autostoel 9/15 tot 36 kg gordel vraagje

16-11-2018 09:07 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,
Ik vroeg me wat af. Ik heb een autostoel van 9-36 kg die je in de auto zet met de gordel en het kind dan met de riempjes die aan het stoeltje vast zitten vast zet. Helemaal prima. Toen gekozen vanwege dat het anders niet paste in de auto.

Nu moet ik nog zo'n stoel aanschaffen (ander kind) en vroeg me af welke veiliger is. De stoel met die extra riempjes of gewoon zo'n stoel waarbij de autogordel de enige riem is. Kind weegt ruim 15 kg dus zou in allebei kunnen. De stoel zonder riempjes is misschien wat makkelijker in gebruik, maar als met extra riempjes veiliger is, ga ik voor die.
Ik kon het niet vinden op internet. Wie weet het antwoord?
Ik zou voor riempjes gaan. Want een kind van 15kg is een peuter? Die zou ik echt nog niet zonder riempjes in de auto willen hebben.
Alle reacties Link kopieren
Zo’n zitverhoger waarbij de gordel de enige riem is mag niet meer bij 15 kilo maar pas vanaf 125 cm. regels zijn veranderd een paar jaar terug. en ik weet niet of je kind vaak slaapt in de auto; bij zo’n verhoger vallen ze dan naar voren omdat ze rechtop zitten. in zo’n stoel zitten ze meestal net even wat meer achterover zodat hun hoofd achterover valt bij slapen
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
https://www.promovendum.nl/blog/zitverh ... -de-regels
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
daenerys79 schreef:
16-11-2018 09:21
Zo’n zitverhoger waarbij de gordel de enige riem is mag niet meer bij 15 kilo maar pas vanaf 125 cm. regels zijn veranderd een paar jaar terug. en ik weet niet of je kind vaak slaapt in de auto; bij zo’n verhoger vallen ze dan naar voren omdat ze rechtop zitten. in zo’n stoel zitten ze meestal net even wat meer achterover zodat hun hoofd achterover valt bij slapen
het is wel gewoon beide een stoel met rugleuning en zijbescherming. Hetzelfde model alleen de een heeft extra riempjes.
Alle reacties Link kopieren
Boheme schreef:
16-11-2018 09:13
Ik zou voor riempjes gaan. Want een kind van 15kg is een peuter? Die zou ik echt nog niet zonder riempjes in de auto willen hebben.
Ja ze is bijna 4. Maar ze krijgt nu ook die extra gordel van haar broer los, maar weet dat het niet mag. Dus tja..
Het gaat mij meer om wanneer ik plots hard moet remmen, zijn de riempjes van de stoel of de gordel van de auto dan veiliger?
Alle reacties Link kopieren
christinayang schreef:
16-11-2018 09:26
Ja ze is bijna 4. Maar ze krijgt nu ook die extra gordel van haar broer los, maar weet dat het niet mag. Dus tja..
Het gaat mij meer om wanneer ik plots hard moet remmen, zijn de riempjes van de stoel of de gordel van de auto dan veiliger?
lijkt mij dat die met de extra riempjes veiliger is. die passen vaak wat beter. 4 puntsgordel is sowieso veiliger dan 3 punts. kijk maar naar de autosport.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Voor kinderen zijn de riempjes van de stoel vele malen veiliger dan alleen de riemen van de auto.
Alle reacties Link kopieren
maar een stoel zonder die extra riempjes is toch een zitverhoger met rugleuning. daar geldt hetzelfde voor dan voor de lage versie
Don't cry, buy a bag and move on.
daenerys79 schreef:
16-11-2018 09:31
maar een stoel zonder die extra riempjes is toch een zitverhoger met rugleuning. daar geldt hetzelfde voor dan voor de lage versie
Ja, dat lijkt mij ook.
Alle reacties Link kopieren
daenerys79 schreef:
16-11-2018 09:31
maar een stoel zonder die extra riempjes is toch een zitverhoger met rugleuning. daar geldt hetzelfde voor dan voor de lage versie
oh echt? Ik dacht dat met rugleuning anders was. Hij wordt in elk geval verkocht vanaf 15 kg :-o

Maar dan ga ik gewoon voor die met riempjes.
Dank voor jullie input :-)
Alle reacties Link kopieren
daenerys79 schreef:
16-11-2018 09:21
Zo’n zitverhoger waarbij de gordel de enige riem is mag niet meer bij 15 kilo maar pas vanaf 125 cm. regels zijn veranderd een paar jaar terug. en ik weet niet of je kind vaak slaapt in de auto; bij zo’n verhoger vallen ze dan naar voren omdat ze rechtop zitten. in zo’n stoel zitten ze meestal net even wat meer achterover zodat hun hoofd achterover valt bij slapen
Dit geldt alleen voor een verhoger zonder rugleuning.
Alle reacties Link kopieren
Tmaar schreef:
16-11-2018 10:16
Dit geldt alleen voor een verhoger zonder rugleuning.
Dit staat letterlijk in de link die ik plaatste;
Kinderen mogen pas vanaf 22 kilo en 1,25 meter in een zitverhoger vervoerd worden. Dat geldt voor zowel zitverhogers mét als zonder rugleuning.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
christinayang schreef:
16-11-2018 09:57
oh echt? Ik dacht dat met rugleuning anders was. Hij wordt in elk geval verkocht vanaf 15 kg :-o

Maar dan ga ik gewoon voor die met riempjes.
Dank voor jullie input :-)
En mocht je een nieuwe stoel moeten kopen nu, neem er dan een met isofix mits je dat ook in je auto hebt natuurlijk.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
daenerys79 schreef:
16-11-2018 09:31
maar een stoel zonder die extra riempjes is toch een zitverhoger met rugleuning. daar geldt hetzelfde voor dan voor de lage versie
Dat klopt dus niet. https://www.veiligheid.nl/kinderveiligh ... rautostoel
Alle reacties Link kopieren
daenerys79 schreef:
16-11-2018 10:19
Dit staat letterlijk in de link die ik plaatste;
Kinderen mogen pas vanaf 22 kilo en 1,25 meter in een zitverhoger vervoerd worden. Dat geldt voor zowel zitverhogers mét als zonder rugleuning.
Dat staat er inderdaad, maar die info klopt niet. Ik postte al de link naar veiligheid.nl (al staat het daar niet heel duidelijk), maar het staat op diverse sites. De rugleuning maakt een groot verschil in mate van bescherming en dus veiligheid.
Alle reacties Link kopieren
Tmaar schreef:
16-11-2018 10:25
Dat klopt dus niet. https://www.veiligheid.nl/kinderveiligh ... rautostoel
ik zie het. maar dan moet het wel een verhoger met rugleuning zijn met zo’n gordelgeleider ter hoogte van de schouder. anders gaat de gordel toch niet goed langs de schouder denk ik.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
daenerys79 schreef:
16-11-2018 10:32
ik zie het. maar dan moet het wel een verhoger met rugleuning zijn met zo’n gordelgeleider ter hoogte van de schouder. anders gaat de gordel toch niet goed langs de schouder denk ik.
maar als ik de keuze had voor aparte riempjes (4punts) of een verhoger met rugleuning, dan zou ik toch voor 4punts kiezen. lijkt mij toch altijd veiliger.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
christinayang schreef:
16-11-2018 09:26
Ja ze is bijna 4. Maar ze krijgt nu ook die extra gordel van haar broer los, maar weet dat het niet mag. Dus tja..
Het gaat mij meer om wanneer ik plots hard moet remmen, zijn de riempjes van de stoel of de gordel van de auto dan veiliger?
Ik zou voor een bijna 4 jarige (als het qua lengte/gewicht mag) kiezen voor de stoel met autogordel, vnl met het oog op de toekomst. Nu past ze nog net in de peuter variant, maar binnen afzienbare tijd moet je toch over op de volgende. Hoe lang is ze? Ik zou de nieuwe regels hanteren (op lengte i.p.v. gewicht) en als ze lang genoeg is (zwaar genoeg is ze sowieso) dus gaan voor de stoel met autogordel (wel met rugleuning uiteraard 😉). Als ze naar school gaat heeft ze misschien ook wel eens een uitje waarbij ouders rijden en dan is de stoel met gordeltjes echt te zwaar en onpraktisch om mee te geven (hier bij de kleuters was het gebruikelijk om de stoel mee te geven) en er zijn meer situaties te bedenken waarbij er ‘even’ stoelen omgezet moeten worden.
Alle reacties Link kopieren
Tmaar schreef:
16-11-2018 10:39
Ik zou voor een bijna 4 jarige (als het qua lengte/gewicht mag) kiezen voor de stoel met autogordel, vnl met het oog op de toekomst. Nu past ze nog net in de peuter variant, maar binnen afzienbare tijd moet je toch over op de volgende. Hoe lang is ze? Ik zou de nieuwe regels hanteren (op lengte i.p.v. gewicht) en als ze lang genoeg is (zwaar genoeg is ze sowieso) dus gaan voor de stoel met autogordel (wel met rugleuning uiteraard 😉). Als ze naar school gaat heeft ze misschien ook wel eens een uitje waarbij ouders rijden en dan is de stoel met gordeltjes echt te zwaar en onpraktisch om mee te geven (hier bij de kleuters was het gebruikelijk om de stoel mee te geven) en er zijn meer situaties te bedenken waarbij er ‘even’ stoelen omgezet moeten worden.
Daar zit ook wel wat in idd. ik zou dan zeker eerder naar haar lengte kijken ipv gewicht. ivm de gordel en de hoogte van de schouder. mijn 4 jarige zit nog niet goed op de verhoger met rugleuning trouwens en zij is ruim 4 en lang, 118 cm.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
daenerys79 schreef:
16-11-2018 10:21
En mocht je een nieuwe stoel moeten kopen nu, neem er dan een met isofix mits je dat ook in je auto hebt natuurlijk.
nee heb ik niet, maar anders had het niet gekund. Ik moet 3 van die bakbeesten op de achterbank kwijt :P Dat is al aardig passen en meten
Alle reacties Link kopieren
Tmaar schreef:
16-11-2018 10:39
Ik zou voor een bijna 4 jarige (als het qua lengte/gewicht mag) kiezen voor de stoel met autogordel, vnl met het oog op de toekomst. Nu past ze nog net in de peuter variant, maar binnen afzienbare tijd moet je toch over op de volgende. Hoe lang is ze? Ik zou de nieuwe regels hanteren (op lengte i.p.v. gewicht) en als ze lang genoeg is (zwaar genoeg is ze sowieso) dus gaan voor de stoel met autogordel (wel met rugleuning uiteraard 😉). Als ze naar school gaat heeft ze misschien ook wel eens een uitje waarbij ouders rijden en dan is de stoel met gordeltjes echt te zwaar en onpraktisch om mee te geven (hier bij de kleuters was het gebruikelijk om de stoel mee te geven) en er zijn meer situaties te bedenken waarbij er ‘even’ stoelen omgezet moeten worden.
Ze is nog niet zo lang 1.10 denk ik. De gordeltjes kunnen ook nog 2 stapjes hoger gezet worden en er eventueel uitgehaald worden.
Alle reacties Link kopieren
bedankt voor de reacties, ik heb hem besteld. Gewoon met gordeltjes. Ze kunnen er tocht altijd nog vanaf en voor nu is het misschien wel even fijn
Alle reacties Link kopieren
daenerys79 schreef:
16-11-2018 10:46
Daar zit ook wel wat in idd. ik zou dan zeker eerder naar haar lengte kijken ipv gewicht. ivm de gordel en de hoogte van de schouder. mijn 4 jarige zit nog niet goed op de verhoger met rugleuning trouwens en zij is ruim 4 en lang, 118 cm.
Om te voorkomen dat kind idd niet goed zit sowieso handig om te gaan passen in de winkel. Lichaamsbouw en het betreffende merk/model maakt vaak best een verschil. Onze jongste (ook bijna 4) zit prima op de verhoger en is 110 cm, maar ook een flinke vent (zit altijd een beetje aan de bovengrens van gezond gewicht, was ook al ruim 4,5 kg bij de geboorte...). Hij paste echt niet meer in de peuterstoel.
Alle reacties Link kopieren
Maar welke stoel vanaf ongeveer 4 jaar heeft nog die vierpuntsgordel dan? Voorbeeld?
Ik lees dat je kind door kan naar de volgende stoel als de riempjes in de hoogste stand niet meer boven de schouders zitten. Hoe zit het dan met het hoofd? Mijn dochter ( 3,5 jaar) komt met haar hoofd al iets hoven de stoel uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven