Baby's maart/april 2016

17-04-2016 14:23 2831 berichten
Alle reacties Link kopieren
2 weken terug ben ik bevallen van een prachtige dochter. Ik heb al een zoon van 19 maanden.

Het lijkt me leuk om te schrijven met andere moeders over de eerste periode met je kind.



Ik zal beginnen. Dochter is een heerlijk kind dat nog lekker bij me wil zijn. Slapen in bed of box wil maar kort lukken, op mij kan ze uren slapen. Heel gezellig maar lastiger omdat ik al een kind heb rond lopen. Lang leve de draagdoek dus haha. Zoon heeft dit ook de eerste 11-12 weken gedaan dus hoop dat dit met haar ook tijdelijk is met het oog op de crèche. Verder drinkt ze goed aan de borst en komt 's nachts nog voor 2 voedingen.

Mijn zoon is super lief voor haar. Nog geen teken van jaloezie en hij wil steeds kusjes geven aan haar.



Lijkt me leuk ervaringen te delen!
Dank voor jullie reacties! Een paar dingen herken ik wel... me somber voelen (gelukkig niet elke dag of de hele dag door), geen zin in andere mensen om me heen (behalve man en dochters), voel me een slechte moeder als ik dochter niet stil krijg als ze huilt, vooral snachts omdat ik dan bang ben om man en oudste wakker te maken.



Het gekke is dat ik het verder allemaal mee vind vallen, zo een tweede (lekker tegenstrijdig met bovenstaande haha). Vond de overstap naar 1 kind groter dam nu naar 2.



Gelukkig heb ik een man die enorm betrokken is, echt een natuurtalent qua vader. En die mij op handen draagt. Maar ik voel me zo vaak schuldig tov hem omdat hij zoveel doet en ik soms zo negatief ben.



Donderdag moet ik naar het cb! Heel benieuwd wat dochter nu weegt. Ze is nogal hongerig en zit met 4 weken al op 6 voedingen van 120+4. Heb nooit zo een zin om naar het cb te gaan, word altijd onzeker van ze, met al hun commentaar. Man doet dat normaal, alleen kon hij nu niet.



@despie: belangrijkste is inderdaad dat jij vindt dat het goed gaat met je baby! Misschien nog 1 keer tussendoor gaan wegen, als middenweg
quote:Shift schreef op 18 april 2016 @ 17:24:

Missesjn, wat naar dat je je zo voelt Ik heb geen ervaring met een pnd, maar herken wel wat je schrijft over dingen die tegen zitten en dat niet los kunnen laten. Ik ben nogal een control freak, en met daarbij onzekerheid hecht ik nogal aan mijn ideeen over de opvoeding. Als dat ineens anders gaat, of de planning wordt ineens anders, dan kan ik behoorlijk over de flos gaan. Mijn vriend is dan heel relaxt, echt het type 'als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat', maar ik trek dat slecht. Geldt bijvoorbeeld voor visite die onverwacht langs komt, maar ook als we gepland hebben om bijv. om 14u ergens heen te gaan en dochter wil ineens om 13.55u nog wat drinken.. Ik tel ook elke ochtend het aantal uur dat ik heb kunnen slapen en dat bepaalt dan ook best mijn gemoedstoestand Vanmiddag moesten we naar het CB, een wandelingetje van 20 minuten, maar dochter had net halverwege bedacht dat ze niet in de wagen wilde liggen en honger had. Stond ik daar in zon gure wind met een koude fles (wilde ik bij CB opwarmen), een krijsende dochter en de druk van die afspraak waardoor ik eigenlijk ook wel door moest lopen. Ik kwam oververhit (en te laat) aan bij het CB en kon wel janken, dochter was natuurlijk net weer de rust zelve. Nu ben ik weer thuis en voel ik me nog steeds geirriteerd/onrustig/opgejaagd? terwijl zulke dingen nou eenmaal gebeuren en helemaal niet erg zijn, maar toch..



Ik herken ook wat je schrijft over nu al op zien tegen weer gaan werken, al is het bij mij meer omdat mijn werk best druk is en de verwachtingen hoog, en ik me afvraag of ik dat wel kan combineren. Ik heb nog ruim 2,5 maand verlof, dus beter laat ik dat niet 'verpesten' door aan m'n werk te denken, maar ook dat is soms makkelijker gezegd dan gedaan..



Sorry, heb niet echt tips voor je, maar dus wel een bak herkenning

Hou je taai en pas vooral ook goed op jezelf!



Oh wauw, dit had ik echt letterlijk kunnen schrijven, wat een herkenning, op alle punten! Ben ook behoorlijk perfectionistisch, dar helpt gewoon niet.

En de uitspraak van je vriend had er letterlijk een van die van mij kunnen zijn .
Alle reacties Link kopieren
Ik herken me ook in je verhaal, shift. Ik wil alles graag goed geregeld en onder controle hebben. (In mijn kraamweek heb ik s avonds ook gewoon dingen opgeruimd en verplaatst omdat het niet klopte allemaal, oops..) Maar met een kleintje erbij loopt alles anders dan gepland, loslaten en ontspannen kost me veel moeite.



Aan het werk gaan. Ik kan me echt nog niet voorstellen hoe dat gaat worden.
Ik herken het ook, shift. Ben ook een control freak en erg opruimerig. Ik wilde laatst de babykamer binnenlopen om iets op te ruimen met het risico dat de baby wakker werd (sliep hij eindelijk eens in zn eigen bed...) omdat ik zo in mn hoofd had dat het opgeruimd moest worden. En als ik eenmaal iets in m'n hoofd heb dan moet 't gelijk gedaan worden. Vaag hoe dat werkt. Probeer voor mijzelf elke keer te bedenken dat het voor mijn zoontjes belangrijker is aandacht en liefde krijgen dan een schoon en opgeruimd huis te hebben.



Mijn oudste was tot op heden niet echt jaloers maar vandaag heeft hij de baby meerdere keren pijn gedaan als ik aan 't voeden was, heel venijnig. Hoe gaan andere moeders met stout gedrag om? Ik vind 't lastig omdat ik 'vast' zit met baby en hem dus moeilijk kan corrigeren.
quote:goodmorningsunshine schreef op 18 april 2016 @ 19:23:

Ik herken het ook, shift. Ben ook een control freak en erg opruimerig. Ik wilde laatst de babykamer binnenlopen om iets op te ruimen met het risico dat de baby wakker werd (sliep hij eindelijk eens in zn eigen bed...) omdat ik zo in mn hoofd had dat het opgeruimd moest worden. En als ik eenmaal iets in m'n hoofd heb dan moet 't gelijk gedaan worden. Vaag hoe dat werkt. Probeer voor mijzelf elke keer te bedenken dat het voor mijn zoontjes belangrijker is aandacht en liefde krijgen dan een schoon en opgeruimd huis te hebben.



Mijn oudste was tot op heden niet echt jaloers maar vandaag heeft hij de baby meerdere keren pijn gedaan als ik aan 't voeden was, heel venijnig. Hoe gaan andere moeders met stout gedrag om? Ik vind 't lastig omdat ik 'vast' zit met baby en hem dus moeilijk kan corrigeren.



Ook herkenbaar, ben normaal al netjes, nu slaat het echt alles. Ben constant aan het opruimen en vegen en poetsen. En dan hebben we een schoonmaakster... soort van uitgestelde/verlengde nesteldrang



En lijstjes maken; ik heb elke dag een to do lijstje. In plaats van te genieten met baby ben ik eigenlijk heel de dag bezig met allerlei klusjes. Misschien komt dat doordat ik me in mijn kraamtijd van de eerste erg ben gaan vervelen en ik liep tegen de muren op. Dat wil ik nu voorkomen.



Tot nu toe nog niet meegemaakt dat oudste jaloers is, was ik wel heel bang voor. Maar dat zal vast nog komen. Hm, moeilijk, je kan inderdaad geen kant op.
Hier geen to do-lijstjes of perfectionisme, wel vind ik het moeilijk dat baby de afgelopen dagen heel jengelig is en dat er geen enkele manier is om hem tevreden te stellen. Hij jengelt als hij wakker is echt 4-5 keer per kwartier en dan maakt het niet uit of hij bij me ligt of in de box ligt. Het zijn geen krampjes, het is geen honger en hij heeft dan ook een schone luier. Hij zet ook geen enorme keel op, heeft geen traantjes, maar het is wel jengelen.



Ik word er knettergek van, ook omdat knuffelen, troosten en wiegen geen enkel effect lijkt te hebben (als je hem in de box laat liggen doet hij het 4-5x per kwartier en als je hem op je laat liggen eveneens). Heb hem al ingebakerd, maar dat maakt ook niks uit.



Hij slaapt 's nachts wel redelijk (wel 2x een voeding) en overdag ook drie uurtjes in z'n bedje, plus nog twee kortere slaapjes in kinderwagen of op mij. Hij eet genoeg, geen koorts, dus wat het nu is...? En je kan ze toch nog niet genoeg verwennen in deze periode?



Man kwam net thuis en ik kreeg een huilbui: 'Ik geloof dat ik het karakter van mijn baby niet zo leuk vind... Ik wil lekker met hem knuffelen.'



Ik ga nu maar even douchen, maar ben gewoon gesloopt. Misschien komt het omdat ik vandaag en gisteren voor het eerst geprobeerd heb echt om drie uur te voeden (en niet iedere 1,5 uur), maar ik hoop heel erg dat dit geen blijvend gedrag is...
Is hij niet toch nog moe Laurab? Ik probeer aan te houden eten-spelen/knuffelen-slapen bij moeheidsignalen (waaronder jengelen).
@laura miss is de osteopaat iets ? Kan best dat er iets niet lekker zit in zn lijfje waardoor hij onrustig is/blijft..
quote:goodmorningsunshine schreef op 18 april 2016 @ 20:37:

Is hij niet toch nog moe Laurab? Ik probeer aan te houden eten-spelen/knuffelen-slapen bij moeheidsignalen (waaronder jengelen).Het is vrijwel ieder wakker moment, dus zelfs na drie uur slaap...
quote:laury89 schreef op 18 april 2016 @ 20:39:

@laura miss is de osteopaat iets ? Kan best dat er iets niet lekker zit in zn lijfje waardoor hij onrustig is/blijft..Osteopaat behandelt pas vanaf 10 weken... Maar ik begin er bijna aan te denken.
Alle reacties Link kopieren
quote:goodmorningsunshine schreef op 18 april 2016 @ 19:23:

Ik herken het ook, shift. Ben ook een control freak en erg opruimerig. Ik wilde laatst de babykamer binnenlopen om iets op te ruimen met het risico dat de baby wakker werd (sliep hij eindelijk eens in zn eigen bed...) omdat ik zo in mn hoofd had dat het opgeruimd moest worden. En als ik eenmaal iets in m'n hoofd heb dan moet 't gelijk gedaan worden. Vaag hoe dat werkt. Probeer voor mijzelf elke keer te bedenken dat het voor mijn zoontjes belangrijker is aandacht en liefde krijgen dan een schoon en opgeruimd huis te hebben.



Mijn oudste was tot op heden niet echt jaloers maar vandaag heeft hij de baby meerdere keren pijn gedaan als ik aan 't voeden was, heel venijnig. Hoe gaan andere moeders met stout gedrag om? Ik vind 't lastig omdat ik 'vast' zit met baby en hem dus moeilijk kan corrigeren.



Haha dit had ik ook kunnen schrijven. Kan het huishouden zo moeilijk loslaten. Echt heel frustrerend is dat!



Mijn zoon is tot nu toe niet jaloers en nog steeds super lief voor dochter. Alleen was hij vandaag op de crèche heel plakkerig aan z'n favoriete leidster. Zodra ze uit het zicht was ging hij huilen. Hij was echt niet zichzelf zeiden ze. Vond dat zo erg! Voelde me meteen schuldig dat we een baby hebben. Dochter zit natuurlijk ook de halve dag aan me geplakt. Vind dat echt sneu voor m'n zoon. Ik probeer hem dan ook zoveel mogelijk aandacht te geven maar soms gaat dat niet helaas. Lastig dus!
quote:laurabb schreef op 18 april 2016 @ 20:56:

[...]





Osteopaat behandelt pas vanaf 10 weken... Maar ik begin er bijna aan te denken.Kindje van een vriendin was 5 weken oud toen ze voor het eerst naar de osteopaat ging.. miss even meerdere bellen?
Alle reacties Link kopieren
@laura die van mij heeft dat jengelen ook een paar dagen gehad.. Gelukkig gaat het nu weer een stuk beter. Vreselijk dat gehuil en niks helpt :( Ik doe haar nu als ze moe is en gaat slapen in een puckababy dat geeft haar heel veel rust maar inbakeren had je dus al geprobeerd. Hopen dat het snel over gaat



Even een vraag: Ze is nu 3 weken oud en drinkt tussen die 90 en 120 cc flesvoeding. Is dat nou erg veel voor haar leeftijd?
@mick hier hetzelfde woensdag is hij 3 weken weegt nu rond de 4,3 kilo Denk ik (woog bij geboorte 4170)

Ene keer drinkt hij 90 en andere keer zn afgegoten fles van 120 leeg.. ze zeiden tegen mij dat hij tot we voor t eerst bij t cb zijn geweest niet meer dan 120 afgegoten mag dus t zal wel goed zijn met 7 flessen !
Alle reacties Link kopieren
Oke. Ze woog bij geboorte 3050 en vorige week 3125.. Ze drinkt best veel dus. Naja ze zullen het wel nodig hebben dan.
Alle reacties Link kopieren
quote:laurabb schreef op 18 april 2016 @ 20:56:

[...]





Osteopaat behandelt pas vanaf 10 weken... Maar ik begin er bijna aan te denken.Ik ga morgen (woensdag) met dochter van ruim 4 weken. Belde met 3 weken en was geen probleem. Zoek wel naar iemand die veel ervaring (+ opleiding) op het gebied van baby's heeft! Diegene waar ik naar toe ga is op aanraden van de lactatiekundige (zij had veel positieve verhalen over hem gehoord van verschillende moeders) en op internet heeft hij veel positieve reviews zag ik. En hij blijkt letterlijk bij ons aan het eind van de straat te zitten
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend dat sommige zich zo slecht voelen, hopelijk knappen jullie allemaal weer snel op dat jullie er heerlijk van kunnen genieten.





Ik ben behoorlijk Relax, als ze om de twee uur een fles wilt krijg ze om de twee uur en soms laat ze er weer 4 a 5 uur tussen ook goed. Wel als ik een afspraak heb geef ik der de fles wanneer het mij uitkomt en dat drinkt ze dan ook goed op.



Vergeet nog wel eens der luier tas mee te nemen. Kreeg op me kop van me eigen moeder. Ik dacht dat het niet nodig was als ik maar een uurtje weg ga.( toch voortaan maar mee nemen)
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter krijgt 6a7 flessen van 90 cc . en hierop was ze gegroeid van 3200 naar 4100 vonden ze best veel in 4 weken tijd.

Maar zodra ze vaker komt ga ik wel omhoog.



Mick: heb je het idee dat ze er genoeg Van heeft? Dan zou ik het blijven geven.
Alle reacties Link kopieren
Heb er geen geen verstand van maar dan lijkt ze inderdaad veel te zijn aangekomen in die 4 weken haha. Ik moet over 2 weken naar het cb voor het eerst. Tot die tijd geef ik maar gewoon wat ze wilt. En daarna waarschijnlijk ook :p
quote:28-04-2015 schreef op 19 april 2016 @ 09:47:



Vergeet nog wel eens der luier tas mee te nemen. Kreeg op me kop van me eigen moeder. Ik dacht dat het niet nodig was als ik maar een uurtje weg ga.( toch voortaan maar mee nemen)Haha, dat is een lesje dat ik bij de eerste wel geleerd heb: nooit zonder luiertas de deur uit, ook niet voor een uurtje. Dat uurtje kan om wat voor reden dan ook langer worden en ook in een uurtje kan er veel gebeuren (acute honger of poepexplosie).
quote:Mick- schreef op 19 april 2016 @ 10:14:

Heb er geen geen verstand van maar dan lijkt ze inderdaad veel te zijn aangekomen in die 4 weken haha. Ik moet over 2 weken naar het cb voor het eerst. Tot die tijd geef ik maar gewoon wat ze wilt. En daarna waarschijnlijk ook :pIk moet donderdag voor het eerst naar het cb. Denk ook dat ze gaan zeggen dat dochter te veel aangekomen is. Maar ik kan en wil haar echt geen honger laten lijden. Ze zit nu op 6 x 120+4 (2 standaard en 2 forte). Best veel maar minder gaat echt niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat sowieso best lastig, al die hoeveelheden en wat je wel/niet mag geven en of het dan voldoende is. Ik geef borstvoeding maar wil dat ook wel eens uitbesteden door gekolfde melk te geven (en binnenkort gaan we ook met kunstvoeding erbij beginnen), dus ik heb bij het CB geinformeerd wat ik dan moest geven qua hoeveelheid. Zegt ze 'ja euh, doe maar 120 of 150, kijk maar even' - euh, ik heb juist geen flauw idee?!

Ik maak dus maar een fles met 150 klaar, de ene keer drinkt ze dan 120 en de andere keer lijkt ze nog hongerig na die 150, dus ik heb nog steeds geen flauw idee wat ze nu precies wil hebben..
Alle reacties Link kopieren
Laura, hoe oud is hij nu? Kan het een welbekend 'sprongetje' zijn, of regeldagen ofzo?



Hoe kijken jullie eigenlijk tegen die sprongetjes aan? Ik lees mensen die helemaal lyrisch zijn over Oei ik groei, maar ook heel veel kritiek omdat het nooit aangetoond is (de schrijver/onderzoeker heeft destijds een promovendus aangetrokken om zijn theorie te onderzoeken, daar kwam uit dat er juist geen enkele aanwijzing was voor een sprongetjes-schema.. )
Alle reacties Link kopieren
Zoonlief is nu bijna 7 weken, huilt beduidend minder dan de afgelopen 2 weken. En zoekt steeds meer de interactie op. Kijkt je echt aan, kopieert je mimiek, doet pogingen om te lachen (trekt ondertussen het meest grappige gezicht ooit) en kan zijn aandacht steeds beter focussen.. al met al lijkt er toch een sprongetje geweest te zijn.

Dus misschien zit er toch een kern van waarheid in.. Alhoewel hij volgens het boek/website nu pas zou beginnen aan het sprongetje :S (op basis van uitgerekende datum )
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar dat gedoe met hoeveelheden flesvoeding. Ik gaf eerst de borst maar dat was niet genoeg voor hem, dus bijvoeden. Nu ineens lijkt productie helemaal in een dieptepunt te zitten. Zoon was donderdag 4,6kg en krijgt nu zo'n 6x120 (ik giet niet af). Soms lijkt zo'n fles al te weinig maar naar 150 gaan vind ik nog zo veel. Ditzelfde gedoe had ik met m'n dochter ook.. Blij als ze wat meer gaan eten en er een beter ritme in het slapen komt.

Sprongetjes vind ik lastig. Bij m'n dochter dacht ik haar gedrag aan sprongetjes lag (de eerste 4 maanden waren erg lastig), maar toen ze groter werd herkende ik het niet meer. Kindjes hebben af en toe gewoon klierbuien en daarna zijn ze weer erg vrolijk.

Vond toen alles wat makkelijker na de 6 maanden, dus daar kijk ik nu al naar uit ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven