Andermans kinderen corrigeren?

02-01-2019 20:54 60 berichten
Hallo,

Even benieuwd. Corrigeren jullie andermans kinderen wel eens wanneer eigen ouders niet ingrijpen? Gisteren zat een ander kindje herhaaldelijk aan mijn dochters jas te trekken. Echt op een vervelende manier. Mijn dochter vond dit overduidelijk niet leuk en probeerde kindje weg te duwen. Zei die moeder i.p.v. te corrigeren, ja dat is een jas. Jij hebt ook een jas. Dat is een jas he? Mijn dochter zei nee. En wou dat het kindje op hield. Toen heb ik tegen dat andere kindje gezegd dat ze los moest laten en van de jas af moest blijven. Krijg ik toch een dodelijke blik van die andere moeder? Heel apart. Zei ze ook nog, het is een kind. Snap ik, maar ook een kind kan iets doen dat niet leuk is toch? Corrigeren jullie andermans kinderen wel eens in zo’n of een andere situatie?
Alle reacties Link kopieren
Als mijn kind het niet wil of de jas kapot kan zou ik zeggen: Doe dat maar niet. Meestal is dat genoeg.
redbulletje schreef:
02-01-2019 21:28
:high5:

Ik had 'n keer in de rij met instappen dat een kleuter een riem van mijn rugzak in d'r mond stak. Ik heb daar toen zo'n ruk aan gegeven dat het me meeviel dat het melkgebitje er niet in is blijven hangen ;-D

Die moeder in de OP vind ik ook echt het slechte voorbeeld geven. Je hoort je kinderen weg te houden van andermans spullen en als je ziet dat ze toch iets vastpakken hoor je ze zelf te corrigeren.
Ik ga er vanuit dat de ouders van het kind niet hebben gezien dat je zo rigoureus te werk bent gegaan. Vind het bijna kindermishandeling. Zielig hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ik corrigeer regelmatig kinderen die niet van mij zijn. Al noem ik het liever vriendelijk aanspreken. Het is de toon die de muziek maakt. Heeft ook nog nooit een boze ouder opgeleverd, en ik hoop dat anderen mijn kinderen ook vriendelijk aanspreken als ze iets doen wat niet mag/een ander vervelend vindt.

Het verbaast me dat er mensen zijn die dan zoiets hebben van "ah, joh... Het is maar...". Als de ontvanger het onprettig vindt mag je daar gewoon wat van zeggen.

Zo had ik een collega met een superknuffelige dreumes/peuter. Die wildvreemde kinderen in de bus knuffelt. En haar kind leert dat anderen "brommie" zijn als ze daar niet van gediend zijn, want hij bedoelt het hartstikke lief. Kan zijn, maar leer je kind alsjeblieft grenzen van een ander respecteren, ook als het lief bedoeld is.
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
koko67 schreef:
03-01-2019 12:48
Dat felle, wat jij niet trekt, heeft er mee te maken dat moeder zelf niet ingrijpt.
Ik zou ook fel reageren, dat heeft echter weinig met dat kind te maken.
Ik wil niet dat iemand aan mijn jas zit, kind of geen kind.
Omdat de moeder zei 'ja, dat is een jas hè', ga ik uit van baby-/dreumesleeftijd. Raar om dan fel tegen dat kind te gaan doen of sowieso te spreken over 'ingrijpen'.

Dan zeg je rustig dat kind beter van jas kan afblijven, herhaalt dat nog een keer tegen de ouder. 'Kun je kind wat afleiden/ uit buurt van jas houden'. Als dat niks oplevert zorg je dat kinderen niet bij elkaar kunnen.

Ik ga niet baby/dreumes streng toespreken.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
03-01-2019 17:48
andermans kind hoort ook niet aan jou(w spullen) te komen
Eens hoor
Maar een kind fysiek aanpakken door het te verplaatsen is echt een no go
Frankly my dear, I don"t give a damn
calvijn1 schreef:
03-01-2019 21:03
Eens hoor
Maar een kind fysiek aanpakken door het te verplaatsen is echt een no go
O.
Want?
Kinderen die anderen pijn liepen te doen pakte ik echt wel even beet om te waarschuwen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er ook wat van gezegd hebben.
En ja... ik weet dat je dat het best op een vriendelijke toon kan doen. Maar de laatste tijd kan ik niet meer zo vriendelijk blijven. Ik irriteer me namelijk mateloos aan al die onopgevoede kinderen en ouders die druk zijn met allerlei andere dingen behalve hun kinderen. En dat: Ooohja schattig he! Ja zo is hij,lekker koppig en een eigen willetje! Helemaal niet schattig!
Alle reacties Link kopieren
Orphelia schreef:
02-01-2019 21:17
Nee niet snel en in dit voorbeeld al helemaal niet.
Want;
Zelf laten oplossen i.p.v. leren dat mama het wel doet

Hier ben ik het niet mee eens. Kinderen kunnen dit soms gewoon (nog) niet. Omdat ze te jong zijn, omdat de situatie nieuw is, omdat ze het nooit als voorbeeld gehad hebben etc. Juist dán hebben ze een ouder nodig om voor hun te spreken.

Moeder kan beter intentie van eigen kind inschatten dan jij.
En wat een gemiep over aan jas trekken, er wordt geen pijn gedaan, er gebeurd niets gevaarlijks
Alle reacties Link kopieren
Orphelia schreef:
02-01-2019 21:17
Nee niet snel en in dit voorbeeld al helemaal niet.
Want;
Zelf laten oplossen i.p.v. leren dat mama het wel doet
Moeder kan beter intentie van eigen kind inschatten dan jij.
En wat een gemiep over aan jas trekken, er wordt geen pijn gedaan, er gebeurd niets gevaarlijks
Het gaat toch ook niet om de intentie? Het gaat erom dat het andere kind het niet wil.
Mijn kind heeft een keer een ander kind gebeten. De intentie was goed hoor: Ze wilde spelen. Moet ik daar dan niks van zeggen? Dat kind schrok zich wild en had tandafdrukken in haar arm.... maar heee de intentie was goed!
In het kolenhok ermee!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven