebben het altijd naar hun zin. Ondanks dat mijn nichtje vaak de oudste is. De enige regel die mijn tweelingzus instelt is dat kinderen niet in de slaapkamer van mijn nichtje mogen komen als nichtje dit niet wil.

Bij een van onze vriendinnen gaan ze trouwens wel regelmatig op visite. De oudste van die vriendin is net zo oud als mijn nichtje. Hij is wisselend enthousiast over haar komst. Meestal gaan ze buiten spelen en dan speelt zij voornamelijk met buurkinderen. Geen probleem, ze is erg sociaal. Hij wil wel altijd dat ze komt logeren als ze er eenmaal is, maar ze zegt steeds vaker nee. Logisch, als iemand niet altijd onverdeeld enthousiast is over je bezoek en niet altijd even aardig tegen je is.

Nu moet ik ook wel zeggen dat ik vind dat je als ouders je kinderen hoort op te voeden met het idee dat je aardig hoort te zijn tegen anderen. Get along. Zeker als de kinderen van vrienden zich gewoon gedragen. Het is maar net hoeveel ruimte je je kinderen hierin geeft. Mijn nichtje bepaalt in ieder geval zeer zeker niet hoe haar moeder vrije tijd/afspraken indeelt. Ze moet dus wel flexibel zijn, en is dat ook, totaal in haar eigen voordeel.

Mijn nichtje is namelijk het type meisje dat je overal mee naartoe kan nemen, altijd lief en beleefd is tegen anderen en zich vrijwel altijd weet te vermaken. Om deze reden neem ik haar ook regelmatig mee op vakantie. Als ze zich zo zou gedragen zoals ik heel veel kinderen om mij heen bezig zie, zou ik haar lekker thuis laten.
anoniem_653d64b2a443c wijzigde dit bericht op 12-10-2018 15:57
0.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Eva1977 schreef:
12-10-2018 14:05
De ipad mag zeker mee; nu is er echter 1 stel die strikte schermtijden voor hun eigen kinderen hanteren; 60 minuten buiten spelen is 20 minuten schermtijd. De betreffende moeder zei ook tegen onze kinderen dat de ipad uit moest....ik vertel mijn kinderen altijd dat we ons houden aan de regels die gelden in het huis waar we op bezoek zijn, maar ik kan hier eigenlijk niet meer achter staan en begrijp mijn 11 jarige wel die echt super chaggerijnig was de rest van de dag. Naar dat stel hoeven ze in elk geval niet meer mee ;-)
Oei! Je bent wel heel meegaand! Je hoeft jezelf echt niet weg te cijferen. Als ik naast mijn kind zit die op zijn iPad zit, dan hoeft een andere ouder hier echt niet iets van te zeggen! Ik had direct gezegd dat kind dat niet hoefde omdat wij hier een afspraak over hadden gemaakt. Tuurlijk, je gedraagt je netjes bij een ander maar die ander hoort ook gastvrij te zijn! Ik vind het trouwens van je vriendin wel heel brutaal.
nohr schreef:
12-10-2018 15:37
Oei! Je bent wel heel meegaand! Je hoeft jezelf echt niet weg te cijferen. Als ik naast mijn kind zit die op zijn iPad zit, dan hoeft een andere ouder hier echt niet iets van te zeggen! Ik had direct gezegd dat kind dat niet hoefde omdat wij hier een afspraak over hadden gemaakt. Tuurlijk, je gedraagt je netjes bij een ander maar die ander hoort ook gastvrij te zijn! Ik vind het trouwens van je vriendin wel heel brutaal.
Maar als een kind iets kijkt, dan is het toch vaak zo dat de rest mee wil kijken, dus in die zin snap ik het wel. Ze zijn immers bij de ander in huis en daar gelden de regels van dat gezin.

TO: Ik zou vaker mensen bij jou thuis uitnodigen. Dan kunnen je kinderen fijn iets voor zichzelf doen, of anders afspreken zonder kinderen. Ik bleef trouwens zelf al wel alleen thuis op die leeftijd, misschien een idee om daar mee te gaan oefenen?
Alle reacties Link kopieren
In sommige situaties moet je voor je eigen kind opkomen net zoals deze moeder dus deed. Een andere mooie les is dat deze moeder haar kind kan leren dat het soms anders gaat en dat ze daar mee moet leren omgaan.
Kastanjez schreef:
12-10-2018 10:00

En nog eventueel als tip: als de kinderen echt niet thuis kunnen bljiven, kunnen ze niet gewoon een Ipad of boek meenemen en op die manier zichzelf bezig houden? Mijn ouders hadden vroeger bijvoorbeeld een bevriend stel met een gigantische stripverzameling en ik vond het juist heerlijk om daar mee naar toe te gaan, kon ik een hele middag ongestoord lezen.
Ja, mijn ouders hadden vrienden met een nakomertje, dus de oudere kinderen waren ouder dan wij en kwamen niet meer mee, maar die jongste was weer een stuk jonger dan wij en kwam nog wel een tijdje mee. Daar hadden wij dan ook niet zo veel zin meer in, maar wij hadden een kast vol oude Donald Ducks en Asterix en daar was ze dol op. Zat ze die de hele middag te lezen en wij hadden er geen kind aan! Ze wist vaak zelfs nog waar ze vorige keer in onze kast gebleven was, terwijl daar echt veel tijd tussen zat.

Alleen was ze natuurlijk altijd net in eentje bezig als ze zouden vertrekken en dan riep mijn vader rustig dat ze lekker een stapeltje mee kon nemen voor in de auto. Daar waren we dan weer minder blij mee, hahaha!
Lotus90 schreef:
12-10-2018 15:32
Mijn tweelingzus heeft veel vriendinnen die ook kinderen hebben. Ze spreken meestal buiten de deur af met de partners en kinderen erbij. Een dagje weg dus. Naar een binnen- of buitenspeeltuin, een kinderboerderij, een pretpark, (doe) museums, de bioscoop, uiteten gaan, etc. De kinderen hebben het altijd naar hun zin. Ondanks dat mijn nichtje vaak de oudste is. De enige regel die mijn tweelingzus instelt is dat kinderen niet in de slaapkamer van mijn nichtje mogen komen als nichtje dit niet wil.

Bij een van onze vriendinnen gaan ze trouwens wel regelmatig op visite. De oudste van die vriendin is net zo oud als mijn nichtje. Hij is wisselend enthousiast over haar komst. Meestal gaan ze buiten spelen en dan speelt zij voornamelijk met buurkinderen. Geen probleem, ze is erg sociaal. Hij wil wel altijd dat ze komt logeren als ze er eenmaal is, maar ze zegt steeds vaker nee. Logisch, als iemand niet altijd onverdeeld enthousiast is over je bezoek en niet altijd even aardig tegen je is.

Nu moet ik ook wel zeggen dat ik vind dat je als ouders je kinderen hoort op te voeden met het idee dat je aardig hoort te zijn tegen anderen. Get along. Zeker als de kinderen van vrienden zich gewoon gedragen. Het is maar net hoeveel ruimte je je kinderen hierin geeft. Mijn nichtje bepaalt in ieder geval zeer zeker niet hoe haar moeder vrije tijd/afspraken indeelt. Ze moet dus wel flexibel zijn, en is dat ook, totaal in haar eigen voordeel.

Mijn nichtje is namelijk het type meisje dat je overal mee naartoe kan nemen, altijd lief en beleefd is tegen anderen en zich vrijwel altijd weet te vermaken. Om deze reden neem ik haar ook regelmatig mee op vakantie. Als ze zich zo zou gedragen zoals ik heel veel kinderen om mij heen bezig zie, zou ik haar lekker thuis laten.

Hoe oud is je nichtje?
Ik vind namelijk ook dat kinderen zich best eens kunnen aanpassen, maar met (aanstormende) pubers wordt dat toch anders hoor.
En ik vind ook dat je aardig moet zijn voor anderen, maar ik vind ook dat ook kinderen hun grenzen en meningen moeten kunnen aangeven. Hoe moeten ze dat anders leren?
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
12-10-2018 15:42
Maar als een kind iets kijkt, dan is het toch vaak zo dat de rest mee wil kijken, dus in die zin snap ik het wel. Ze zijn immers bij de ander in huis en daar gelden de regels van dat gezin.

TO: Ik zou vaker mensen bij jou thuis uitnodigen. Dan kunnen je kinderen fijn iets voor zichzelf doen, of anders afspreken zonder kinderen. Ik bleef trouwens zelf al wel alleen thuis op die leeftijd, misschien een idee om daar mee te gaan oefenen?
precies, dat is dus ook mijn dilemma. Als ik tegen onze kinderen zeg dat ze best op de ipad mogen vind ik dat erg vervelend voor hun kinderen en heb ik het gevoel dat ik het gezag van de moeder ondermijn. Hun kinderen worden er echt niet gezelliger op als die van ons wel op scherm mogen en zij niet.

Ik ben door dit topic wel tot het inzicht gekomen dat het een volkomen natuurlijk proces is waar we nu in zitten en we gaan de bezoeken echt anders doen vanaf nu :-)
nohr schreef:
12-10-2018 15:37
Oei! Je bent wel heel meegaand! Je hoeft jezelf echt niet weg te cijferen. Als ik naast mijn kind zit die op zijn iPad zit, dan hoeft een andere ouder hier echt niet iets van te zeggen! Ik had direct gezegd dat kind dat niet hoefde omdat wij hier een afspraak over hadden gemaakt. Tuurlijk, je gedraagt je netjes bij een ander maar die ander hoort ook gastvrij te zijn! Ik vind het trouwens van je vriendin wel heel brutaal.
Echt waar???
Ik vind jou juist heel brutaal.

Die vriendin heeft regels opgesteld die gelden voor haar gezin en in haar huis. Waarom denk jij dat jij in haar huis daar wat over te zeggen hebt?

Ik zeg tegen mijn kind altijd dat in een ander huis andere regels gelden.
Soms heeft ie pech, zoals in het geval van de ipad.
Soms heeft ie geluk - en mag hij de hele avond cola drinken en op de bedden springen (wat thuis niet mag)
Eva1977 schreef:
10-10-2018 19:02
Is wel grappig: ik had echt hele andere reacties verwacht. Reacties in de trant van: kinderen moeten niet zeuren.
Ik ga in elk geval de bezoeken anders plannen naar aanleiding van jullie reacties.
Ik denk dat er al hele goede suggesties bij zitten.
En de bezoeken anders plannen is zeker slim.

Maar soms is het ook wel een kwestie van 'kinderen moeten niet zeuren'.
Kinderen van 10 / 11 jaar kunnen meestal prima een aantal uur alleen zijn. Maar als je naar de andere kant van het land gaat, moeten ze af en toe gewoon mee, en niet zeuren.
Net zoals jij ook niet zeurt als je weer eens om 8 uur zaterdagochtend in de regen op het voetbalveld / bij de manege/ scouting staat.

En als je weet dat ze daar niet op schermpjes mogen laat je ze in de auto lekker uitgebreid op hun ipad, en nemen ze voor daar maar een boek mee of huiswerk, of ze vervelen zich maar eens een keertje. Is ook helemaal niet zo erg voor ze hoor.

Ik herken het probleem trouwens wel hoor. Mijn kinderen zijn 10 en 1,5. Ik ken geen mensen met kinderen in dezelfde leeftijd! :-)
Ik switch tussen creatieve oplossingen (bioscoop, dierentuin, stadstrand), alleen thuisblijven of bij opa/oma, en 'niet zeuren- je gaat mee'.
Lotus90 schreef:
12-10-2018 15:32
Mijn tweelingzus heeft veel vriendinnen die ook kinderen hebben. Ze spreken meestal buiten de deur af met de partners en kinderen erbij. Een dagje weg dus. Naar een binnen- of buitenspeeltuin, een kinderboerderij, een pretpark, (doe) museums, de bioscoop, uiteten gaan, etc. De kinderen hebben het altijd naar hun zin. Ondanks dat mijn nichtje vaak de oudste is. De enige regel die mijn tweelingzus instelt is dat kinderen niet in de slaapkamer van mijn nichtje mogen komen als nichtje dit niet wil.
Maar hoe oud is je nichtje dan? Want we hebben het hier juist over die leeftijd dat kinderen te groot zijn voor kinderboerderij en speeltuin.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven