Alternatief voor telefoon, tablet en laptop puber

11-07-2019 19:29 138 berichten
Mijn puberdochter (bijna 11) brengt veel tijd door achter een schermpje.
Eerder gemaakte afspraken samen met haar zijn alleen na het ontbijt en na school een half uurtje op haar telefoon, verder af en toe whatsapp beantwoorden of op social media/tiktok. Daarnaast max 1,5 uur gamen op de laptop. Televisie kijken hebben we geen afspraken over, een film of serie kijken mag bijvoorbeeld gewoon en valt niet binnen de 1,5 uur gamen.
Nu komt het voor dat ze vanaf haar telefoon switcht naar de laptop, na de 1,5 uur weer over gaat naar de televisie, tijdens het film kijken haar telefoon checkt etc.
Ze gaat dan in mijn ogen van schermpje naar schermpje en daar heb ik moeite mee. Af en toe zo’n dag vind ik geen probleem maar ik zie toch graag dat ze zich ook nog zonder schermpje kan vermaken.

Voorheen speelde ze regelmatig met haar paardenmanege van de Schleich maar dat vind ze nu te kinderachtig.
Verder houdt ze van tekenen & schilderen (waarvoor alles aanwezig incl speciale verschillende potloden, schildersezel, kwasten etc) maar daar vermaakt ze zich ook vaak maar een uurtje mee.
Doen we regelmatig een spelletje, hebben we een jacuzzi, trampoline, buiten hang/schommelstoel (vind ze fijn om in te lezen) , rekstok, basket en allerlei ander buitenspeelgoed.

Naar mijn idee (en dat van haar) genoeg aanwezig om zich mee te vermaken maar wellicht is er iets heel leuks waar we niet aan denken en wat we als alternatief voor schermpjes kunnen gebruiken?

Gezien de vele reacties met veroordelingen :
Dagjes uit (vaak incl hotelovernachting), lunchen buiten de deur, shoppen etc doen we al regelmatig (wekelijks/maandelijks) en we gaan iedere 6 weken op vakantie.
Mijn dochter heeft een chronische ziekte waardoor we zo vaak afreizen naar de zon, in de winterperiode gaat ze niet naar school en combineren we het onderwijs op afstand met educatieve uitjes en als ze een goede dag heeft en het weer mee zit benutten we zo’n dag vaak door te gewoon daarvan te genieten en een bezoek aan strand, een dierentuin, pretpark, lunchen in de stad oid.
Ze gaat dus al veel vaker dan gemiddeld dagjes uit en op vakantie. Daarnaast heeft ze een bucketlist die we afwerken.
Over aandacht en uitjes/activiteiten etc niets te klagen en ik ben ook niet op zoek naar tips die daarmee te maken hebben.

Ik ben echt op zoek naar leuke dingen die ze in huis/tuin kan doen als afwisseling op de schermpjes of moet ik ‘mee gaan met de tijd’ en niet zo’n probleem maken van het schermpjes gebruik?
anoniem_642c8c4e86442 wijzigde dit bericht op 12-07-2019 08:20
Reden: Vraag en situatie verduidelijkt na reacties
76.50% gewijzigd
Verdiep je voor de gein eens echt in de puberteit.
ik vind overigens dat je met bijna elf echt nog wel wat regels en afspraken mag maken over schermgedrag. Vakantie of niet.

Wat bij ons hielp is met de puber samen te gaan zitten en regels maken. Dus niet opgelegd door ons, maar samen regels gemaakt en beide partijen moesten zich er in kunnen vinden. Dat werkte hier erg fijn.
Alle reacties Link kopieren
Hoe ik het zie, na alles gelezen te hebben, is dat je graag wilt dat ze uit t leven haalt wat erin zit.
Waarschijnlijk heb jij het idee dat ze dat met een schermpje niet doen.
Ik denk dat je (gedeeltelijk) gelijk hebt en afspraken kunnen daarbij best wel helpen.

Ga samen rond de tafel zitten, ze is er oud genoeg voor.
Maak samen afspraken over hoe lang het mag en wat jullie verwachtingen zijn van de vakantie.
Duidelijk zijn en grenzen stellen, daar is niets mis mee maar een (pre)puber heeft ook ruimte en begrip nodig.

Heel veel succes! :hug:
Skeeleren, tafeltenissen, zwemmen, trampoline, fietsen,
Voetballen ( dochter ook)
Dingen bakken of koken. Tekenen
Oh sorry lees nu dat ze ziek is
Alle reacties Link kopieren
Heel YouTube staat vol met ideeen voor meisjes zoals je je dochter. DIY is het helemaal. Dus ga lekker knutselen/een bulletjoutnal maken/ een challenge doen. Diana leeflang, een YouTube heeft een knutselboek gemaakt. “Offline” misschien kan je daar wat meee
Alle reacties Link kopieren
Juist als jullie al weten dat ze niet oud wordt dan zou ik me niet druk maken over schermpjestijd. Leuke dingen aanbieden: Ja! Verbieden, Nee.
Er zijn ook erg veel leuke dingen die je kunt doen met je handen, ik maak sieraden, zeepjes en andere hobbyprojecten. Op YouTube zijn veel leuk craft ideeën te vinden voor haar nieuwe kamer.

Je hebt het over uitjes, waar ze niet aan mee kan doen. Zijn jullie bekend met Kinderthuiszorg? Die kan overal in NL komen om haar medicatie toe te dienen. Dat neemt iig een deel uit handen. Mijn jongste had zonder Kinderthuiszorg niet naar het KDV gekund en later naar school.
Alle reacties Link kopieren
Ik zat/hing vroeger de hele dag met boeken en walkman op de bank. Feitelijk niet zo heel anders als wat nu gebeurt met smartphone/tablet/laptop.
Zet een zwembad in je tuin.
liek1976 schreef:
11-07-2019 23:20
ik vind overigens dat je met bijna elf echt nog wel wat regels en afspraken mag maken over schermgedrag. Vakantie of niet.

Wat bij ons hielp is met de puber samen te gaan zitten en regels maken. Dus niet opgelegd door ons, maar samen regels gemaakt en beide partijen moesten zich er in kunnen vinden. Dat werkte hier erg fijn.
Samen regels maken doen we inderdaad ook, en dan kan ze zich er ook zeker in vinden. Maar beetje bij beetje worden de afspraken dan toch ruimer als ze eenmaal op een schermpje zit, hoe los jij dat op?

Ook al is de afspraak dat ze max 1,5 uur mag gamen, soms kan ze dan na 1,5 uur het spel nog niet opslaan omdat ze bijvoorbeeld middenin een challenge zit en dan mag ze best wel even door tot dat afgelopen is. Maar aan de andere kant vind ik ook dat ze moet leren om dan bijvoorbeeld die challenge niet meer te starten als ze weet dat ze nog maar 5 minuten heeft.
redbulletje schreef:
12-07-2019 07:44
Zet een zwembad in je tuin.
Hebben we jaren gehad en ivm dat het zwembad vaak te koud was hebben we nu een jacuzzi.
Realsk schreef:
11-07-2019 23:38
Hoe ik het zie, na alles gelezen te hebben, is dat je graag wilt dat ze uit t leven haalt wat erin zit.
Waarschijnlijk heb jij het idee dat ze dat met een schermpje niet doen.
Ik denk dat je (gedeeltelijk) gelijk hebt en afspraken kunnen daarbij best wel helpen.

Ga samen rond de tafel zitten, ze is er oud genoeg voor.
Maak samen afspraken over hoe lang het mag en wat jullie verwachtingen zijn van de vakantie.
Duidelijk zijn en grenzen stellen, daar is niets mis mee maar een (pre)puber heeft ook ruimte en begrip nodig.

Heel veel succes! :hug:
Dank je!
PlayingTheAngel schreef:
12-07-2019 06:33
Juist als jullie al weten dat ze niet oud wordt dan zou ik me niet druk maken over schermpjestijd. Leuke dingen aanbieden: Ja! Verbieden, Nee.
Er zijn ook erg veel leuke dingen die je kunt doen met je handen, ik maak sieraden, zeepjes en andere hobbyprojecten. Op YouTube zijn veel leuk craft ideeën te vinden voor haar nieuwe kamer.

Je hebt het over uitjes, waar ze niet aan mee kan doen. Zijn jullie bekend met Kinderthuiszorg? Die kan overal in NL komen om haar medicatie toe te dienen. Dat neemt iig een deel uit handen. Mijn jongste had zonder Kinderthuiszorg niet naar het KDV gekund en later naar school.
Dat we weten dat ze niet oud wordt (waarschijnlijk) wil niet zeggen dat ze geen opvoeding nodig heeft vind ik.
In het meest gunstige geval wordt er tussen nu een aantal jaren een behandeling gevonden of blijkt dat ze toch stabiel blijft door alle aanpassingen die we nu doen en groeit ze wel op tot een volwassene. Maar wellicht til ik te zwaar aan het schermpjes gedoe.

We zijn bekend met kinderthuiszorg maar in haar geval gaat het niet zozeer om het toedienen van medicatie (daar wordt ze zelf ook steeds zelfstandiger in) maar meer in het accuut kunnen handelen als er een noodsituatie is. Naast dat het voor de begeleiders en aanwezige kinderen doodeng of traumatisch is om dat te zien is de kans groot dat de thuiszorgvpk te laat aanwezig is.
Ik ben zelf vpk en ga dus daarom altijd mee.
Niet alles gelezen dus misschien val ik in herhaling:
Maak 1 duidelijje regel ipv 2x een half uur telefoon, 1,5 uur laptop etc. Veel te lastig bij te houden.
Hou het simpel. 1 uur gamen/appen = ook 1 uur geen schermpjes.
Ik kreeg vroeger commentaar omdat ik de hele dag zat te lezen.

Waarom laat je haar zelf niet haar vakantie invullen? De schermpjes die ze gebruikt zijn hartstikke afwisselend en bovendien enorm leerzaam.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
12-07-2019 07:39
Ik zat/hing vroeger de hele dag met boeken en walkman op de bank. Feitelijk niet zo heel anders als wat nu gebeurt met smartphone/tablet/laptop.
Hier idem. Ik deed zelfs schoolwerk in de vakantie, voor de lol.
Ik studeer nu, voor de lol.

Ik zie dat beperken van schermpjestijd dan ook echt als onbekendheid met de moderne techniek en vooral met de diversiteit van 'schermpjes'.

Overigens vonden mijn ouders dat ik buiten moest gaan spelen enzo, maar daar hield ik helemaal niet van.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
- wreck this journal
- kleurboek voor volwassenen
- puzzelboek met kleuren
- scoubidou touwtjes (bestaan die nog?)
Afbeelding
- donald duck of andere boeken/tijdschriften
- sierraden maken
- raamstickers maken (of is ze daar te oud voor?
Afbeelding
- strijkkralen


Mijn ouders werden chagrijnig als we op vakantie waren en ik gelijk zodra ik in het huisje terug kwam naar mijn slaapkamer ging om daar een boek te lezen. Na een dag was het boek uit, maar dan had ik er nog meer. Denk dat iedere tijd zo wel iets heeft.
Alle reacties Link kopieren
Misschien moet je andere ook eens trainen en uitleggen, wat te doen bij een crisis situatie van je dochter.

Het is op die leeftijd echt niet "cool" meer om continue je moeder om je heen te moeten hebben.

En dat is wel wat ik lees:" jullie gaan shoppen, filmpje pakken, mee op schoolkamp etc.."

Heb je geen PGB? Dan kan ze ook eens met een vriendin gaan shoppen of naar de bioscoop etc...
Van het PGB kun je dan een "begeleider" in de arm nemen die met haar mee gaat en weet hoe te handelen.

Waarom nodigt ze geen vriendinnen thuis uit?
Dan kunnen ze make up party houden of elkaars portret naschilderen?

Ik begrijp je bezorgdheid, maar ook zieke en of gehandicapte kinderen moet je op een begeven moment los gaan laten en hun eigen ervaringen gunnen.

Dus nogmaals: vraag PGB aan als je dat niet al hebt en train andere in wat te doen bij een crisis.

Zo geef je haar ook de ruimte om te groeien en dat zal jullie relatie alleen maar ten goede komen.
[/quote=huisduif post_id=30148200 time=1562914405 user_id=370033]
- wreck this journal
- kleurboek voor volwassenen
- puzzelboek met kleuren
- scoubidou touwtjes (bestaan die nog?)
Afbeelding
- donald duck of andere boeken/tijdschriften
- sierraden maken
- raamstickers maken (of is ze daar te oud voor?
Afbeelding
- strijkkralen


Mijn ouders werden chagrijnig als we op vakantie waren en ik gelijk zodra ik in het huisje terug kwam naar mijn slaapkamer ging om daar een boek te lezen. Na een dag was het boek uit, maar dan had ik er nog meer. Denk dat iedere tijd zo wel iets heeft.
[/quote]



Dit vind mijn dochter van 6 allemaal heel erg leuk. Mijn 12 jarige puber niet meer.

Op wreck this journal na. Maar dan kijkt ze op de tablet voor leuke ideetjes op Pinterest. :roll:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat je dochter nu heeft dan, voor ziekte. Verder eens met wat Claire zegt. Je kunt niet de enige zijn die altijd moet kunnen handelen. Je dochter moet ook een zo normaal mogelijke jeugd krijgen. Dus niet altijd je moeder om je heen bij schoolkampen, maar ook eens iemand anders.
Je zou ook andersom kunnen plannen: elke dag samen bespreken wat je die dag en de dag erna voor activiteiten gaat doen samen, die bijdragen aan een vol leven leiden.

En de rest van de dag = zelf invullen. Ook als dat Netflix, YouTube, iPad, mobieltje, laptop of tv is.
Ik heb ook een 10-jarige in huis. Maar hij heeft nog geen eigen telefoon en ook geen social media. Hij heeft wel al om een telefoon gevraagd, maar dat kijken we nog even aan, maar social media vraagt hij niet om en WhatsApp ook niet.
Ik vind 10 jaar wel nog erg jong daarvoor allemaal.

Hij speelt wel spelletjes op de tablet en op de spelcomputer en kijkt tv.
In het schooljaar hebben we wel schermregels (max. 1 uur per dag schermtijd), maar in de vakantie's ben ik daar wel wat losser in.
Zolang ze maar genoeg buiten spelen en genoeg andere dingen doen en niet de hele dag naar een scherm zitten te turen.
De tv gaat ook meestal pas op in de late middag zoiets, zeker met goed weer.

Je kan ook zoiets doen natuurlijk

Afbeelding
Afbeelding
OMG.
Oh wij hebben trouwens ook "schermvrije dagen" in de vakantie's.
En dat geldt ook voor papa en mama. :proud:

En als we op vakantie zijn is het ook zowat "schermvrij", en dan geven wij natuurlijk het voorbeeld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven