Baby draagzak en slapen ervaringen

07-03-2021 09:10 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames!

Hier een zoontje van bijna 1,5 jaar en een dochtertje van 3,5 week.

Nu heb ik mijn zoontje heel bewust toen hij pasgeboren was niet al tevaak in de draagzak gestopt. Veelste bang dat hij er gewend aan zou raken en niet meer in zijn eigen bedje wilt slapen. Uiteindelijk de eerste maanden flink op mijn tanden moeten bijten. Hij sliep amper, huilde veel en het enige wat hielp was met hem samen in bed liggen of gaan wandelen. Dat dus uiteraard gedaan zodat hij iets sliep. S nachts sliep hij gewoon in zijn ledikantje. Rond de 4 maanden kwam er eindelijk een ritme in en sliep hij overdag ook in zijn ledikantje.

Ons dochtertje had vanaf haar geboorte al veel last van spugen. Ze sliep de eerste 1,5 week fantastisch goed, direct na het flesje geven en boeren was ze goed weg te leggen. Dit was ineens omgeslagen sinds dat ze een paar dagen niet meer gepoept had, flinke buikkrampjes had en het spugen erger werd. Ze was letterlijk ontroostbaar, we kregen haar met geen mogelijkheid rustig. In overleg met het consultatie bureau overgestapt naar dieetvoeding speciaal tegen spugen, buikkrampjes en moeizame ontlasting.

Sinds een paar dagen gaat het weer goed, geeft ze alleen een mondje terug ipv golven en poept ze weer normaal. Nu slaapt ze overdag bijna niet en wilt constant bij me zijn. Inbakeren werkt niet, in eigen ledikant ben ik constant op en neer aan het lopen waardoor zoontje weer overstuur raakt, box etc werkt allemaal niet. Oftewel de draagzak is hier nu echt de oplossing. Prima ben nu wel bereid om dat te doen ook zodat ik mijn zoontje tevreden kan houden en lekker met hem kan spelen bijvoorbeeld zonder de hele tijd op en neer te hoeven rennen voor mijn dochtertje.

Nu is mijn vraag aan jullie dames meer gericht op de toekomst. Wen ik haar zometeen toch niet teveel aan om met behulp van de draagzak in slaap te vallen? Juist ivm de constante bewegingen. S nachts slaapt ze gewoon in haar ledikantje maar het zou fijn zijn als ik haar zometeen rond de 3/4 maanden weg kan leggen in haar ledikant overdag. Snap uiteraard dat ze nu nog te jong is daarvoor om te gaan “oefenen”
:monkey:

Ondanks dat ik al een zoontje heb van 1,5 ben ik nog steeds zo’n onzekere mama wat dat betreft.
Alle reacties Link kopieren
Ze is nog inimini en heeft zich al een tijdje niet zo lekker gevoeld, ik zou haar heerlijk bij je houden. Hoe makkelijk of moeilijk ze over een tijdje in haar eigen bedje zal slapen weet niemand, maar dat oefenen kan altijd later nog. Vroeg of laat komt dat echt wel goed. Ik zou zeggen, leef in het moment: nu werkt dragen voor jullie en is iedereen blij, geniet ervan zolang dat zo is.

Als het dragen te zwaar wordt of ze wil niet meer slapen of wat dan ook, is het vroeg genoeg om iets te veranderen.
Alle reacties Link kopieren
Minik schreef:
07-03-2021 09:15
Ze is nog inimini en heeft zich al een tijdje niet zo lekker gevoeld, ik zou haar heerlijk bij je houden. Hoe makkelijk of moeilijk ze over een tijdje in haar eigen bedje zal slapen weet niemand, maar dat oefenen kan altijd later nog. Vroeg of laat komt dat echt wel goed. Ik zou zeggen, leef in het moment: nu werkt dragen voor jullie en is iedereen blij, geniet ervan zolang dat zo is.

Als het dragen te zwaar wordt of ze wil niet meer slapen of wat dan ook, is het vroeg genoeg om iets te veranderen.
Uiteraard doen we nu gewoon lekker dragen. Tevreden dochter, zoontje en mama. Het gaat idd meer om later ;-D
Nee.
Alle reacties Link kopieren
Nee, daar went ze niet meteen aan. Mijn dochter veel in draagzak gehad, ook om te helpen met slaapjes. En zij slaapt heerlijk in haar eigen bed nu ze groter is.
Alle reacties Link kopieren
louchantez schreef:
07-03-2021 09:20
Uiteraard doen we nu gewoon lekker dragen. Tevreden dochter, zoontje en mama. Het gaat idd meer om later ;-D
Ik zou dat later dus lekker loslaten. Later is niet nu, dus geniet er lekker van als het nu goed gaat, en zie vanzelf hoe het loopt.
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor, hier hebben we vooral overdag de eerste periode heel veel een slapend kind op schoot of in de draagzak gehad (en dan had ik er nog niet eens een dreumes bij) met het mantra 'het gaat er niet om waar ze slaapt, als ze maar slaapt'. In de wagen of auto sliep ze als heel kleintje nog wel, maar later ook niet meer zo snel. En op een dag kon ik haar vrijwel zomaar overdag in haar bedje leggen voor een dutje. Ze nu ruim 2 en een goede slaper.
Alle reacties Link kopieren
Nee. Als ze 16 is wil ze vast niet meer in de draagzak.

Ze moet aan zoveel wennen, er veranderd zoveel, alles wordt zo snel anders. Ik snap persoonlijk die angst voor "wennen" niet zo. En dan is ze wel gewend, en dan? Dan trek je 2 dagen door totdat de slechte gewoonte is afgeleerd en ga je weer verder. Maar de eerste 1, 1.5 jaar, maak ik me echt nergens druk om.

Tip: praat eens met een draagconsulent. Of kijk eens op instagram. Ikdraagjeverder in Leeuwarden is bijvoorbeeld een goede. (geen aandelen, ben die persoon niet)
Alle reacties Link kopieren
Je laten leiden door angst in je ouderschap is echt vreselijk zonde en onhandig. Heb toch vertrouwen in je kinderen en jezelf dat jullie het wel fixen, dat levert zoveel rust en minder gehuil op.
Alle reacties Link kopieren
Frizz schreef:
07-03-2021 10:32
Je laten leiden door angst in je ouderschap is echt vreselijk zonde en onhandig. Heb toch vertrouwen in je kinderen en jezelf dat jullie het wel fixen, dat levert zoveel rust en minder gehuil op.

Ja! Wat zeg je dat mooi! Dat is voor mij trouwens echt dé verrassing van het ouderschap. Ik had gedacht dat ik zo’n strenge, controllerige moeder zou worden. Maar ik ben echt best relaxt en vertrouw echt vanaf dag 1 op ons kind. Vind het echt verbazingwekkend hoeveel vertrouwen ik in hem heb.
Hier ging het een soort van natuurlijk over naar slapen samen in bed en later overdag alleen in bed. Op een gegeven moment werd hij veel te alert voor slapen in de draagzak.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zoon heel veel gedragen, ook nu nog (2,5), inmiddels niet meer om te slapen maar wel zodat we nog lekker lange wandelingen kunnen maken.
Ik vond alles prima, als hij maar sliep. En na een dagje veel dragen was hij veel rustiger dan als ik een dag alles had geprobeerd om hem in bed te laten slapen.
Ik zou later dus lekker los laten, kan me voorstellen dat het met een tweede juist heerlijk is als de baby regelmatig in de drager slaapt zodat je niet alle slaapjes thuis hoeft te blijven met je peuter.
Mijn kinderen hebben het eerste jaar in de draagzak geleefd. Ik kan met alle eerlijkheid zeggen dat mijn 3 en 6 jarige nu niet meer in de draagzak slapen :biggrin:

Of je nou nu moeilijk doet, of over een half jaar als kind groter word en vanzelf makkelijker word.

Nevermind, ik zie nu dat je kind met 3 maanden wil kunnen wegleggen zonder moeite. Dan zou ik inderdaad alvast beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
07-03-2021 10:37
Ja! Wat zeg je dat mooi! Dat is voor mij trouwens echt dé verrassing van het ouderschap. Ik had gedacht dat ik zo’n strenge, controllerige moeder zou worden. Maar ik ben echt best relaxt en vertrouw echt vanaf dag 1 op ons kind. Vind het echt verbazingwekkend hoeveel vertrouwen ik in hem heb.
:heart:
Alle reacties Link kopieren
Jongste slaapt ook overdag alleen in de draagzak. Prima natuurlijk, maar ik vind het wel lastig te combineren met oudste van 2,5. Hoe doen/deden jullie dat?
Alle reacties Link kopieren
Als je kan kiezen tussen niet slapen/slapen met heel veel strijd in bed, of wel slapen in de draagzak, zou ik voor dat laatste gaan. Ik denk eigenlijk dat je dan minstens net zo’n grote kans hebt dat zij met drie/vier maanden wel haar eigen bedje slaapt. Gewoon, omdat zij er dan wel aan toe is, en nu nog niet.
Alle reacties Link kopieren
Thanks dames.


Fijn om te horen dat de overstap van draagzak naar ledikantje goed is verlopen bij zowat iedereen die nu gereageerd heeft. Daar ging het bij om. S nachts wil ik haar wel het liefst in haar ledikantje hebben maar dit verloopt tot nu toe gewoon prima. Hopelijk blijft dat ook zo! :$
Alle reacties Link kopieren
Bij ons ging kind "pas" met ruim 9 maanden uit de Co sleeper naar een ledikant.

Ik bedenk me altijd 1 ding en dat is dat niks hetzelfde blijft bij kinderen. Dat scheelt een hoop stress. De ene dag lust hij doperwten en de volgende dag niet meer. Zoveel mogelijk meebewegen en kijken wat je kind nodig heeft. 3.5 week is nog zo piep, tussen nu en haar 10e verjaardag verandert er, ook qua slapen, nog van alles.
Alle reacties Link kopieren
Hoe het gaat lopen weet niemand, probeer je te houden bij het nu, en te doen wat nú goed is.
ollie-ollie wijzigde dit bericht op 01-07-2021 22:59
73.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tja. Ik had een hele makkelijke slaper, tot een maand of 6 gewoon alleen bij mij op schoot overdag. En s avond in haar eigen bed. Dat ging over in overdag box en s nachts bed, en toen allebei bed. Ze heeft S nachts altijd goed geslapen na de eerste drie weken, ik kon haar zo wegleggen (ja echt, dat kan).
En nu is ze bijna 2,5 en lig ik as we speak op een matrasje naast haar bed. Ze heeft ineens ontzettende nachtmerries, helemaal in paniek s nachts. Zodra ze haar bed zag, was ze al overstuur. Als ik er naast ga liggen, slaapt ze prima, anders de hele nacht een overstuur kind. Dan is de keuze dus niet zo moeilijk. Natuurlijk vraag ik me wel af hoe we hier weer vanaf komen, maar ik ga er maar vanuit dat dit ook weer over gaat, net als alle andere fases. En tot die tijd, heb ik in elk geval een vrolijk en uitgerust kind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven