Afstand tot middelbare school: hoe ver is te ver?

04-08-2026 13:01 234 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zit te twijfelen over een verhuis en vroeg me af of jullie misschien ideeën of inzichten hebben.

Wij wonen nu in de stad met onze twee kinderen van 14 en 12 en willen graag op een plek gaan wonen die wat rustiger is, buiten de stad.
We wonen nu in een groot appartement in een stadswoonwijk, maar met name mijn man heeft erg veel stress door de vele mensen hier en het verkeer (hoewel de straat waar we wonen rustig is, maar goed). Ook willen we iets meer ruimte (een bureauruimte/logeerkamer). Voor mij is het minder dringend en ik stond er lang weigerachtig tegenover, maar ik sta er nu wel voor open omdat de kinderen inmiddels zelfstandiger zijn, wat veel drempels om te verhuizen wegneemt (ze kunnen vriendjes zelf gaan opzoeken enz.)

Waar we precies heen willen? Verschillende factoren duwen ons naar de oostrand van de stad: het is dichter bij mijn familie, het is er groen en rustig, heeft goede verbindingen en ligt vlak bij mijn man zijn werk (van mijn werk ligt het iets verder, maar het is nog steeds doenbaar). Het probleem is het volgende: de middelbare school waar de kinderen nu gaan is gelegen in de noordrand van de stad en ligt zo’n 20 km van de nieuwe woonplaats (terwijl het nu op ongeveer 6 km afstand ligt). Met het openbaar vervoer (één overstap) zouden ze van de nieuwe plek iets meer dan een uur (enkele reis) onderweg zijn, met de fiets ook dik een uur.

Ik maak me zorgen over de impact die een verhuis op hen zou hebben: zal de verplaatsing niet zwaar gaan wegen (meer dan 2 uur per dag in totaal)? Blijft er wel genoeg tijd over om te ontspannen? Zullen ze wel aansluiting vinden bij schoolvrienden als ze ‘s avonds nooit spontaan bij elkaar kunnen langsgaan?
Veranderen van school is niet meteen een optie, want we hebben deze school weloverwogen gekozen. (De verhuis was op het moment van schoolkeuze nog niet echt aan de orde.)

We zijn nog niet begonnen met zoeken, onder meer omdat ik dus nog twijfels heb.
Iemand die ervaring heeft of heeft gehad met een verre afstand tot de middelbare school? Ideeën en advies zijn ook welkom!
Leuke man heb je. Echt niet normaal.
Hij vindt het te ver voor z’n werk, maar voor de kinderen is het geen probleem (die nb ook nog vaker heen en weer moeten waarschijnlijk voor baantjes, sport, vrienden).

Hij moet zich doodschamen en een goede psych zoeken.
Jouw kinderen zijn niet verantwoordelijk voor het geluk van jouw man.
Si abra la puerta hay lobos.
Itsnojoke schreef:
04-08-2026 21:46
Ik word heel verdrietig van je laatste zin. Dus: je man is gestresst, wil dat niet aanpakken, wil maar één ding en dat ding is zwaar ten nadele van ZIJN kinderen, en de kinderen hebben nu het gevoel dat ze de taak hebben om papa gelukkig te maken...
Om te janken, dit.
Nou inderdaad zeg....
Wat verdrietig

Hoe is jullie relatie verder? Draait de rest van jullie relatie ook voornamelijk om hem/zijn geluk?
Waar zijn je kinderen en jij in dit verhaal?
Dus hij wil niet verder reizen in ruil voor buitenaf wonen, maar verwacht wel dat de kinderen dat prima vinden, terwijl zij er verder niks mee opschieten? Terwijl zij alles fietsend moeten doen en hij waarschijnlijk een rijbewijs heeft?

Ik zou gewoon zeggen dat dit niet doorgaat en dat hij maar iets moet bedenken wat voor iedereen prettig is, en niet alleen voor hem.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
madamzonderm schreef:
04-08-2026 21:47
Denk ik ook. Neem ze in bescherming hoor, dit overzien ze niet. En ze moeten niet kiezen voor wat niet voor ze werkt zodat papa gelukkig is.
Eens.
Die verhuizing gaat gewoon niet werken, einde verhaal.
Sfinx schreef:
04-08-2026 18:25
Er is toch wel iets anders denkbaar dan dit? 20 km is wel heel erg veel. Dat is niet meer ‘oostrand van de stad’, dat is ‘stad/dorp minstens 15 km van de stad vandaan’.
Dat lijkt mij ook. Ik ken geen stad in Nederland waar iets aan de oostrand 20km vanaf de noordkant is.

Maar vraag voor TO: zijn er geen scholen aan de oostkant van de stad? Het lijkt me een grote stad gezien die afstanden dus daar zijn altijd meer scholen.
Eens met alles wat er over je man geschreven is.
Je schrijft zo casual over deze dingen, to. Blijkbaar vind je zijn instelling zelf vrij normaal, of vergis ik me daarin?
Zie de instant reacties op je laatste bericht: je man is echt niet helemaal lekker bezig hoor!
Appletje schreef:
04-08-2026 21:51
Dat lijkt mij ook. Ik ken geen stad in Nederland waar iets aan de oostrand 20km vanaf de noordkant is.

Maar vraag voor TO: zijn er geen scholen aan de oostkant van de stad? Het lijkt me een grote stad gezien die afstanden dus daar zijn altijd meer scholen.
De kinderen zitten al op de middelbare school, in elk geval de oudste. Je gaat ze dan toch ook niet van school laten veranderen omdat pa liever in een ander deel van de stad wil wonen?
Appletje schreef:
04-08-2026 21:51

Ze schrijft toch dat deze school met zorg gekozen is. En de kinderen doen het er goed. Waarom zou je ze dan verplaatsen? De puberteit is al stressvol genoeg zonder dit soort fratsen erbij voor een puber.
Ik heb zelf voor mijn vervolgopleiding 22km gefietst in de lente/zomer en in de herfst/winter ging ik met de bus.
Het was te doen, maar gezellig was het niet perse. Want al mijn klasgenoten woonde aan juist de andere kant op. Je moest echt goed plannen, want spontaan ergens mee naar toe was vaak niet te doen qua tijd.
Ik ben toen ook gestopt met mijn sport en moest een ander bijbaantje zoeken, want daarvoor was ik altijd te laat terug.
Achteraf gezien had ik het anders gedaan, een school iets dichterbij, meer energie over voor sport en werk enz.
Persoonlijk zou ik het niet doen. Voor je man is het toch veel minder ingrijpend om een stukje verder te moeten reizen voor zijn werk?! Zou dit heel sneu vinden voor je pubers.
Dus.. je man maakt nu iedereen thuis het leven zuur door dagelijks iedereen te trakteren op zijn mantrum, omdat hij denkt dat hij wel gelukkig gaat zijn in een ander huis, ook al gooit hij dan het leven van zijn kinderen overhoop.

Klinkt alsof hij een extra kind is.
Susan schreef:
04-08-2026 21:50
Dus hij wil niet verder reizen in ruil voor buitenaf wonen, maar verwacht wel dat de kinderen dat prima vinden, terwijl zij er verder niks mee opschieten? Terwijl zij alles fietsend moeten doen en hij waarschijnlijk een rijbewijs heeft?
Daar komt het eigenlijk op neer ja (niet alles moet fietsend overigens, er is ook een goede tramverbinding, maar ook die duurt dus een uur…).
Zijn argumenten: de kinderen zullen in onze nieuwe woonplaats veel gelukkiger zijn aangezien ze een groter huis zullen hebben en ‘minder stress’ van de omgeving…
Wat de school betreft, voert hij aan dat ze van school kunnen veranderen (want de huidige school ligt hem sowieso niet nauw aan het hart, zoals ik hierboven schreef).

Alles wat ik hiertegen inbreng (belang van stabiliteit schoolloopbaan, onze huidige buurt is helemaal niet zo slecht, ze hebben hier vriendjes enz.) wordt van tafel geveegd als zijnde ‘koppig’…
Je hebt een slecht evenwicht met je man, als hij gaat mokken, duik jij. Hij krijgt zijn zin, ten koste van jou en de kinderen. Ga op je strepen staan
Leer je kinderen (en jezelf) wat een gezonde relatie is
My way or the highway...
Het lijkt mij dat de meeste kinderen toch echt liever dicht bij school en vrienden wonen dan dat ze een groter huis hebben. Zeker als ze nu ook gewoon een eigen kamer hebben en genoeg privacy, is een huis met meer vierkante meters interessanter voor de ouders dan voor de kinderen.

Verder lees ik nergens dat zij nu stress hebben van de omgeving, het lijkt mij dat je man zijn gevoelens bewust of onbewust op de kinderen projecteert.
Lila-Linda schreef:
04-08-2026 22:06
Je hebt een slecht evenwicht met je man, als hij gaat mokken, duik jij. Hij krijgt zijn zin, ten koste van jou en de kinderen. Ga op je strepen staan
Eens.
Wat een gast.
madamzonderm schreef:
Denk ik ook. Neem ze in bescherming hoor, dit overzien ze niet. En ze moeten niet kiezen voor wat niet voor ze werkt zodat papa gelukkig is.
Inderdaad. En dat man naar een bepaalde plaats verhuizen niet wil omdat het dan te ver is naar werk. Weet niet hoe ver, maar neem aan dat hij met de auto kan gaan. De kinderen hebben die optie niet als ze 20km van school wonen.
Lila-Linda schreef:
04-08-2026 22:06
Eens. Wat een treurnis. Je kinderen 40 km per dag laten fietsen om papa te pleasen.
Rabarbara schreef:
Beetje jammer dit.

Voor die kinderen ja.
Ik vind het veel en veel te ver. 20 kilometer, dat is gewoon zielig.

TO, zou jij zelf 5 dagen per week 20 km willen fietsen naar school en weer 20 kilometer terug? Zo nee, dan heb je je antwoord.
Nastia schreef:
04-08-2026 22:05
Daar komt het eigenlijk op neer ja (niet alles moet fietsend overigens, er is ook een goede tramverbinding, maar ook die duurt dus een uur…).
Zijn argumenten: de kinderen zullen in onze nieuwe woonplaats veel gelukkiger zijn aangezien ze een groter huis zullen hebben en ‘minder stress’ van de omgeving…
Wat de school betreft, voert hij aan dat ze van school kunnen veranderen (want de huidige school ligt hem sowieso niet nauw aan het hart, zoals ik hierboven schreef).

Alles wat ik hiertegen inbreng (belang van stabiliteit schoolloopbaan, onze huidige buurt is helemaal niet zo slecht, ze hebben hier vriendjes enz.) wordt van tafel geveegd als zijnde ‘koppig’…

Oef. En zodanig zijn stempel drukken als hij zijn zin niet krijgt dat de kinderen vooral maar willen dat papa gelukkig is. Je hebt een heel groot probleem als ik het zo lees, en de kinderen met jou. Je man staat vast niet open om hier met een derde over te praten, over zijn gebrek aan inleving in het gezin, het leven van de kinderen en jou?
Dropdrop schreef:
04-08-2026 18:02

Is het probleem echt de locatie van het huis of heeft je man mentale problemen die gewoon mee verhuizen?
Dit dacht ik ook meteen. Die verhuizing gaat het probleem van de man van TO en de vader van die kinderen niet oplossen.
onderdepalmboom schreef:
04-08-2026 20:30
20 km is echt ver en een uur lijkt me heel optimistisch. Ik zou de route eens fietsen op een regenachtige ochtend

Met tegenwind en in het donker. En dat elke dag twee keer.
Ik zou man veel plezier wensen met de verhuis ... alleen.

Een man die zo egoïstisch is kan op andere vlakken niet ineens wél de ideale partner en vader zijn, volgens mij.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven