Baby 10 maanden slaapt al drie dagen niet

15-09-2019 17:15 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Toch maar eens hier een vraag stellen.
Ik heb een kind van 10 maanden oud. Ze is een vrij goede slaper, slaapt in eigen kamertje en valt zelf 9 vd 10 keer lekker in slaap. Normaliter is ze vrolijk, ze eet goed etc.

Afgelopen weekend heeft ze koorts gehad en een snotneus. Daarnaast waren we een weekend weg. Ze is sinds vrijdag compleet ellendig als ze naar bed moet.

Niks helpt, op ons slapen, tussen ons in slapen, auto rijden, wandelen... kind slaapt uiterlijk 30 minuten en wordt dan weer compleet overstuur wakker.

Inmiddels is ze (en wij ook ) veranderd in een zombietje.

Als het zou helpen om haar bij me te nemen en bij ons te laten slapen, zou ik dit met liefde doen, maar we proberen al drie dagen en niks helpt.

Vandaag bij de hap geweest en er is medisch gezien niets aan de hand (dit gevoel heb ik ook totaal niet!)

Nu wil ik toch maar proberen om haar wat te laten huilen en dan elke zoveel tijd langs om te laten weten dat we er wel zijn.

Maar ik vind dit zo moeilijk, de enige reden dat ik het overweeg is omdat ik echt niet meer denk dat ik haar help als ik haar bij me neem.

Hebben jullie tips voor een vermoeide moeder en dito kind?

Ps; zetpilletje heeft ze ook gehad ivm koorts en tandjes die doorkomen, waardoor we denken dat het mogelijk daardoor kwam. Maar vooral ‘s nachts is ze ontroostbaar.
Alle reacties Link kopieren
Heftig!

Hier dezelfde leeftijd en ook doorkomende voortandjes, en overdag is er vreemd genoeg niets aan de hand maar in de nachten........ :@@:

Als ze veel pijn lijkt te hebben krijgt ze paracetamol en dentinox druppels. Afwachten en uitzitten.....
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Hier drie kinderen, nooit laten huilen langer als vijf minuten (omdat ik niet onmiddellijk kan gaan), nooit. Alles is een fase! Hier werkt de draagzak altijd. Hopla, draagzak aan en rondwandelen. Uiteindelijk valt kind altijd in slaap.
Ik begrijp dat het vermoeiend is, maar laten huilen is m.i. nooit het antwoord. Je kindje doet dat niet express, of kwaadwillig.

Dus mijn tip is, aanvaard dat het even moeilijker gaat, en besef dat het tijdelijk is (echt waar!). Kindje doet het niet met kwaad opzet. En de draagzak dus.
Alle reacties Link kopieren
Hier sliep ze ook niet met doorkomende tandjes, paracetamol voor het slapen gaan en inderdaad dentinox smeren deed wonderen.
Maar inmiddels heb je ook te maken met oververmoeidheid waardoor kindjes helaas niet beter maar slechter slapen. Wij hebben ook erg veel rondjes gereden in dat soort periodes tot de slaapjes weer langer werden en langzaamaan het normale ritme weer terugkwam. Kom soms helaas wel een week duren en dan waren man en ik kapot maar die kleine sliep eindelijk weer.
Paracetamol was wel onze redding in die ergste periodes. Een vriendin van mij geeft liever geen paracetamol en daar duurden die slapeloze nachten veel langer.
Maar dat is echt ieder zijn keuze. Onze beredenering was dat geen slaap de kleine meer kwaad deed dan dat zetpilletje.
Alle reacties Link kopieren
Ach wat vervelend zowel voor jullie als voor je kindje.

Wellicht 1 ding blijven doen en niet vanalles uit de kast halen?
Heb dat ook een tijdje gehad met zoon, je probeert vanalles en dat werkte averechts.
Toen 1 manier gewoon vol blijven houden en dat werkte na een dag of 3.
Hier was dat uiteindelijk even troost bieden op schoot, op eigen kamer in de stoel en eenmaal gerustgesteld weer in eigen bed maar er dan wel nog even bij blijven met hand op schouder/rug/buik(net hoe zoon ging liggen)
Maar dat kan dus ook zijn een draagzak, of wel rondhupsen.
Hopelijk snel weer nachten zoals voorheen bij jullie!

En wellicht gewoon een zetpil voor het slapen gaan geven als je denkt dat dat misschien kan schelen?
krullen-bol wijzigde dit bericht op 15-09-2019 17:34
4.32% gewijzigd
Tralalalala
Alle reacties Link kopieren
Winterland schreef:
15-09-2019 17:27
Hier drie kinderen, nooit laten huilen langer als vijf minuten (omdat ik niet onmiddellijk kan gaan), nooit. Alles is een fase! Hier werkt de draagzak altijd. Hopla, draagzak aan en rondwandelen. Uiteindelijk valt kind altijd in slaap.
Ik begrijp dat het vermoeiend is, maar laten huilen is m.i. nooit het antwoord. Je kindje doet dat niet express, of kwaadwillig.

Dus mijn tip is, aanvaard dat het even moeilijker gaat, en besef dat het tijdelijk is (echt waar!). Kindje doet het niet met kwaad opzet. En de draagzak dus.
En dit. Als ze nog zo klein zijn moeten ze getroost worden als ze pijn/verdriet hebben of zelf ook wanhopig zijn van de slaap. Niet genegeerd worden. Is heel onveilig voor je kindje.
Alle reacties Link kopieren
Vervelend TO, hopelijk likt het haar om te slapen.

Hier wel een kind laten huilen langer dan 5 min. (Na 10 maanden) Als we alles uitgesloten hadden, honger, pijn, luier etc. Kind is een goede slaper heel soms overprikkeld/oververmoeid dan kan het juist wel helpen om het even te laten huilen zodat het kind rust vindt en in slaap valt. Dan lag ze binnen 15 min te slapen.

Hopelijk zijn de tanden snel door!
Naatje2000 schreef:
15-09-2019 17:32
En dit. Als ze nog zo klein zijn moeten ze getroost worden als ze pijn/verdriet hebben of zelf ook wanhopig zijn van de slaap. Niet genegeerd worden. Is heel onveilig voor je kindje.

In de meeste gevallen is dat inderdaad zo, maar sommige kinderen hebben het ook wel eens nodig om even te huilen omdat ze overprikkeld zijn. Bij mijn zoontje merkte ik dat dan vooral eraan dat hij niet echt te troosten was en juist harder ging huilen als we hem oppakten en knuffelden. Hij had dan echt even 5 minuutjes huilen nodig om daarna in slaap te vallen.

En laten we eerlijk zijn: als je meerdere kinderen hebt kun je ook niet altijd op elk eerste huiltje reageren. Maar dan zullen al die kindjes zich wel ongelofelijk onveilig voelen?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties zover!Ik ben het heel erg met jullie eens hoor! Mijn vraag is puur vanuit een gevoel dat ik haar niet help door haar steeds eruit te halen.. je wordt toch wat onzekerder na drie nachten zonder slaap :)

En dat het overgaat weet ik rationeel ook maar word in de emotie ook wat lastig op te vertrouwen. Draagzak helpt wel wat inderdaad, is fysiek voor mij wel erg zwaar. Vannacht in elk geval weer in eigen omgeving dat scheelt voor mezelf in elk geval.

En 1 ding kiezen en daarbij blijven is wel een hele goede tip! Dank :)

Zetpilletjes helpen de afgelopen nachten helaas niet, heb geen bezwaar dat af en toe te geven.
Alle reacties Link kopieren
Heeft zij het warm genoeg?
Alle reacties Link kopieren
flipje2 schreef:
15-09-2019 17:22
Heftig!

Hier dezelfde leeftijd en ook doorkomende voortandjes, en overdag is er vreemd genoeg niets aan de hand maar in de nachten........ :@@:

Als ze veel pijn lijkt te hebben krijgt ze paracetamol en dentinox druppels. Afwachten en uitzitten.....
Even off topic een tip. In Duitsland hebben ze dentinox gel, die kun je fijner op 1 plaats smeren vind ik.
En tanden schijnen in de nacht sneller te groeien, waardoor er dan meer pijn is. Zuur is dat he!
suykerspin wijzigde dit bericht op 15-09-2019 17:43
10.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
15-09-2019 17:36
In de meeste gevallen is dat inderdaad zo, maar sommige kinderen hebben het ook wel eens nodig om even te huilen omdat ze overprikkeld zijn. Bij mijn zoontje merkte ik dat dan vooral eraan dat hij niet echt te troosten was en juist harder ging huilen als we hem oppakten en knuffelden. Hij had dan echt even 5 minuutjes huilen nodig om daarna in slaap te vallen.

En laten we eerlijk zijn: als je meerdere kinderen hebt kun je ook niet altijd op elk eerste huiltje reageren. Maar dan zullen al die kindjes zich wel ongelofelijk onveilig voelen?
En ook hier ben ik het mee eens. Dank je, niks is zwart/wit he?
Mijn dochter raakt afgelopen nachten ook alleen maar meer overstuur als we haar willen troosten. Het is echt even ontzettend zoeken!
Alle reacties Link kopieren
viva-life22 schreef:
15-09-2019 17:41
Heeft zij het warm genoeg?
Ja dat denk ik wel! Ze heeft het sowieso eerder warm dan koud. Dat heb ik gelijk gecheckt (net als honger/pijn/luier etc)
Alle reacties Link kopieren
Yoginica schreef:
15-09-2019 17:39
Bedankt voor de reacties zover!Ik ben het heel erg met jullie eens hoor! Mijn vraag is puur vanuit een gevoel dat ik haar niet help door haar steeds eruit te halen.. je wordt toch wat onzekerder na drie nachten zonder slaap :)

En dat het overgaat weet ik rationeel ook maar word in de emotie ook wat lastig op te vertrouwen. Draagzak helpt wel wat inderdaad, is fysiek voor mij wel erg zwaar. Vannacht in elk geval weer in eigen omgeving dat scheelt voor mezelf in elk geval.

En 1 ding kiezen en daarbij blijven is wel een hele goede tip! Dank :)

Zetpilletjes helpen de afgelopen nachten helaas niet, heb geen bezwaar dat af en toe te geven.

Suffe vraag wellicht, maar is je draagzak goed afgesteld? Het kan de moeite lonen daar eens naar te laten kijken, zodat het fysiek draagbaarder wordt (letterlijk)
Alle reacties Link kopieren
Geen suffe vraag! Daar heb ik goed naar laten kijken met draagconsulent. Ik draag echt op Mn heupen, maar mijn heupen zijn ook een zwak punt.

Daarbij komt ook dat Mn dochter vannacht zowat uit de draagzak klom, terwijl ze daar normaliter heel relaxt van wordt. Alles is nu dus anders :-|
Yoginica schreef:
15-09-2019 17:42
En ook hier ben ik het mee eens. Dank je, niks is zwart/wit he?
Mijn dochter raakt afgelopen nachten ook alleen maar meer overstuur als we haar willen troosten. Het is echt even ontzettend zoeken!
Als ze daarvan overstuur raakt, lijkt me dat het niet haar behoefte is op dat moment.... Maar wat dan wel, he, dat is lastig om achter te komen...

Wat bij mijn zoon nog wel eens werkte was dit: https://youtu.be/dAcRivRnYkM Het ziet er gek uit, maar bij zoon werkte het. of constant over zijn neusbrug wrijven, vanaf zijn voorhoofd naar beneden, dus tussen zijn oogjes door... daar ontspande hij ook erg van.
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
15-09-2019 17:36
In de meeste gevallen is dat inderdaad zo, maar sommige kinderen hebben het ook wel eens nodig om even te huilen omdat ze overprikkeld zijn. Bij mijn zoontje merkte ik dat dan vooral eraan dat hij niet echt te troosten was en juist harder ging huilen als we hem oppakten en knuffelden. Hij had dan echt even 5 minuutjes huilen nodig om daarna in slaap te vallen.

En laten we eerlijk zijn: als je meerdere kinderen hebt kun je ook niet altijd op elk eerste huiltje reageren. Maar dan zullen al die kindjes zich wel ongelofelijk onveilig voelen?
Maar dan wist je waar het van kwam. TO weet dat niet.
En ik baseer mijn uitspraken op de kennis van mijn moeder die ortho pedagoge is en de vele wetenschappelijke onderzoeken die ik door haar door de jaren heen gelezen heb.
Dus reageer niet of ik je persoonlijk aanval, een kindje te lang laten huilen is gewoon niet goed voor ze.
Dus ik heb het niet over korter dan vijf minuutjes of als je kind boos is of iets dergelijks. Ik zeg uitdrukkelijk bij pijn of wanhoop.
Alle reacties Link kopieren
Oh en dank voor de dentinox tip! Dat ga ik uitzoeken!
Alle reacties Link kopieren
Yoginica schreef:
15-09-2019 17:52
Geen suffe vraag! Daar heb ik goed naar laten kijken met draagconsulent. Ik draag echt op Mn heupen, maar mijn heupen zijn ook een zwak punt.

Daarbij komt ook dat Mn dochter vannacht zowat uit de draagzak klom, terwijl ze daar normaliter heel relaxt van wordt. Alles is nu dus anders :-|

He shoot, ja dan is het niet practisch om veel te dragen!
Naatje2000 schreef:
15-09-2019 17:54
Maar dan wist je waar het van kwam. TO weet dat niet.
En ik baseer mijn uitspraken op de kennis van mijn moeder die ortho pedagoge is en de vele wetenschappelijke onderzoeken die ik door haar door de jaren heen gelezen heb.
Dus reageer niet of ik je persoonlijk aanval, een kindje te lang laten huilen is gewoon niet goed voor ze.
Dus ik heb het niet over korter dan vijf minuutjes of als je kind boos is of iets dergelijks. Ik zeg uitdrukkelijk bij pijn of wanhoop.
.
Snorrie schreef ook 'even' (het was zelfs dik gedrukt!) en ze schreef daarnaast dat ze merkte dat als ze haar kindje oppakte hij daar nog meer overstuur van raakte. Ik denk dat jouw moeder, als orthopedagoog, ook goed weet hoe belangrijk het is om af te stemmen op de behoeftes van je kind. Wat snorrie dus ook deed toen ze merkte dat haar kind meer overstuur raakte van het oppakken. Ik lees ook niks in de post van snorrie waaruit zou blijken dat ze zich persoonlijk aangevallen voelt, ze sluit juist bij jou aan dat het in de meeste gevallen zo is en deelt daarnaast een eigen ervaring.

Als een kind huilt vanuit overprikkeling en schakelen op een overgangsmoment dan moet je uitzoeken wat voor rust zorgt wat niet altijd oppakken is. Het is niet zo zwart/wit. Moet ik nu ook mijn kwalificaties hierbij zetten of kan je de nuances wel zien?

TO, je schrijft ook dat je kind meer overstuur lijkt te raken van het oppakken en dat ze zowat uit de draagdoek klom. Als ze pijn heeft aan haar tanden en een beetje ziek is (geweest) zal ze zich ellendig voelen. Ik zou zeker één methode aanhouden en niet van de hak op de tak gaan (al snap ik helemaal dat je dat doet in je zoektocht naar wat helpt!!), troosten kan ook gewoon aanwezig zijn, eventueel met een 'shhhh' geluid om te laten blijken dat je er bent als aanraken of oppakken te onrustig is. Je kind is overstuur, die heeft het nodig dat jij het rustpunt kan zijn en niet dat je meegaat in het overstuur zijn. Al weet ik dat dat héél moeilijk is, want inmiddels ben je zelf waarschijnlijk ook overprikkeld en overstuur! Je hoeft niet het antwoord te weten, want dat weet je nu niet. Zelf ben ik ook niet voor laten huilen langer dan een paar minuten, maar oppakken hoeft ook niet meteen. Ik ken veel kindjes die baat hadden bij het over de neus wrijven die ik hier ook voorbij zag komen en anders over de slaap wrijven. Juist bij pijn kan de herhalende beweging wat 'hypnotiserend' werken om het maar zo te zeggen. Maar als de onrust te groot is dan sluit het soms ook helemaal niet aan hoor en sommige kinderen ervaren het juist als prikkelend. Heeft ze een speen?

Veel succes, hopelijk ben je er over een paar dagen weer vanaf. Fijn dat jullie in jullie eigen omgeving weer zijn vanavond. Je hoeft het antwoord niet te weten, dit is nu eenmaal een situatie waarin je het niet weet. Sterkte, hopelijk snel weer wat rust :hug:
Alle reacties Link kopieren
tu1nhek schreef:
15-09-2019 18:16
.
Snorrie schreef ook 'even' (het was zelfs dik gedrukt!) en ze schreef daarnaast dat ze merkte dat als ze haar kindje oppakte hij daar nog meer overstuur van raakte. Ik denk dat jouw moeder, als orthopedagoog, ook goed weet hoe belangrijk het is om af te stemmen op de behoeftes van je kind. Wat snorrie dus ook deed toen ze merkte dat haar kind meer overstuur raakte van het oppakken. Ik lees ook niks in de post van snorrie waaruit zou blijken dat ze zich persoonlijk aangevallen voelt, ze sluit juist bij jou aan dat het in de meeste gevallen zo is en deelt daarnaast een eigen ervaring.

Als een kind huilt vanuit overprikkeling en schakelen op een overgangsmoment dan moet je uitzoeken wat voor rust zorgt wat niet altijd oppakken is. Het is niet zo zwart/wit. Moet ik nu ook mijn kwalificaties hierbij zetten of kan je de nuances wel zien?

TO, je schrijft ook dat je kind meer overstuur lijkt te raken van het oppakken en dat ze zowat uit de draagdoek klom. Als ze pijn heeft aan haar tanden en een beetje ziek is (geweest) zal ze zich ellendig voelen. Ik zou zeker één methode aanhouden en niet van de hak op de tak gaan (al snap ik helemaal dat je dat doet in je zoektocht naar wat helpt!!), troosten kan ook gewoon aanwezig zijn, eventueel met een 'shhhh' geluid om te laten blijken dat je er bent als aanraken of oppakken te onrustig is. Je kind is overstuur, die heeft het nodig dat jij het rustpunt kan zijn en niet dat je meegaat in het overstuur zijn. Al weet ik dat dat héél moeilijk is, want inmiddels ben je zelf waarschijnlijk ook overprikkeld en overstuur! Je hoeft niet het antwoord te weten, want dat weet je nu niet. Zelf ben ik ook niet voor laten huilen langer dan een paar minuten, maar oppakken hoeft ook niet meteen. Ik ken veel kindjes die baat hadden bij het over de neus wrijven die ik hier ook voorbij zag komen en anders over de slaap wrijven. Juist bij pijn kan de herhalende beweging wat 'hypnotiserend' werken om het maar zo te zeggen. Maar als de onrust te groot is dan sluit het soms ook helemaal niet aan hoor en sommige kinderen ervaren het juist als prikkelend.

Veel succes, hopelijk ben je er over een paar dagen weer vanaf. Fijn dat jullie in jullie eigen omgeving weer zijn vanavond. Je hoeft het antwoord niet te weten, dit is nu eenmaal een situatie waarin je het niet weet. Sterkte, hopelijk snel weer wat rust :hug:
Lees de laatste zin van Snorrimorrie nog eens, dat klinkt aangevallen. Vandaar mijn reactie. Dus ik verduidelijkte nog eens dat ik het alleen had over zaken als pijn en wanhoop. Bovendien heeft TO het over “wat langer laten huilen”. Daar reageer ik op in mijn eerdere post. Snorriemorrie had toen nog niet eens gereageerd.

En naar de behoeften van een kindje reageren is juist toegeven dat er angst of pijn is. Je hoeft ze niet op te pakken, zoals je zelf ook zegt in je post, maar je moet er wel voor ze zijn. En ze niet gewoon laten liggen.

Dus ik ben het zeker met je eens, maar niet wat betreft mijn reactie naar Snorriemorrie toe.
Alle reacties Link kopieren
Bovendien Tuinhek, waar zeg ik dat ze het kind moet oppakken?
Alle reacties Link kopieren
Als het inderdaad doorkomende tandjes zijn raad ik ook dentinoxgel aan. En zo’n bijtring die je in de koelkast kan leggen. Ik had er destijds twee, eentje voor zoon in de hand en eentje in de koelkast stand-by.
Ik denk dat het ‘ritueel’ (frutten met die bijtring bij een van ons op schoot) eigenlijk voldoende was. Dat we begrepen waar hij pijn had.

Sterkte. Het is zo zielig om ze als een verwaaid vogeltje te zien zitten in hun ledikantje.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik ben blij met al jullie reacties :)
En inderdaad de valkuil is om teveel tegelijk te proberen om dat ik haar zo graag wil helpen!

En ik had inderdaad ook al bedacht, tuinhek, dat ik voordat ik de kamer binnenstap even goed een paar keer diep ademhaal.

Vannacht moest ik even hard meehuilen en toen werd Mn dochter nog verdrietiger. Ik weet natuurlijk dat dat ook niet handig is, maar geen slaap maakt onhandig zal ik maar zeggen.
Het wrijven over de neus is nog wel een goede als ik haar liever niet oppak.
@naatje, snorrie was het gewoon niet 100% met je eens en bracht wat nuance aan. Joh, misschien had die laatste zin niet gehoeven, maar volgens mij was dat ook niet de kern van de post. Komt overeen met die 'ik zal het wel beter weten want mijn moeder is orthopedagoog' uitspraak - daar lees ik ook gewoon overheen. Naar mijn idee reageer jij zelf veel aangebrander dan zij. Lees gewoon de nuances. Snorrie schreef net zo goed over 'even'...het was zelfs dikgedrukt en ze voegde toe wanneer dat zinvol kon zijn. Jij schreef over pijn/verdriet, snorrie voegde een nuance toe mbt overprikkeling, wat best voor kan komen bij oververmoeidheid.
anoniem_365339 wijzigde dit bericht op 15-09-2019 18:41
0.87% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven