Baby 5 maanden slaapt slecht, tips?

16-05-2019 22:01 256 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,

Inmiddels maak ik er toch maar een topic voor aan, wie weet heeft iemand wel de gouden tip.

Ons zoontje is bijna 5 maanden, en het is een fantastisch en vrolijk mannetje. Hij krijgt borstvoeding (wil vaak eten, en dit is prima: ik voed op verzoek vanaf het begin). Zoals de huidige richtlijnen aangeven zijn we sinds iets minder dan een maand geleden begonnen met kleine oefenhapjes. Hij komt aan in gewicht (hoewel de afgelopen maand iets minder dan daarvoor), en lijkt over het algemeen een tevreden en blije baby, behalve met slapen. Het slapen is nooit heel goed gegaan, maar de afgelopen weken is het echt extreem slecht. Met name 's nachts doet hij eigenlijk geen oog dicht in zijn bedje, en wij dus ook niet. Hij slaapt bij ons op de kamer trouwens, zijn bed staat naast mijn kant van het bed. Tot een paar weken geleden waren we zo ver dat hij nog wel meerdere keren per nacht wakker werd, maar zodra ik hem drinken had gegeven legde ik hem terug in bed en sliepen we allemaal weer verder tot de volgende voeding. Dit is nu nagenoeg onmogelijk: als ik dit doe dan wordt hij of direct, of na een minuut of 5 wakker en krijst hij alles bij elkaar. Zodra een van ons hem oppakt valt hij echt direct weer in slaap (bijna letterlijk). Om het hele gebeuren weer te herhalen zodra hij weer wordt neergelegd.

Ik heb hem nachten op mij laten slapen, afwisselend met mijn vriend (waarbij ik dus zelf niet sliep, aangezien dit niet veilig is). Dit is alleen natuurlijk geen oplossing voor de lange termijn. Op het consultatiebureau zeggen ze dat we hem niet op ons moeten laten slapen, maar een concrete suggestie hebben ze ook niet helaas.

Elke nacht hopen we dat het vanaf nu weer iets beter zal gaan qua slaap, maar helaas. Mijn vraag aan jullie is dus of iemand tips heeft of dit herkent? Ik som hieronder even kort op wat we al hebben geprobeerd:

-Wakker in bed leggen, dit lukt 's nachts niet omdat hij direct na het voeden of bij het oppakken in slaap valt. Als je hem verschoont wordt hij half wakker maar krijst hij het uit, raakt overstuur, en valt weer in slaap bij het oppakken. De zeldzame keren dat het ons lukt hem redelijk wakker te maken, is het meteen weer huilen geblazen zodra hij wordt neergelegd.

-Ernaast zitten, hand op het buikje of hoofdje (of niks) en ssshh zeggen. Dit lijkt overdag te werken, maar snachts heeft dit nog nooit gewerkt.

-Liedjes zingen, ernaast zitten.

-Over zijn wangetje of buikje aaien

-Even laten jengelen terwijl we ernaast zitten, dit gaat al snel over in overstuur huilen.

-Op zijn zij 'vervoeren' naar bed en dan daar pas op zijn ruggetje leggen om valreflex te voorkomen

-Lampje aanlaten

-Lampje uitdoen

-Babynoise-geluiden van app op telefoon

Het slapen gaat overdag ook niet heel goed, maar na lang proberen laat hij zich dan soms wakker weg leggen waarna hij een of twee slaapjes (45 min of 1.5u) in bed of in de wagen maakt. Dit werkt 's nachts alleen totaal niet. Waar ik bang voor ben is dat hij op de een of andere manier toch pijn heeft ofzo bij het liggen? Hoewel je zou denken dat dat dan ook overdag zou spelen..

Kortom we zijn het spoor een beetje bijster, en ik vind het zo sneu voor hem dat hij zo slecht slaapt! Los van voor onszelf natuurlijk haha, de baby is het belangrijkste. Alleen laten huilen zie ik dus ook echt niet als optie, en het liefst blijf ik gewoon borstvoeding geven. We wisselen nu af qua hem op ons laten slapen, maar dat is voor niemand zaligmakend. Heeft iemand de ultieme tip? Inmiddels zien we behoorlijk op tegen de nachten, maar als hij je dan 's ochtends toelacht met zijn lieve tandenloze mond is alles al snel goed.
bruschetta_ wijzigde dit bericht op 16-05-2019 22:07
0.01% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Moet hij ook echt verschoond worden snachts ?
Alle reacties Link kopieren
staafmixer schreef:
16-05-2019 22:03
Moet hij ook echt verschoond worden snachts ?
Nee goed punt, zo lang hij niet heeft gepoept verschonen we hem niet. Ik heb het alleen wel eens geprobeerd als methode om hem wakker te krijgen, omdat je overal leest dat je hem wakker in bed moet leggen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je hem wakker in bed moeten leggen ?
Co-sleeper?
Dat was hier de uitkomst, zelfde type slaper.
Dan kroop ik naad hem, bood borst en als hij sliep kroop ik terug
Heeft overigens tof 12 maanden geduurd en slaapt nu poeslief op eigen kamer in eigen bed.
Alle reacties Link kopieren
staafmixer schreef:
16-05-2019 22:11
Waarom zou je hem wakker in bed moeten leggen ?
Omdat ze dan beter schijnen te slapen? Dat lees ik in ieder geval overal (zoals je begrijpt Google ik heel wat af 's nachts haha). Heb jij andere ervaringen?

@ Hierboven: bedankt voor de tip van de cosleeper! Tijdens mijn zwangerschap heb ik hier naar gekeken, en toen las ik dat dit alleen veilig is als het hekje omhoog staat maar dan komt het op hetzelfde neer als nu denk ik? (Bedje vlak naast ons bed). Is een cosleeper heel anders?
Alle reacties Link kopieren
Bruschetta_ schreef:
16-05-2019 22:06
Nee goed punt, zo lang hij niet heeft gepoept verschonen we hem niet. Ik heb het alleen wel eens geprobeerd als methode om hem wakker te krijgen, omdat je overal leest dat je hem wakker in bed moet leggen.
Ik deed dat niet. Ik legde hem net zo goed slapend weg. Zeker tijdens/na het drinken dutte zoon in. Hij werd er rustig van...

En na 6 mnd hebben we zoon in zn eigen kamer gelegd. Daar slaapt hij nu ook rustiger. Voor mij was het (ook met bv het eerste half jaar) tijdens de eerste maanden prettig om hem naast me te hebben. Op een gegeven moment was het juist rustiger voor hem om op zijn eigen kamer te slapen (en nu slaapt hij alleen nog bij ons als hij ziekjes is). Ik snap als dat nog een stap is, maar dat zou je ook kunnen proberen.

Het lijkt er bij ons op dat zoon het zo leuk vindt om bij ons te zijn dat hij juist super zn best doet om wakker te blijven, zodat hij kan spelen, (inmiddels) klimmen en knuffelen. Ook slaapt hij licht, dus we houden elkaar een dan wakker. Vandaar dat het na ong 6 mnd tijd was voor hem om te verhuizen.
wollentrui wijzigde dit bericht op 16-05-2019 22:23
15.62% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bruschetta_ schreef:
16-05-2019 22:16
Omdat ze dan beter schijnen te slapen? Dat lees ik in ieder geval overal (zoals je begrijpt Google ik heel wat af 's nachts haha). Heb jij andere ervaringen?

@ Hierboven: bedankt voor de tip van de cosleeper! Tijdens mijn zwangerschap heb ik hier naar gekeken, en toen las ik dat dit alleen veilig is als het hekje omhoog staat maar dan komt het op hetzelfde neer als nu denk ik? (Bedje vlak naast ons bed). Is een cosleeper heel anders?
Nee joh, juist slapend weg leggen!
Alle reacties Link kopieren
Bruschetta_ schreef:
16-05-2019 22:16
Omdat ze dan beter schijnen te slapen? Dat lees ik in ieder geval overal (zoals je begrijpt Google ik heel wat af 's nachts haha). Heb jij andere ervaringen?
Hm ik vraag me af of dat wel zo is. Overdag is mijn dochter (5 mnd) een prima slaper, maar 's nachts leg ik haar het liefst ook slapend weg. Ze valt in slaap tijdens het voeden en als ze dan tijdens het wegleggen toch wakker wordt dan wil ze vaak weer gevoed worden. In het donker heeft ze een enorme behoefte om bij me te zijn, soms is een pink in haar mondje ook genoeg, maar het liefst ligt ze lekker tegen me aan. Overdag heeft ze dat juist totaal niet en kan ik haar prima wegleggen, als ze maar om zich heen kan kijken. Heb je al geprobeerd om hem te troosten met je vinger in plaats van de borst of hem op te pakken? Ik vind daar het voordeel aan dat de baby gewoon in zijn eigen wiegje ligt, zodat je hem niet meer hoeft te verplaatsen als hij in slaap valt.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
En trouwens, wat zou jij zelf het liefst willen, als je net in slaap bent gedommeld terwijl je lekkere warme melk lag te drinken in een warm bed? Dan wil je toch ook niet wakker gemaakt worden om verschoond te worden? Ik zou daar ook knap chagrijnig van worden! Dan wil ik ook weer terug naar dat gezellige warme bed.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips allemaal!

Voor de duidelijkheid: dat wakker weg leggen lukt dus ook niet, ik leg hem altijd slapend weg, en dan wordt hij meteen (of na 5 min) huilend weer wakker.

Troosten met pink werkte vroeger wel, maar nu lijkt hij niet meer te snappen hoe hij moet zuigen? Hij laat zich er niet door troosten helaas.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een slechte slaper. Slapen opzich gaat prima maar het in slaap vallen lukt hem gewoon niet. Ik heb het weken geprobeerd, kost mij een hoop stress en hem ook. Dus ik leg hem lekker slapend weg. Jeetje wat heeft mij dat een rust gegeven zeg! Stomme consultatie bureau, de eerste 3 maanden willen ze dat je ze 24/7 huid op huid houdt (om het zo grofweg te zeggen) en vanaf 4 maanden moeten ze opeens alleen kunnen slapen... gewoon doen wat voor jou en je kindje het prettigst is.
Die van ons is trouwens een echte buikslaper. Was al heel snel sterk in zijn nek en kon goed draaien dus die ligt vanaf 5 maanden gewoon op zn buik in bed. Mrja, dat is een advies wat je eigenlijk ook niet mag geven.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe dat eigenlijk ook nooit bewust wakker weg leggen. Als hij slaapt gewoon over leggen.
Alle reacties Link kopieren
Begrijp ik je nou goed? Je kind krijgt voeding, soest lekker weg en dan maak je hem wakker om te gaan slapen????
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
16-05-2019 22:36
Begrijp ik je nou goed? Je kind krijgt voeding, soest lekker weg en dan maak je hem wakker om te gaan slapen????
Dit is een van de dingen die we hebben geprobeerd (werkt dus niet, hij wordt ook niet goed wakker 's nachts).

Het stappenplan is nu: voeden, hij valt in slaap, ik leg hem weg, hij wordt wakker. Riedel begint opnieuw.
Alle reacties Link kopieren
Overigens; in dit soort gevallen hebben kindjes nog wel eens last van reflux of van de oortjes. Dus ik zou in elk geval eens langs de huisarts om dat uit te sluiten.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Probeer het is op zijn buik?

Mijn dochtertje sliep ook alleen op mij ( lag op buik dan) heb haar een keer toen ik t in de gaten kon houden op haar buikje in bed gelegd en ze sliep in een keer een paar uur door.

Cb was not amused evenals vele preken die ik gehad heb over wiegendood. Maar ze is nu bijna drie en slaapt nog steeds op haar buik.
Ik had een aerosleep matrasje.
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Bruschetta_ schreef:
16-05-2019 22:33
Bedankt voor de tips allemaal!

Voor de duidelijkheid: dat wakker weg leggen lukt dus ook niet, ik leg hem altijd slapend weg, en dan wordt hij meteen (of na 5 min) huilend weer wakker.

Troosten met pink werkte vroeger wel, maar nu lijkt hij niet meer te snappen hoe hij moet zuigen? Hij laat zich er niet door troosten helaas.
Oh dat is lastig zeg, dat hij weer wakker wordt. Ook als je iets langer wacht, bijvoorbeeld een minuut of 10? Dan zou hij in een diepe slaap moeten komen en beter door moeten slapen.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Mijn advies: stop met bang zijn dat je m een verkeerde gewoonte aanleert door drinkend in slaap te vallen. Dat is juist heerlijk toch?

En verder; het klinkt als een buikslaper. Op papa en mama (op de buik dus) gaat t goed, op de rug is t heisa. Wij kwamen er pas na 7 maanden achter dat onze zoon een buikslaper is (hulde aan het dagverblijf trouwens) en sinds ik m op zn buik in bed leg, is ie gaan slapen. Hij sliep overdag namelijk alleen in de draagdoek, en snachts alleen op 1 van ons! Hels was het af en toe. Maar het kdv legde m op zn buikje en weg was ie. Thuis ook geprobeerd en ja hoor, nooit meer problemen. Hij is nu 14 maanden en ligt bij elk slaapje plat op zn buik te ronken. Heerlijk. Heeft sindsdien nooit meer op ons of in ons bed geslapen (en nu mis ik t haha)

Sterkte. Het is slopend, maar echt, het gaat voorbij.
Alle reacties Link kopieren
Zou een flesje (afgekolfde melk) in zijn eigen bed wellicht uitkomst geven? Dan kan je hem in het bedje laten liggen tijdens de voeding en hoef je niet te verplaatsen nadien als hij slaapt.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje sliep trouwens heel vaak op mij. Je kan ook nog soort wiegje in je bed zetten en hem zijn flesje daarin geven.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
16-05-2019 22:38
Overigens; in dit soort gevallen hebben kindjes nog wel eens last van reflux of van de oortjes. Dus ik zou in elk geval eens langs de huisarts om dat uit te sluiten.
Ja klopt dit was ook een van mijn hypothesen, maar toen dacht ik dan moet hij daar vast altijd last van hebben als hij plat ligt? Overdag (en begin van de avond) lukt het wel om te slapen. Misschien toch de huisarts morgen even bellen om e.e.a. uit te sluiten inderdaad, dank je wel.

@ Gioia: ja hij wordt wakker, ongeacht na hoe lang ik hem weer neerleg (meteen, 5 min, 10 min, een uur). Het gekke is dus ook dat dit tot een paar weken geleden niet speelde, toen kon ik hem gewoon slapend weg leggen.

Op zijn buik laten slapen vind ik te eng/gevaarlijk. Ik zou het mezelf nooit vergeven als er dan toch iets met hem gebeurt, we hebben ook een aerosleep overigens.
Bij mijn kinderen was de oorzaak eigenlijk altijd dat ze het koud hadden. Kan dat het zijn?
Alle reacties Link kopieren
Nijntje* schreef:
16-05-2019 22:45
Zou een flesje (afgekolfde melk) in zijn eigen bed wellicht uitkomst geven? Dan kan je hem in het bedje laten liggen tijdens de voeding en hoef je niet te verplaatsen nadien als hij slaapt.
Dit zou inderdaad een idee kunnen zijn, dan moet ik wel veel zien te kolven alleen en vaak is dat lastig 's avonds. Maar dit is iets om te proberen misschien. Hoe doen jullie dat dan met boertjes? Gewoon laten liggen en niet laten boeren?
Alle reacties Link kopieren
the_Wicked_Witch schreef:
16-05-2019 22:47
Bij mijn kinderen was de oorzaak eigenlijk altijd dat ze het koud hadden. Kan dat het zijn?
Ja dit dacht ik ook nog, hij slaapt in de newborn bag van Puck a baby en die richtlijnen houden we aan qua kleding. Nu is het bv 20.6 graden op onze slaapkamer en slaapt hij in een romper, truitje met lange mouwen, broekje, sokjes en dan de slaapzak zonder mouwen. Je zou haast denken dat dit echt niet te koud kan zijn toch? Z'n nek voelt ook goed aan qua warmte volgens mij..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven