Baby (2 weken) valt niet in slaap na nachtvoeding

13-06-2008 17:29 48 berichten
Zoals de topictitel al zegt: ons kleine meisje van bijna twee weken oud valt niet (zelf) in slaap na de nachtvoeding (fles, borstvoeding wilde niet lukken) om ongeveer 3 uur.



Afgelopen nacht bleef ze klaarwakker tot een uur of 5, en heb haar uiteindelijk maar tussen ons in gelegd (wel veilig, niet onder dekbed enz.), waarna ze na 5 minuten weer vertrokken was. Was altijd iemand die het 'niks vond' dat kinderen bij hun ouders in bed sliepen, maar na 2 uur gespook ben ik zo moe, dat ik er maar aan toegeef...



Denk zelf dat het 'probleem' te maken heeft met het feit dat ze overdag zoveel slaapt en dat ze daardoor 's nachts klaarwakker is. Maar moet je zo'n jong kindje overdag wakker houden en zo ja, hoe? Overdag valt ze meestal al tijdens de fles in slaap! Of heeft iemand DE TIP waardoor meis zelf in slaap leert vallen 's nachts?
Alle reacties Link kopieren
Kan best hoor Q, als het kind moet/wil slapen en je pakt haar steeds op, dan is het ook niet goed X-D
-
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Mijn meisje wilde ook niet gaan slapen na de nachtvoeding. Een kruik was voor haar eigen temperatuur niet meer nodig, maar als ik ging voeden, legde ik een kruik in haar bedje en haalde die er weer uit na het voeden als ik haar in bed teruglegde. Omdat haar bedje lekker voorverwarmd was, sliep ze meteen weer. Wel opletten dat het niet te warm wordt.
Alle reacties Link kopieren
Er zit natuurlijk een verschil tussen laten huilen en laten huilen....

Ik zou mijn kind nooit een half uur laten huilen, zoals hier soms wordt gezegd. Daar kan ik echt niet tegen hoor. Ik vind 5 minuten al lang.

En mijn dochter is heel erg eenkennig, dat is soms weleens vervelend ja. Maar ik denk niet dat dat te maken heeft met het wel of niet laten huilen. Bij mijn zoon heb ik precies hetzelfde gedaan en die is nog nooit, echt nog nooit eenkennig geweest. Ik denk dus dat het aan het karakter ligt en niet aan het laten huilen of niet laten huilen.
Alle reacties Link kopieren
Dat slaapritme komt, echt waar! Ik vond dat de eerste weken wel maanden leken te duren. Zoveel gebeurt er en zoveel denk je na over wat je kunt doen voor je kleintje. Wij waren continu aan het zoeken naar wat we konden doen om weer een beetje een 'normaal' leven te hebben. Dus als eerste wens ik je gewoon even sterkte en wie weet heb je nog iets aan mijn ervaringen, ik ben een paar maandjes verder (mijn baby is 6 maanden).



Ik had/ heb ook als uitgangspunt dat mijn kleintje alleen in slaap moet kunnen vallen , maar maak me absoluut niet druk om de momenten dat dat niet lukt. Het lukt vaak wel, maar soms gewoon niet. Baby's veranderen voortdurend. Als je goed observeert dan leer je telkens opnieuw hoe jij als ouder mee kunt veranderen in je doen en in de structuur die je biedt.



En toen mijn kindje pasgeboren was, toen lukte zelfstandig in slaap vallen echt niet. Krampjes, valreflex (maaiende armpjes): ik zat gewoon avonden met hem op schoot en hij sliep dan heerlijk. Nu wurmt hij zich continue van mijn schoot af en ben ik blij met de herinnering aan het wurmpje dat heerlijk op mijn schoot lag te slapen.



Ik denk dus niet dat wij straks rijp zijn voor the Nanny als ons kind 8 is omdat we hem lekker dicht bij ons hielden toen hij twee weken was |-)

Wij zijn ook helemaal geen fan van laten huilen, voelt niet goed en heeft ook echt geen enkele keer gewerkt.
Alle reacties Link kopieren
Trouwens, mijn baby ligt nu langer te slapen dan hij normaal 's ochtends doet en ja hoor, meteen komt de gedachte 'is alles wel goed met hem'. Ondertussen heb ik afgeleerd om te gaan kijken/voelen/dekentje anders leggen/... want gek he, daar wordt hij altijd wakker van :-d
Alle reacties Link kopieren
@nalaa: volg je gevoel!

Het ritme komt er vanzelf in ook wanneer je voedt op verzoek! Zowel met fles als met borst. Vooral 's nachts verstandig...:-)

Je hebt nu nog verlof dus je kunt dit mooi uitproberen...:-)

En slaap overdag ook gewoon nog eventjes.



Inderdaad voeden in een donkere kamer met het licht op de gang aan en niet elke keer de luier verschonen (behalve als het echt nodig is).



Voel je niet schuldig als je ze een keer bij je legt wanneer ze huilt.. Je kunt ze niet verwennen tot ze 6 maanden zijn (alleen gewennen: ze weten dat iemand er voor ze is).



Ik had de wieg naast mijn bed staan (wordt aangeraden met borstvoeding) en wanneer hij na het voeden een beetje bleef huilen, sliep hij gewoon op mijn borst in... heerlijk toch?



Het is ook niet niks: ineens uit een veilige baarmoeder in een koud bedje in een kamertje alleen.... geen wonder dat ze wat in de war zijn en behoefte hebben aan warmte en geborgenheid... Daarom slaapt ze bij jullie meteen in!



Geniet er van: de mijne is nu bijna 5,5 mnd en het gaat zo snel!!!
emmetje81 schreef op 14 juni 2008 @ 09:05:

Mijn meisje wilde ook niet gaan slapen na de nachtvoeding. Een kruik was voor haar eigen temperatuur niet meer nodig, maar als ik ging voeden, legde ik een kruik in haar bedje en haalde die er weer uit na het voeden als ik haar in bed teruglegde. Omdat haar bedje lekker voorverwarmd was, sliep ze meteen weer. Wel opletten dat het niet te warm wordt.




Heb deze tip vannacht meteen uitgeprobeerd, en het lijkt erop dat het 'werkt' :) !!! Hebben meisie eerst gebadderd om 22.30 uur gebadderd (schijnt ook goed te werken) en daarna de fles van 23 uur gegeven. Om een uur of 4 werd ze zelf spontaan wakker en heb ik haar gepakt terwijl man het flesje klaarmaakte (normaal ging 1 van de 2 eruit met het gevolg dat mevrouw een paar minuten lag te huilen totdat het flesje klaar was). Verder geen oogcontact gemaakt en het licht niet aangedaan, gewoon lekker bij mama op schoot wachten tot het flesje klaar was. Terwijl ik aan het voeden was, heeft manlief een kruikje in haar bedje gelegd en TADAAAAAAAA: meisie pruttelde een beetje maar sliep na een minuut of vijf weer heerlijk verder. Wij waren overigens nog een half uur wakker, konden het niet geloven :)...



Het kan natuurlijk toeval zijn, dat het in slaap vallen wel gelukt is vannacht, maar wie weet, is dat kruikje wel ideaal. En zeg nou zelf: wij houden toch ook niet van een koud bed?
Alle reacties Link kopieren
qwertu schreef op 14 juni 2008 @ 01:44:

En dat is helemaal niet moeilijk trouwens. Geen haar op mijn hoofd die eraan gedacht zou hebben om zo'n hummeltje van niks te laten huilen om zoiets futiels als mijn (of mijn mans, een kind krijg je met z'n tweeën) nachtrust als daar tegenover staat dat je je kind het basisgevoel van veiligheid kunt bieden.
Vooropgesteld: ik heb mijn kind nooit laten huilen, terwijl het een huilbaby was. Maar begrijp ik je nu echt goed dat je nachtrust iets futiels noemt? Zo ja, fijn voor je dat het voor jou niet zo belangrijk is. Maar voor mij is het het belangrijkste goed (naast gezondheid) in mijn leven. Zonder nachtrust kan ik NIKS, ben ik een zombie, word ik ziek en kan ik al zeker niet mijn kind het basisgevoel van veiligheid bieden.
Alle reacties Link kopieren
qwertu schreef op 14 juni 2008 @ 01:40:

Teveel oppakken kán niet bij een baby van twee weken.
Ben ik niet met je eens. Ik holde bij ieder krijsje naar mijn zoon toe en gaf hem daardoor niet de ruimte zelf in slaap te vallen. Dat was zelfs met 2 weken al zo.
Alle reacties Link kopieren
Nalaa schreef op 15 juni 2008 @ 09:06:

[...]





Heb deze tip vannacht meteen uitgeprobeerd, en het lijkt erop dat het 'werkt' :) !!! Hebben meisie eerst gebadderd om 22.30 uur gebadderd (schijnt ook goed te werken) en daarna de fles van 23 uur gegeven. Om een uur of 4 werd ze zelf spontaan wakker en heb ik haar gepakt terwijl man het flesje klaarmaakte (normaal ging 1 van de 2 eruit met het gevolg dat mevrouw een paar minuten lag te huilen totdat het flesje klaar was). Verder geen oogcontact gemaakt en het licht niet aangedaan, gewoon lekker bij mama op schoot wachten tot het flesje klaar was. Terwijl ik aan het voeden was, heeft manlief een kruikje in haar bedje gelegd en TADAAAAAAAA: meisie pruttelde een beetje maar sliep na een minuut of vijf weer heerlijk verder. Wij waren overigens nog een half uur wakker, konden het niet geloven :)...



Het kan natuurlijk toeval zijn, dat het in slaap vallen wel gelukt is vannacht, maar wie weet, is dat kruikje wel ideaal. En zeg nou zelf: wij houden toch ook niet van een koud bed?




Wat fijn, is het toch alvast 1 nachtje gelukt!

Ik blijf voor je duimen
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Nalaa, hoe gaat het met jou nu? Vind je het goed als ik een soortgelijke vraag hier stel over onze baby?

ik heb net met veel interesse dit topic gelezen, omdat we hier een soortgelijk probleem hebben, maar dan juist overdag. Onze baby van ook 2 weken wil niet slapen overdag. Het is nu bijna 9 uur avond en hij heeft volgens mij sinds vanmorgen 6 uur maar 2 uur geslapen. Rest van de tijd ligt hij of stil wakker of huilt hij tenzij hij op schoot wordt genomen. Gelukkig slaapt hij 's nachts wel heel goed, maar overdag niet. Ik maak me zorgen, want een baby van 2 weken moet wel meer slapen overdag, toch? HIj wil echt niet in zijn eentje in de wieg in slaap vallen. Iedere keer als je hem op zijn rugje in bedje legt gaat hij huilen. En we hebben al geprobeerd hem even te laten huilen, (tot 30 minuten toe) maar dat werkt echt niet. Alleen troosten werkt. Dan is hij wel stil, maar slaapt nog steeds niet. Iemand tips voor ons? Of is dit gewoon warmte en gaat het over?
Niks moet. Als het kind 's nachts goed slaapt en groeit/drinkt/tevreden is, geen probleem toch dat hij niet slaapt overdag. Hoeft niet hoor.
Alle reacties Link kopieren
Baby's van die leeftijd slapen toch wel iets van 20 uur? Dan lijkt het me wel vrij weinig. Misschien idd de warmte.



Misschien helpt het als je het hoofdeind iets omhoog doet (een paar boeken onder de poten bijv)

Als onze dochter gelijk begon te huilen als ze op haar rug moest liggen om te slapen, had ze weleens last van oorontsteking.
Alle reacties Link kopieren
quote:herfst_2007 schreef op 30 juni 2009 @ 20:56:

Hallo,



Nalaa, hoe gaat het met jou nu? Vind je het goed als ik een soortgelijke vraag hier stel over onze baby?

ik heb net met veel interesse dit topic gelezen, omdat we hier een soortgelijk probleem hebben, maar dan juist overdag. Onze baby van ook 2 weken wil niet slapen overdag. Het is nu bijna 9 uur avond en hij heeft volgens mij sinds vanmorgen 6 uur maar 2 uur geslapen. Rest van de tijd ligt hij of stil wakker of huilt hij tenzij hij op schoot wordt genomen. Gelukkig slaapt hij 's nachts wel heel goed, maar overdag niet. Ik maak me zorgen, want een baby van 2 weken moet wel meer slapen overdag, toch? HIj wil echt niet in zijn eentje in de wieg in slaap vallen. Iedere keer als je hem op zijn rugje in bedje legt gaat hij huilen. En we hebben al geprobeerd hem even te laten huilen, (tot 30 minuten toe) maar dat werkt echt niet. Alleen troosten werkt. Dan is hij wel stil, maar slaapt nog steeds niet. Iemand tips voor ons? Of is dit gewoon warmte en gaat het over?





Mijn zoontje van 2 weken slaapt met de warmte ook niet zo heel veel hoor, hij ligt wel tevreden verder (behalve als hij krampaanvallen heeft natuurlijk), maar van echt slapen was vandaag ook geen sprake op een paar uurtjes na.



Ik leg hem overdag wel af en toe op zijn zij, dat lijkt hij fijn te vinden.



Geniet van je kleintje!
Alle reacties Link kopieren
quote:eimear schreef op 30 juni 2009 @ 22:35:

Baby's van die leeftijd slapen toch wel iets van 20 uur? Dan lijkt het me wel vrij weinig. Misschien idd de warmte.



Misschien helpt het als je het hoofdeind iets omhoog doet (een paar boeken onder de poten bijv)

Als onze dochter gelijk begon te huilen als ze op haar rug moest liggen om te slapen, had ze weleens last van oorontsteking.Baby`s van die leeftijd slapen gemiddeld 20 uur per etmaal. Dat betekend dus ook dat er baby`s zijn die bijna alleen maar slapen en baby`s die die 20 uur niet halen.



Zo lang je kindje niet oververmoeid of overprikkeld (wat je merkt aan 'overmatig' huilen) raakt zou ik me er niet zo druk om maken. Mijn dochter wilde overdag niet zo erg slapen, ze vond het allemaal maar wat intressant. `s Nachts sliep ze juist wel heel goed, ze kwam maar een keer (waardoor de kraamhulp weer overstuur raakte omdat er 2 keer meer dan 3 uur tussen de voedingen zat) het gevoel van het allemaal goed willen doen herken ik, maar ik hield me voor dat zo lang mijn baby tevreden was ik blijkbaar iets goed deed.



Ze wilde trouwens ook niet op haar rug slapen (wel spelen) dus als ik echt vond dat ze moest slapen dan ging ze op haar zij en dan sliep ze binnen een minuut.
Erger u niet, verwonder u slechts!
Alle reacties Link kopieren
quote:qwertu schreef op 14 juni 2008 @ 01:40:

Teveel oppakken kán niet bij een baby van twee weken.Jawel hoor, zelfs een hele kleine baby kun je overprikkelen.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, ben ik nou gek of willen jullie gewoon veel te veel veel te snel? Kleine babietjes doen egwoon lekker wat ze zelf willen, en met een beetje geduld komt daar vanzelf wel een beter ritme in.



Als ze over een jaar nog niet goed slapen, kom dan maar es terug voor tips. Tot die tijd: troost je kind toch lekker, in de draagzak, in de auto, in de wagen, in je bed, als het maar goed voelt. Niet te moeilijk doen!
Eens met Xaloy! Hallo? Je baby is PAS 2 weken. Logisch dat er nog geen ritme inzit. Had jij dan gedacht dat ze gelijk zou doorslapen etc? Mijn zoontje is nu bijna 8 maanden en maakt van de nacht nog regelmatig een feestje. En neem je baby lekker bij je in bed als ze daardoor beter slaapt. Mijn kind wordt 's morgens nog regelmatig in mijn bed wakker. Maandenlang wilde mijn kind niet slapen. En op een gegeven moment is er toch een beetje ritme ingeslopen. Wil niet zeggen dat het bij jouw baby ook zo lang duurt maar jeetje zeg, geef je baby tijd en rust om een ritme te ontwikkelen. Ze is pas net op aarde aangekomen.

En als ze 18 zijn slapen ze allemaal door.
Alle reacties Link kopieren
dank voor jullie tips en relativeringen. Zolang hij goed en tevreden lijkt zal ik me maar gewoon niet druk maken over dat hij soms overdag maar 3 uur slaapt. Misschien hebben we gewoon een wakkere baby. De nacht is weer goed gegaan met veel slaap, dus dan komt het vast wel goed overdag als hij veel wakker is.
Alle reacties Link kopieren
Zonder de rest gelezen te hebben: mijn jongste sliep pas na ruim vier jaar de hele nacht door (gaaaaaap).



Nalaa, jouw kindje is nog heel erg jong. Daar zijn nog weinig tips voor te verzinnen om er nu al een ritme in te krijgen. Baby's zijn heel verschillend, laat je niet te veel leiden door baby's van vriendinnen en familie die misschien wel een ritme hebben waarvan jij denkt dat het beter is. Het is zoals het is, sommige baby's zijn meer wakker dan dat ze slapen, andere baby's moet je moeite voor doen ze wakker te houden voor het eten. De ene baby is 's nachts wakker, de andere vooral overdag.



Probeer niet te getresst te worden en gebruik je verloftijd om nog even met de baby mee te ritmeën . Als je verlof voorbij is (als je werkt tenminste?) wordt het al ingewikkeld genoeg voor jezelf om wakker te blijven overdag. Nu kun je nog meedutten. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Komt inderdaad vanzelf. Onze kleine meid is nu 6 maanden, maar wij hebben nachten met haar beneden gezeten. Vreselijk vermoeiend. Wij merken wel verschil tussen huilen en krijssen. Huilen mag wel eventjes, maar krijssen voor zo'n kleine puk vind ik te gek. Ik ben overigens wel voor het even laten huilen. Sommige kindjes hebben dat gewoon nodig. En je merkt vanzelf wel aan je kindje of het krijst of huilt.



Teveel en te snel oppakken is ook erg vermoeiend voor de kleine. Zoveel prikkels moeten ze eerst weer verwerken.

'

Meer dan je nu al doet kun je volgens mij niet. Maar je moet echt geduld hebben. Onze kleine meid sliep pas door met een week of 16. Jammer maar helaas. De ene is daar nu eenmaal sneller in dan de andere.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven