baby 8 maanden 's nachts elk uur wakker

31-01-2015 20:53 47 berichten
Onze baby is altijd ontzettend makkelijk geweest. Hij was erg tevreden en vrolijk.

De laatste maanden zijn echter behoorlijk pittig. Het begon met een enorme verkoudheid waar hij maar niet vanaf leek te komen: hij moest vaak zó erg hoesten, dat hij over begon te geven. Daardoor (?) begon hij steeds slechter te slapen: overdag maar ook 's nachts. Uiteindelijk bleek hij bronchitis te hebben. Na een antibioticakuur en een puffer ging het even beter. Na een week werd hij echter weer erg verkouden. De huisarts dacht dat hij een virus opgelopen had. Dat, samen met bronchitis, kon zijn afweersysteem nog niet goed aan. Hij kreeg ontstekingsremmers. Vervolgens ging het weer een week beter. Daarna opnieuw klachten. Het viel ons op dat hij zich overstrekt en huilt tijdens het eten. De huisarts dacht aan (verborgen) reflux en schreef Nexium voor. Hier kreeg hij zo'n diarree van dat we na een week zijn gestopt.

Maar wat nu? We gaan sowieso volgende week weer terug naar de huisarts maar ik wilde dit toch ook aan jullie voorleggen.



Wat ons opvalt:

*hij blijft verkouden, piept tijdens het ademhalen en klinkt erg 'vol'

*hij slaapt ontzettend slecht: elk uur wakker 's nachts is geen uitzondering

*hij drinkt vaak maar de helft van zijn fles, groeit wel prima

*overstrekt zich



Wat we hebben geprobeerd:

*warmer aankleden, minder warm aankleden

*hoofdeinde van zijn bedje omhoog gezet

*bedje verplaatst

*late fles later gegeven, vroeger gegeven

*bij ons nemen als hij wakker wordt

*neusspray

*knuffeltje in zijn bed

*meerdere speentjes in bed zodat hij er zelf een kan pakken als hij er een kwijt is

*verwarming aan op zijn kamertje

*voor de late fles verschonen/juist niet verschonen

*niet meteen reageren als hij wakker wordt.



Zien we iets over het hoofd?
Alle reacties Link kopieren
huisartsen zijn erg terughoudend met testen op KM overgevoeligheid, omdat het over gediagnosticeerd is. het hoeft ook geen allergie te zijn, maar feit is wel dat ceel kindjes moeite hebben de vrij grote eiwitten in koemelk te verteren met allerlei klachten tot gevolg. En omdat het zich opbouwt sluipt het er ook in. Maar ik zou gewoon eens geitenmelk proberen, kun je gewoon in de drogist kopen dus het is geen rare dieetvoeding ofzo. Wel duurder dan nuttilon maar ik vond het de investering meer dan waard....en dan ook even 2-3 weken alleen brood en potjes zonder koemelk (is vrij makkelijk te vinden, gewoon even de verpakking lezen).
Alle reacties Link kopieren
quote:Slalom schreef op 31 januari 2015 @ 22:02:

Kan ik dat gewoon vragen aan de huisarts? Een doorverwijzing?



Ja dat kan. En een beetje huisarts neemt je zorgen serieus en zal je doorverwijzen.



O ja, en ik weet hoe je je voelt.
Alle reacties Link kopieren
quote:julie1 schreef op 31 januari 2015 @ 22:04:

huisartsen zijn erg terughoudend met testen op KM overgevoeligheid, omdat het over gediagnosticeerd is. het hoeft ook geen allergie te zijn, maar feit is wel dat ceel kindjes moeite hebben de vrij grote eiwitten in koemelk te verteren met allerlei klachten tot gevolg. En omdat het zich opbouwt sluipt het er ook in. Maar ik zou gewoon eens geitenmelk proberen, kun je gewoon in de drogist kopen dus het is geen rare dieetvoeding ofzo. Wel duurder dan nuttilon maar ik vond het de investering meer dan waard....en dan ook even 2-3 weken alleen brood en potjes zonder koemelk (is vrij makkelijk te vinden, gewoon even de verpakking lezen).Ik snap je punt, maar ik zou niet op eigen houtje dingen uit zijn voeding gaan elimineren zonder overleg met een arts.
Bedankt, ontzettend fijn dat jullie zo met me meedenken!

Ik ga maandag de huisarts weer bellen.

Ik ga nu een flesje maken en hopelijk daarna even slapen. Bedankt allemaal...
Alle reacties Link kopieren
Truste Slalom, hoop op een rustige nacht voor je..
Alle reacties Link kopieren
@bibaatje, daarom schreef ik in mijn eerdere post ook: in overleg met je huisarts of cb arts . Maar die herkennen ook de klachten niet altijd overigens dus ik zou me niet weg laten sturen voor je een concreet plan van aanpak hebt!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de huisarts vragen ook zeker even in de oren te kijken. Chronische oorontsteking bleek bij onze oudste de oorzaak van het slechte (zeg maar gerust 'niet') slapen. Ik dacht eerst dat het door verkoudheid/hoesten en dergelijke kwam.
Alle reacties Link kopieren
quote:julie1 schreef op 31 januari 2015 @ 22:12:

@bibaatje, daarom schreef ik in mijn eerdere post ook: in overleg met je huisarts of cb arts . Maar die herkennen ook de klachten niet altijd overigens dus ik zou me niet weg laten sturen voor je een concreet plan van aanpak hebt!





O die had ik even gemist 😊

Verder geheel eens!
Alle reacties Link kopieren
geitenmelk is overigens een volwaardig alternatieve melkvoeding hoor. Veel mensen geven dat als alternatief na gestopt te zijn met borstvoeding omdat dat het meest op bv lijkt qua eiwitstruvtuur (ik heb geen aandelen hoor ;)). Google er maar eens op. En bijna alle volkoren en tarwebrood uit de supermarkt is zonder koemelk en fruit en avondeten kun je zeer simpel koemelkvrij maken zonder dat hij dan iets te kort zou komen. Wat ik dus eigenlijk wil zeggen : eerst overleggen met je arts, maar mocht je arts hier niet voor openstaan, het is niet iets heel moeilijks of raars om toch zelf te testen...dat liever dan slaaptraining geadviseerd krijgen zoals wij, bij een baby die achteraf dus gewoon pijn had....
Alle reacties Link kopieren
Dat klopt idd. Ik zit in het glutengebeuren met zoon en zie/hoor van heel veel mensen dat ze zelf gaan proberen zonder gluten. Niet verstandig want dat bemoeilijkt de diagnose enorm. Dus vandaar dat ik altijd wat huiverig ben voor op eigen houtje dingen gaan proberen. Maar behalve van gluten weet ik eigenlijk niks van dit soort dingen dus... 😊
Alle reacties Link kopieren
ja snap ik hoor, en geheel glutenvrij is idd een heel ander verhaal...off topic, maar lijkt me heftig zeg! kan hij er nog overheen groeien of is het een levenslange diagnose?
Mijn jongste had dit ook en die bleek gewoon last van zijn oren te hebben, geen echte oorontstekingen maar continu vocht achter zijn trommelvliezen. Twee weken na dat er buisjes geplaatst waren sliep hij voor het eerst door. Hij was toen bijna twee.

Coeliakie, tja het kan. Mijn oudste heeft het maar daar zijn we er pas later achter gekomen, rond haar vijfde.

Ik zou echt als eerste eens zijn oren etc eens goed laten nakijken.
Julie, coeliakie is geen allergie maar een auto immuunziekte. Daar kun je dus niet overheen groeien. Je moet je de rest van je leven aan het dieet houden. Mijn dochter eet volledig glutenvrij en lactose beperkend
Alle reacties Link kopieren
Helaas is coeliakie een auto immuunziekte (en geen allergie) en heb je dat dus voor het leven. Hij zal zijn leven lang volledig glutenvrij moeten eten. We hebben een aardige routine nu (na anderhalf jaar) en ook op de crèche gaat het prima. Het spontane eten is er wel een beetje af en daar baal ik soms enorm van. Altijd eten meenemen of informeren van tevoren als je ergens heen gaat. Aan de andere kant heb ik daarvoor een kerngezonde zoon terug en dat maakt dit alles heel erg waard.



(Sorry voor de off-topic Slalom 😁)
Alle reacties Link kopieren
quote:lisbeth schreef op 31 januari 2015 @ 22:29:

Mijn jongste had dit ook en die bleek gewoon last van zijn oren te hebben, geen echte oorontstekingen maar continu vocht achter zijn trommelvliezen. Twee weken na dat er buisjes geplaatst waren sliep hij voor het eerst door. Hij was toen bijna twee.

Coeliakie, tja het kan. Mijn oudste heeft het maar daar zijn we er pas later achter gekomen, rond haar vijfde.

Ik zou echt als eerste eens zijn oren etc eens goed laten nakijken.



Ik zou zeker ook niet als eerste aan coeliakie denken hoor. Ik postte dit omdat het misschien belangrijk is om naar onderliggende dingen te kijken en niet alleen naar de klachten An sich.

Maar oren checken lijkt mij ook een eerste stap idd.
Bibaatje,wat heftig zeg..



Afgelopen nacht ging het zo:

ik heb hem om 22:30 een fles gegeven. Om 2:30 werd

hij wakker. Nadat we hem zijn knuffeltje en zijn speentje gaven,sliep hij verder. Om 4:00 nog een keer

wakker maar.... Hij viel zelf weer in slaap tot 7:30!

Ik snap er niets meer van.. Maar wel super dat hij goed

heeft kunnen slapen!
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn, Slalom! Ik hoop dat het doorzet voor jullie.. Maar huisarts is toch een goede stap denk ik.
De nacht die je nu beschrijft is precies het patroon van ons zoontje ((7 mnd). Krijgt borstvoeding. Is nu erg verkouden dus slaapt nog wat onrustiger dan anders. Huilt iets meer. Maar anders gaat het net zo! Is soms gerust een uur of meer reuze vrolijk klaarwakker. Of hij blijft wakker na de late voeding..... Om gek van te worden! Hij slaapt trouwens naast me of bij me in bed. Heeft in de nacht zelden langer dan 3 uur achtereen geslapen. Soms vraag ik me af hoe dit ooit goed gaat komen. Ik heb alleen niet het idee dat er (nu dan verkouden) iets loos is.

Ik dacht bij jou aan oortjes, tandjes of scheidingsangst. Volgens mij allemaal al genoemd. Koemelkallergie lijkt me op deze leeftijd heel onwaarschijnlijk.
Alle reacties Link kopieren
Je moet vragen bij je huisarts om neusspray met xylometazoline 0.25 mg.

dan heb je een uur of 6het neusje vrij.

mag je een paar dagen gebruiken



je kunt het ook zelf maken

je haalt een flesje zoutoplossing de helft haal je eruit (in een bekertje oid)

Je haalt een flesje xylometazoline o.5 mg

de helft giet je eruit (bij in dat bekertje)



Dan giet je de 2halve flesjes bij elkaar in.

en je hebt 0.25 mg

en dat uit dat bekertje giet je in dat andere flesje dan heb je 2 flesjes..

wij deden dat va 7maanden.

wel de verstuiver en niet de druppels.
dan moet het maar zoals het gaat.
We vinden het normaal dat een baby van deze leeftijd nog niet doorslaapt. Onze oudste sliep na een jaar door. Maar elk uur wakker worden, overstrekken, overgeven van het vele hoesten, piepende ademhaling maakt dat ik me wel zorgen maak.

De huisarts heeft zijn oortjes meerdere keren nagekeken maar kon niets bijzonders ontdekken. Maar misschien ziet een specialiast inderdaad wel meer..

We wachten vandaag maar weer af. Moeten sowieso deze week terug naar de dokter.
Leukstelaura, bedankt voor de tip! Ik heb alleen niet het idee dat hij slecht slaapt omdat zijn neusje dicht zit.
Alle reacties Link kopieren
Om het neusje goed schoon te spoelen kun je ook flaconnetjes steriel water gebruiken (van Daro of Otrivin). De baby vindt het niet prettig, maar dat zorgt ook voor een urenlang snotvrije neus.



Die piepende ademhaling kan alarmerend klinken, maar hoeft helemaal niet ernstig te zijn. Als overal snot zit, piepen ze al snel. Het wil niet altijd zeggen dat de longen volzitten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven