Antroposofische kraamzorg

15-03-2018 17:10 657 berichten
Mijn zus is zwanger! Jeej!
Nu zijn zij en haar vriend enorm into biologisch, vegetarisch, antroposofisch, natuurlijk ouderschap en meer van dees.
Ze hebben nu een verloskundige gevonden die ze zelf de bevalling laat doen, en tegen ingrijpen met medicatie is en een doula en wil daarna een natuurlijke kraamverzorgster die werkt volgens de leer van Rudolf Steiner. Ze wil lang gaan voeden, samen slapen, dragen, en haar kindje alleen in wol en biologisch katoen hullen. Ze hebben alleen houten speelgoed, eten geen suiker, hebben geen tv, en leven in een soort woongemeenschap in een uithoek, ze hebben geen auto, etc etc.

Sommige dingen vind ik best spannend: geen controles in de zwangerschap tenzij anders aangegeven, heel erg varen op je intuitie, in de kraamtijd geen controles, kunstvoeding is sowieso niet bespreekbaar, regenwater recycling, helemaal niet hygienisch (een kind moet wennen aan de bacterien in en om het huis) geen hielprik, want stress, niet inenten, niet temperaturen, geen kinderwagen en geen box, dunstan babytaal, massage, hypnobirthing, weleda, katoenen luiers etc etc.

Ik vind het allemaal heel interessant maar het feit dat ze zich niet aan veiligheidsprotocollen houdt vind ik ook spannend. wie is bekend met deze manier van leven?
En wil daar wat over vertellen.
Deels heb ik het ook zo gedaan met mijn kinderen en ik vind de liefde en het intuitief vertrouwen op je lijf en je kind ook echt schitterend maar ik vind het toch een lastige.
lothlorien schreef:
20-03-2018 21:31
Dat krijg je met het IQ van een pinda he. Anders lees je eerst ff wat ik schrijf.
Zelfs als ik de brief zou scannen, geloof je me nog niet. Dus waarom je het antwoord zou willen weten, mij een raadsel.
Dus ik ben binnen 2/3 berichten gediagnosticeerd als een humoristische komkommer met het iq van een pinda door een regulier werkzame verpleegkundige die meerdere keren de mazelen heeft gehad? Die houden we erin, gaat het vast geweldig doen op verjaardagen en partijen! Verder is het een aanname dat ik je nog niet zou geloven als je een scan van desbetreffende brief zou plaatsen. Als je dat zou doen zou ik zeker mijn mening willen herzien, graag zelfs!
Alle reacties Link kopieren
Is mevrouw Jagersma (de zus van) Frrreek Vonk? Die heeft ook een varaan.
Maar wat zeg ik nou, volksstammen mensen hebben een varaan...
elein schreef:
20-03-2018 06:57
Hoort iemand anders ook juf Ank? :D
:HA: Ja, maar dan in een antroposofische outfit.
normandina schreef:
20-03-2018 21:57
Dus ik ben binnen 2/3 berichten gediagnosticeerd als een humoristische komkommer met het iq van een pinda door een regulier werkzame verpleegkundige die meerdere keren de mazelen heeft gehad? Die houden we erin, gaat het vast geweldig doen op verjaardagen en partijen! Verder is het een aanname dat ik je nog niet zou geloven als je een scan van desbetreffende brief zou plaatsen. Als je dat zou doen zou ik zeker mijn mening willen herzien, graag zelfs!
Nou, weet je ook gelijk hoe jouw posts op mij overkomen. Heerlijk toch, deze manier van discuzeuren.

Dit is trouwens wel erg afleidend, ik geloof dat ik me maar weer op mn werk ga richten :P
Dreamer schreef:
20-03-2018 09:45
.
:rofl:
Luizenmoeder opmerking Heerlijk!
(ik zou er ook niet tegenkunnen)
Ik word er eigenlijk een beetje agressief van :@
Madderijn schreef:
20-03-2018 22:00
Is mevrouw Jagersma (de zus van) Frrreek Vonk? Die heeft ook een varaan.
Maar wat zeg ik nou, volksstammen mensen hebben een varaan...
Niet met een luizenkapje over hun ogen
Ik verbaas me trouwens wel weer over alle zijwegen die hier genomen worden in dit topic. Nou is het me ook niet duidelijk waarom TO dit topic opende, want ik zie geen duidelijke vraag, maar blijkbaar is het dus weer tijd om elkaar af te maken over het onderwerp inenten. :facepalm:

@Yggdrasil: door jouw OP moest ik denken aan het programma "Het beste voor je kind". In aflevering 4 zie je een gezin dat volgens mij net zo leeft als jouw zus. Misschien leuk om eens te kijken?

Verder zou ik me niet zoveel zorgen maken. Mijn broer leefde ook zo en verzorgde zijn kinderen ook zo en die zijn ook groot geworden.
Moiren’ schreef:
20-03-2018 21:51
Je denkt toch niet dat ze haar ideeen gaat vertellen tegen haar clienten?
Hoe kom je op het idee dat ze dat doet?
Dat idee heb ik niet en dat is ook niet de kern van wat ik bedoel. Vrij logisch dat iemand niet irl gaat vloeken in eigen kerk. Maar ik ga in mijn reacties af op wat ik hier lees. Daarbij laat een reguliere verpleegkundige wel een hele andere kant zien die je normaal niet snel zou zien terwijl het er wel is. Dat leidt miz vroeg of laat tot wrijvingen want de reguliere zorg waar je voor gekozen hebt blijkt bij nader inzien toch niet zo regulier als wat jij dacht en voor gekozen hebt. Als ik reguliere hulp zoek voor mijn autistische kind dan wil ik niet geconfronteerd worden met iemand die er eigenlijk persoonlijk van overtuigd is dat autisme door vaccinaties komt. Dat diegene de mogelijkheid voor zichzelf open laat, oke. Dat diegene zich uitgeeft voor regulier maar ervan overtuigd is dat het zo is vind ik niet kunnen.

En juist dat verschil blijkt voor mij duidelijk en kwalijk uit wat ik hier lees van LL. Het verschil van mening of overtuiging die voor mij het verschil maakt. Ik zou nooit voor een reguliere zorgverlener kiezen die een andere overtuiging heeft en ik vind het zeer kwalijk dat zulke zorgverleners in de reguliere zorg werken en vice versa. Hoop dat ik het eea wat duidelijker heb kunnen maken.
Oja, dus omdat ik juf ben mag ik hier ook alleen maar zeggen dat het onderwijssysteem zo fantastisch in elkaar zit, want al sik zeg dat het baggerende is kunnen ouders van slag raken?

Als je je zo laat wankelen door een anoniem iemand op een forum waarvan je niet weet wat haar beroep is is het tijd voor psychologische hulp. Al dan niet alternatief.
Moiren’ schreef:
20-03-2018 22:25
Oja, dus omdat ik juf ben mag ik hier ook alleen maar zeggen dat het onderwijssysteem zo fantastisch in elkaar zit, want al sik zeg dat het baggerende is kunnen ouders van slag raken?

Als je je zo laat wankelen door een anoniem iemand op een forum waarvan je niet weet wat haar beroep is is het tijd voor psychologische hulp. Al dan niet alternatief.
Je rukt het onnodig uit zijn verband, je wil blijkbaar de strekking van wat ik schreef niet begrijpen gezien je voorbeeld. Je laatste alinea vind ik denigrerend, hatelijk en de discussie doodslaan.
normandina schreef:
20-03-2018 22:37
Je rukt het onnodig uit zijn verband, je wil blijkbaar de strekking van wat ik schreef niet begrijpen gezien je voorbeeld. Je laatste alinea vind ik denigrerend, hatelijk en de discussie doodslaan.
Jij vindt dat zij niet op dit forum mag melden dat ze tegen donorschap en tegen vaccineren is, omdat ze rl verpleegkundige is.
Dat vind ik echt heel gek. Ze is hier niet in functie, ze zegt dit niet als verpleegkundige, maar als forumster.
Dat mensen daarvan in de war raken ligt bij hun en niet bij haar.
Alle reacties Link kopieren
normandina schreef:
20-03-2018 22:22
Dat idee heb ik niet en dat is ook niet de kern van wat ik bedoel. Vrij logisch dat iemand niet irl gaat vloeken in eigen kerk. Maar ik ga in mijn reacties af op wat ik hier lees. Daarbij laat een reguliere verpleegkundige wel een hele andere kant zien die je normaal niet snel zou zien terwijl het er wel is. Dat leidt miz vroeg of laat tot wrijvingen want de reguliere zorg waar je voor gekozen hebt blijkt bij nader inzien toch niet zo regulier als wat jij dacht en voor gekozen hebt. Als ik reguliere hulp zoek voor mijn autistische kind dan wil ik niet geconfronteerd worden met iemand die er eigenlijk persoonlijk van overtuigd is dat autisme door vaccinaties komt. Dat diegene de mogelijkheid voor zichzelf open laat, oke. Dat diegene zich uitgeeft voor regulier maar ervan overtuigd is dat het zo is vind ik niet kunnen.

En juist dat verschil blijkt voor mij duidelijk en kwalijk uit wat ik hier lees van LL. Het verschil van mening of overtuiging die voor mij het verschil maakt. Ik zou nooit voor een reguliere zorgverlener kiezen die een andere overtuiging heeft en ik vind het zeer kwalijk dat zulke zorgverleners in de reguliere zorg werken en vice versa. Hoop dat ik het eea wat duidelijker heb kunnen maken.
Jij legt haar meningen en uitspraken in haar mond die ze niet gedaan heeft.
Dat zegt meer over jou dan over haar.

Terwijl ik zou denken dat je zonder zelf dingen erbij te verzinnen genoeg munitie zou hebben om iemand liever niet tegen te komen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Moiren’ schreef:
20-03-2018 22:40
Jij vindt dat zij niet op dit forum mag melden dat ze tegen donorschap en tegen vaccineren is, omdat ze rl verpleegkundige is.
? Dat heb ik nooit gezegd, erger nog, daar ben ik het absoluut niet mee eens. Ik wist niet eens dat ze tegen donorschap is. Ik ben zelfs zelf van mening dat het huidige donorschap in de bestaande vorm niet wenselijk is. Ik heb haar nog steeds niet geloept, die info haalde iemand anders aan. Ik wil het eea eigenlijk nog steeds wel verduidelijken maar heb totaal geen zin meer om na je laatste opmerkingen en uit de context gerukte reacties die moeite te nemen naar jou.
normandina schreef:
20-03-2018 22:53
? Dat heb ik nooit gezegd, erger nog, daar ben ik het absoluut niet mee eens. Ik wist niet eens dat ze tegen donorschap is. Ik ben zelfs zelf van mening dat het huidige donorschap in de bestaande vorm niet wenselijk is. Ik heb haar nog steeds niet geloept, die info haalde iemand anders aan. Ik wil het eea eigenlijk nog steeds wel verduidelijken maar heb totaal geen zin meer om na je laatste opmerkingen en uit de context gerukte reacties die moeite te nemen naar jou.
Niet doen dan hoor. Zonde van je energie.
normandina schreef:
20-03-2018 22:22
Dat idee heb ik niet en dat is ook niet de kern van wat ik bedoel. Vrij logisch dat iemand niet irl gaat vloeken in eigen kerk. Maar ik ga in mijn reacties af op wat ik hier lees. Daarbij laat een reguliere verpleegkundige wel een hele andere kant zien die je normaal niet snel zou zien terwijl het er wel is. Dat leidt miz vroeg of laat tot wrijvingen want de reguliere zorg waar je voor gekozen hebt blijkt bij nader inzien toch niet zo regulier als wat jij dacht en voor gekozen hebt. Als ik reguliere hulp zoek voor mijn autistische kind dan wil ik niet geconfronteerd worden met iemand die er eigenlijk persoonlijk van overtuigd is dat autisme door vaccinaties komt. Dat diegene de mogelijkheid voor zichzelf open laat, oke. Dat diegene zich uitgeeft voor regulier maar ervan overtuigd is dat het zo is vind ik niet kunnen.

En juist dat verschil blijkt voor mij duidelijk en kwalijk uit wat ik hier lees van LL. Het verschil van mening of overtuiging die voor mij het verschil maakt. Ik zou nooit voor een reguliere zorgverlener kiezen die een andere overtuiging heeft en ik vind het zeer kwalijk dat zulke zorgverleners in de reguliere zorg werken en vice versa. Hoop dat ik het eea wat duidelijker heb kunnen maken.
Zoals al eerder in dit topic werd geschreven: alternatief of regulier; het is niet zo zwart/wit in het echte leven.
Iemand kan een studie doen, van gedachten veranderen na 10 jaar en een ander inzicht krijgen maar nog steeds hetzelfde beroep uitoefenen.

Jij stelt het heel erg zwart/wit, maar: Het leven is geschakeerd in allerlei tinten en er is niet maar 1 weg maar Rome.

Het is misschien veiliger voor jou om alles zo in een duidelijk hokje te kunnen plaatsen en daarom valt het je nu dan misschien tegen dat het in de realiteit niet zo makkelijk in een hokje te plaatsen is.

Over veiligheid; veel mensen willen alles veilig, veiliger en veiligst.
Maar sommige mensen leven zonder angst...en omdat het leven lang niet zo maakbaar is als velen van ons zo graag willen geloven...leven die mensen net zo lang en gelukkig als zij die op safe spelen.
Maar minder bang en dus misschien daardoor net wat gelukkiger...
misschien, want dat laatste weet ik niet zeker.
normandina schreef:
20-03-2018 22:53
? Dat heb ik nooit gezegd, erger nog, daar ben ik het absoluut niet mee eens. Ik wist niet eens dat ze tegen donorschap is. Ik ben zelfs zelf van mening dat het huidige donorschap in de bestaande vorm niet wenselijk is. Ik heb haar nog steeds niet geloept, die info haalde iemand anders aan. Ik wil het eea eigenlijk nog steeds wel verduidelijken maar heb totaal geen zin meer om na je laatste opmerkingen en uit de context gerukte reacties die moeite te nemen naar jou.
Ik ben niet tegen donorschap ,alleen tegen de nieuwe donorwet. Je mag loepen hoor. Waar haal je het trouwens toch vandaan dat ik huppelend over de afdeling verkondig dat elke autist die ik zie dat aan zijn ouders te danken heeft? Ik zeg er alleen iets over als me dat rechtstreeks wordt gevraagd, de meesten weten niet eens hoe ik erover denk. Dus dan kan je er ook geen mening over hebben als je niet weet hoe ik denk.

En je laatste zin is precies hoe ik me voel, maar dan na alle lelijke opmerkingen mijn kant op. Fijn dat je tenminste iets begrijpt van mij :(
feow schreef:
20-03-2018 22:46
Jij legt haar meningen en uitspraken in haar mond die ze niet gedaan heeft.
Dat zegt meer over jou dan over haar.

Terwijl ik zou denken dat je zonder zelf dingen erbij te verzinnen genoeg munitie zou hebben om iemand liever niet tegen te komen.
Welke dan? Daar ben ik oprecht benieuwd naar. Ik reageerde met mijn persoonlijke mening op iemand die werkzaam is in de reguliere zorg maar toch overduidelijk overtuigd is van een alternatieve zienswijze. Dacht ik. Het was zeker niet mijn bedoeling om wie dan ook woorden en meningen in de mond te leggen dus ik hoor het graag waar ik dat wel gedaan heb. Kan ik ook van leren.
lothlorien schreef:
20-03-2018 23:00
Ik ben niet tegen donorschap ,alleen tegen de nieuwe donorwet. Je mag loepen hoor. Waar haal je het trouwens toch vandaan dat ik huppelend over de afdeling verkondig dat elke autist die ik zie dat aan zijn ouders te danken heeft?
Ik ben ook tegen het donorschap zoals het nu gaat, zoals ik al schreef. En ik ben niet van het loepen. Waar haal jij het vandaan dat ik zeg dat jij huppelend over de afdeling verkondigd dat elke autist die je ziet dat aan zijn ouders te danken heeft?? Dat was een voorbeeld die ik in het algemeen gebruikte, als voorbeeld dus om het verschil tussen regulier en alternatief aan te duiden in het geheel van mijn uitleg. Totaal niet persoonlijk bedoeld!
normandina schreef:
20-03-2018 23:01
Welke dan? Daar ben ik oprecht benieuwd naar. Ik reageerde met mijn persoonlijke mening op iemand die werkzaam is in de reguliere zorg maar toch overduidelijk overtuigd is van een alternatieve zienswijze. Dacht ik. Het was zeker niet mijn bedoeling om wie dan ook woorden en meningen in de mond te leggen dus ik hoor het graag waar ik dat wel gedaan heb. Kan ik ook van leren.
Maar waarom is dat dan een probleem?
Alle reacties Link kopieren
nogmaals, zolang iemand zijn of haar werk goed doet, zal het mij een rotzorg zijn als diegene eigenlijk meer gelooft in de alternatieve zorg dan de reguliere. Het wordt een ander verhaal wanneer iemand me dat probeert op te dringen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
rosanna08 schreef:
21-03-2018 09:45
nogmaals, zolang iemand zijn of haar werk goed doet, zal het mij een rotzorg zijn als diegene eigenlijk meer gelooft in de alternatieve zorg dan de reguliere. Het wordt een ander verhaal wanneer iemand me dat probeert op te dringen.
LL heeft belooft om geen groene thee in iemands infuus te doen. Kunnen we dan nu de persoonlijk op haar gerichte discussie weer loslaten? Of wat minder persoonlijk maken..
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
21-03-2018 09:45
nogmaals, zolang iemand zijn of haar werk goed doet, zal het mij een rotzorg zijn als diegene eigenlijk meer gelooft in de alternatieve zorg dan de reguliere. Het wordt een ander verhaal wanneer iemand me dat probeert op te dringen.
Maar wat versta je onder 'opdringen'? Het lijkt me inderdaad niet wenselijk dat een verpleegkundige aan je hoofd blijft zeuren tot je een acupuncturist hebt bezocht, maar als een verpleegkundige tegen me zegt: goh, misschien moet je eens een druppeltje sesamolie in de fles van je baby doen, dan neem ik persoonlijk wel aan dat ze dat zegt omdat daar wetenschappelijk bewijs voor is, niet omdat de aardstralen dat zo dicteren. Maar als leek weet je dat toch niet?
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Ik ben het wel eens met de stelling dat beoefenaars van reguliere zorg daar ook achter moeten staan. Ik wil erop kunnen vertrouwen dat ik in het reguliere circuit behandeld wordt conform de reguliere richtlijnen gebaseerd op een wetenschappelijke consensus. Als iemand met mijn lichaam en geest omgaat op 'gevoel', 'aardstralen', 'de theorie van Steiner' of andere nonsens kan ik daar serieus schade aan ondervinden. Dat risico vind ik groter dan die van een wat achterhaalde richtlijn. En als het wat minder spoedeisend is ga ik zelf in overleg met de deskundige of de richtlijn nog actueel is en ook op mij van toepassing is.

Mijn verloskundige ging op mijn kraambed vaccinaties afraden. "ik mag er niks over zeggen maar..." Ik was te verbouwereerd om haar het huis uit te trappen.
Precies, en je zal irl ook niet zo snel weten dat je zorgverlener totaal andere opvattingen heeft dan jij. Op zich hoeft er niks mis mee te zijn als het bij opvattingen blijft. Als het volle overtuigingen zijn, zoals ik hier lees, zal dat vroeg of laat voor ongewilde sturing en wrijvingen kunnen zorgen denk ik. Als ik bewust voor reguliere zorg kies vind ik het geen fijn idee dat diegene, zonder dat ik het weet, overtuigd is van alternatieve denkwijzen.

Ik wil geen reguliere oncoloog die achter de schermen overtuigd is van het moerman dieet en eigenlijk tegen chemo is. Als ik dat zou willen dan ging ik wel naar een alternatieve zorgverlener. Ik wil geen leraar voor mijn kind op een Islamietische school die eigenlijk overtuigd Christen is. Ik wil geen reguliere verloskundige die eigenlijk overtuigd is van de hands-off bevalling.

Ik wil geen reguliere psycholoog voor mijn autistische kind die er van heimelijk van overtuigd is dat autisme door vaccineren komt. Zo moeilijk te begrijpen is dat toch niet of zouden deze voorbeelden echt door iedereen geaccepteerd worden? Ik vind dat de zorg waar je voor kiest transparant moet zijn. Ik vind het niet kunnen dat iemand een verborgen agenda heeft in de zorg. Of in het onderwijs, in de politiek.

Nog maar eens herhalen;

Op zich hoeft er niks mis mee te zijn als het bij opvattingen blijft. Als het volle overtuigingen zijn, zoals ik hier lees, zal dat vroeg of laat voor ongewilde sturing en wrijvingen kunnen zorgen denk ik.
ZonnigKleintje schreef:
21-03-2018 16:24
Ik ben het wel eens met de stelling dat beoefenaars van reguliere zorg daar ook achter moeten staan. Ik wil erop kunnen vertrouwen dat ik in het reguliere circuit behandeld wordt conform de reguliere richtlijnen gebaseerd op een wetenschappelijke consensus. Als iemand met mijn lichaam en geest omgaat op 'gevoel', 'aardstralen', 'de theorie van Steiner' of andere nonsens kan ik daar serieus schade aan ondervinden. Dat risico vind ik groter dan die van een wat achterhaalde richtlijn. En als het wat minder spoedeisend is ga ik zelf in overleg met de deskundige of de richtlijn nog actueel is en ook op mij van toepassing is.

Mijn verloskundige ging op mijn kraambed vaccinaties afraden. "ik mag er niks over zeggen maar..." Ik was te verbouwereerd om haar het huis uit te trappen.
+ 100! Dat soort dubbele en verborgen agenda's moeten gewoon niet kunnen, dat maakt de zorg ( en onderwijs, politiek onbetrouwbaar). Juist in de meest ingrijpende en kwetsbare periodes in je leven en het leven van je naasten krijg je met de zorg en vertrouwen te maken. Die zorg moet vooral transparant zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven