Antroposofische kraamzorg

15-03-2018 17:10 657 berichten
Mijn zus is zwanger! Jeej!
Nu zijn zij en haar vriend enorm into biologisch, vegetarisch, antroposofisch, natuurlijk ouderschap en meer van dees.
Ze hebben nu een verloskundige gevonden die ze zelf de bevalling laat doen, en tegen ingrijpen met medicatie is en een doula en wil daarna een natuurlijke kraamverzorgster die werkt volgens de leer van Rudolf Steiner. Ze wil lang gaan voeden, samen slapen, dragen, en haar kindje alleen in wol en biologisch katoen hullen. Ze hebben alleen houten speelgoed, eten geen suiker, hebben geen tv, en leven in een soort woongemeenschap in een uithoek, ze hebben geen auto, etc etc.

Sommige dingen vind ik best spannend: geen controles in de zwangerschap tenzij anders aangegeven, heel erg varen op je intuitie, in de kraamtijd geen controles, kunstvoeding is sowieso niet bespreekbaar, regenwater recycling, helemaal niet hygienisch (een kind moet wennen aan de bacterien in en om het huis) geen hielprik, want stress, niet inenten, niet temperaturen, geen kinderwagen en geen box, dunstan babytaal, massage, hypnobirthing, weleda, katoenen luiers etc etc.

Ik vind het allemaal heel interessant maar het feit dat ze zich niet aan veiligheidsprotocollen houdt vind ik ook spannend. wie is bekend met deze manier van leven?
En wil daar wat over vertellen.
Deels heb ik het ook zo gedaan met mijn kinderen en ik vind de liefde en het intuitief vertrouwen op je lijf en je kind ook echt schitterend maar ik vind het toch een lastige.
Dat heeft allemaal niet zoveel met Steiner te maken hoor.
Duur en tijdrovend.
Gevaarlijk ook zonder inentingen.
Alle reacties Link kopieren
karin12345 schreef:
15-03-2018 17:19
Duur en tijdrovend.
Gevaarlijk ook zonder inentingen.
Neeuuh , dat is niet gevaarlijk.Als de rest zijn kinderen maar wel inent.
SallySpectra schreef:
15-03-2018 17:13
Dat heeft allemaal niet zoveel met Steiner te maken hoor.
Antroposofie is Rudolf Steiner.
SallySpectra schreef:
15-03-2018 17:13
Dat heeft allemaal niet zoveel met Steiner te maken hoor.
Nou deels ook wel natuurlijk.
Hun kindje gaat sowieso alleen maar naar de vrije school OF krijgt thuisonderwijs vanaf het begin. En ze gebruiken alleen weleda en leven super holistisch en bewust met de natuur/biologisch dynamische landbouw, en hun gehele manier van leven is verweven met Steiner.
Nu komen daar nog allerlei dingen bij natuurlijk. Maar de antroposofie (niet inenten) duurzaamheid, homeopatie en spiritualiteit is wel echt de kern.
Alle reacties Link kopieren
Ik word al moe als ik het lees.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
miedo schreef:
15-03-2018 17:20
Neeuuh , dat is niet gevaarlijk.Als de rest zijn kinderen maar wel inent.
Grote kans dat ze voornamelijk zullen omgaan met mensen die ook hun kinderen niet inenten.
Ik begrijp hun keuze en vind het oprecht mooi maar ik vind het een beetje tricky op bepaalde vlakken. Ik wil mooie gesprekken en geen discussies. Zij zijn toch overtuigd van hun manier van leven. Die weg ga ik niet bewandelen. Ik wil alleen wel aan alle kanten open staan voor hun leefstijl/wijze.
Ik ben benieuwd of hier mensen mee bekend zijn.
Ik ben zelf ook deels zo opgevoed en neem ook veel mee in mijn eigen gezin (lang voeden, samen slapen, dragen, biologisch eten) maar ik ben wel voor vaccineren en mijn kinderen gaan niet naar een vrije school. Ook rij ik gewoon auto en had ik geen katoenen luiers bijvoorbeeld.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 15-03-2018 18:53
Reden: op de man
98.17% gewijzigd
Nouschi schreef:
15-03-2018 17:22
Ik word al moe als ik het lees.
Het is ook supervermoeiend.
Is die zus een nakomertje of zo?
[...]

?

Ik denk dat ik je reactie niet zo goed begrijp.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 15-03-2018 19:51
Reden: quote verwijderd
77.47% gewijzigd
karin12345 schreef:
15-03-2018 17:26
Het is ook supervermoeiend.
Is die zus een nakomertje of zo?
Hahaha JA!
Alle reacties Link kopieren
Yggdrasil- schreef:
15-03-2018 17:10
Mijn zus is zwanger! Jeej!
Nu zijn zij en haar vriend enorm into biologisch, vegetarisch, antroposofisch, natuurlijk ouderschap en meer van dees.
:proud: biologisch ouderschap? Knap als je ouder wordt zonder biologie. En nee, vegetarisch, antroposofisch en meer van dees is vast hip, en GroenLinks, en fijn, maar "natuurlijk" is het dan weer absoluut niet.

Maar wat maakt het uit, gefeliciteerd, veel plezier met je aanstaande neefje/nichtje!
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Mijn eerste idee is dat er overal ter wereld kinderen geboren worden in allerlei omstandigheden, in die zin zou ik me hier allemaal niet zo druk om maken. In tweede instantie denk ik dat het gros van deze kinderen niet geboren worden in holisme omhulling en al dat (excuus) geneuzel.
Puur natuur ala maar wel je kop blijven gebruiken.
Zo is een niet medische bevalling imo helemaal prima maar ze hebben ook geen auto dus dan denk ik toch... wat als?

Is daar met ze over te praten?
Vooral bij een eerste kind is de kans dat het allemaal iets minder joepiedepoepiedoulaholistisch loopt best aanwezig.
...
Alle reacties Link kopieren
Mijn broertje is moslim geworden. De mooiste gesprekken hierover heb ik met hemzelf ik kan hem alles vragen
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Qua filosofie mooi en als alles heel goed loopt kan het prima gaan.
Maar vind ik het geheel behoorlijk naïef klinken.

Denk dat het belangrijk is dat ze zich ook flexibel opstellen. Zodat ze bij een "wat als situatie" ook een beslissing nemen die in het voordeel van het kind is. Wat als de bevalling niet natuurlijk gaat, wat als borstvoeding niet lukt, wat als kind gezondheidsproblemen heeft en medisch ingrijpen nodig is, ...

Geen hielprik vind ik persoonlijk ook een zeer slecht idee. Ben al een aantal patiënten tegengekomen met fenylketonurie (allen van buitenlandse origine waar ze geen hielprik deden) die verstandelijk zeer beperkt zijn, terwijl dit met een hielprik en aangepast dieet perfect voorkomen had kunnen worden.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 15-03-2018 18:53
Reden: offtopic en op de man
98.72% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop voor ze dat het allemaal loopt zoals ze gepland hebben. Bij 70% van de eerste kinderen eindigt de geplande thuisbevalling toch in het ziekenhuis.

Het gaat al niet zoals in de natuur want waarschijnlijk is je zus begin 30 in plaats van net twintig.

En ik hoop dat ze bereid is dingen los te laten onwille van de rust. Mijn kind zou ook alleen maar borstvoeding krijgen, maar stijf van de stress en hormonen kwam er na 2 dagen nog geen druppel. Ik over de zeik, kind over de zeik. Toch een flesje gegeven. Kindje blij en voldaan slapen en uiteindelijk kwam de melk in overvloed.
dropdrop wijzigde dit bericht op 15-03-2018 17:33
0.51% gewijzigd
Ze zijn niet perse hip, maar wel heel bewust. Het zijn bakfiets ouders maar dan anders. Ik weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen.
Mijn zusje zit gerust een maand ergens in een zweethut om haar chakra's te laten lezen.
Maar ik wil in dit topic niks belachelijk maken. Integendeel. Ik leef zelf grotendeels zo alleen hang ik daar geen naampje aan. Maar ik vond het hands-off bevallen en kramen met kamille badjes voor je yoni wel ver gaan. Ik vind de rest ook wel heel mooi en sereen klinken. Ik gun iedereen wel zo'n verlos en kraamhulp die naar hun behoeftes kijkt en samen probeert tot een mooie persoonlijke ervaring te komen waarbij moeder te allen tijde de regie blijft behouden.
Ik had een vreselijke kraamtijd door al die vreselijke onzin protocollen en schema's waar ik super onzeker van werd. Dus in die zin ben ik voor.
Maar ik was benieuwd of er hier moeders mee bekend zijn.
Ik hoef niet het facebook op of lid te worden van allerlei sites. Ik heb geen social media.
anoniem_212069 wijzigde dit bericht op 15-03-2018 17:35
0.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Antroposofen doen juist niet aan lang voeden. Dus dat is vast opgelost :P
[...]

Huh, hoe kom je daar toch bij?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 15-03-2018 19:50
Reden: Quote verwijderd
73.72% gewijzigd
Ik ben altijd o benieuwd hoelang ze dat vol houden! Mijn familie heeft het tot kind vijf haar was
vol gehouden bij de vrije school, ze vonden het te zweverig dromerig en weinig leren.
En elke keer dat handje schudden. :proud:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een beetje ervaring, in die zin dat ik niet heb laten vaccineren en bv geen hormoonzalf gebruikte toen mijn jongste eczeem had. Ze kregen, ondanks borstvoeding, ook geen extra vitamines en ik heb bij de derde ook de hielprik geweigerd. Ik was meer een eigenwijze "ik zoek het zelf uit" moeder dan dat er een filosofie achter zat.

Ik had mijn kinderen ook liever puur natuur gekregen maar soms doet de natuur gewoon stom en dan loopt het anders. Twee ziekenhuisbevallingen dus en een thuisbevalling.
Nou ja, zo een beetje.
...
Alle reacties Link kopieren
Je vraagt wie hiermee bekend is en er iets over wil vertellen.
Je zus, lijkt me.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven