Afstand tot middelbare school: hoe ver is te ver?

04-08-2026 13:01 234 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zit te twijfelen over een verhuis en vroeg me af of jullie misschien ideeën of inzichten hebben.

Wij wonen nu in de stad met onze twee kinderen van 14 en 12 en willen graag op een plek gaan wonen die wat rustiger is, buiten de stad.
We wonen nu in een groot appartement in een stadswoonwijk, maar met name mijn man heeft erg veel stress door de vele mensen hier en het verkeer (hoewel de straat waar we wonen rustig is, maar goed). Ook willen we iets meer ruimte (een bureauruimte/logeerkamer). Voor mij is het minder dringend en ik stond er lang weigerachtig tegenover, maar ik sta er nu wel voor open omdat de kinderen inmiddels zelfstandiger zijn, wat veel drempels om te verhuizen wegneemt (ze kunnen vriendjes zelf gaan opzoeken enz.)

Waar we precies heen willen? Verschillende factoren duwen ons naar de oostrand van de stad: het is dichter bij mijn familie, het is er groen en rustig, heeft goede verbindingen en ligt vlak bij mijn man zijn werk (van mijn werk ligt het iets verder, maar het is nog steeds doenbaar). Het probleem is het volgende: de middelbare school waar de kinderen nu gaan is gelegen in de noordrand van de stad en ligt zo’n 20 km van de nieuwe woonplaats (terwijl het nu op ongeveer 6 km afstand ligt). Met het openbaar vervoer (één overstap) zouden ze van de nieuwe plek iets meer dan een uur (enkele reis) onderweg zijn, met de fiets ook dik een uur.

Ik maak me zorgen over de impact die een verhuis op hen zou hebben: zal de verplaatsing niet zwaar gaan wegen (meer dan 2 uur per dag in totaal)? Blijft er wel genoeg tijd over om te ontspannen? Zullen ze wel aansluiting vinden bij schoolvrienden als ze ‘s avonds nooit spontaan bij elkaar kunnen langsgaan?
Veranderen van school is niet meteen een optie, want we hebben deze school weloverwogen gekozen. (De verhuis was op het moment van schoolkeuze nog niet echt aan de orde.)

We zijn nog niet begonnen met zoeken, onder meer omdat ik dus nog twijfels heb.
Iemand die ervaring heeft of heeft gehad met een verre afstand tot de middelbare school? Ideeën en advies zijn ook welkom!
Zou mij te ver zijn. Ik zat op een school waar veel leerlingen van een plaats 15 km verderop kwamen - maar daar was een gebrek aan middelbare scholen, dus die fietsten altijd samen in een groepje, of gingen samen met het ov.

En ik zocht vrienden daar wel eens op - maar alleen in het weekend, na school fietste ik echt niet snel heen en weer.

Waarom niet over 6 jaar verhuizen?
Kan je man zijn stress niet op een andere manier oplossen? (Je woont in een rustige straat zeg je, dus is het echt zo nijpend?)

Ik zou niet het hele middelbare schoolleven van je kinderen ontwrichten. Op die andere plek heeft hij misschien weer stress om iets anders.
Kunnen jullie geen stacaravan ergens op een rustige plek kopen?
Dan kan je man daarheen gaan als de drukte hem teveel wordt.
Je bent veel te optimistisch over de reisduur van je kinderen. 20 km waarvan 6 km door de stad fietsen ze niet in een uur. OV met een overstap zal vaak ook meer tijd kosten, al is het alleen maar omdat school en OV tijden toch ook regelmatig niet aansluiten.
Het lijkt me een onzalig plan.
Kun je je huidige huis niet uitbouwen om die extra kamer te realiseren?
Ik vind het te ver. Ik heb liever dat ze die tijd en energie in iets anders (of juist nergens in) steken.
Waanzinnig idee op deze leeftijd. Het leven voor pubers speelt zich veelal af rond de school. Afspreken, stappen, chillen. Je bent taxi tot het rijbewijs.

Hier is het 10 km fietsen en ook vrienden in omringende dorpen (platteland).
20 km is echt ver en een uur lijkt me heel optimistisch. Ik zou de route eens fietsen op een regenachtige ochtend
Ik woonde op 12 km afstand van de middelbare en ging altijd fietsen. Dat was prima te doen en omdat ik er ook nog naast sportte was ik rete fit, maar het had ook echt wel nadelen.

Er kwamen nooit vrienden of vriendinnen naar mij, ik moest echt áltijd die kant op.
Mijn dagen waren lang. Als ik 08.20 moest beginnen en tot 16.40 les had (laatste uur), moest ik uiterlijk 07.30 op de fiets zitten en was ik 17.30 weer thuis. En dan moest er nog wel eens huiswerk gemaakt worden.

Als het sneeuwde, ijzelde of hagelde dan was het helemaal ruk, dan kwam je echt helemaal verkleumd op school aan en moest je nog de hele dag.
onderdepalmboom schreef:
04-08-2026 20:30
20 km is echt ver en een uur lijkt me heel optimistisch. Ik zou de route eens fietsen op een regenachtige ochtend
Nou, dit.
Mijn eerste gedachte als ik dit lees is: oei, liever niet.
En dat ga je dan je pubers aandoen, want die moeten wel en hebben geen keus.

Ik woonde ook in een dorp en moest ook meer dan 10 km wonen. En achteraf heeft dat wel impact gehad op mijn sociale leven. Er was geen keus, dus ik moest het er maar mee doen, maar voor mijn kinderen zou ik het graag anders zien
Je man wacht maar hoor. Jeetje dat je het überhaupt overweegt. Je pubers gaan je haten en terecht.
Hoe zit het met de dingen naast school. Waar wonen hun vrienden en waar is hun hobby/sport? Wat als ze straks laat in het donker naar huis moeten. Straks ben je een soort taxibedrijf met halen en brengen.

Ik zou nog even een jaar of 8 wachten. Dit is niet het moment. Misschien overbruggen met een vakantiehuisje, Seizoensplek op de camping of een volkstuintje voor je man.
Ik fietste zelf 17 km enkele reis en heb besloten dat mijn kinderen nooit aan te doen. Het maakt je dagen erg lang. 7 uur op de fiets zitten. Tegen 4 uur weer thuis, tegen de tijd dat ik aan mijn huiswerk begon, waren mijn klasgenoten al klaar

Mijn kinderen fietsten een minuut of tien
Laat die vent van je hulp zoeken voor z’n issues.
Lijkt me wel veel te ver, 20 km.
Als je het doet, zouden jullie ze anders kunnen brengen? Of een elektrische fiets? Ze zijn wat jong voor een scooter nog. Weet niet hoe het zit, of ze moeilijk doen over snelheidslimieten en zo daar. Maar fatbikes kunnen wel vlot.
Hier een kind dat die afstand fietst. Ze doet er zeker geen uur pver, ondanks elektrische fiets, maar dik anderhalf. Het is een regioschool, dus weloverwogen gekozen en veel kinderen wonen ver weg, dat scheelt. Ook breng ik haar een paar x per week nu nog (of alleen heen, met de fiets op de fietsendrager achterop), dat maakt het haalbaar.
Ik heb een sterk kind, maar het viel, zeker in de winter, toch echt een beetje tegen. En dat terwijl kind dus niet elke dag die afstand hoeft...

Het kan.
Maar het vraagt wel behoorlijk wat. Van iedereen, vind ik: als ze nog 12 zijn, en het regent keihard, kun je dan eens brengen of halen als het zo uitkomt? Of met andere ouders iets afspreken, zoals we dat hier doen?

Je vraagt van je kinderen behoorlijke investering en flexibiliteit... zijn jullie zelf ook bereid daartoe?
Lijkt me een no-go. Je man moet maar iets verzinnen waarmee hij minder van de kinderen vraagt.

Dat hij daar dichterbij zijn werk woont lijkt me helemaal geen argument, als het betekent dat zij dan meer dan drie keer zo ver moeten fietsen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Lijkt me zwaar onwenselijk. Dit doe je alleen als het bittere noodzaak is. Kinderen maken zo enorm lange dagen, zijn beperkter in sociale contacten, sporten, keuze uit bijbaantjes. Dan heb je straks heel misschien meer rust (geen garantie) en zijn je kinderen bekaf en chagerijnig en kunnen jullie als ouders constant taxi spelen. Dan is ook je man drukker dan nu.
Bedankt voor de eerlijke reacties!

Ik heb inderdaad steeds tegen mijn man gezegd dat ik het (voor nu) te ontwrichtend vind voor onze kinderen. Maar ik sla regelmatig aan het twijfelen: maak ik een probleem om niets? Nee dus. Thanks voor de helderheid.

Ik heb verder al talloze alternatieve voorstellen gedaan aan mijn man:
- buiten de stad gaan wonen maar in het noorden, dichter bij de school —> dit vindt hij te ver van zijn werk
- in de stad blijven maar iets ruimer gaan wonen —> te duur voor wat het is (vindt hij, hoewel we het kunnen betalen)
- nog een paar jaar wachten tot de kinderen groter zijn en dan richting oostrand —> te veel stress om nog zo lang te wachten.

Hij is helaas niet van het compromissen sluiten. Een caravan zal het niet oplossen; het gaat hem om het ‘hele plaatje’ zeg maar. Het drukt inmiddels zijn stempel op de sfeer, dus het is niet gemakkelijk om ermee om te gaan.

Ik had er bij de schoolkeuze misschien rekening mee moeten houden en gewoon een meer centraal gelegen school moeten kiezen. Dan was het nu makkelijker geweest. Maar de school waar ze zitten, paste nu net heel goed bij ons qua visie. Heel eerlijk: ik heb steeds positiever gestaan tegenover de school dan mijn man. Maar hij heeft ook niet echt meegedaan in de zoektocht.

De kinderen hebben geen uitgesproken mening: soms zeggen ze dat het hen niet uitmaakt, dan weer zeggen ze dat ze het niet willen. Ik denk dat ze er zich niet echt een voorstelling van kunnen maken. Ze willen vooral dat hun papa ook gelukkig is.
nastia wijzigde dit bericht op 04-08-2026 21:45
Reden: Aanvulling
0.36% gewijzigd
Het is ver maar niet te ver. Het is wel een rare keuze.

Ik woonde op 25 km van mijn middelbare school maar daar wel bewust voor gekozen. In de eerste jaren wel vaak gebracht en gehaald door m’n ouders om naar vriendinnetjes te gaan. Die woonden ook allemaal ver van school. In latere jaren had ik op school een fiets. En dan kon ik bij de meeste vrienden (binnen tien km van school) wel zelf komen. En dat deed ik ook vaak. Bij m’n beste vriendin had ik op een gegeven moment een eigen kamer.

Ik heb er geen nare emoties aan overgehouden. In m’n eigen woonplaats had ik sport en bijbaan en daar was ik door de week vier avonden druk mee. In het weekend met het ov en fiets naar vrienden toe.

Maar het kan net zo goed de andere kant opvallen. Ik zou wachten tot ze van de school af zijn en dan verhuizen.
Lady*Voldemort schreef:
04-08-2026 18:01
Dit is een grapje toch? De idioterie om je kinderen 20 km enkele reis te willen laten fietsen omdat je man dan zo lekker dicht bij zijn werk woont. Heeft die man geen auto of zo, of een OV kaart?
Meteen maar eens met de eerste reactie. Nog niet verder gelezen, maar WTF, to, overweeg je werkelijk om je kinderen nog jarenlang een dikke twee uur dagelijkse reistijd aan te doen?
Inderdaad, dat is een grapje, toch??
Ditishet25 schreef:
04-08-2026 18:06
Een uur reizen is best veel maar ook te doen. Alleen is het inderdaad lastiger met sociale afspraken als iedereen in de buurt van school woont. Is nog een paar jaar wachten geen optie? Totdat de jongste klaar is met de middelbare school. In het laatste jaar zou je wel alvast op zoek kunnen gaan.
Het is geen uur. Het is twee uur. Kinderen moeten tenslotte ook weer terug naar huis, he.
Je man klinkt autistisch. En egoïstisch.
Nastia schreef:
04-08-2026 21:37
Bedankt voor de eerlijke reacties!

Ik heb inderdaad steeds tegen mijn man gezegd dat ik het (voor nu) te ontwrichtend vind voor onze kinderen. Maar ik sla regelmatig aan het twijfelen: maak ik een probleem om niets? Nee dus. Thanks voor de helderheid.

Ik heb verder al talloze alternatieve voorstellen gedaan aan mijn man:
- buiten de stad gaan wonen maar in het noorden, dichter bij de school —> dit vindt hij te ver van zijn werk
- in de stad blijven maar iets ruimer —> te duur voor wat het is (vindt hij, hoewel we het kunnen betalen)
- nog een paar jaar wachten tot de kinderen groter zijn en dan richting oostrand —> te veel stress om nog zo lang te wachten.

Hij is helaas niet van het compromissen sluiten. Een caravan zal het niet oplossen; het gaat hem om het ‘hele plaatje’ zeg maar. Het drukt inmiddels zijn stempel op de sfeer, dus het is niet gemakkelijk om ermee om te gaan.

Ik had er bij de schoolkeuze misschien rekening mee moeten houden en gewoon een meer centraal gelegen school moeten kiezen. Dan was het nu makkelijker geweest. Maar de school waar ze zitten, paste nu net heel goed bij ons qua visie. Heel eerlijk: ik heb steeds positiever gestaan tegenover de school dan mijn man. Maar hij heeft ook niet echt meegedaan in de zoektocht.

De kinderen hebben geen uitgesproken mening: soms zeggen ze dat het hen niet uitmaakt, dan weer zeggen ze dat ze het niet willen. Ik denk dat ze er zich niet echt een voorstelling van kunnen maken. Ze willen vooral dat hun papa ook gelukkig is.
Ik word heel verdrietig van je laatste zin. Dus: je man is gestresst, wil dat niet aanpakken, wil maar één ding en dat ding is zwaar ten nadele van ZIJN EIGEN kinderen, en de kinderen hebben nu het gevoel dat ze de taak hebben om papa gelukkig te maken...
Om te janken, dit.
itsnojoke wijzigde dit bericht op 04-08-2026 21:48
0.19% gewijzigd
Nastia schreef:
04-08-2026 21:37
Denk ik ook. Neem ze in bescherming hoor, dit overzien ze niet. En ze moeten niet kiezen voor wat niet voor ze werkt zodat papa gelukkig is.
Taskmaster schreef:
04-08-2026 21:39
Je man klinkt autistisch. En egoïstisch.
Beetje jammer dit.
Si abra la puerta hay lobos.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven