Alternatief voor telefoon, tablet en laptop puber

11-07-2019 19:29 138 berichten
Mijn puberdochter (bijna 11) brengt veel tijd door achter een schermpje.
Eerder gemaakte afspraken samen met haar zijn alleen na het ontbijt en na school een half uurtje op haar telefoon, verder af en toe whatsapp beantwoorden of op social media/tiktok. Daarnaast max 1,5 uur gamen op de laptop. Televisie kijken hebben we geen afspraken over, een film of serie kijken mag bijvoorbeeld gewoon en valt niet binnen de 1,5 uur gamen.
Nu komt het voor dat ze vanaf haar telefoon switcht naar de laptop, na de 1,5 uur weer over gaat naar de televisie, tijdens het film kijken haar telefoon checkt etc.
Ze gaat dan in mijn ogen van schermpje naar schermpje en daar heb ik moeite mee. Af en toe zo’n dag vind ik geen probleem maar ik zie toch graag dat ze zich ook nog zonder schermpje kan vermaken.

Voorheen speelde ze regelmatig met haar paardenmanege van de Schleich maar dat vind ze nu te kinderachtig.
Verder houdt ze van tekenen & schilderen (waarvoor alles aanwezig incl speciale verschillende potloden, schildersezel, kwasten etc) maar daar vermaakt ze zich ook vaak maar een uurtje mee.
Doen we regelmatig een spelletje, hebben we een jacuzzi, trampoline, buiten hang/schommelstoel (vind ze fijn om in te lezen) , rekstok, basket en allerlei ander buitenspeelgoed.

Naar mijn idee (en dat van haar) genoeg aanwezig om zich mee te vermaken maar wellicht is er iets heel leuks waar we niet aan denken en wat we als alternatief voor schermpjes kunnen gebruiken?

Gezien de vele reacties met veroordelingen :
Dagjes uit (vaak incl hotelovernachting), lunchen buiten de deur, shoppen etc doen we al regelmatig (wekelijks/maandelijks) en we gaan iedere 6 weken op vakantie.
Mijn dochter heeft een chronische ziekte waardoor we zo vaak afreizen naar de zon, in de winterperiode gaat ze niet naar school en combineren we het onderwijs op afstand met educatieve uitjes en als ze een goede dag heeft en het weer mee zit benutten we zo’n dag vaak door te gewoon daarvan te genieten en een bezoek aan strand, een dierentuin, pretpark, lunchen in de stad oid.
Ze gaat dus al veel vaker dan gemiddeld dagjes uit en op vakantie. Daarnaast heeft ze een bucketlist die we afwerken.
Over aandacht en uitjes/activiteiten etc niets te klagen en ik ben ook niet op zoek naar tips die daarmee te maken hebben.

Ik ben echt op zoek naar leuke dingen die ze in huis/tuin kan doen als afwisseling op de schermpjes of moet ik ‘mee gaan met de tijd’ en niet zo’n probleem maken van het schermpjes gebruik?
anoniem_642c8c4e86442 wijzigde dit bericht op 12-07-2019 08:20
Reden: Vraag en situatie verduidelijkt na reacties
76.50% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
12-07-2019 10:04
Afbeelding
Daarmee maak je al die andere dingen vervelende verplichte nummers die je zo snel mogelijk moet afwerken om dan eindelijk iets leuks te mogen doen.


Mijn kinderen mogen best op schermen, maar ik vind het ook belangrijk dat ze een beetje afwisselen. Van een hele dag op de bank hangen, worden ze niet gezelliger. Dat weten ze zelf inmiddels ook wel, dus als ik ze zeg dat het tijd wordt om iets anders te gaan doen, doen ze dat wel. Het zelfregelend vermogen is alleen nog niet zo groot dat ze dat helemaal uit zichzelf doen.

To, ik snap je wel dat je niet de hele dag je kind achter een beeldscherm wilt hebben. Bij die van mij zou dat de kans ook vergroten dat een dag eindigt zoals gisteren bij jullie. Niet omdat ik dan zo onredelijk ben, maar omdat mijn kinderen er echt ongezellig van worden.
Alle reacties Link kopieren
Legpuzzels, sudoku, SmartGames, ThinkQuest, kruiswoordpuzzels, patience met legkaarten, etc.
Als je op ‘ spellen 1 persoon’ zoekt op internet, dan vind je ook best leuke tips.

Of houdt ze van handwerken of boetseren, hout bewerken, glas-in-lood of diamondpainting etc.?

Ik snap wel dat je af en toe de schermtijd wilt afwisselen met iets anders. Ik heb verder niet het hele topic doorgespit, dus wellicht zijn deze tips al gegeven.
Verveling is anders ook goed, daar wordt je creatief van.
Dus laat haar ook zelf dingen bedenken en maken.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
12-07-2019 10:34
Verveling is anders ook goed, daar wordt je creatief van.
Dus laat haar ook zelf dingen bedenken en maken.
Niet iedereen wordt creatief van verveling hoor.
Vind ik altijd zo'n onzinargument: ga jij je ook halve dagen lopen vervelen omdat dat zo goed voor je is?

En dan nog: een kwartiertje je vervelen is natuurlijk geen punt, maar halve dagen is wel wat anders.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
claireredfield schreef:
12-07-2019 09:07
Misschien moet je andere ook eens trainen en uitleggen, wat te doen bij een crisis situatie van je dochter.

Het is op die leeftijd echt niet "cool" meer om continue je moeder om je heen te moeten hebben.

En dat is wel wat ik lees:" jullie gaan shoppen, filmpje pakken, mee op schoolkamp etc.."

Heb je geen PGB? Dan kan ze ook eens met een vriendin gaan shoppen of naar de bioscoop etc...
Van het PGB kun je dan een "begeleider" in de arm nemen die met haar mee gaat en weet hoe te handelen.

Waarom nodigt ze geen vriendinnen thuis uit?
Dan kunnen ze make up party houden of elkaars portret naschilderen?

Ik begrijp je bezorgdheid, maar ook zieke en of gehandicapte kinderen moet je op een begeven moment los gaan laten en hun eigen ervaringen gunnen.

Dus nogmaals: vraag PGB aan als je dat niet al hebt en train andere in wat te doen bij een crisis.

Zo geef je haar ook de ruimte om te groeien en dat zal jullie relatie alleen maar ten goede komen.
Mijn dochter wil juist zelf heel graag dat ik mee ga of in de buurt ben en heeft geen behoefte aan een andere begeleider. (Is haar eigen wens, geloof me dat ik zelf ook veel liever meer tijd voor mezelf zou hebben)
Ook niet aan weekendopvang, kampen voor lotgenoten etc.
(Geloof me als ik zeg dat ik weekend opvang prima zou vinden. We slapen al 10 jaar geen nacht door ivm nacht medicatie)
Bioscoop met vriendinnetje kan prima, ik rij mee en ga buiten de bioscoop koffie drinken tot de film is afgelopen en ze me weer op komen zoeken. Zwemmen met vriendinnen doet ze ook, zit ik in het bijbehorende restaurant.
Shoppen met vriendinnen gebeurd eigenlijk nog niet, door haar vriendinnen ook niet.
Vanavond heeft ze een slaapfeestje bij een vriendinnetje waarvan de moeder ook een medisch beroep heeft en daar gaat ze wel naartoe.
Op kamp bemoei ik me naast de medicatie en het bij haar op de kamer slapen niet met haar tenzij ze daar zelf om vraagt.
Afgelopen 2 jaar met kamp wilde haar vriendinnen zelfs op onze slaapkamer slapen omdat dat zo gezellig was en ze zijn nu al plannen aan het maken voor groep 8 kamp.
Vriendinnen thuis uitnodigen gebeurd ook, lekker met zn allen in de jacuzzi en pizza’s bakken of BBQ.
Nogmaals aan activiteiten, dagjes uit etc geen gebrek en daar zoek ik dus ook geen (goedbedoelde) tips voor.
Lagirl bedankt voor het meedenken maar dat soort lijstjes zie ik niet zo zitten.
Nurse_6891 schreef:
12-07-2019 08:24
Samen regels maken doen we inderdaad ook, en dan kan ze zich er ook zeker in vinden. Maar beetje bij beetje worden de afspraken dan toch ruimer als ze eenmaal op een schermpje zit, hoe los jij dat op?

Ook al is de afspraak dat ze max 1,5 uur mag gamen, soms kan ze dan na 1,5 uur het spel nog niet opslaan omdat ze bijvoorbeeld middenin een challenge zit en dan mag ze best wel even door tot dat afgelopen is. Maar aan de andere kant vind ik ook dat ze moet leren om dan bijvoorbeeld die challenge niet meer te starten als ze weet dat ze nog maar 5 minuten heeft.
dat herken ik wel. Mijn oudste is 14. Als het ons te gortig wordt dan zeggen we dat we weer even om de tafel willen omdat we het even over de regels willen hebben. In zulke gesprekken argumenteerde puber dan wel over het feit dat dit de moderne tijd is en de manier om vrienden te spreken. Ik vind het knap dat het puber lukt dit te uiten en stimuleer dat. Daarna steken we in op de regel en hoe we dan kunnen kijken hoe iedereen het er weer mee eens is. Vaak komt er dan zelf een oplossing vanuit puber. Vandaag wil ik graag onbeperkt achter de computer maar dan zal ik voor morgen kijken of ik iets kan gaan doen met mijn vrienden. Ik moet eerlijk zeggen dat dit echt heel goed gaat en er echt meegedacht wordt over een oplossing. Tot nu toe werkt dit nog. Geldt wel dat puber ook bij ons mag aangeven het over de regels te willen hebben.
LAgirl82 schreef:
12-07-2019 10:34
Verveling is anders ook goed, daar wordt je creatief van.
Dus laat haar ook zelf dingen bedenken en maken.

Helaas je wordt niet creatief van vervelen. Het kán creatieviteit stimuleren. Moet die eerst wel aanwezig zijn.
Vervelend, als je geen hobby hebt of kunt hebben.
Het leven van mijn kinderen speelt zich deels online af. Hier wordenook afspraakjes met vrienden gemaakt.
Daarnaast wordt er veel gezeild. Als ze dat niet hadden dan vrees ik dat er nog meer online plaats vindt. Eerlijk gezegd laat ik dat gebeuren zolang het thuis gezellig is en er ook andere dingen thuis gebeuren.
Lizzy75 schreef:
12-07-2019 10:32
Legpuzzels, sudoku, SmartGames, ThinkQuest, kruiswoordpuzzels, patience met legkaarten, etc.
Als je op ‘ spellen 1 persoon’ zoekt op internet, dan vind je ook best leuke tips.

Of houdt ze van handwerken of boetseren, hout bewerken, glas-in-lood of diamondpainting etc.?

Ik snap wel dat je af en toe de schermtijd wilt afwisselen met iets anders. Ik heb verder niet het hele topic doorgespit, dus wellicht zijn deze tips al gegeven.
Dank voor je tips! Zitten leuke dingen bij.
Nurse_6891 schreef:
11-07-2019 20:27
Een goede vraag.. en als ik eerlijk ben kan ik inderdaad zeggen dat ik daar veel minder of zelfs helemaal geen moeite mee zou hebben. Je hebt een punt dat je zegt dat ze wel met dingen bezig is op zo’n schermpje.

En uren in een boek is net zo slecht voor ogen, vrij recent nog in het nieuws.
Nurse_6891 schreef:
11-07-2019 20:34
Ik kon dus inderdaad ook niet echt iets vinden.. denk dat ze op deze leeftijd ook overal een beetje tussenin hangt.

En kon ze zelf nog wat vinden? Ze is 11, die kan toch zelf wel iets verzinnen?
Star² schreef:
12-07-2019 14:05
En kon ze zelf nog wat vinden? Ze is 11, die kan toch zelf wel iets verzinnen?
Nee niet iets anders dan wat we thuis al hebben, anders was de vraag hier ook niet nodig geweest 😉

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven