atheneum of gymnasium?

19-02-2019 15:36 120 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nog 3 weken, dan moet zoon zich inschrijven op de middelbare school. Hij heeft vwo advies en heeft na minilesjes te hebben gevolgd aangegeven naar de gymnasiumbrugklas te willen. Nu ineens twijfelt hij; toch niet liever atheneum?
Het geval is dat op de school waar hij heen gaat geen atheneum brugklas is. Er is een havo/vwo brugklas waarin lesgegeven wordt op vwo niveau en waarin leerlingen zitten met vwo en havo/vwo advies. Leerlingen met havo advies zitten niet in deze brugklas maar in de havo brugklas.
Daarnaast is er een gymnasium brugklas.

Zoon twijfelt nu of gymnasium niet toch te zwaar is; in de brugklas zullen ze een uur minder Nederlands en Wiskunde hebben omdat ze 2 uur Latijn volgen en wel evenveel lesuren per week hebben als de andere brugklassen. Hij maakt zich zorgen of hij dat lesuur bij wiskunde wel kan missen want de stof is hetzelfde , alleen in minder tijd. En hoewel hij altijd I scores heeft gehad voor cito rekenen (toevallig bij M8 op 1 fout na geen I) is het wel zijn ' minst goede' vak. Voor de rest scoort hij altijd I+.

Voor wat betreft dat vwo: vanuit beide brugklassen moeten leerlingen een 7 gemiddeld staan om naar vwo 2 te mogen. Het is dus niet zo dat hij vanuit gym1 met een 6 door zou kunnen naar vwo 2. Dus dat is geen reden om voor gym 1 te kiezen (zoon kwam met die redenatie, maar die gaat dus niet op)

Wat is wijsheid? de tijd dringt....
Alle reacties Link kopieren
Eva1977 schreef:
19-02-2019 21:06
Overigens rare regel, dat je in de brugklas op alle vakken minimaal een 7 moet staan om van gym 1 naar gym 2 te mogen. Zou mijn school niet zijn en vraag me af of dat wel mag, het blijft tenslotte hetzelfde niveau, het is geen opstromen.
Nee, niet op alle vakken minimaal 7. Het gemiddelde moet minimaal 7 zijn. En nogmaals, dat is op alle scholen hier.
[/quote]

Tsja, hier niet. Bij ons gelden voor alle klassen dezelfde overgangsnormen en dat is beslist niet gemiddeld een 7 staan. Vind ik een onwenselijke zaak.
Alle reacties Link kopieren
Oola schreef:
19-02-2019 21:05
Dat betekende ook dat je, als je Grieks en/of Latijn later besloot te laten vallen, niet van klas hoefde te wisselen. Wel heel fijn, zeker op die leeftijd. Ik denk dat het voor jouw zoon makkelijker is om te kiezen, als hij op zijn toekomstige school kan 'overstappen' (klassieke talen laten vallen) zonder dat dat meteen betekent dat hij in een andere klas terecht komt. Dan heeft dat namelijk niet zo'n impact - je gaat gewoon door met de rest van het vakkenpakket.
Dit is wel een goed punt. Hoe is dat op die school geregeld TO?
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
19-02-2019 21:09
Natuurlijk tellen die ook, een atheneum diploma met alleen maar negens doet het dan leuker dan gymnasium met alleen maar zesjes. Maar bij vergelijkbare cijfers, is gymnasium vaak wel een pre bij toelating. Maar daar zou ik mijn keuze niet op baseren hoor, er zijn maar weinig studies met selectie, en wie weet hoe dat over 6/7 jaar is als zoon daar aan toe is.

Nog nooit een selectie gezien waarbij Gymnasium een pre is.....
Alleen voor studie Grieks en/of Latijn dan, maar zelfs daar zijn er soms een soort schakelklassen waardoor je kan instromen.

Door de enorme toename van (buitenlandse) studenten worden in de toekomst steeds meer studies bepaald door decentrale selectie.
Meestal op basis van toetsen, CV en cijfers van 5 VWO ( geen verschil in Atheneum/Gymnasium)

Daarom is Engels zo belangrijk, steeds meer studies worden in het Engels gegeven.

Niet dat TO hier al aan toe is....


Sorry Nausica, had je latere toevoeging mbt diploma niet meer gelezen, was al druk aan het typen.. 🤓
anoniem_337593 wijzigde dit bericht op 19-02-2019 21:26
5.43% gewijzigd
Ik vind het ook een onwenselijke zaak. Om door te mogen naar gym2 moet je een zeven staan gemiddeld, want anders ga je naar ath2? Wat zijn dan de normen voor ath1 naar 2? Wel een zes?

Hier in de buurt:
- Categoraal gym: 6, met maximaal 2x5 of een 4, Beide klassieke talen mogen echter geen 5 zijn.
- Brugklas vwo met klassieke talen (wordt vwo+ genoemd): zelfde regel als categoraal gym.
- Gewone vwo-brugklas (atheneum dus): zelfde regel als bovenste 2.
- Dakpanklas h/v: gemiddeld 7 om door te gaan naar de tweede h/v. Met de overgang naar de derde moet je een 7,5 staan om naar 3V te gaan. Anders wordt het havo (of mavo, maar dan moet je stevig onvoldoende staan).
Om van de dakpanklas naar 2V door te stromen moet je een 7,8 staan. Tussen de 7,0 en 7,7 ga je door naar een tweede brugjaar. Het gemiddelde tussen 6,0 en 6,9 geeft aan dat je naar de havo gaat.

De andere school hier in de buurt heeft een brugjaar. Met een 7,8 ga je naar het vwo (eventueel gymnasium). Tussen de 6,3 en de 7,7 ga je naar de havo. Lager dan een 6,2 wordt mavo.
Raveleijn, hier bieden echt alle scholen in de buurt Cambridge Engels aan. Ook het categoraal gym.

Overigens vind ik het wel jammer dat er zoveel aandacht aan Engels wordt besteed en minder aan Nederlands, maar dat is een zijspoor en een tik van mij.
Als de proeflessen hem leuk leken zou ik voor het gymnasium gaan. Ik vond de klassieke talen vroeger zeker geen verspilling van mijn tijd, zeker bij Latijn leer je erg veel over grammatica.

Die interesse moet er wel zijn: mijn zoon werd aangeraden van 1vwo over te stappen naar 2 gym, maar naar zijn eigen zeggen waren de proeflessen Grieks en Latijn "het afschuwelijkste wat hij ooit had meegemaakt", dus in zijn geval gaat het hem niet worden 😁.
Alle reacties Link kopieren
Hier zit gymnasium de eerste 3 jaar in aparte klassen , helaas. Zoon wil natuurlijk het liefst niet van klas wisselen als hij eenmaal gewend is, vandaar dat hij de keus zo moeilijk vindt.
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
19-02-2019 21:29
Als de proeflessen hem leuk leken zou ik voor het gymnasium gaan. Ik vond de klassieke talen vroeger zeker geen verspilling van mijn tijd, zeker bij Latijn leer je erg veel over grammatica.

Die interesse moet er wel zijn: mijn zoon werd aangeraden van 1vwo over te stappen naar 2 gym, maar naar zijn eigen zeggen waren de proeflessen Grieks en Latijn "het afschuwelijkste wat hij ooit had meegemaakt", dus in zijn geval gaat het hem niet worden 😁.
Haha, in dat geval zou ik niet aan die martelgang beginnen nee...
Ik bedenk me nu trouwens ineens dat ik nooit een proefles oid. heb gehad; wat nou als ik het ook afschuwelijk had gevonden?
Dan had ik mooi op zoek gekund naar een andere school... :-?
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
TO, ben jij niet gewoon bang dat hij het niet redt? Ik lees een hoop mitsen en maren, maar ik lees ook een jongen die dit prima moet kunnen op basis van zijn interesses en het gemak waarmee hij de basisschool heeft gedaan.

Stel: hij gaat naar het gymnasium en hij redt het niet. Hoe erg is dat werkelijk?
Alle reacties Link kopieren
Ik gun hem een fijne schooltijd en ben bang dat als blijkt dat gymnasium te hoog gegrepen is alle plezier en motivatie verloren gaat. Zoon zou het absoluut als falen zien als hij ' af zou stromen' naar atheneum 2. Hij is wat dat betreft erg gevoelig en erg hard voor zichzelf. Hij zei vanavond ook letterlijk dat hij denkt niet slim genoeg te zijn. Ik denk dat dat een duidelijk signaal is; hij wil niet op zijn tenen lopen.
Overigens kun je op deze school in het laatste trimester van de h/v brugklas een inhaalprogramma latijn volgen om te kunnen doorstromen naar gym 2. Die optie is er dus ook nog hoewel zoon dat niet wil omdat hij niet van klas wil veranderen.
Alle reacties Link kopieren
*Toos* schreef:
19-02-2019 21:27
Raveleijn, hier bieden echt alle scholen in de buurt Cambridge Engels aan. Ook het categoraal gym.

Overigens vind ik het wel jammer dat er zoveel aandacht aan Engels wordt besteed en minder aan Nederlands, maar dat is een zijspoor en een tik van mij.
Goede keuze, denk ik van die scholen.

Ben het helemaal met je eens mbt de aandacht en de veelheid van studies in het Engels.
Sign of the times 😜

Ik snap het wel (aantrekkelijk voor buitenlandse studenten en die schijnen meer op te leveren) maar zou het ook liever anders zien.
Dat komt ook omdat hierdoor de cultuur binnen de studentengemeenschap kan veranderen.
Zie het van dichtbij, het verschil is er echt.
Door dezelfde studie in het Engels en daardoor veel buitenlandse studenten is er een andere mentaliteit.

Ik dwaal nu wel heel erg af van vraag van TO, maar moest even kwijt
anoniem_337593 wijzigde dit bericht op 19-02-2019 21:46
Reden: spelfouten
0.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Eva1977 schreef:
19-02-2019 21:39
Ik gun hem een fijne schooltijd en ben bang dat als blijkt dat gymnasium te hoog gegrepen is alle plezier en motivatie verloren gaat. Zoon zou het absoluut als falen zien als hij ' af zou stromen' naar atheneum 2. Hij is wat dat betreft erg gevoelig en erg hard voor zichzelf. Hij zei vanavond ook letterlijk dat hij denkt niet slim genoeg te zijn. Ik denk dat dat een duidelijk signaal is; hij wil niet op zijn tenen lopen.
Overigens kun je op deze school in het laatste trimester van de h/v brugklas een inhaalprogramma latijn volgen om te kunnen doorstromen naar gym 2. Die optie is er dus ook nog hoewel zoon dat niet wil omdat hij niet van klas wil veranderen.
Pro-con lijstje:

Pro
- Klassieke talen worden gezien als leuke vakken (goed voor de persoonlijke ontwikkeling)
- Een pre voor cultuur of talenstudie

Con
- Minder vrije tijd door meer werkdruk (extra tentamens en huiswerk)
- Van klas moeten wisselen als de druk te hoog wordt
- Meer prestatiedruk (minder tijd voor andere vakken)

Het con lijstje zou bij mij persoonlijk ook zwaarder wegen.

Edit: Ohja, wat cultuur betreft, ik weet niet hoe het zit op de school van TO, maar hiervoor had ik zelf CKV, KCV, maatschappijleer, geschiedenis en tekenen (naast tig andere vakken), echt wel meer dan voldoende voor je persoonlijke ontwikkeling.
Eva1977 schreef:
19-02-2019 21:39
Ik gun hem een fijne schooltijd en ben bang dat als blijkt dat gymnasium te hoog gegrepen is alle plezier en motivatie verloren gaat. Zoon zou het absoluut als falen zien als hij ' af zou stromen' naar atheneum 2. Hij is wat dat betreft erg gevoelig en erg hard voor zichzelf. Hij zei vanavond ook letterlijk dat hij denkt niet slim genoeg te zijn. Ik denk dat dat een duidelijk signaal is; hij wil niet op zijn tenen lopen.
Overigens kun je op deze school in het laatste trimester van de h/v brugklas een inhaalprogramma latijn volgen om te kunnen doorstromen naar gym 2. Die optie is er dus ook nog hoewel zoon dat niet wil omdat hij niet van klas wil veranderen.
Een kind met bijna allemaal 1+ scores heeft een prima basis om gymnasium te gaan doen. Waar het echt om gaat is of hij de klassieke talen leuk vindt. Is hij geïnteresseerd in de oudheid, houdt hij van talen? Zo ja, geef hem dan vertrouwen en voedt niet zijn onzekerheid.
Alle reacties Link kopieren
Eva1977 schreef:
19-02-2019 21:39
Ik gun hem een fijne schooltijd en ben bang dat als blijkt dat gymnasium te hoog gegrepen is alle plezier en motivatie verloren gaat. Zoon zou het absoluut als falen zien als hij ' af zou stromen' naar atheneum 2. Hij is wat dat betreft erg gevoelig en erg hard voor zichzelf. Hij zei vanavond ook letterlijk dat hij denkt niet slim genoeg te zijn. Ik denk dat dat een duidelijk signaal is; hij wil niet op zijn tenen lopen.
Overigens kun je op deze school in het laatste trimester van de h/v brugklas een inhaalprogramma latijn volgen om te kunnen doorstromen naar gym 2. Die optie is er dus ook nog hoewel zoon dat niet wil omdat hij niet van klas wil veranderen.
En omgekeerd: wat doet de succeservaring als het wél lukt (wat gezien het advies van de basisschool gewoon voor de hand ligt) en hij het er hartstikke naar zijn zin krijgt?
Pipo8888 schreef:
19-02-2019 22:22
Een kind met bijna allemaal 1+ scores heeft een prima basis om gymnasium te gaan doen. Waar het echt om gaat is of hij de klassieke talen leuk vindt. Is hij geïnteresseerd in de oudheid, houdt hij van talen? Zo ja, geef hem dan vertrouwen en voedt niet zijn onzekerheid.
Hier ben ik het heel erg mee eens.
TO, je voedt zijn onzekerheid door mee te gaan in het 'wat als ik het niet kan?'. Zijn leerkracht heeft aangegeven dat een zwaarder vwo (gym, tto, vwo+) goed zal zijn voor hem. Vertrouw op zijn visie en, nog belangrijker, vertrouw op je zoon!

Door hem het idee te geven dat gymnasium echt heel moeilijk is, dat hij op zijn tenen moet lopen, dat hij geen tijd meer zal hebben voor gamen geef je hem het idee dat JIJ gelooft dat hij het niet kan.
Alle reacties Link kopieren
Raveleijn schreef:
19-02-2019 21:23
Nog nooit een selectie gezien waarbij Gymnasium een pre is.....
Alleen voor studie Grieks en/of Latijn dan, maar zelfs daar zijn er soms een soort schakelklassen waardoor je kan instromen.

Door de enorme toename van (buitenlandse) studenten worden in de toekomst steeds meer studies bepaald door decentrale selectie.
Meestal op basis van toetsen, CV en cijfers van 5 VWO ( geen verschil in Atheneum/Gymnasium)

Daarom is Engels zo belangrijk, steeds meer studies worden in het Engels gegeven.

Niet dat TO hier al aan toe is....


Sorry Nausica, had je latere toevoeging mbt diploma niet meer gelezen, was al druk aan het typen.. 🤓
In dit geval ging het om geneeskunde. Ik ken meerdere van de mensen die de selectiegesprekken doen, en weet dat een gymnasiast een streepje voor heeft. Niet omdat Latijn zo vreselijk handig is voor geneeskunde (dat valt nogal tegen), maar om de algemene vorming die ik al eerder beschreef.
Dat vind je niet terug in de voorlichting, want het is niet zo dat gymnasiasten altijd voorrang krijgen, maar het vergroot zeker wel de kansen.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
19-02-2019 23:06
In dit geval ging het om geneeskunde. Ik ken meerdere van de mensen die de selectiegesprekken doen, en weet dat een gymnasiast een streepje voor heeft. Niet omdat Latijn zo vreselijk handig is voor geneeskunde (dat valt nogal tegen), maar om de algemene vorming die ik al eerder beschreef.
Dat vind je niet terug in de voorlichting, want het is niet zo dat gymnasiasten altijd voorrang krijgen, maar het vergroot zeker wel de kansen.
Welke universiteit dan ?

Dat is toch bij allemaal een decentrale selectie ?
Alle reacties Link kopieren
To, hoe langer ik erover nadenk, hoe minder ik je begrijp. De basisschool geeft hem een vwo+ advies en heeft er dus alle vertrouwen ik dat hij het kan. Hij wil graag, maar twijfelt (hoe komt dat ineens?) of hij het wel kan. Waarom ga jij daar zo in mee?
Als mijn ouders me als puber bij alles wat ik leuk maar ook moeilijk vond aangeraden hadden de uitdagingen maar uit de weg te gaan, had ik sommige van de leukste ervaringen uit mijn leven gemist. Ik ben nog steeds blij dat ze het tegenovergestelde deden, en me het vertrouwen gaven dat ik vanalles best kon proberen - en een beetje aandrongen dat ik dat ook echt deed.
Ik denk dat je je zoon op de lange termijn niet helpt door hem dingen die misschien wat lastiger zijn maar ook leuk al bij voorbaat uit de weg te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Raveleijn schreef:
19-02-2019 23:42
Welke universiteit dan ?

Dat is toch bij allemaal een decentrale selectie ?
Ja, en onderdeel van die selectie is een motivatiebrief/selectie gesprek (wisselt nog wel eens per jaar). En de beoordeling daarvan is mensenwerk, en wordt dus beïnvloed door allerlei zaken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeker gymnasium proberen als zijn leerkracht vwo+ advies geeft.
Dochter zit op het gymnasium en twijfelde ook in groep 8.
Op de info avond werd duidelijk gezegd dat de gymnasium leerlingen gemotiveerd moesten zijn om iets extra’s te doen.
Dochter heeft geen spijt van haar keuze. Ze heeft ook Cambridge Engels gedaan. Ze is erg talig maar heeft toch NG/NT profiel. Ze besteed veel tijd aan haar huiswerk, maar houdt wel tijd over voor sport etc.
*Toos* schreef:
19-02-2019 21:25
Ik vind het ook een onwenselijke zaak. Om door te mogen naar gym2 moet je een zeven staan gemiddeld, want anders ga je naar ath2? Wat zijn dan de normen voor ath1 naar 2? Wel een zes?
.
Ik vermoed dat het de school erom gaat naast niveau ook belastbaarheid te toetsen. Gymnasium is een extra uitdaging met klassieke talen als relatief intensieve vakken (die ook nog vaak tijd afsnoepen van bijvoorbeeld Frans), het leren moet het kind dus net wat makkelijker afgaan om dat aan te kunnen.

TO - Ik ben het overigens roerend met voorgangers eens dat het jouw taak is om je kind het vertrouwen te geven dat het gymnasium aankan. Eem kind van 11 / 12 jaar kan dit lastig zelf inschatten en het ene kind heeft wat minder zelfvertrouwen dan het andere. Het advies van de basisschooldocent voor vwo+ komt niet zomaar uit de lucht vallen, lijkt me.
anoniem_278747 wijzigde dit bericht op 20-02-2019 09:05
0.27% gewijzigd
louisanne schreef:
19-02-2019 15:47
Latijn en Grieks bestempelen als nutteloos omdat het dode talen zijn, is nogal simpel gedacht. Veel woorden uit onze taal en uit andere talen zijn eraan ontleend. Je krijgt hierdoor een beter taalgevoel. Zeker ook op het vlak van grammatica. Zeker geen weggegooide tijd hoor! Maar je moet het wel leuk vinden natuurlijk!
Dit, ik heb er onwijs veel aan gehad.
Zelf ben ik via de havo/vwo-brugklas naar het gymnasium gegaan (scholengemeenschap) en vooral dat eerste jaar was veeel te simpel.

Zou achteraf direct voor het gymnasium gekozen hebben.
1+ scores geeft echt geen garantie hoor. Ik heb er voldoende zien stranden afgelopen jaren bij dochter in de klas. Inclusief dochter.
Wat kind vooral moet willen is best hard werken want Latijn en Grieks waren de vakken waar hier de meeste tijd in ging zitten.
Je moet dus echt wel gemotiveerd zijn
Eva1977 schreef:
19-02-2019 21:39
Ik gun hem een fijne schooltijd en ben bang dat als blijkt dat gymnasium te hoog gegrepen is alle plezier en motivatie verloren gaat. Zoon zou het absoluut als falen zien als hij ' af zou stromen' naar atheneum 2. Hij is wat dat betreft erg gevoelig en erg hard voor zichzelf. Hij zei vanavond ook letterlijk dat hij denkt niet slim genoeg te zijn. Ik denk dat dat een duidelijk signaal is; hij wil niet op zijn tenen lopen.
Overigens kun je op deze school in het laatste trimester van de h/v brugklas een inhaalprogramma latijn volgen om te kunnen doorstromen naar gym 2. Die optie is er dus ook nog hoewel zoon dat niet wil omdat hij niet van klas wil veranderen.
Als ik het goed begrijp hoeft hij in de gym-klas geen 7 te staan om naar het vwo te kunnen en in de havo-vwo klas wel. Als hij minimaal naar het vwo wil dan kan hij toch sowieso beter naar de gymklas gaan?

Ik zou eens vragen hoeveel kinderen na het gym-brugjaar naar het vwo gaan en hoeveel naar het gymnasium. Best kans dat de klassen sowieso opnieuw gevormd worden en dan kan hij over een jaar beslissen.
Ach, in het begin is het veel rijtjes leren en dat kostte mij nauwelijks tijd.
Ook in de latere jaren viel het allemaal wel mee met dat huiswerk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven