Alternatief voor telefoon, tablet en laptop puber

11-07-2019 19:29 138 berichten
Mijn puberdochter (bijna 11) brengt veel tijd door achter een schermpje.
Eerder gemaakte afspraken samen met haar zijn alleen na het ontbijt en na school een half uurtje op haar telefoon, verder af en toe whatsapp beantwoorden of op social media/tiktok. Daarnaast max 1,5 uur gamen op de laptop. Televisie kijken hebben we geen afspraken over, een film of serie kijken mag bijvoorbeeld gewoon en valt niet binnen de 1,5 uur gamen.
Nu komt het voor dat ze vanaf haar telefoon switcht naar de laptop, na de 1,5 uur weer over gaat naar de televisie, tijdens het film kijken haar telefoon checkt etc.
Ze gaat dan in mijn ogen van schermpje naar schermpje en daar heb ik moeite mee. Af en toe zo’n dag vind ik geen probleem maar ik zie toch graag dat ze zich ook nog zonder schermpje kan vermaken.

Voorheen speelde ze regelmatig met haar paardenmanege van de Schleich maar dat vind ze nu te kinderachtig.
Verder houdt ze van tekenen & schilderen (waarvoor alles aanwezig incl speciale verschillende potloden, schildersezel, kwasten etc) maar daar vermaakt ze zich ook vaak maar een uurtje mee.
Doen we regelmatig een spelletje, hebben we een jacuzzi, trampoline, buiten hang/schommelstoel (vind ze fijn om in te lezen) , rekstok, basket en allerlei ander buitenspeelgoed.

Naar mijn idee (en dat van haar) genoeg aanwezig om zich mee te vermaken maar wellicht is er iets heel leuks waar we niet aan denken en wat we als alternatief voor schermpjes kunnen gebruiken?

Gezien de vele reacties met veroordelingen :
Dagjes uit (vaak incl hotelovernachting), lunchen buiten de deur, shoppen etc doen we al regelmatig (wekelijks/maandelijks) en we gaan iedere 6 weken op vakantie.
Mijn dochter heeft een chronische ziekte waardoor we zo vaak afreizen naar de zon, in de winterperiode gaat ze niet naar school en combineren we het onderwijs op afstand met educatieve uitjes en als ze een goede dag heeft en het weer mee zit benutten we zo’n dag vaak door te gewoon daarvan te genieten en een bezoek aan strand, een dierentuin, pretpark, lunchen in de stad oid.
Ze gaat dus al veel vaker dan gemiddeld dagjes uit en op vakantie. Daarnaast heeft ze een bucketlist die we afwerken.
Over aandacht en uitjes/activiteiten etc niets te klagen en ik ben ook niet op zoek naar tips die daarmee te maken hebben.

Ik ben echt op zoek naar leuke dingen die ze in huis/tuin kan doen als afwisseling op de schermpjes of moet ik ‘mee gaan met de tijd’ en niet zo’n probleem maken van het schermpjes gebruik?
anoniem_642c8c4e86442 wijzigde dit bericht op 12-07-2019 08:20
Reden: Vraag en situatie verduidelijkt na reacties
76.50% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nee joh, laat dat kind. Chillllllll.
ik geef mn bek ook maar een douw
Nurse_6891 schreef:
11-07-2019 20:08
Misschien kom ik nog niet lang genoeg op dit forum..

Is het nou echt zo raar dat ik niet wil dat een 10 jarige van 12.15 tot 18.00 uur naar een schermpje tuurt?
Zoals gezegd heb ik haar vandaag haar gang laten gaan omdat ik ook vind dat dat op zo’n eerste vakantie chill dag moet kunnen maar voor je het weet is dit dagelijkse kost.
Mijn vraag komt natuurlijk niet zo uit de lucht vallen of na een allereerste keer dat ze veel op een schermpje zit.


Maargoed ik ga me niet verder verdedigen in dit topic, zoals geschreven in mijn openingspost ben ik op zoek naar dingen die ik als alternatief kan aanbieden. Ik heb dit topic niet gestart om veroordeeld en afgezeken te worden.
En dat mensen zelfs denken dat ze medelijden moeten hebben met mijn dochter vind ik al helemaal te absurd voor woorden.
Want dat zeggen ze allemaal hier nu? En op de ideetjes reageer je zelf helemaal niet.

Je OP is negatief, je doet tegen je dochter negatief en je reageert negatief.

Maar het ligt aan ons hoor.
Alle reacties Link kopieren
Jip-en-Janneke schreef:
11-07-2019 20:25
Ik snap TO wel hoor. Zelfregulering is heel leuk als dat bij jouw kind werkt, maar bij sommige kinderen zit er helaas geen rem op schermgedrag en moet je daar regels voor maken als je niet wilt dat ze de hele dag op beeldscherm zitten.
Ze gaat zich echt wel vervelen hoor.. Er zit heus wel een rem op het schermpje turen ;-) , althans.. mijn 17 jarige gamer is het na 2 dagen echt wel even zat en komt ie uit zijn hol..
poldervrouw schreef:
11-07-2019 20:22
Exact.. Jemig.. in de vakantie mogen ze hier doen waar ze zin in hebben.. het is namelijk vakantie.. We gaan gezamenlijk op vakantie en tijdens de gezamenlijke activiteiten is er geen scherm in de buurt, als we dan weer :"thuis" zijn dan mogen ze voor de tent gaan hangen met schermen of wat dan ook (ze hebben alleen telefoon mee en een nintendo). MAar thuis ? Ze hebben bijbaan en de rest van de tijd gaan ze hun goddelijke gang maar.. O ja.. ze moeten af en toe grasmaaien en de kliko buitenzetten.. Dat is het wel..

Dat soort klusjes staan hier in de vakantie ook altijd op de planning. Om daar geen strijd van te maken geef ik de kinderen altijd royaal de tijd voor zulke dingen. Dan kunnen ze eerst even hun spel uit spelen oid.

Tafeldekken moest bv om 18:00 klaar zijn maar dat vraag ik gerust al om 17:00. Dan hebben ze het gevoel dat ze zelf mogen beslissen wanneer ze het doen waardoor er niet zo snel strijd ontstaat.
Vraag morgen overigens es met wie ze heel de tijd zit te appen en of het dan niet simpeler is om die gewoon thuis uit te nodigen voor een pizza-feestje / slaapfeestje / ander idee waar zij mee komt.
Nurse_6891 schreef:
11-07-2019 20:27
Een goede vraag.. en als ik eerlijk ben kan ik inderdaad zeggen dat ik daar veel minder of zelfs helemaal geen moeite mee zou hebben. Je hebt een punt dat je zegt dat ze wel met dingen bezig is op zo’n schermpje.
Jaaa, nu ga je aan het lezen TO :applause:
Nummer*Zoveel schreef:
11-07-2019 20:18
Je zet gewoon de toon voor de vakantie met die sneer. Waar is dat nou voor nodig? Je doet me denken aan mijn moeder, en ik kijk niet met plezier op mijn grote vakanties als kind terug. Is dat wat jij wil voor jouw kind?
Ik vind het echt heel naar om te lezen dat je zo terug kijkt op vakanties maar geloof me als ik zeg dat ik absoluut geen slechte moeder ben, of heel streng ben.
Ik doe juist heel veel met haar, ze heeft verdorie zelfs een bucketlist die we afwerken ivm de prognose dat ze niet heel oud zal worden. Ieder jaar ga ik met haar mee op schoolkamp zodat ze die leuke momenten met haar klas kan hebben etc.
En hier in dit topic word gedaan alsof ik een heks van een moeder ben alleen omdat ik moeite heb met dat ze veel op een schermpje zit.
Heeft je kind geen hobby's/sport waar het in de vakantie vaker naartoe kan gaan?

En verder is een schermpje anno nu toch gewoon spelen/vermaak/contact etc?
Eva1977 schreef:
11-07-2019 20:01
Speelgoed op die leeftijd? volgens mij is dat er niet. Misschien dat sommigen nog met lego spelen maar voor de rest?
Ik kon dus inderdaad ook niet echt iets vinden.. denk dat ze op deze leeftijd ook overal een beetje tussenin hangt.
poldervrouw schreef:
11-07-2019 20:28
Ze gaat zich echt wel vervelen hoor.. Er zit heus wel een rem op het schermpje turen ;-) , althans.. mijn 17 jarige gamer is het na 2 dagen echt wel even zat en komt ie uit zijn hol..

Dit!
Ik geloof dat veel meer kinderen in staat zijn tot zelfregulatie dan dat hun ouders denken. Ouders hebben er alleen vaak niet genoeg geduld voor. Of beginnen er te laat mee, zodat kind te veel gewend is aan regulatie door de ouders.
Andersom schreef:
11-07-2019 20:09
Wij geloofden in zelfregulatie, en bij ons werkte dat. Na een paar dagen aan de schermen gingen ze vanzelf iets anders doen. Dan waren ze het ongelimiteerde gebruik gewoon zat.

Groot voordeel daarvan is dat het dan echt eigen keus is. Hier werd veel gesport en veel geknutseld.
Misschien moet ik het ook maar zo aanvliegen.
Op die leeftijd hield ik van tekenen, fotograferen en lezen en ook al van tv-kijken al was er toen nog weinig aanbod.
En paardrijden natuurlijk, een ideale hobby zeker in de zomermaanden.
Nurse_6891 schreef:
11-07-2019 20:32
Ik vind het echt heel naar om te lezen dat je zo terug kijkt op vakanties maar geloof me als ik zeg dat ik absoluut geen slechte moeder ben, of heel streng ben.
Ik doe juist heel veel met haar, ze heeft verdorie zelfs een bucketlist die we afwerken ivm de prognose dat ze niet heel oud zal worden. Ieder jaar ga ik met haar mee op schoolkamp zodat ze die leuke momenten met haar klas kan hebben etc.
En hier in dit topic word gedaan alsof ik een heks van een moeder ben alleen omdat ik moeite heb met dat ze veel op een schermpje zit.
Maar dat stond niet in de OP.
Nurse_6891 schreef:
11-07-2019 20:32
Ik vind het echt heel naar om te lezen dat je zo terug kijkt op vakanties maar geloof me als ik zeg dat ik absoluut geen slechte moeder ben, of heel streng ben.
Ik doe juist heel veel met haar, ze heeft verdorie zelfs een bucketlist die we afwerken ivm de prognose dat ze niet heel oud zal worden. Ieder jaar ga ik met haar mee op schoolkamp zodat ze die leuke momenten met haar klas kan hebben etc.
En hier in dit topic word gedaan alsof ik een heks van een moeder ben alleen omdat ik moeite heb met dat ze veel op een schermpje zit.
ligt denk ik aan de toon van je op, klinkt o.a. alsof je er behoorlijk bovenop zit, dat bovendien al na een halve dag vakantie. Laat haar gewoon op zijn minst een tijd lekker doen waar zij zin in heeft, loopt het uit de klauwen kan je altijd nog afspraken maken.
Nurse_6891 schreef:
11-07-2019 20:32
Ik vind het echt heel naar om te lezen dat je zo terug kijkt op vakanties maar geloof me als ik zeg dat ik absoluut geen slechte moeder ben, of heel streng ben.
Ik doe juist heel veel met haar, ze heeft verdorie zelfs een bucketlist die we afwerken ivm de prognose dat ze niet heel oud zal worden. Ieder jaar ga ik met haar mee op schoolkamp zodat ze die leuke momenten met haar klas kan hebben etc.
En hier in dit topic word gedaan alsof ik een heks van een moeder ben alleen omdat ik moeite heb met dat ze veel op een schermpje zit.
Oh wat verdrietig :cry: .
Ik ben zelf ook geen grote schermpjesfan voor kinderen, maar het is nu eenmaal inherent aan deze tijd en daar komt ook nog eens bij dat de vakantie is begonnen, 6 weken lang! Ze is alleen, ook zoiets waar ze niets mee kan en dan verwacht je ook nog eens dat ze niet zo oud zal worden, juist dan zou ik haar alle gelegenheid geven om het naar haar zin te hebben, hoe dan ook, als ze maar gelukkig is.
Tja...
Alle reacties Link kopieren
Nurse_6891 schreef:
11-07-2019 20:32
Ik vind het echt heel naar om te lezen dat je zo terug kijkt op vakanties maar geloof me als ik zeg dat ik absoluut geen slechte moeder ben, of heel streng ben.
Ik doe juist heel veel met haar, ze heeft verdorie zelfs een bucketlist die we afwerken ivm de prognose dat ze niet heel oud zal worden. Ieder jaar ga ik met haar mee op schoolkamp zodat ze die leuke momenten met haar klas kan hebben etc.
En hier in dit topic word gedaan alsof ik een heks van een moeder ben alleen omdat ik moeite heb met dat ze veel op een schermpje zit.
Ik zeg niet dat je een heks bent. Maar ik vind jouw gedrag van vandaag niet prijzenswaardig. Je zet echt de toon door op de eerste dag al te zeuren over schermtijd en dan ook nog die opmerking na te roepen als ze naar boven gaat. Dat is gewoon zo zonde en zo onnodig. Je kunt het als moeder ook anders en veel positiever oppakken, en dat probeer ik je nu te vertellen.
Oke, dus kind is echt ernstig ziek en gaat misschien zeer vroeg dood volgens je laatste post en je zeurt op de eerste dag vakantie al over schermpjes. Echt? Dat is dan nog belangrijk?

Sorry.

Geloof je zelf toch niet?
Alle reacties Link kopieren
Alternatief voor schempjes: vrienden en dingen samen doen.
Nurse_6891 schreef:
11-07-2019 20:32
Ik vind het echt heel naar om te lezen dat je zo terug kijkt op vakanties maar geloof me als ik zeg dat ik absoluut geen slechte moeder ben, of heel streng ben.
Ik doe juist heel veel met haar, ze heeft verdorie zelfs een bucketlist die we afwerken ivm de prognose dat ze niet heel oud zal worden. Ieder jaar ga ik met haar mee op schoolkamp zodat ze die leuke momenten met haar klas kan hebben etc.
En hier in dit topic word gedaan alsof ik een heks van een moeder ben alleen omdat ik moeite heb met dat ze veel op een schermpje zit.
Dat zeggen ze niet, ze vragen zich af of je je in je dochter kunt verplaatsen of om haar wat meer zelfverantwoordelijkheid te geven.
Misschien kan ze lekker wat gaan bakken of koken.
Het is en blijft een lastig ding. Hier ook zo, al is mijn zoon van 11 wel heel actief naast het schermen. Hij speelt veel buiten met vriendjes. Doen vaak jachtseizoen. Mijn zoon van 14 echter heeft nog net geen hernia van het bankhangen met telefoon, switch of playstation. Die geef ik af en toe wel even een beeldscherm time out. Gaat hij tekenen of zijn huisdier verzorgen.

Ik ga volgende week met ze overleggen wat we zullen afspreken voor de vakantie. Dan betrek ik hun er ook bij en dan komen we er wel uit. Mijn oudste zoon gaat overigens ook een week op kamp met wat vrienden en vriendinnen. (als je een pb stuurt kan ik je meer info geven)
Alle reacties Link kopieren
Wij huurden in die goeie ouwe tijd een videorecorder en een paar films bij de bieb en hielden dan filmweekend. Het hele weekend schermtijd. Gewoon, omdat het kon en goedgekeurd en gesponsord door mama.

Daarnaast hadden we duizenden Donald Duckjes en vakantiedoeboeken.

We logeerden een weekje hier, weekje daar en in de tent in de tuin, waarin gewoon heel veel gelezen werd. Knutselen zoals origami deed ik ook.

Mijn vader lag de eerste week van de vakantie altijd in een soort waak-slaaptoestand op de bank. Met een krant half in zijn handen of tour de France ofzo op de achtergrond. En daarna ontwaakte hij en waren we klaar voor de vakantie.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 11-07-2019 21:14
21.99% gewijzigd
Nurse_6891 schreef:
11-07-2019 20:34
Ik kon dus inderdaad ook niet echt iets vinden.. denk dat ze op deze leeftijd ook overal een beetje tussenin hangt.
Misschien een verschil met jongens maar die van mij speelde toen nog echt heel veel met Lego.
Alle reacties Link kopieren
Fijn he, zo met z'n allen iemand aanvallen op helemaal geen gekke vraag. Bah. Lijkt altijd wel dat als in het begin van het topic de toon is gezet iedereen als makke schapen volgt.

Ik heb geen oplossing TO, en worstel met hetzelfde.

Ik wens jullie een hele fijne vakantie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven