Autisme, ASS bij jonge kinderen (kletstopic)

06-10-2016 21:14 688 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is er nog niet een soortgelijk topic hier op viva en zo wel, zou ik graag daar de link van willen



Mijn oudste zoon van 4 jaar heeft veel kenmerken van ASS. Toen hij geobserveerd werd door de Opvoedpoli, thuis en op de peuterspeelzaal, was hij te jong om een echte diagnose te stellen. Inmiddels is hij 4 en zou het wel kunnen maar die behoefte heb ik (nog) niet echt.



Waar ik wel behoefte aan heb ik ervaringen delen, tips uitwisselen en steun van moeders met jonge kinderen met autisme/ ass.



Mijn zoon zit momenteel op een behandelgroep, voorheen was dit het MKD. En vorige week heb ik te horen gekregen dat hij naar speciaal onderwijs gaat.

Voor hem is dat helemaal goed natuurlijk, hij zal daar beter op zijn plek zitten dan op een reguliere basisschool. Voor mij is het wel even slikken. Het is zo definitief dat hij "anders" is.



Ik zit nu na een enorme uitbarsting van mijn zoon, uitgeblust op de bank, opzoek naar wat steun.

Wie schrijft er mee?
There is no footprint too small to leave an imprint on this world!
Zorg In Natura
Wij hebben ook ZIN, gebruiken we voor de zorgboerderij.

En dubbele kinderbijslag, zoon heeft naast autisme ook een chronische ziekte.

Ook bij toeval achter gekomen dat dat kon, die kinderbijslag, geen instantie die je dat verteld.



Iemand noemde thuiscoach, dat vind ik een super benaming. Ik weet nooit hoe ik dat mens moet noemen. Het klinkt altijd zo alsof je zelf de boel niet aan kunt en iemand nodig hebt om de boel op de rit te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Hvm, ik weet het niet zeker hoor, maar ik geloof dat ik laatst op de Facebook oudergroep las dat iemand met terugwerkende kracht dubbele kinderbijslag had ontvangen.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Yella,

ik heb gebeld met het svb, maar er is geen terugwerkende kracht helaas.

Ook al heeft je kind de diagnose al een paar jaar. En heb ik geen echt inkomen vanwege dat, het maakt niet uit.

Jammer.

@Estrellas, ik zou het gewoon proberen aan te vragen. Nee heb je, ja kun je krijgen denk ik altijd maar.
wij hebben het ook aangevraagd en wachten nog op de uitslag.
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Inmiddels hebben wij het adviesgesprek gehad. Mijn vermoedens bleken juist, ze denken nu niet meer dat hij ass heeft, maar willen de deur nog wel op een kier houden. Maar voor nu zetten we volledig in op een taalontwikkelingsstoornis. Het advies is dan ook om na de zomervakantie te starten op een cluster 2 school. Om dat voor elkaar te boksen gaan we nu weer een heel traject in met iq tests, onderzoeken, beoordelingen etc.
You like icecream? We have icecream.
Alle reacties Link kopieren
Wat vind je hier zelf van MM? Wat rot dat je nu weer een heel circuit met testen in moet gaan.

Ik sprak laatst een moeder die een zoontje met TOS heeft. Er zijn veel overeenkomsten met ASS. Dus niet gek denk ik dat eerst in die hoek gekeken is.
There is no footprint too small to leave an imprint on this world!
Alle reacties Link kopieren
quote:estrellas2 schreef op 04 april 2017 @ 16:51:

Wat vind je hier zelf van MM? Wat rot dat je nu weer een heel circuit met testen in moet gaan.

Ik sprak laatst een moeder die een zoontje met TOS heeft. Er zijn veel overeenkomsten met ASS. Dus niet gek denk ik dat eerst in die hoek gekeken is.



Ik ben er eigenlijk wel blij mee. Ze gaan nu vooral eerst kijken of zijn algemene ontwikkeling ook ver achterloopt, ze denken van niet, en dan zou er dus sprake zijn van een disharmonisch profiel (ik steek hier wat op, op dit topic!). Dat gaan ze doen door een IQ test af te nemen die taal compleet buiten beschouwing laat, een son? En dat naast de bevindingen van de logopedist te leggen.



Het is wel een opluchting. Ik moet me er nog in verdiepen, wat een tos allemaal inhoud, maar het klinkt minder 'for life' dan ass, zeg maar. Beter te behappen, denk ik.



Ass is nog niet compleet uitgesloten hoor trouwens, maar ze denken dus van niet.
You like icecream? We have icecream.
Alle reacties Link kopieren
Dat klinkt inderdaad toch wel hoopgevendMM.



Wij wonen zo'n beetje halverwege N-H. Grappig dat het gros van ons groepje in dezelfde provincie woont.



Wanneer heb je eigenlijk recht op dubbele kinderbijslag? Ik werk ook minder vanwege dochter omdat ze na school gewoon echt de rust van thuis nodig heeft.



@Estrellas: lijkt me wel pittig dat je man zo vaak weg is.
Lisa, op de site van SVB vind je de voorwaarden.
Alle reacties Link kopieren
Starshine. Ik kan niet echt voorwaarden vinden, wel dat het CIZ de aanvraag beoordeelt. Niet op basis van welke voorwaarden. Wellicht kijk ik niet goed? Ik ga er nog wel even een Google poging aan wagen.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Lisa,

Op de site van het svb staat een link om het aan te vragen. Als je dat doet, krijg je een vragenlijst voor het ciz die ingevuld moet worden met aanvullende documenten voor een indicatie. Zij zorgen voor een advies voor het svb.

En dan hoor je vanzelf of je er recht op hebt of niet.
Alle reacties Link kopieren
voorwaarden dubbele kinderbijslag



Linkje
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde ook dubbele kinderbijslag aanvragen maar wij verdienen te veel, helaas. Ik werk maar 21 uur, maar toch.



Ik kan me voorstellen dat je opgelucht bent dat het geen ass is. Mysterymoustache.

Ik vind het ook echt geen leuke diagnose.



Hoewel het best goed ging met zoon werden we maandag verrast door een ongelukje, voet van zoon tussen de spaken. Hij wilde 5 meter achterop zitten in de buurt van school en doet normaal altijd zijn voeten in de fietstas naar nu was hij dat vergeten en ik ook.

Het is niet gebroken gelukkig maar de procedure is tegenwoordig dat er toch gips om gaat. Er zit ook een wond dus vrijdag gaat er nieuw gips om nadat de wond schoon gemaakt is.

Zoon vindt dokters en ziekenhuizen eng en huilt al bij voorbaat, hij is bang dat ze hem pijn gaan doen. En dat gebeurde natuurlijk ook.

Inmiddels kan hij aardig overweg met krukken en gaat het wel weer maar alles stond maandag op zijn kop. Ik kon niet werken en hij niet naar school. Man moest naar het ziekenhuis omdat we hem samen vast moeten houden want hij schopt en slaat wild in zich heen van paniek. Echt heel erg.



Vandaag krijgt hij te horen dat zijn vriend van school af moet omdat hij naar cluster 4 onderwijs moet. Dus dat zal ook wat te weeg brengen verwacht ik.



Lastig hoor, onzekerheden en veranderingen in het leven. M.n als je ass hebt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Floortje_7 schreef op 05 april 2017 @ 10:13:

Ik wilde ook dubbele kinderbijslag aanvragen qmaar wij verdienen te veel, helaas. Ik werk maar 21 uur, maar toch.



Ik kan me voorstellen dat je opgelucht bent dat het geen ass is. Mysterymoustache.

Ik vind het ook echt geen leuke diagnose.



Hoewel het best goed ging met zoon werden we maandag verrast door een ongelukje, voet van zoon tussen de spaken. Hij wilde 5 meter achterop zitten in de buurt van school en doet normaal altijd zijn voeten in de fietstas naar nu was hij dat vergeten en ik ook.

Het is niet gebroken gelukkig maar de procedure is tegenwoordig dat er toch gips om gaat. Er zit ook een wond dus vrijdag gaat er nieuw gips om nadat de wond schoon gemaakt is.

Zoon vindt dokters en ziekenhuizen eng en huilt al bij voorbaat, hij is bang dat ze hem pijn gaan doen. En dat gebeurde natuurlijk ook.

Inmiddels kan hij aardig overweg met krukken en gaat het wel weer maar alles stond maandag op zijn kop. Ik kon niet werken en hij niet naar school. Man moest naar het ziekenhuis omdat we hem samen vast moeten houden want hij schopt en slaat wild in zich heen van paniek. Echt heel erg.



Vandaag krijgt hij te horen dat zijn vriend van school af moet omdat hij naar cluster 4 onderwijs moet. Dus dat zal ook wat te weeg brengen verwacht ik.



Lastig hoor, onzekerheden en veranderingen in het leven. M.n als je ass hebt.Zoals ik het lees geldt het inkomen voor extra kinderbijslag , ik ben er niks over tegengekomen bij de aanvraag van dubbele kinderbijslag

Verder; wat een ontzettend naar ongeval voor jullie. Dat moet echt zwaar zijn geweest voor jullie allemaal

Hier is het nog steeds heftig. Zoon 1 is nog steeds aan het afreageren vanwege de verjaardag van Zoon 2. Ik ben nu aan het bedenken hoe ik dit nou kan voorkomen met de verjaardag van Dochter over 2 maanden

Misschien vragen of opa's en oma's een ander tijdstip komen en die dag op Zoon 1 kunnen passen, zodat hij alle drukte in 'zijn huis en veilige omgeving' niet zo meekrijgt? Ik vind dit echt lastig want verjaardagen overslaan kan ook niet, maar het is hier nou al dagen oorlog. Zoon 1 is continue de anderen aan het uitdagen, uitschelden (ons als ouders ook), dingen stuk aan het maken. En wij als ouders weten er mee om te gaan, maar broer en zus natuurlijk niet. Bovendien kijken ze ook nog eens gedrag af, en worden ze ook zo agressief. Ik wordt er echt knettergek van. Probeer de hele tijd ze rustig te krijgen, uit te leggen dat ze beter ons als voorbeeld kunnen nemen, etc etc etc.

@ Estrellas, ik heb zoveel bewondering voor jou dat je het alleen doet. Ik hoop echt dat je een goed netwerk hebt, want ik vind die dalen superzwaar

Supervrouw ben je, na je hele geschiedenis.

En ik hoop voor jou dat de interactie tussen Mini en Nano niet zo wordt als hier
quote:Lisa077 schreef op 05 april 2017 @ 07:41:

Starshine. Ik kan niet echt voorwaarden vinden, wel dat het CIZ de aanvraag beoordeelt. Niet op basis van welke voorwaarden. Wellicht kijk ik niet goed? Ik ga er nog wel even een Google poging aan wagen.Ik zie dat je al een link hebt gekregen. Ik had er vanmorgen geen tijd voor.
quote:hvm schreef op 05 april 2017 @ 10:49:

[...]





Zoals ik het lees geldt het inkomen voor extra kinderbijslag , ik ben er niks over tegengekomen bij de aanvraag van dubbele kinderbijslag Klopt. Zijn twee verschillende dingen.
Ik kan me ook niet herinneren dat dubbele kinderbijslag inkomensafhankelijk is.



Pff gisteren ging kind in de auto door het lint.

Smijt ie een basketbal vanaf de achterbank op het dashboard. Gelukkig knalde de airbag er niet uit.

Vanmiddag de 9 jaars prikken halen, Joepie dat wordt een feestje.



Moet nu weg, reageer later FF op de rest
Alle reacties Link kopieren
Hvm, wat heftig!

Vooral omdat je jongere twee het kopiëren. Verjaardagen overslaan kan inderdaad niet. Dat zou ook een moment zijn voor weekendopvang denk ik.

Het lijkt me zo moeilijk. Dikke knuffel voor je.

Het is inderdaad zwaar als je veel dalen hebt. En de pieken duren vaak maar kort, helaas

Inderdaad, als alleenstaande moeder is het ook loodzwaar. Dat zou ik moeilijk trekken hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de link gevolgd, het is iets anders dan ik eerst gevonden had.

Ik twijfel of we er voor in aanmerking komen maar we kunnen het best proberen denk ik
Alle reacties Link kopieren
Wat heftig hvm! Het lijkt mij een goed plan om voor zoon gebruikt te maken van opa en oma of een andere vorm van opvang. Hoe hebben jullie het tot nu toe aangepakt met zijn eigen verjaardag?



@Floor: sterkte met alles! Wat naarvoor hem dat hij dan zo angstig is. Ik vind dat echt zo sneu voor ze.



Ik twijfel overigens ook of we in aanmerking komen voor dubbele kinderbijslag. Ik werk wel minder dan ik zou willen omdat ze mij na school gewoon nodig heeft, maar of we echt kunnen spreken van 'intensieve zorg' in zo'n geval. Maar ik ga het wel proberen.
Alle reacties Link kopieren
Mamajobsa: hoe ging het enten?
Alle reacties Link kopieren
Fijn MM dat het je mee viel. ASS is inderdaad meer "for life" ik weet niet hoe het verloop van Tos gaat?



Jeetje Floortje, wat ontzettend schrikken en sneu voor zoon ook En inderdaad die veranderingen zijn voor niemand makkelijk, maar zeker niet voor iemand met ASS.



Wat een ontzettend lieve woorden Hvm, dank je.

Wat lastig hoe je dat moet doen met de verjaardagen. Hier heeft Mini het elke dag overzichtelijk zijn verjaardag en dat is pas in augustus...

Nano kopieert heel veel van Mini en ze vliegen elkaar vaak in de haren.

ik heb zelfs bij de kinderarts de blauwe plekken van Nano moeten verantwoorden, dan voel je je best rot



Later terug, ligt er 1 te schreeuwen in bed.

Dacht dat deze woensdag wel om zou zijn nu, helaas...
There is no footprint too small to leave an imprint on this world!
Alle reacties Link kopieren
Het is inderdaad wel pittig om alles zo vaak alleen te moeten doen. En de dag dat Maxi thuis komt ben ik altijd zo ontzettend moei en soms zelfs ziek. Alsof het dan ineens mag.

Maar goed, ik ben allang blij dat Maxi weer een vaste baan heeft waar hij plezier in heeft.



Hoe ging het vaccineren Mamajobsa?



Is het een idee om desnoods een halve dag opvang te regelen voor je zoon Hvm, als je dochter jarig is?
There is no footprint too small to leave an imprint on this world!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb Zoon 1 gevraagd wat hij ervan zou vinden als hij te logeren zou gaan als Dochter jarig is. Dat vond hij wel een fijn idee. Dat hij die drukte niet mee hoefde te maken. Dus dat is dan gelukkig geregeld. Zijn eigen verjaardag wilde hij minder druk. Dus alleen familie en de buurkinderen. Ook duidelijk.

Maar vandaag was wel weer een moeilijke dag. De paspoorten moesten opgehaald worden bij de gemeente en dus moest iedereen mee. Zoon 1 vond het maar niks. Die heeft lopen schelden en vloeken. De anderen lopen treiteren, wegrennen in de drukte. Ik was helemaal stuk na de tijd. Dit moet ik voortaan met hulp doen. Ik heb weer ingesproken bij het jeugdteam, want het gaat echt niet goed. Guess what, niet teruggebeld. Heb gemaild met de juf. Op school is hij ook sneaky aan het worden. Kinderen stiekem duwen of slaan. De juf vind het ook slecht van het jeugdteam dat er nog niks geregeld is. Ik weet het even niet meer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven