Baby in de avond mee op visite

03-02-2019 12:54 99 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe doen jullie dat met jullie baby en in de avond op bezoek gaan bij familie of vrienden? Zorg je er altijd voor dat kind daar kan slapen? Kind wakker houden?

Ik vind het zo lastig en stuit nogal op onbegrip van schoonfamilie. Bij schoonfamilie is het nu al jarenlang traditie dat iedereen zaterdagavond samenkomt. Er wordt erg uitgebreid gekookt en het is over het algemeen wel gezellig. Voor we ons kind hadden ging ik 9 van de 10 keer wel mee. Alleen wanneer ik geen zin had, ziek was of andere plannen had ging ik niet. Nu met kind ben ik een aantal keer meegeweest en ik vond het erg stressvol. Kind slaapt rond 19u, dan is ze echt moe. Dus ik heb haar een keer slapend meegenomen, daar sliep ze verder. Een andere keer sliep ze niet verder maar bleef maar huilen en huilen. Ik voelde me zo schuldig dat ik haar dit aandeed. Maar volgens schoonfamilie moet ze gewoon wennen. Er zijn drie andere baby's van haar leeftijd (rond de 5 maanden) en zij liggen dus wel in de armen, wakker (en in mijn ogen oververmoeid). Kan het dan echt geen kwaad om een zo'n jong kind wakker te houden? Ik vind het zo zielig. Als ik ga wil ik wel dat ze de ruimte krijgt om daar te slapen, alleen is dat moeilijk omdat ze een klein huis hebben waardoor het erg gehorig is. Mijn kind is het gewend om in stilte en in het donker lekker te gaan slapen. Er wordt van mij verwacht om haar in de kamer naast de woonkamer te leggen, terwijl in de woonkamer dus 20 man hard aan het praten en lachen is.

Ik ben nu weken niet meer geweest en krijg de vraag wanneer ik weer langskom. Ik wil wel, maar ik gun mijn kind gewoon haar rust. Zij vinden dat ik me aanstel en dat ik zo nooit meer buitenkom. De andere baby's doen het toch ook goed in de avond daar? Ligt het dan toch aan mij?
redbulletje schreef:
03-02-2019 13:12
Het lijkt mij voor de volwassen genodigden ook een vreselijk gebeuren als mensen daar massaal hun krijsende babies mee naartoe nemen.
:lol: Lijkt mij wel wat voor jou zo’n avondje in een volle huiskamer druk pratende mensen + huilende baby’s.
Alle reacties Link kopieren
Elke week zou ik wat veel vinden voor mezelf, maar goed je vindt het blijkbaar leuk. Het ligt erg aan het kind zelf. Mijn kinderen waren gemakkelijke slapers, dus die konden overal mee en vielen in slaap in armen en op de bank (toen ze heel klein waren) kinderwagenbak, campingbedje en in het bed van de mensen waar we waren. Half slapend de auto in en thuis in eigen bed weer verder slapen. Hebben we vanaf de geboorte gedaan, ging prima, merkte de dag erop ook niet dat ze vermoeid waren. Kind van vrienden vertikte het om elders te slapen, bleef vechten tegen de slaap, dan moet je het denk ik ook niet pushen en lekker naar huis gaan om daar het kind in bed te leggen (deden ze ook).
fiona2018 schreef:
03-02-2019 13:09
Ik vind het al knap dat je het zo lang hebt volgehouden. Maar jouw kind, jouw regels. En daar heeft niemand iets van te vinden, ook (zelfs) familie niet. Wij hebben dochter zelden 's avonds ergens mee naartoe genomen. Want hoe gezellig het die avond kan zijn, de volgende dagen zaten wij met een overprikkeld en oververmoeid kind.

Bedtijd is hier heilig, afspraken plannen we daarvoor. Zelfs met kerst zorgen we dat dochter op tijd in haar bed ligt en ze is inmiddels ruim twee.

Waarom zou de familie daar niets van mogen vinden? Ze mogen toch hun eigen mening daarover hebben? TO hoeft zich natuurlijk niets van die mening aan te trekken ;-D
Alle reacties Link kopieren
Is er geen mogelijkheid dat je "vroeg" komt en dan om 19 uur (of na een uurtje) weer vertrekt? Zo heb je toch contacten maar kan je je dochter ook weer thuis rustig te slapen leggen
Wat andere wel of niet doen (dus met slapende kinderen in armen zitten) zou mij dan weer niks uitmaken, die zijn er niet als jij de nacht gedoe hebt omdat je schema volledig in de soep loopt.
En anders... gewoon melden dat het wel gezellig is maar dat het nog een paar maandjes duurt voordat je weer komt. Tegen die tijd een oppas nemen als je wel heen wil.
Alle reacties Link kopieren
Als je kind geen flesje drinkt en alleen uit de borst dan valt een oppas dus af. Een baby meenemen die vervolgens overprikkelt raakt en huilt is voor jou ook niet leuk en voor je dochter al helemaal niet. Dus dan zou ik voorlopig niet gaan of op tijd weer naar huis. Mensen vinden al gauw iets overdreven of hebben geen begrip omdat het niet in hun straatje past/omdat ze het zelf anders deden. Gewoon je gevoel volgen en dat is je baby op de eerste plek. Prima toch, baby wordt vanzelf ouder waardoor er meer mogelijkheden zijn.
Alle reacties Link kopieren
Campingbedje daar in aparte kamer. Maar! Als je kindje daar niet lekker in slaapt en jij strontzenuwachtig de hele avond van kamertje naar huiskamer loopt (Zou ik dus hebben) en kind alsnog niet slaap, lekker thuis blijven. Kind heeft er niks aan en als jij het niet prettig vindt, niks van anderen aantrekken.
Ik zou mijn baby nooit wakker houden. Dus een campingbedje meenemen en nog een paar keer oefenen met in slaap vallen. Sowieso wel fijn als je baby leert om niet alleen maar in het eigen stille donkere kamertje te slapen. Lukt het slapen echt niet, gewoon naar huis gaan. Als je baby na meerdere pogingen nog steeds niet kan slapen daar, gewoon niet meer gaan in de avond.
Ik vind trouwens dat het wél kwaad kan, kinderen hun slaap ontnemen. Voor je eigen pleziertje nog wel. Heel egoïstisch.
Alle reacties Link kopieren
Die van mij sliep op doen leeftijd vaak in de doek of draagzak, ook op visite.
Alle reacties Link kopieren
Lotus90 schreef:
03-02-2019 13:46
Ik zou mijn baby nooit wakker houden. Dus een campingbedje meenemen en nog een paar keer oefenen met in slaap vallen. Sowieso wel fijn als je baby leert om niet alleen maar in het eigen stille donkere kamertje te slapen. Lukt het slapen echt niet, gewoon naar huis gaan. Als je baby na meerdere pogingen nog steeds niet kan slapen daar, gewoon niet meer gaan in de avond.
Daar valt niks aan te doen hoor, sommige kinderen zijn nu eenmaal zo. Zoon slaapt nu met 2,5 altijd nog alleen in een donkere kamer, op vakantie plakken we zijn ramen ook altijd dicht (nadat we het weer eens geprobeerd hebben). Dochter van 11mnd daarentegen boeit het niks hoe licht of druk het is, dit slaapt overal.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik de slaap van mijn kinderen heel graag als excuus om onder dingen uit te komen :yawnee:

Maar dat heb ik wel moeten leren. In het begin heb ik weleens iets tegen mijn zin gedaan, omdat de familie zei dat het moest kunnen. Dochter sliep in een camping bedje, nou ja, sliep.... krijste. Ik wilde haar pakken en troosten, maar familie (niet mijn eigen familie) zei dat ze moest wennen, dat ik haa niet steeds moest pakken want dan leerde ze het nooit, dat ze vanzelf wel in slaap viel.
Ik had er echt buikpijn van. Ben uiteindelijk haar toch gaan troosten, ze was helemaal overstuur, en heb me zelf toen heilig voorgenomen om nooit meer zoiets tegen mijn gevoel in te doen.
En dat doe ik dus ook niet meer. Tenminste niet bij slapen.
Want anders heb ik een gezellige avond gehad, kind niet en de dag erna zit ik zelf ook met de gebakken peren. Want dan is ze uit haar ritme, moe, huilerig etc.
Nog steeds en nu is ze 11. Ze kan gewoon niet tegen dat veranderen van slaapritme.

Dus de ene baby is de andere niet en hetzelfde geldt voor ouders.
Doe gewoon wat je zelf wil.
Ik zou een campingbedje meenemen en dan in de slaapkamer zetten. Mijn kinderen worden er iig niet leuker van als ze moe zijn.

En als het niet gaat, ga je weer naar huis. En als het na een aantal keer nog niet gaat, zeg je dat je graag komt, maar niet in de avond. Of af en toe terwijl je een oppas neemt.
Is er geen mogelijkheid om voor te stellen dat jullie eerder eten? Dan kun je gewoon rond half 8 naar huis.

Verder is zoon nu 2 en plannen wij nog steeds vrijwel niks in de avond. Slaap is heilig.
Alle reacties Link kopieren
Mijn jongste kind (6 maanden) slaapt het best in een rustige kamer in een bedje. Mijn peuter was makkelijker als baby. Die veel gewoon overal op schoot in slaap of in de draagzak. Heel prettig. Wat we nu meestal doen: elkaar afwisselen 's avonds. We gaan dus niet zo vaak samen op bezoek maar apart. Gaat ook niet echt om familie (die hebben we niet in de buurt) maar meer om vrienden. Zo kunnen we toch makkelijk allebei 2 avonden per week weg en hebben we niet het goed 's avonds thuis opgesloten te zitten. Vooral ik want ik ben uithuiziger dan man.
Als de baby wel meegaat dan nemen we een campingbedje mee en daar slaapt ze dan in. Dat gaat wel goed maar ik doe het alleen bij bijzondere gelegenheden waar we echt allemaal de hele avond aanwezig willen/moeten zijn (verjaardagen en andere feestelijkheden) omdat ik het zo'n gesleep vind met die spullen. Tot nog toe hebben we dat denk ik zo'n 4 x gedaan.

Wel een groot verschil is dat mijn dochter pas om 21:00-21:30 naar bed gaat. Hierdoor kunnen we dus makkelijk aan het begin van de avond ergens op bezoek en zorg ik er voor dat we tussen 21:00 en 22:00 thuis zijn zodat ze dan kan slapen. Dan hoef ik haar niet echt wakker te houden en kunnen we bijvoorbeeld wel even bij iemand koffie drinken zonder gelijk alles mee te hoeven te slepen.

Volgende week hebben we een gezinsvriendelijk feestje bij iemand thuis. Ik heb besloten onze peuter wel mee te nemen (want die is dol op feestjes) en de baby bij mijn moeder te laten slapen. Ook omdat 2 kleintjes voor mijn moeder eigenlijk iets te veel is, zeker de wilde/drukke peuter.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het een baby (klein kindje) echt niet aandoen om voor het lolletje van de ouders wakker te moeten blijven of vermoeid te raken.

Sommige kinderen trekken dat wel (hoewel ik me serieus afvraag of dat echt zo is....).
Onze kinderen konden er ook niet tegen en gingen echt niet ergens anders slapen.
Sommige kinderen kunnen wel ergens anders slapen, anderen weer niet.

Ik geloof niet zo in “oefenen”, niet alle kinderen vinden het gewoon fijn, en dat mag!

Gewoon je kindje lekker in het eigen bedje laten slapen. Één ouder kan dan naar de familie, dan wissel je dat af per week, opgelost.
summer is a state of mind
Alle reacties Link kopieren
Alleerst elke zaterdavond bij schoonfamilie vind te veel?
Juist als je een baby hebt is het belangrijk om samen tijd door te brengen. Doordeweeks is er al weinig tijd samen dus investeer in je gezin en vergeet daarbij ook niet zo nu en dank met vrienden/vriendinnen af te spreken.

Ik zou het terugbrengen tot 1 of 2 keer per maand.
Daarnaast is iedere baby anders, sommige kinderen hebben echt een serene omgeving nodig terwijl anderen heel makkelijk slapen. Kinderen merken het overigens als je zelf onrustig bent. Een aparte kamer en zo een bedje:

https://www.bol.com/nl/p/deryan-baby-lu ... fwQAvD_BwE
ardni wijzigde dit bericht op 03-02-2019 14:19
21.88% gewijzigd
karin6789 schreef:
03-02-2019 13:01
JIJ vindt het fijner als die baby bij je is.
Die baby's allemaal meenemen is gewoon showen, die baby's hebben er niets aan, integendeel.

Wat een rare opmerking.
Ik nam onze kinderen als baby ook altijd mee. Ze kregen borstvoeding en het is gewoon het makkelijkste.
Als ze wakker worden of honger hebben kunnen ze de borst krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Ik mis vooral wat je vriend/man van dit vind

Wat is zijn mening ?
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter sliep nergens. Thuis sliep ze nog het beste en daar was het al mager. Ik ging dus niet weg, al was het maar omdat ik zelf na een nacht nog minder slaap dan normaal over het randje van de zenuwinzinking ging. Mijn familie heeft me inderdaad wel eens sociaal gedwongen ergens bij te zijn, die momenten waren hel. Kind kon alleen maar huilen, sliep vervolgens thuis ook niet meer en ik moest na een doorwaakt weekend weer een volle werkweek tegemoet. Dat heb ik na een paar keer gestopt. Wennen of leren was er niet bij en ik trok het gewoon niet meer om voor andermans lol zo af te moeten zien.

Mijn zoon was veel makkelijker. Met hem gingen we gewoon weg, hij sliep overal. Het kan dus ook anders, maar het helemaal aan het kind. Kies gewoon wat je nu past. Over een tijdje is het weer anders, dan kies je dan weer voor meedoen.
Ligt een beetje aan je kind. Toen mijn kinderen nog baby's waren, deed ik het wel, en dan sliepen ze of niet, of in de draagzak oid aan tafel, of in een bedje of kinderwagenbak elders. De jongste was daarin lastiger dan de oudste, de oudste sliep toch slecht, maakte niet uit waar, de jongste moest echt in een bedje slapen.

Vanaf een maand of zes / acht hadden ze een soort ritme en werkte het niet meer goed. We hadden daar helemaal geen zin meer in, dus toen hebben we dat bijna nooit meer gedaan.

Nu zijn ze 2 en 4 en doen we dit soort dingen soms wel, maar bijvoorbeeld gisteren was het om zeven uur wel klaar en vielen ze om van de slaap, toen zijn we snel naar huis gereden. En soms kun je tot half tien lekker zitten terwijl ze zich vermaken.

Moraal van het verhaal, wat de rest hier ook zegt: Doe wat je zelf prettig vindt met je kind en wat werkt met je kind, en wat de rest daarvan vindt mogen ze naar de politie brengen. Zij zitten niet met de (mogelijke) ellende.
En andere mensen die dat wel doen hebben misschien kinderen die beter slapen of makkelijker zijn, maar dat ligt meestal niet aan hun opvoedstijl of aan het feit dat ze de kinderen er vaker aan blootstellen ;-D
Alle reacties Link kopieren
Och, het is maar tijdelijk he. Over een paar jaar kan je kindje soms wel iets langer opblijven.

Ik zou ook eerder komen en eerder naar huis gaan. Heb je t toch gezellig en heeft je baby toch genoeg slaap.

Weet je, als er dingen veranderen moeten sommige mensen erg wennen (kijk maar naar de pietendiscussie :-P ). Dat geldt vast ook voor jullie familie, er is nu een baby bij die wel baat heeft bij rust en regelmaat.
Gewoon je eigen plan trekken, ze wennen er wel aan hoor.
Alle reacties Link kopieren
Haarclipje schreef:
03-02-2019 14:52
Och, het is maar tijdelijk he. Over een paar jaar kan je kindje soms wel iets langer opblijven.

Weet je, als er dingen veranderen moeten sommige mensen erg wennen. Dat geldt vast ook voor jullie familie, er is nu een baby bij die wel baat heeft bij rust en regelmaat.
Gewoon je eigen plan trekken, ze wennen er wel aan hoor.
Mooi verwoord! Zo is het maar net allemaal.
summer is a state of mind
Wij hebben onze dochter met dit soort dingen altijd met plezier op 1 gezet. En vanaf een jaar of 3 konden we ineens wel gekke dingen doen savonds (in de auto in slaap laten vallen of elders inslapen en overtillen). Het is echt aan jullie hoe je om wil gaan met jullie kind en wie je belangrijker vindt. En dit gaat niet de enige keer of het enige geval zijn waarbij het speelt. Als ik bijvoorbeeld hoor dat mensen niet voor half 8 kunnen eten met kleine kinderen ivm werk, zou ik dat zelf ook nooit accepteren (tenzij mijn kinderen er geen last van zouden hebben). Dan moeten wij als ouders ons aanpassen en dingen anders oplossen vind ik. Maar sommige mensen vinden dat van ons weer heel raar. Mja onze keus om kids op 1 te zetten. Ze hebben er zelf niet om gevraagd op de wereld te komen.
Alle reacties Link kopieren
Als je baby niet storend is maar gewoon moe oo je schoot ligt, wat is dan het probleem? Je miet het niet elke dag of elke week doen maar af en toe kan prima.
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste sliep alleen in haar eigen bed, een keer een avondvisite geprobeerd, was een drama. Niet meer gedaan.
Jongste sliep overal, als ze niet kon liggen dan gewoon op mijn schouder. Dat zou veel makkelijker kunnen.
Het ligt dus nogal aan je kind. Dus ik zou eens in de zoveel tijd eens een gaan. En ondertussen wordt je kind ouder en worden dingen makkelijker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven