atheneum of gymnasium?

19-02-2019 15:36 120 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nog 3 weken, dan moet zoon zich inschrijven op de middelbare school. Hij heeft vwo advies en heeft na minilesjes te hebben gevolgd aangegeven naar de gymnasiumbrugklas te willen. Nu ineens twijfelt hij; toch niet liever atheneum?
Het geval is dat op de school waar hij heen gaat geen atheneum brugklas is. Er is een havo/vwo brugklas waarin lesgegeven wordt op vwo niveau en waarin leerlingen zitten met vwo en havo/vwo advies. Leerlingen met havo advies zitten niet in deze brugklas maar in de havo brugklas.
Daarnaast is er een gymnasium brugklas.

Zoon twijfelt nu of gymnasium niet toch te zwaar is; in de brugklas zullen ze een uur minder Nederlands en Wiskunde hebben omdat ze 2 uur Latijn volgen en wel evenveel lesuren per week hebben als de andere brugklassen. Hij maakt zich zorgen of hij dat lesuur bij wiskunde wel kan missen want de stof is hetzelfde , alleen in minder tijd. En hoewel hij altijd I scores heeft gehad voor cito rekenen (toevallig bij M8 op 1 fout na geen I) is het wel zijn ' minst goede' vak. Voor de rest scoort hij altijd I+.

Voor wat betreft dat vwo: vanuit beide brugklassen moeten leerlingen een 7 gemiddeld staan om naar vwo 2 te mogen. Het is dus niet zo dat hij vanuit gym1 met een 6 door zou kunnen naar vwo 2. Dus dat is geen reden om voor gym 1 te kiezen (zoon kwam met die redenatie, maar die gaat dus niet op)

Wat is wijsheid? de tijd dringt....
_Doortje_ schreef:
19-02-2019 16:16
Ik zou niet onderschatten dat de overgang naar de middelbare school ook energie vraagt. Nieuwe kinderen, nieuwe omgeving, nieuwe vakken, nieuwe manier van leren etc etc.
Met die redenering zou er niemand aan gymnasium beginnen, maar er zijn toch bijna evenveel brugklassen van als van h/v.
Eze schreef:
19-02-2019 15:50
Volgens mij onderschatten mensen hier het nut van het leren van Grieks en Latijn: bij geen enkele andere taal heb ik zo gedegen les in grammatica gekregen, en dat hielp wel degelijk bij het leren van de taal van het land waar ik later ging wonen. Wat ik in die lessen opgestoken heb over cultuur is zo nu en dan ook nog wel nuttig gebleken.

Belangrijker: als je kind het leuk vindt om te leren, heeft hij in een gymnasiumklas net iets meer kans om gelijkgestemden te vinden: iedereen in zo’n klas haalt zich al vrijwillig extra werk op de hals.
.
Exact. Als hij wil laat het hem dan tenminste proberen. Naar Atheneum kan altijd nog, naar Gymnasium niet.
anoniem_278747 wijzigde dit bericht op 19-02-2019 16:35
Reden: Te klassieke spelling gecorrigeerd
0.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Geengroenblaadje schreef:
19-02-2019 16:09
Een derde optie is om atheneum te kiezen met extra vakken. Dan heeft je zoon de keuzevrijheid welke extra vakken hij kiest ipv vast te zitten aan grieks en latijn.

Op vwo+ van mijn kind kiezen bijna alle kinderen extra vakken. Is wat gepuzzel met het rooster, en vergt ook iets van de leerlingen, o.a. zelfstandigheid en motivatie. School moedigt het kiezen van extra vakken erg aan. Mijn kind kiest filosofie en informatica als extra vakken.

Belangrijk om goed te checken of het kiezen van extra vakken mogelijk is op de school, en ook of de leerlingen worden aangemoedigd hierin. Tenslotte worden het wel pubers, met andere prioriteiten. De school/ leeromgeving speelt dan een belangrijke rol: als het normaal is en aangemoedigd wordt, kiezen leerlingen makkelijker extra vakken.
Je kunt ook nog gymnasium doen met extra vakken.

TO: ik weet dat de meerderheid hier vindt dat klassieke talen onzin en zonde van je tijd zijn. Dat vind ik niet. Ik ben in principe een beta, maar heb wel gymnasium gedaan (overigens met Nederlands, Engels én Frans op mijn eindexamen en vier jaar Duits, dus dat je daar geen moderne talen krijgt is onzin). Ik vind dat wat je leert van de klassieke talen hun directe functie ver overstijgt. Inderdaad een duizend keer grondiger taalkundig begrip (hoe zit een taal in elkaar) dan bij de moderne talen, wat je wel helpt bij andere talen (welke dan ook). Maar ook bij het bijvoorbeeld beter opzetten vaan en tekst. En daarnaast een systematische benadering van problemen die je juist ook bij de beta vakken enorm helpt. Plus de bijbehorende filosofieën etc.

Zoals gezegd, ik ben een beta, maar heb op de universiteit ook nog een taal gedaan als ‘extra studie’. Dat was geen uit het Latijn afkomstige taal, en toch kon je degenen in mijn jaar die gymnasium hadden gedaan er zo uithalen. Die keken anders naar een taal.

Het is hier een beetje vloeken in de kerk, maar ik zou gymnasium zeker aanmoedigen als een kind het kan. Als het vreselijk op zijn tenen moet lopen, of struikelt op de klassieke talen, dan wordt het een ander verhaal, en is het het misschien niet waard. Maar zoals jij je zoon omschrijft, zou het juist wel eens goed bij hem kunnen passen.
Alle reacties Link kopieren
3thee schreef:
19-02-2019 16:26
Met die redenering zou er niemand aan gymnasium beginnen, maar er zijn toch bijna evenveel brugklassen van als van h/v.
Nou ja, als hij zelf twijfelt of hij het aankan en dit komt er ook nog eens bij, zou ik school liever iets relaxter houden zodat hij ook gewoon een ontspannen en leuke schooltijd heeft. De hele jaar de druk of je wel een 7 gemiddeld staat en tijd tekort komt voor wiskunde, al die nieuwe indrukken. Terwijl de meerwaarde aan het einde gewoon niet supergroot is. Als hij twijfelde tussen HAVO en VWO zou ik het wat anders vinden, want dat maakt verschil in vervolgopleiding, dit niet.
Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
Een 7 gemiddeld staan om als vwo er in een vwo klas te blijven. Wat gek.
Dan zou ik voor gym kiezen. De kans dat je dan naar havo moet, terwijl je toch keurig voldoende staat, is groot. Zonde.

Mijn zoon zit in gym 3 en is ook een beta kind. Hij vindt Latijn en Grieks erg leuk, met alle mooie verhalen erbij. Door Latijn leert hij de andere talen sneller.

De gym klassen blijven hier ook bij elkaar tot op het eind (na profielkeuze als stamklas) en dat vindt hij heel fijn.
Is er geen andere school on de buurt die ook voldoet aan jullie eisen? Ik zou zelf een andere school kiezen waar een VWO klas is en eventueel een gymnasium klas. Ik vind het een belachelijke eis die ze aan de leerlingen stellen, gemiddeld een 7.

Bii mijn kinderen hebben de m/h, h, h/v en vwo+ klassen. Om op te stromen stellen ze dat je minimaal een 7,5 moet staan en om over te gaan op het zelfde niveau mag je ook een of twee onvoldoendes staan (afhankelijk van de compensatiepunten).
Alle reacties Link kopieren
Die 7, is dat bij een beoordeling op havo niveau?
Because schreef:
19-02-2019 16:41
Een 7 gemiddeld staan om als vwo er in een vwo klas te blijven. Wat gek.
Dan zou ik voor gym kiezen. De kans dat je dan naar havo moet, terwijl je toch keurig voldoende staat, is groot. Zonde.
Bij 1 van de scholen waar we gekeken hebben was het idd zo dat je in de h/v-brugklas een hoger gemiddelde moest hebben dan in de gymbrugklas.
Ze zeggen wel dat er dan op vwo-niveau wordt lesgegeven (anders kiest niemand ervoor), maar ik twijfel daar dan toch aan als het zo gaat.
Alle reacties Link kopieren
Over die overgangsnormen: een 7 is nodig om van gym 1 naar gym 2 te gaan. Met allemaal voldoendes maar geen 7 mag je wel naar atheneum 2.

Vanuit de h/v brugklas mag je met een voldoende gemiddelde, maar lager dan 7 naar de havo.

Het ligt iets genuanceerder dus. Ik lees straks jullie reacties.
Met allemaal 6en en een 10 voor Latijn moet je dus naar het atheneum, en met een heel.slecht cijfer voor Latijn en supercijfers voor de rest mag je op papier blijven.
Hoewel ik aanneem dat ze daar een persoonlijk gesprek op.loslaten ☺
Als ie van talen houdt, waarom dan ook niet rondkijken naar twee-talig?
Wel op VWO-niveau, maar geen extra Latijn.


Of hij gaat dus gewoon die dakpanklas in en haalt het volgend jaar op zijn sloffen.
Waarna hij pas in 't tweede jaar écht moet beginnen werken, maar wel al heeft kennis gemaakt met de middelbare.


Hou er ook rekening mee dat ie volgend jaar misschien gaat puberen.
Dan zou ik maar al te blij zijn dat ie "nog wat marge" heeft.
Alle reacties Link kopieren
Dat gezeur altijd over ‘ze moeten het ook nog leuk hebben’. Alsof alle gymnasiasten in Nederland ongelukkige nerds zijn die 6 jaar lang alleen maar in een boek kijken. Er zijn ook gewoon kinderen die het prima aankunnen hoor. Bij mij op school deed vrijwel iedereen aan sport, de meesten zelf vrij fanatiek (ik had 6 mensen uit een nationaal jeugdelftal in mijn jaar). Er was volop mogelijkheid voor toneel of bij de schoolkrant. Mensen hadden gewoon een baantje, gingen gewoon uit. Echt, net gewone tieners. En dan woonde 70% ook nog eens op minimaal een half uur maar vaak zelfs een uur fietsen. Want het is hier geen enkel probleem dat een kind een dik uur moet fietsen naar school, wat dus ook elke dag twee uur kost, maar wel als ze een half uur extra huiswerk moeten maken.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
19-02-2019 17:36
Dat gezeur altijd over ‘ze moeten het ook nog leuk hebben’. Alsof alle gymnasiasten in Nederland ongelukkige nerds zijn die 6 jaar lang alleen maar in een boek kijken. Er zijn ook gewoon kinderen die het prima aankunnen hoor. Bij mij op school deed vrijwel iedereen aan sport, de meesten zelf vrij fanatiek (ik had 6 mensen uit een nationaal jeugdelftal in mijn jaar). Er was volop mogelijkheid voor toneel of bij de schoolkrant. Mensen hadden gewoon een baantje, gingen gewoon uit. Echt, net gewone tieners. En dan woonde 70% ook nog eens op minimaal een half uur maar vaak zelfs een uur fietsen. Want het is hier geen enkel probleem dat een kind een dik uur moet fietsen naar school, wat dus ook elke dag twee uur kost, maar wel als ze een half uur extra huiswerk moeten maken.
Heel erg mee eens. Bij mijn zoon zitten hartstikke leuke, blije, sommige sportief, sommige leuke hobby's (zelfs een DJ die regelmatig shows weggeeft), kinderen. Veel vrienden, veel afspreken, allemaal lekker in hun vel

Ik herken helemaal niets van over op hun tenen lopen. Dit niveau past gewoon bij ze en ze hebben er een prima leven naast.

Heus niet dat alle gym kinderen op hun tenen hoeven lopen .
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
19-02-2019 16:33
Je kunt ook nog gymnasium doen met extra vakken.

TO: ik weet dat de meerderheid hier vindt dat klassieke talen onzin en zonde van je tijd zijn. Dat vind ik niet. Ik ben in principe een beta, maar heb wel gymnasium gedaan (overigens met Nederlands, Engels én Frans op mijn eindexamen en vier jaar Duits, dus dat je daar geen moderne talen krijgt is onzin). Ik vind dat wat je leert van de klassieke talen hun directe functie ver overstijgt. Inderdaad een duizend keer grondiger taalkundig begrip (hoe zit een taal in elkaar) dan bij de moderne talen, wat je wel helpt bij andere talen (welke dan ook). Maar ook bij het bijvoorbeeld beter opzetten vaan en tekst. En daarnaast een systematische benadering van problemen die je juist ook bij de beta vakken enorm helpt. Plus de bijbehorende filosofieën etc.

Zoals gezegd, ik ben een beta, maar heb op de universiteit ook nog een taal gedaan als ‘extra studie’. Dat was geen uit het Latijn afkomstige taal, en toch kon je degenen in mijn jaar die gymnasium hadden gedaan er zo uithalen. Die keken anders naar een taal.

Het is hier een beetje vloeken in de kerk, maar ik zou gymnasium zeker aanmoedigen als een kind het kan. Als het vreselijk op zijn tenen moet lopen, of struikelt op de klassieke talen, dan wordt het een ander verhaal, en is het het misschien niet waard. Maar zoals jij je zoon omschrijft, zou het juist wel eens goed bij hem kunnen passen.

Dit dus!
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon heeft vorig jaar gekozen voor tweetalig VWO. En alle atheneumkinderen krijgen het eerst jaar verplicht een uur Latijn in de week, zodat ze na het eerste jaar pas een keuze hoeven te maken tussen Gymnasium en Atheneum. Als je wel al meteen weet of je gymnasium wilt doen dan kan dat ook, want er zijn ook aparte gymnasium klassen.

Jammer dat voor jouw zoon deze keuze er niet is op deze school. Als ik zie hoe het Engels van mijn zoon al vooruit is gegaan dit jaar dan zou ik zeker ook de optie tweetalig onderwijs open houden, desnoods op een andere school dat je nu op het oog hebt, als deze school dit niet biedt.

Zelf heb ik op een zelfstandig gymnasium gezeten, waar ik het prima naar mijn zin heb gehad. Ik weet niet of ik echt veel aan Latijn gehad heb, maar ik vond het wel een interessant vak. Wat ik wel een nadeel vond was dat er zo extreem veel tijd naar toe ging. 5 uur Latijn en 1 uur kunstgeschiedenis tegenover 3 uur Frans of natuurkunde. Ik weet niet hoe deze verhouding nu is.
Alle reacties Link kopieren
Noder schreef:
19-02-2019 15:45
Het ligt ook eraan wat hij wilt.
Is hij goed in talen of is hij goed in iets anders.
Tsja, wie zei er hier wat over talen?! o_o :-?

Behalve dat het op een hoop gebieden nuttig is gebleken vond ik het ook vooral erg leuk.
Maar op de school waar ik op zat kwam het naast de reguliere uren (dus niet in plaats van Nederlands of wiskunde) en was het dus een extra investering van 6 tot 8 uur per week; daar moet je wel zin in hebben...
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
Vijf uur Latijn (of Grieks) heb ik nooit gehad, in geen enkele klas. En zoals gezegd, deed ik ook gewoon nog Frans eindexamen, dus het is niet altijd óf óf.

Als het zoon leuk leek, en zijn leraar geeft als advies vwo met iets extra’s, dan zou ik echt niet weten waarom je het niet zou proberen.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
19-02-2019 19:02
Vijf uur Latijn (of Grieks) heb ik nooit gehad, in geen enkele klas. En zoals gezegd, deed ik ook gewoon nog Frans eindexamen, dus het is niet altijd óf óf.

Als het zoon leuk leek, en zijn leraar geeft als advies vwo met iets extra’s, dan zou ik echt niet weten waarom je het niet zou proberen.
Dat is toch gek?! Toen ik beide talen nog had was het vier uur per taal per week, en in de vijfde en zesde klas zelfs zes uur per week...
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
Als hij een talen knobbel heeft en dol is op de oudheid etc. dan is het gymnasium een goede keuze. Anders lekker atheneum kiezen.

Ik was als 12 jarige dol op geschiedenis en de mythologie van de oudheid. Ik koos dus voor een zelfstandig gymnasium maar vond latijn en Grieks na het eerste jaar vreselijk en had veel liever die uren gebruikt om goed Frans of een andere moderne taal te leren. Dat vertalen van teksten vond ik echt zo saai en suf. Heb ook totaal niet het idee dat ik er iets aan heb gehad.

Dus, kijk naar je kind en vraag je af of hij het geduld heeft en de talenknobbel om zich 6 jaar lang op een dode taal te storten.
Alle reacties Link kopieren
Uiteindelijk is vakkenpakket NT het enige waarmee je alle studies kan kiezen.
Dit is een echt betapakket ( evt met wiskunde D) en wordt gezien als zwaarste pakket.
Meestal wordt dit pakket gekozen door Atheneum leerlingen omdat gymnasiasten minder vaak beta kiezen.
Dit is echter geen wet van Meden en Perzen.....
Gymnasium heeft geen enkel voordeel en uiteindelijk behaal je je VWO diploma.
Je kind moet doen wat ie leuk vindt en waar ie beste gevoel bij heeft.
Alle reacties Link kopieren
Raveleijn schreef:
19-02-2019 19:11

Gymnasium heeft geen enkel voordeel en uiteindelijk behaal je je VWO diploma.
Twee keer niet waar...
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Belg007 schreef:
19-02-2019 17:13
Of hij gaat dus gewoon die dakpanklas in en haalt het volgend jaar op zijn sloffen.
Waarna hij pas in 't tweede jaar écht moet beginnen werken, maar wel al heeft kennis gemaakt met de middelbare.


Hou er ook rekening mee dat ie volgend jaar misschien gaat puberen.
Dan zou ik maar al te blij zijn dat ie "nog wat marge" heeft.
.
Je kind bewust laten onderpresteren is pas zonde.
Alle reacties Link kopieren
Sorry, verkeerd geinformeerd....mbt diploma.

Blijft wel mijn stelling dat het niks uitmaakt en je vakkenpakket bepalend is..
Een super goede Gymnasiast zonder juist pakket kan een aantal studies niet doen terwijl een VWO’er met NT geen belemmeringen heeft.
Het draait dus uiteindelijk om het pakket en de wensen van vervolgstudie.
Een Gymnasium en VWO diploma met CM is meest beperkt.
Ik denk ook dat dat later die studie de doorslag zal geven en niet of ervoor een Atheneum of Gymonasium diploma is gehaald .
Alle reacties Link kopieren
Tweetalig wil hij niet; dit wordt hier op maar 1 school aangeboden en die school vindt hij niet leuk.
Net met hem nog eens gesproken. Latijn vindt hij erg leuk; Grieks heeft hij niks mee, voor zover hij dat na 2 mini lesjes kan beoordelen. Verder is het een jongen die slim is maar het ook gewoon heerlijk vindt lekker te gamen in zijn vrije tijd. Dat heeft hij ook nodig om ' af te schakelen'
Het is geen jongen die met plezier huiswerk maakt ;-)
Hij vindt politiek, luchtvaart, geschiedenis en docu's over Noord Korea, JFK, 2e W.O etc erg interessant en daar kan hij zich ook echt in vastbijten. Vindt hij iets niet interessant, of ziet hij ergens het nut niet van in, dan is het ook echt trekken aan een dood paard om het gedaan te krijgen. Wat dat betreft lijkt atheneum me meer op zijn plek. Zelf neigt hij nu ook naar atheneum en dus de h/v brugklas (waar leerlingen in zitten met vwo en havo/vwo advies, niet met enkel havo advies)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf als echte beta met veel plezier in een gymnasiumklas gezeten omdat ik daar een betere klik had met klasgenoten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven