Baby 11 maanden wil 's middags niet slapen

26-05-2024 15:55 31 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn baby (eerste kindje) is op dit moment 11,5 maanden oud. We hebben altijd een beetje geworsteld met haar dutjes en slaappatroon. Ze heeft tot 11 maanden geen nacht doorgeslapen en ik kwam er vrij laat achter dat je baby in slaap voeden aan de borst niet zo handig is, omdat ze steeds vaker wakker werd voor een slokje en zelf niet in slaap kan komen. Ik was/ben behoorlijk moe.

Twee weken geleden kwam ik tot de conclusie dat het zo niet verder ging en zijn we begonnen met een slaaptraining uit het boekje 'slaap kindje slaap'. Dit heeft wonderbaarlijk goed gewerkt: ik hoef niet meer 's nachts te voeden en mijn dochtertje slaapt door van ongeveer 19:00 tot 5:30.

Nieuwe probleem: ik krijg haar zeer lastig in slaap voor het middagdutje.

- Ze slaapt van 19:00 tot 5:30/6:00 's ochtends.
- Dan een ochtenddutje van 9:00/9:30 tot 11:00/ 11:30.
- En dan (is de bedoeling) een middagdutje 14:30 tot 16:00.

Ook nu ligt ze uitgebreid in bed te brabbelen en tegen de spijlen te drummen. Doe ik wellicht iets niet goed?

a) is het ochtenddutje te lang?
b) zit er teveel tijd tussen ochtenddutje en middagdutje?
c) zijn er meer kindjes die het wel prima vinden met 1 slaapje overdag en die wel doorslapen?
d) is het een fase/sprongetje en moet ik gewoon consequent blijven?

Ik heb er sec geen problemen mee dat ze dit dutje overslaat, maar ben echt als de dood dat ze hierdoor toch tekorten opbouwt, oververmoeid raakt en daardoor 's nachts ook weer gaat spoken. Menig slaapcoachwebsite blijft maar benadrukken dat het middagslaapje heul belangrijk is.

Heeft iemand een goede tip, ervaringsverhalen of wat herkenning?

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit is denk ik de overgang naar 1x slapen per dag. Houdt ze het tot 19.00 uur vol als ze in de middag niet slaapt? Anders zou ik haar ochtend slaapje proberen te rekken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gaat het ochtenddutje wel altijd goed?
Hebben jullie een vast ritueel voor het slapen gaan? Het kan zijn dat je kindje genoeg heeft aan 1 dutje. Zal wel wat vroeg zijn maar je kan eens proberen hoe het gaat als je kindje het ochtenddutje iets later doet, bijv rond half 11.
Alle reacties Link kopieren Quote
Precies hetzelfde gehad. Hier was het inderdaad de overgang van 2 naar 1 dutjes.
Zo lang ons zoontje niet ontevreden was in bed lieten we hem gewoon liggen, is toch een rustmomentje. Op een gegeven moment werd hij wel steeds sneller ontevreden in de middag in bed en toen hebben we het slaapje laten vallen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn kleine ging rond het jaar (precies weet ik het niet meer) naar een keer dutje. In de eerste periode wat flexibel. Op de opvang (of drukkere dagen) vaak wel nog twee dutjes, maar ja, veel meer prikkels enzo, dus dat vond ik wel logisch.
Alle reacties Link kopieren Quote
Honingbij_ schreef:
26-05-2024 16:10
Precies hetzelfde gehad. Hier was het inderdaad de overgang van 2 naar 1 dutjes.
Zo lang ons zoontje niet ontevreden was in bed lieten we hem gewoon liggen, is toch een rustmomentje. Op een gegeven moment werd hij wel steeds sneller ontevreden in de middag in bed en toen hebben we het slaapje laten vallen.
En dit. Wij zitten nu in de fase dat 1 dutje ook niet altijd meer opgaat. Dan is het inderdaad gewoon wat in bed spelen en kletsen. Binnenkort is die er dus ook wel af denk ik (bijna 2).
Alle reacties Link kopieren Quote
Je kan het ochtenslaapje wat korter maken om te kijken of dat helpt. Anders idd langzaam over naar één slaapje? En daarnaast; als kind tevreden in bed ligt dan geldt wat mij betreft het aloude devies “slaapt je niet dan rust je toch”.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn kind ging rond een jaar naar 1x slapen per dag. Dus wel een middagslaap, maar geen ‘ochtendslaap’. Moet ik wel eerlijk bij zeggen dat zij vrij laat wakker werd, dus 9.00 weer naar bed zou bizar geweest, dan was ze net wakker. En 19u naar bed was voor haar veel te vroeg, dan sliep ze echt niet.
Je kunt het nog even aankijken, zolang kind de boel niet afbreekt, rust ze misschien toch wat uit van een tijdje in haar bed? Of anders proberen of je het met 1 slaapje af kunt (en dan wellicht wat later dan 9.00?)? Het blijft altijd een beetje uitproberen. Het enige wat voor mij echt níet werkte, was proberen regels te volgen. Mijn kind heeft nooit om 19u/19.30 in bed gelegen. Niet als baby, niet als peuter en niet nu ze naar school gaat. Bijna heel Nederland vind het belachelijk dat mij 5 jarige om 21 uur naar bed gaat. Maar dat is wat werkt voor ons.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een kind van ongeveer dezelfde leeftijd en zij slaapt meestal nog maar één keer per dag. Soms (vandaag bijvoorbeeld) slaapt ze nog twee keer, maar dan is het ‘s avonds vaak lastig haar in slaap te krijgen. Nu maakt het mij vandaag niet zoveel uit want ik ben vrij morgen, dus ze mag vanavond wat langer op blijven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn oudste heeft nooit 2 slaapjes gedaan overdag. In de kraamweek sliep ze al va
23.00 tot 07.00 en na een paar maanden van 19.00 tot 09.00. Maar tot ze 8 maanden was sliep ze overdag niet (ze was wel moe, maar het lukte haar gewoon niet om in slaap te vallen). Toen ze ging kruipen en staan, ging ze overdag een dutje doen. Van 12.00 tot 13.30. Met anderhalf was dat ook klaar, want als ze ook maar tien minuten sliep overdag, was het 's avonds tot 22.00 feest.

Mijn tweede ging rond 9 maanden over van 2 naar 1 slaapje. De jongste hield het nog het langst vol, maar rond zijn eerste verjaardag deed hij ook nog maar 1 slaapje overdag. Mijn kinderen gingen ook een periode al om 18.00 de nacht in. Dat was soms onhandig met eten, maar ze hadden het (schijnbaar) nodig.

TO, jouw dochter is best vroeg wakker. Wil ze (eventueel na een voeding) in de vroege ochtend niet nog even gaan slapen? Dan zou ik dat proberen en dan rond 11.30 weer naar bed.
Alle reacties Link kopieren Quote
@Sabine ja ze houdt het eigenlijk prima vol tot 19:00. Ze eet prima, huilt niet en als we om 18:00 met het avondritueel beginnen gaat alles prima. Ze slaapt dan binnen een kwartier.

@Merel90 ochtenddutje gaat altijd prima. Ze heeft sinds de slaaptraining wel dat ze om 5:30 wakker kan worden. Ze slaapt nu door dus dan vindt ze het om 5:30 wel prima om de dag te starten :p. Ik merk dat het dan lastig is om Het ochtenddutje veel later dan 9:00 te doen. Ze laat dan duidelijke vermoeidheidssignalen zien (oogjes wrijven, humeurtje, gapen).

@Honingbij thx voor de tip. Ik kan haar inderdaad gewoon even laten liggen als ze rustig wakker blijft, al is het maar om even te ontprikkelen.

@Eggstatic Op de opvang doet ze inderdaad al langere tijd twee duties, vermoedelijk omdat er daar wat meer reuring is. Ik kan haar na een opvangdag ook prima rustig in bed leggen.
Alle reacties Link kopieren Quote
@Bbubbels en Nausicaa precies, het devies 'slaap je niet dan rust je toch' kan ik voor nu gewoon in gedachten houden en even op zijn beloop laten. Ze heeft net toch nog een half uurtje geslapen. :idee:

@Madamecannibale ze heeft van 16:00 tot 16:30 toch nog een half uurtje geslapen, tot nu toe is dit nog geen probleem voor haar om 's avonds te slapen maar dat ga ik wel in de gaten houden. Zou wat zijn als ik de nadruk zo op dagdutjes leg, dat ze 's avonds klaarwakker is :-D

@Gsleutel mijn dochter heeft ook tijdenlang maar 1 slaapje gedaan en dat ging tot een maand of 8 best ok. Daarna ging het slapen steeds minder goed met steeds meer nachtbraken etc en heb ik met de slaaptraining geprobeerd een beter ritme aan te brengen, dwz: in ieder geval 's nachts doorslapen. Dat lukt maar dat middagdutje blijft een punt.

Vanwege een wat mager netwerk google ik mijn ouderschapsvragen een beetje bij elkaar. Ik denk dat ik me teveel aantrek van de boekjes, coaches en websites die blijven hameren op minimaal twee keer slapen overdag en alle regeltjes over hoe het moet.

Fijn om van jullie te horen dat jullie kindjes op verschillende leeftijden gewoon hun eigen patronen hebben. En uiteraard blijf ik het uitproberen, de balans zal nog wel een paar keer verschuiven :mrgreen:

Ik ga de komende week eens kijken of we iets kunnen met het tijdstip of dat 1 dutje + evt een kort rustmomentje ook prima is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Elk kind is anders. Boekjes, coaches enzo kunnen handig zijn, maar uiteindelijk moet je doen wat bij je kind past. Mijn dochter sliep met 11 maanden nog drie keer per dag en de hele nacht. Mijn nichtje is even oud en die sliep toen al helemaal niet meer overdag en ‘s nachts ook een stuk korter. Ook nu ze twaalf zijn hebben beide nichtjes nog een heel andere slaap- (en rust)behoefte.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi, ik heb nav tips van slaapcoaches de ochtenddut kort gemaakt en de middagdut langer. Dat maakt straks de overgang naar 1 slaapje ook makkelijk. Voor een baby van 11 maanden zou een ochtenddut van 30-45 minuten voldoende zijn. Mijn schema (baby is het zo oud als de jouwe) ziet er ong zo uit: slapen van 9.15-10.00 en dan om 13 uur (dus 3 uur later) weer naar bed. Meestal slaapt hij dan tot een uur of 15.00
Dan 4 uur later weer naar bed, dus rond 19.00.

Werkt hier als een trein! En gewoon een blije baby s ochtends als ik hem wakker maak na 45 minuten! (Ik was bang voor slaap chagrijn, nog nooit gehad!) Misschien het proberen waard.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik herken helemaal het gedub en gegoogle over die slaapjes...
Als je dochter al een tijd met 1 slaapje af kon zou ik wellicht wat meer toewerken naar 1 x slapen. Ik zou het ochtenddutje een stuk korter maken (bijv max 30 min) en dan het middagslaapje wat naar voren halen.(uiteindelijk gaan ze meestal 1x slapen na de lunch). En altijd ongeveer hetzelfde ritueel(tje) voor het slapen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kind viel overdag hier trouwens ook moeilijk in slaap. We deden de dutjes dan altijd in de wagen met de kap omlaag. Op de opvang kregen ze hem ook moeilijk in slaap in bed en wagen werkte wel. Misschien zou je dat ook nog eens kunnen proberen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Het slapen in de ochtend zou ik eens veel vroeger gaan doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Twee van mijn kinderen sliepen vanaf 6 maanden nog maar 1 keer overdag. Meestal rond de 1.5 uur, langer dan dat nooit. Ze deden het er prima op.
Alle reacties Link kopieren Quote
Suze27 schreef:
26-05-2024 17:09
Hoi, ik heb nav tips van slaapcoaches de ochtenddut kort gemaakt en de middagdut langer. Dat maakt straks de overgang naar 1 slaapje ook makkelijk. Voor een baby van 11 maanden zou een ochtenddut van 30-45 minuten voldoende zijn. Mijn schema (baby is het zo oud als de jouwe) ziet er ong zo uit: slapen van 9.15-10.00 en dan om 13 uur (dus 3 uur later) weer naar bed. Meestal slaapt hij dan tot een uur of 15.00
Dan 4 uur later weer naar bed, dus rond 19.00.

Werkt hier als een trein! En gewoon een blije baby s ochtends als ik hem wakker maak na 45 minuten! (Ik was bang voor slaap chagrijn, nog nooit gehad!) Misschien het proberen waard.
Goed punt! Ik had her en der al gelezen dat ochtenddutje van 1,5 u - 2 uur wat aan de lange kant is idd. Ik was een beetje aan het dubben of ik haar dan gewoon wakker moet maken, ook uit vrees dat ze dan een humeurtje krijgt omdat ze gewoon prima lag te slapen. Fijn dat dat voor jullie goed werkt!
GinnyDamrak schreef:
26-05-2024 17:15
Ik herken helemaal het gedub en gegoogle over die slaapjes...
Als je dochter al een tijd met 1 slaapje af kon zou ik wellicht wat meer toewerken naar 1 x slapen. Ik zou het ochtenddutje een stuk korter maken (bijv max 30 min) en dan het middagslaapje wat naar voren halen.(uiteindelijk gaan ze meestal 1x slapen na de lunch). En altijd ongeveer hetzelfde ritueel(tje) voor het slapen.
Ik ga inderdaad eens uitproberen om de ochtenddut max een uurtje te laten duren en kijken wat dat met de middag doet. En dan ' s middags eens een uurtje eerder slapen.

Het ritueel voor de middag duties is wat korter dan voor het slapen gaan 's avonds, misschien valt er nog winst te behalen als ik 's middags ook een voorleesboek erbij pak.
Alle reacties Link kopieren Quote
Carmine schreef:
26-05-2024 20:06
(...)

Het ritueel voor de middag duties is wat korter dan voor het slapen gaan 's avonds, misschien valt er nog winst te behalen als ik 's middags ook een voorleesboek erbij pak.
Ik doe dit dan weer wel, 's middagsslaapje verkort slaapritueel. Ik heb zelf altijd het idee dat het haar dan aangeeft dat het kort of lang slapen wordt. Maar wie weet is dat wel een beetje onzin 🙃. Bij ons werkt het in ieder geval.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hee to,
Wat vervelend dat je even loopt te tobben met de dutjes van je kindje.. hopelijk is er snel weer een goed ritme.

In je post staat dat het niet handig is geweest dat je je kindje in slaap hebt gevoed. Dit was natuurlijk zwaar..maar echt niet verkeerd he! Je hebt juist je kindje een hele fijne nabijheid gegeven. En nachtvoedingen zijn goed voor de hersenontwikkeling:) . Dus ik denk dat je het juist heel goed hebt gedaan!!

Wel fijn dat je nu een ritme hebt waarbij je kindje 's nachts goed slaapt. Zo rond de 1 is dat wel heel prettig..slaap je zelf ook een stuk beter.
En als je kindje overdag niet goed slaapt in bed? Rondje met de wagen ?
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn kinderen gingen rond hun verjaardag naar nog maar één dutje per dag.

Oudste twee sliepen 's nachts al snel tot 7:00 en waren dan meteen klaarwakker. Ze gingen dan rond 11:30/12:00 uur voor een middagslaapje.

Jongste was altijd een vroege vogel die was voor zes uur wakker maar die ging na een eerste voeding terug in bed en sliep dan tot 8:15/8:45. (Ik maakte hem dan wakker om de oudste twee naar school te brengen) Hij ging dan om 13:00 weer slapen.

Ik zou je dus adviseren om het ochtenddutje wat te rekken naar later om zo op één slaapje te komen. Of om eens te proberen je kindje na de eerste vroege voeding direct terug in bed te doen en te kijken of ze dan nog even in slaap valt.

Het is vaak even 'trial and error' totdat je een goed moment vindt.
kaarsjevoordesfeer wijzigde dit bericht op 26-05-2024 20:53
0.32% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Op die leeftijd sliep mijn dochtertje in de ochtend een half uur, 3 kwartier max (als ze voor 7 uur wakker was). Dit was meestal rond half 10. Dan ging ze om 13 uur naar bed tot max 15.30. En dan weer rond 19 uur naar bed.

Dat half uur schoof ze steeds verder op. 1 dag na haar eerste verjaardag deed ze alleen nog in de middag slapen.
Op de opvang heeft ze 3x in de week 2x geslapen tot ze 1 jaar en 4 maanden was.

Zou inderdaad proberen het slaapje in de ochtend veel korter te doen.

Hopelijk gaat er iets helpen voor je!
Alle reacties Link kopieren Quote
Carmine schreef:
26-05-2024 16:32
@Sabine ja ze houdt het eigenlijk prima vol tot 19:00. Ze eet prima, huilt niet en als we om 18:00 met het avondritueel beginnen gaat alles prima. Ze slaapt dan binnen een kwartier.

@Merel90 ochtenddutje gaat altijd prima. Ze heeft sinds de slaaptraining wel dat ze om 5:30 wakker kan worden. Ze slaapt nu door dus dan vindt ze het om 5:30 wel prima om de dag te starten :p. Ik merk dat het dan lastig is om Het ochtenddutje veel later dan 9:00 te doen. Ze laat dan duidelijke vermoeidheidssignalen zien (oogjes wrijven, humeurtje, gapen).

@Honingbij thx voor de tip. Ik kan haar inderdaad gewoon even laten liggen als ze rustig wakker blijft, al is het maar om even te ontprikkelen.

@Eggstatic Op de opvang doet ze inderdaad al langere tijd twee duties, vermoedelijk omdat er daar wat meer reuring is. Ik kan haar na een opvangdag ook prima rustig in bed leggen.
Een van mijn kinderen deed alleen een kort ochtendslaapje. Dat was een beetje in mijn belang, want middagslaap was onhandig met halen en brengen kinderen , maar ze deed het er prima op. Ik dacht ze op het kdv ook alleen in de ochtend sliep, maar dat weet ik niet meer zeker. Ze sliep dan van 10 tot 11(30) uur en daarna wakker tot bedtijd (19 uur?, ik vergeet dat soort dingen zo snel).

Je zou dus ook gewoon alleen ochtendslaap kunnen proberen en best kans dat na een paar weken die middagslaap ook weer lukt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ons kind sliep toen ook dramatisch en we hebben toen de hulp van een slaapcoach gekregen. Ochtendslaap van 9.30 tot 10.00 en middag 13.30 tot max 15.00. Dat hielp na een paar weken heel erg goed. Ons kind sliep helaas pas met 4 jaar ‘‘s nachts door. Soms kun je er denk ik ook geen ene klap aan veranderen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven