Autisme, ASS bij jonge kinderen (kletstopic)

06-10-2016 21:14 688 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is er nog niet een soortgelijk topic hier op viva en zo wel, zou ik graag daar de link van willen



Mijn oudste zoon van 4 jaar heeft veel kenmerken van ASS. Toen hij geobserveerd werd door de Opvoedpoli, thuis en op de peuterspeelzaal, was hij te jong om een echte diagnose te stellen. Inmiddels is hij 4 en zou het wel kunnen maar die behoefte heb ik (nog) niet echt.



Waar ik wel behoefte aan heb ik ervaringen delen, tips uitwisselen en steun van moeders met jonge kinderen met autisme/ ass.



Mijn zoon zit momenteel op een behandelgroep, voorheen was dit het MKD. En vorige week heb ik te horen gekregen dat hij naar speciaal onderwijs gaat.

Voor hem is dat helemaal goed natuurlijk, hij zal daar beter op zijn plek zitten dan op een reguliere basisschool. Voor mij is het wel even slikken. Het is zo definitief dat hij "anders" is.



Ik zit nu na een enorme uitbarsting van mijn zoon, uitgeblust op de bank, opzoek naar wat steun.

Wie schrijft er mee?
There is no footprint too small to leave an imprint on this world!
quote:hvm schreef op 24 maart 2017 @ 11:50:

Hoi mamajobsa,



Het ging dit schooljaar echt best wel goed met connexxion ( in tegenstelling tot vorig jaar ), goede vaste chauffeur. Dus ik was helemaal blij, tot twee weken geleden.

Maar het is niet alleen connexxion. Het ergste vind ik nog het jeugdteam. Ik heb hulp nodig, dat moet via hun, maar ik krijg geen contact. Hoe moet dat dan? Er moet een herindicatie komen, en een psychologisch rapport voor de aanvraag van het leerlingenvervoer van volgend schooljaar, maar ik krijg niemand te spreken



Via welke instantie/ziekenhuis loopt het jeugdteam? Welke instantie is hij destijds gediagnosticeerd?

Voor een herindicatie zou ik gewoon weer contact met die instantie en is er een verwijzing nodig haal je die bij de huisarts.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat is nou net het stomme. Ik had dus eerst die instantie gebeld, want bovenstaande was mijn logica ook. Antwoord van hun; haal een verwijzing bij de huisarts.

Nou dat dus gedaan en opnieuw gebeld. Toen kreeg ik van die instantie dus te horen dat herindicatie via het jeugdteam gaan.

Huh? Maar ik moest toch een verwijzing hebben?

Nee mevrouw, ga maar naar het jeugdteam.

Nou en daar loop ik dus al wekenlang vast.

Echt hoor, ik snap er niks meer van. Ik heb gewoon een herindicatie en een psychologisch rapport voor het leerlingenvervoer nodig. En Hulp thuis ook. Maar ik heb de ingang van het doolhof nog niet gevonden. Iedereen wijst een andere kant op.

Het jeugdteam is trouwens van de gemeente
quote:Starshine-2 schreef op 24 maart 2017 @ 12:00:

Oh god leerlingenvervoer....breek me de bek niet open.

Wat een strijd we daarmee gevoerd hebben. Vreselijk.

Een keer meegemaakt toen zoon een jaar of zes was dat het zo vreselijk sneeuwde dat de chauffeur terug moest keren. Prima, maar stel dan de ouders op de hoogte. Ik en mijn man waren werken en kind werd gewoon thuis gedropt. Het is dat mijn moeder mijn huis belde en zoon aan de lijn kreeg...hij vond het overigens wel best, zat lekker tv te kijken.

Maar goed, dit was nog de minst erge anekdote.



Ik ben zo blij dat hij nu een school in de buurt heeft waar hij zelf heen kan fietsen.

Verkeersveiligheid heeft ook wat voeten in aarde gehad. Jarenlang wist hij gewoon niet waar hij op de weg moest fietsen. Hij fietste altijd op de streep in het midden. Als je zei dat hij rechts moest houden ging hij juist uiterst rechts fietsen zodat hij bijna in de berm kwam.

Tegenwoordig gaat het goed. Een rustige autovrije route helpt ook.

Zelf fietsen is wel heel positief voor hem. Hij is buiten in beweging wat hem helpt de schooldag te verwerken. Het is goed voor zijn zelfvertrouwen etc. Ik zou het zeker blijven stimuleren, mamajobsa. Juist voor diabetici is bewegen goed.



Kind is heel erg van de regels. Dus daar houdt hij zich aan.

Laat een auto hem voorgaan dan snapt ie dat niet bv.



Laatst: wij kwamen thuis van zijn sport en ik zag dat we over konden steken ( al fietsend).

Dus ik roep/zeg: kom kind we kunnen oversteken. Kind fietst door, ik ondertussen al overgestoken. Dacht dat kind mij niet had gehoord. Dus ik aan de overkant, kind staat aan de andere kant te wachten. Dus ik zeg: kom nou dan. Kind blijft staan kijken. Dit tot 3x toe tot ik pissig werd want die auto kwam steeds dichterbij.

Dus ik roep: en nog als de sodemieter oversteken.

Kind volkomen door het lint. Ik pissed off...

Had man blijkbaar vorige keer gezegd dat hij tot een bepaald punt door moest fietsen omdat oversteken daar overzichtelijker is.

Weet ik veel. Dat zei ik toch, kreeg ik naar me toe geschreeuwd.

Dat kind 4 meter voor mij fietst en mompelt is voor hem hetzelfde. Hij had het toch gezegd.



Echt doodmoe word ik soms van.



Of zomaar midden op straat stil gaan, want hij laat een fietser oid voor. Moeten allemaal auto's in de rem. Zuslief klapt achterop zijn fiets.

Wtf ..... Echt ik kan daar zo pissig om worden dat ik vorige week tegen man heb gezegd dat hij maar met kind gaat fietsen.



Maar ooit komt dat dus goed?
quote:hvm schreef op 24 maart 2017 @ 13:59:

Ja dat is nou net het stomme. Ik had dus eerst die instantie gebeld, want bovenstaande was mijn logica ook. Antwoord van hun; haal een verwijzing bij de huisarts.

Nou dat dus gedaan en opnieuw gebeld. Toen kreeg ik van die instantie dus te horen dat herindicatie via het jeugdteam gaan.

Huh? Maar ik moest toch een verwijzing hebben?

Nee mevrouw, ga maar naar het jeugdteam.

Nou en daar loop ik dus al wekenlang vast.

Echt hoor, ik snap er niks meer van. Ik heb gewoon een herindicatie en een psychologisch rapport voor het leerlingenvervoer nodig. En Hulp thuis ook. Maar ik heb de ingang van het doolhof nog niet gevonden. Iedereen wijst een andere kant op.

Het jeugdteam is trouwens van de gemeente



Oh van de gemeente, zegt genoeg helaas.

Bel gewoon weer die instantie en ga op je strepen staan. Of laat de huisarts het regelen.

Woon je toevallig in Oost Twente? Wij hebben erg goede ervaringen in Goor.

En voor hulp thuis weet ik ook wel een goede, maar weet niet of ik dat hier mag noemen.
Alle reacties Link kopieren
Hoi mamajobsa,

Nee ik woon helaas niet in Oost twente. Lijkt me een mooie omgeving. Ergens in Noord Holland staat ons huisje. Maar bedankt voor het informeren.

Kunnen jullie mij aub vertellen hoe jullie bijvoorbeeld aan hulp thuis zijn gekomen? Welke weg moet ik bewandelen?
Euhm FF denken. Is een heel verhaal.

Degene die we nu hebben via de instantie waar kind ook getest is.
quote:hvm schreef op 24 maart 2017 @ 14:14:

Hoi mamajobsa,

Nee ik woon helaas niet in Oost twente. Lijkt me een mooie omgeving. Ergens in Noord Holland staat ons huisje. Maar bedankt voor het informeren.

Kunnen jullie mij aub vertellen hoe jullie bijvoorbeeld aan hulp thuis zijn gekomen? Welke weg moet ik bewandelen? Ik ken een heel goeie procesregisseur in n-h. Die kan je wellicht helpen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Starshine-2 schreef op 24 maart 2017 @ 15:03:

[...]



Ik ken een heel goeie procesregisseur in n-h. Die kan je wellicht helpen.Wil je me een pb sturen?
Gedaan!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties.

Ik ben benieuwd wat er met dochter aan de hand is, maar dat gaat waarschijnlijk wel een paar jaar duren.
Alle reacties Link kopieren
Zwaai vanuit het oosten.

Jarenlang gezeur gehad Connexxion voor mijn werk. De kinderen en de chauffeurs waren niet zo naar goede combinatie ????

Eigen kind kan fietsend naar school, ik woon in een dorp. Hij is uiterst voorzichtig en volgt verkeersregels erg nauwkeurig op. Hij kan enkel routes fietsen die hij al kent. Met bijzondere routes en goede uitleg/ voorbereiding lukt het hem wel maar dochter kan beter voor fietsen want bij ons zijn ze ook al regelmatig op elkaar gefietst.

Ik zou hulp in roepen via een hulp organisatie, die regelt de onkostenvergoeding er vaak bij.

Dat is mijn werk, gebeurt ons vaak, de aanvraag bij de gemeente doen wij dan.
Alle reacties Link kopieren
Dat niet goed rechts fietsen herken ik wel, maar verder let ze vrij goed op. Scheelt wel dat we vrij rustig wonen. Ik kan haar ook prima zelfstandig naar een vriendinnetje laten lopen een paar straten verderop. Dat blijf ik ook bijzonder vinden: ze heeft meerdere vriendinnen en vindt samen spelen ook fijn. Ze wil alleen wel graag de baas zijn, maar het lijkt wel alsof haar vriendinnen dat meestal ook wel accepteren.



Over een paar weken gaan ze overigens de WISC afnemen bij dochter. Iemand tips/ervaringen?



@Hvm: en wat slecht van het jeugdteam. Jullie worden echt aan je lot overgelaten lijkt wel. Kan je man je ook steunen om af en toe even op adem te komen? Lijkt me anders bijna niet vol te houden zo.
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen overigens ook in N-H. Wie weet kunnen we elkaar inderdaad helpen met tips voor goede instanties e.d.



@Hvm: al met MEE gesproken? Ik ga dat volgende week doen.
Alle reacties Link kopieren
Bijzonder fijn dat je dochter wel vriendinnen heeft ook al speelt ze de baas.

Zo is dat bij zoon ook.





Hij heeft de wiscIII ook gedaan , over het algemeen vond hij het leuk.
Alle reacties Link kopieren
Hoe heb je hem voorbereid Floortje?
Alle reacties Link kopieren
Niet voor bereid. De ib-er van school heeft hem verteld dat hij volgende week een test zou krijgen en daarom een poos niet in de klas zou zijn, op die dag. De week erna gewoon normaal gedaan, net als bij Cito toets. En ook geen succes gewenst. Gezegd: ik weet dat je vandaag een tijd niet in de klas bent, ik hoor het Vanmiddag wel hoe leuk het was.

Zoiets.
Alle reacties Link kopieren
Kwam dit artikel over hersenveroudering en autisme toevallig tegen. Best interessant.
Dankje Lisa077, interessant artikel. Voor mij raakt dit een gevoelig punt: de onzekerheid hoe het de komende jaren zal gaan in de sociale contacten. Gaat het zoon lukken om exhte vriendjes te maken of blijft hij overal tussen hangen en krijgt hij geen echte aansluiting. Blijven andere kinderen hem vreemd vinden of ebt dit weg?



Tav eerdere vragen:

Verkeer is hier ook een moeilijk punt. Aandacht bij t verkeer is gebrekkig, ziet geen gevaar en steekt zonder aarzeling de weg over zonder te kijken.



De WiscIII is hier bij de diagnosestelling afgenomen. Er zat een verschil van ongeveer 35 punten tussen verbaal en performaal. Wij hebben kind daar niet op voorbereid en ik denk ook niet dat je dit moet doen. De toets is echt op de leeftijd afgestemd en wordt spelsgewijs afgenomen.
Wij wonen trouwens onder de rivieren
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad erg interessant!



Niemand weet de toekomst van zijn/ haar kind en eigenlijk zou iedereen willen dat het gewoon goed komt met het kind.

Of ze vrienden krijgen etc, daar is geen antwoord op te geven. Dat is natuurlijk erg jammer, maar extra begrijpelijk omdat het te verwachten is dat het bij onze kinderen moeilijker zal verlopen.



Na vier jaar basisschool blijkt dat onze zoon het goed doet, veel krediet op gebouwd heeft bij klasgenoten en geaccepteerd wordt. Dat vinden we als ouders fantastisch. Maar dat kan over een poos natuurlijk wel veranderd zijn. Ik merk dat de verschillen juist groter worden in de basisschool leeftijd.

Ik probeer hem sociale situaties uit te leggen, tot in den treuren?, maar ik blijf er bang voor. Dat het uiteindelijk niet zal lukken. Maar dan hoop ik nog steeds dat hij geleerd heeft om tevreden te zijn met wat wel gelukt is.

Ik leer hem ook dat het leven niet makkelijk is, tegenslagen kent etc. Maar alleen de toekomst zal dit uitwijzen. Geduld is een schone zaak...
quote:Angel64 schreef op 28 maart 2017 @ 21:28:

Dankje Lisa077, interessant artikel. Voor mij raakt dit een gevoelig punt: de onzekerheid hoe het de komende jaren zal gaan in de sociale contacten. Gaat het zoon lukken om exhte vriendjes te maken of blijft hij overal tussen hangen en krijgt hij geen echte aansluiting. Blijven andere kinderen hem vreemd vinden of ebt dit weg?



Tav eerdere vragen:

Verkeer is hier ook een moeilijk punt. Aandacht bij t verkeer is gebrekkig, ziet geen gevaar en steekt zonder aarzeling de weg over zonder te kijken.



De WiscIII is hier bij de diagnosestelling afgenomen. Er zat een verschil van ongeveer 35 punten tussen verbaal en performaal. Wij hebben kind daar niet op voorbereid en ik denk ook niet dat je dit moet doen. De toets is echt op de leeftijd afgestemd en wordt spelsgewijs afgenomen.



Bij ons zat er ook zo'n enorm verbaal/performaal gat.

Ook zo'n 37 punten en dan verbaal IQ het hoogst.

Hierdoor wordt hij altijd overschat, soms had ik liever gehad dat hij verbaal ook laag zat. Dan ziet tenminste iedereen dat er wat aan " mankeert"
Hier is het gat andersom. Verbaal gemiddeld en performaal 137. Risico voor onderschatting was vooral in groep 1/2 aan de orde. In groep 3 is het aan de resultaten nu wel zichtbaar.
Alle reacties Link kopieren
Verbaal 135, performaal 117, ook wel een kloof, maar niet zo extreem als ik hier lees.

De kloof andersom lijkt me ook erg lastig...

Hij kan het niet zeggen maar weet de antwoorden wel? Moet ik dat zo zien?
Alle reacties Link kopieren
Hier was het 2 jaar geleden verbaal 74 en performaal 93. Iets wat resulteert in heel veel driftbuien en agressie als hij ergens mee zit en het niet kan vertellen. Bijvoorbeeld de buschauffeurs van connexxion
Alle reacties Link kopieren
Dat is ook zo frustrerend hvm!!!

Dat hij het dan niet rustig uit kan leggen zorgt er natuurlijk voor dat hij het op een niet-nette manier duidelijk probeert te maken. Moeilijk zeg!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven