Baby in eigen bed laten slapen

06-03-2018 20:15 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ruim 7 weken geleden bevallen. De kleine doet het supergoed behalve het slapen 's nachts in het eigen bedje. Dat lukt helaas voor geen meter. Gevolg is dat hij elke nacht bij ons in bed ( (lees op bovenop mij) slaapt. Ik weet dat het afgeraden wordt maar anders slapen we helemaal niet :|

Het probleem is dat hij een echte buikslaper is. Overdag slaapt hij prima op zijn buik in de box of kinderwagen (zodat we het in de gaten kunnen houden). Hij kan zijn hoofd prima van de ene kant naar de andere kant draaien en heeft er ook geen moeite mee het hoofdje omhoog te tillen. In de nacht laten we hem niet op zijn buik slapen vanwege de kans op wiegendood. Wanneer hij bij ons in slaap gevallen is proberen we hem in zijn bedje (bij ons op de kamer vanwege de nachtvoedingen, hij komt 's nachts ongeveer om de 4 uur) te leggen. Hij is dan meteen of binnen 10 minuten wakker. Hij ligt niet lekker en we horen hem dan ook soms kokhalzen als hij melk teruggeeft. Hij begint dan te mopperen wat over gaat in huilen waardoor wij hem maar weer in bed nemen om zelf nog wat te kunnen slapen.

Wat we al geprobeerd hebben en wat helaas (onvoldoende) hielp:
- kledingstuk van mij erin leggen voor de geur;
- voorverwarmen met een kruik;
- laten huilen (2x geprobeerd wat er in resulteerde dat hij volledig overstuurd was en het ruim 20 minuten duurde hem te kalmeren :'( ;
- inbakeren, help maar even. Hij slaapt dan een uurtje in zijn bedje waarna hij wakker wordt en zich probeert los te wurmen;
- op zijn zij leggen met een opgerolde doek tussen zijn benen zodat hij niet op zijn buik kan rollen. Help ook helaas maar even (maximaal een uurtje).

Iemand nog tips hoe we hem in zijn eigen bedje (op zijn rug) kunnen krijgen? Hoe gezellig het ook is als hij bij ons in bed slaapt wil ik eigenlijk het bed voor onszelf terug.
Zijn bedje in jullie kamer? Kan hij jouw hand " ruiken" als hij vlak naast je ligt.
Jullie adem horen halen en de geur van jullie slaapkamer kan al helpen.

Edit: hij ligt al bij jullie.
anoniem_361511 wijzigde dit bericht op 06-03-2018 20:18
38.29% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ana_Isabel2 schreef:
06-03-2018 20:17
Zijn bedje in jullie kamer? Kan hij jouw hand " ruiken" als hij vlak naast je ligt.
Jullie adem horen halen en de geur van jullie slaapkamer kan al helpen.
Staat het al.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik zou je baby volgen. Hij is net geboren! Jij slaapt ongetwijfeld ook naast je partner omdat je zijn gezelschap fijn vindt, waarom moet een pasgeboren baby dan alleen in een eigen kamer in zijn eigen bed slapen als hij dat duidelijk niet wil?

Onze zoon is net 1 en wil nog steeds niet alleen slapen. Wij hebben de omstandigheden aangepast zodat we veilig samen slapen
Nouschi schreef:
06-03-2018 20:18
Staat het al.
Ja, had er indd overheen gelezen.

Wat hier hielp was op YouTube " baarmoedergeluiden" opzoeken en aanzetten. ( schijnt tot vóór de 10e week te werken om mee te starten. )
Alle reacties Link kopieren
Heeft hij het wel warm genoeg? De afgelopen weken was het 's nachts best koud, vooral zo rond 4/5 uur.
Geef je borstvoeding? Dan je inlezen in de richtlijnen voor veilig samen slapen en lekker bij je in bed nemen. En verder laten dit soort dingen zich helaas niet afdwingen. Leer hem dat zijn bed een veilige plek is door op hem te reageren als hij je nodig heeft en indien nodig uit bed te halen. Kan met een baby van 7wk even duren voordat het lukt. Die is namelijk doorgaans nog niet klaar voor alleen slapen en dat is hartstikke natuurlijk gedrag.

Succes.
Alle reacties Link kopieren
1Aapje schreef:
06-03-2018 20:18
Ik zou je baby volgen. Hij is net geboren! Jij slaapt ongetwijfeld ook naast je partner omdat je zijn gezelschap fijn vindt, waarom moet een pasgeboren baby dan alleen in een eigen kamer in zijn eigen bed slapen als hij dat duidelijk niet wil?

Onze zoon is net 1 en wil nog steeds niet alleen slapen. Wij hebben de omstandigheden aangepast zodat we veilig samen slapen
Wanneer hij bij ons in slaap gevallen is proberen we hem in zijn bedje (bij ons op de kamer vanwege de nachtvoedingen, hij komt 's nachts ongeveer om de 4 uur) te leggen. Hij is dan meteen of binnen 10 minuten wakker. Hij ligt niet lekker en we horen hem dan ook soms kokhalzen als hij melk teruggeeft.
Le-zen!
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
@1Aapje ik snap dat hij het fijn vindt en daarom hebben we hem tot nu toe bij ons in bed genomen. We willen hier alleen geen gewoonte van maken. Buiten dat het niet veilig is en het afgeraden wordt (gelukkig minder als je borstvoeding geeft), is het bed hier ook eigenlijk te klein voor (140 breed).

@Ana_Isabel2 goede tip, gaan we vanavond proberen.

@Timetraveler hij heeft het warm genoeg en onze slaapkamer is niet koud. Hij kan zich ook goed op temperatuur houden. Bij ons in bed moet ik ervoor oppassen dat hij het niet te warm krijgt.
Alle reacties Link kopieren
1Aapje schreef:
06-03-2018 20:18
Ik zou je baby volgen. Hij is net geboren! Jij slaapt ongetwijfeld ook naast je partner omdat je zijn gezelschap fijn vindt, waarom moet een pasgeboren baby dan alleen in een eigen kamer in zijn eigen bed slapen als hij dat duidelijk niet wil?

Onze zoon is net 1 en wil nog steeds niet alleen slapen. Wij hebben de omstandigheden aangepast zodat we veilig samen slapen
Of je leest eerst even voordat je met je bijdehante gezeik advies komt.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ana_Isabel2 schreef:
06-03-2018 20:17
Zijn bedje in jullie kamer? Kan hij jouw hand " ruiken" als hij vlak naast je ligt.
Jullie adem horen halen en de geur van jullie slaapkamer kan al helpen.

Edit: hij ligt al bij jullie.
Waar precies in de slaapkamer kan echt verschillen. Ik zette het wiegje echt strak tegen ons bed ( aan mijn kant) aan zodat de kinderen mij konden horen en ruiken. Of een Co-sleeper?

Mbt de kokhals geluiden/ teruggeven van melk; heb je al geprobeerd om het bedje/wiegje schuin te zetten ( dus met hoofdeinde hoger)?
Miek_ schreef:
06-03-2018 20:31
@1Aapje ik snap dat hij het fijn vindt en daarom hebben we hem tot nu toe bij ons in bed genomen. We willen hier alleen geen gewoonte van maken. Buiten dat het niet veilig is en het afgeraden wordt (gelukkig minder als je borstvoeding geeft), is het bed hier ook eigenlijk te klein voor (140 breed).
Met de juist maatregelen wordt het helemaal niet afgeraden. Bij een smal bed zou ik kijken voor cosleeper ( al dient die hier voor spullen en lig ik er half in en kind in het midden)
Veilig samen slapen kan zeker wel! Zoek maar eens op de richtlijnen van McKenna. Ik heb een familiebed! Fantastisch! Wat het onveilig maakt is dat mensen baby tussen hen in leggen, of op aankleedkussen, in bednestjes (helemaal hip-horror dingen), om toch maar te slapen.

Mijn tip: co-sleeper. Ow en een leuke leeslink: https://kiind.nl/logica-van-het-dragen/
Gewoon, om te zien dat het gedrag van je baby heel normaal is.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden ook zo'n baby en hebben het risico maar genomen om haar op de buik te leggen (bij ons op de kamer).
Alle reacties Link kopieren
Wat peerke zegt, bedje met hoofdeinde misschien iets ophogen. En goed laten boeren na een voeding.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap heel goed dat je je baby niet bij je in bed wil 's nachts. Onze baby sliep tot week acht in de co-sleeper. Ik deed geen oog dicht. Ieder snuifje en hoestje maakte me wakker. Toen eens geprobeerd om haar in haar eigen kamertje te leggen. Ging direct prima. Maar dat geldt natuurlijk niet voor alle baby's. Bij jouw verhaal dacht ik ook direct aan wat verborgen reflux. Onze dochter had het ook en haar bedje hebben we schuin gezet. Onder de poten bij het hoofdeind liggen nu de bestsellers van Kluun.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochtertje is ook geboren als een echte buikslaper. Werd al gelijk in de kraamweek duidelijk op haar buik sliep ze vier uur door en op haar rug 20 min.

Ik heb haar op haar buik laten slapen naast me in t wiegje ook s nachts en ik heb me er al honderd keer voor moeten verantwoorden want ja wiegendood enzo. Ze slaapt nog steeds op haar buik is 1,5 nu.
We hebben een aerosleep matras en ze lag bij ons op de kamer. Ik had er vertrouwen in en ze had zelf erg veel baat bij goed slapen.

Kan niet voor jou beslissen maar het is een optie om m gewoon op zijn buik te leggen
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
@peerke77 het wiegje staat tegen ons bed aan en ik lig ernaast. Het is geen co-sleeper. Het hoofdeinde iets omhoog zetten hebben we ook al geprobeerd. Hielp helaas ook niet (alhoewel het kokhalzen wel minder was, het teruggeven niet).

@Kashri, 1Aapje, Lemon_tree ik heb de tips betreft veilig slapen gelezen maar dat is helaas ook geen oplossing. Ons bed is hier echt te klein voor. Daarnaast zou de kleine dan ook op zijn rug moeten slapen. Dat doet hij ook niet als hij tussen ons in ligt op zijn rug. Dan gaat hij keten tot hij moe is, daarna wordt het huilen. Hij slaap of op zijn buik bovenop mij of op zijn zij in mijn arm. Dat valt helaas niet onder de definitie veilig slapen :|
Skawa schreef:
06-03-2018 21:01
Mijn dochtertje is ook geboren als een echte buikslaper. Werd al gelijk in de kraamweek duidelijk op haar buik sliep ze vier uur door en op haar rug 20 min.

Ik heb haar op haar buik laten slapen naast me in t wiegje ook s nachts en ik heb me er al honderd keer voor moeten verantwoorden want ja wiegendood enzo. Ze slaapt nog steeds op haar buik is 1,5 nu.
We hebben een aerosleep matras en ze lag bij ons op de kamer. Ik had er vertrouwen in en ze had zelf erg veel baat bij goed slapen.

Kan niet voor jou beslissen maar het is een optie om m gewoon op zijn buik te leggen
Precies. Hier vanaf 7 weken overdag op de buik, vanaf 10 weken ook ‘s nachts. Twee dagen later sliep zoon door en nog altijd slaapt hij op z’n buik (nu ruim 2).
Miek_ schreef:
06-03-2018 21:03

@Kashri, 1Aapje, Lemon_tree ik heb de tips betreft veilig slapen gelezen maar dat is helaas ook geen oplossing. Ons bed is hier echt te klein voor. Daarnaast zou de kleine dan ook op zijn rug moeten slapen. Dat doet hij ook niet als hij tussen ons in ligt op zijn rug. Dan gaat hij keten tot hij moe is, daarna wordt het huilen. Hij slaap of op zijn buik bovenop mij of op zijn zij in mijn arm. Dat valt helaas niet onder de definitie veilig slapen :|
Onze zoon slaapt ook op zijn zij tegen mij aan en ik lig in maternale houding. Maar bij klein bed zou ik gaan voor groter bed of cosleeper.
Wiegje naast je bed neer zetten. Mijn zoon sliep maandenlang op mijn buik, ik vond het heerlijk. Baby’s willen gewoon nog bij hun moeder zijn dat is niet zo raar.
Miek_ schreef:
06-03-2018 21:03
@peerke77 het wiegje staat tegen ons bed aan en ik lig ernaast. Het is geen co-sleeper. Het hoofdeinde iets omhoog zetten hebben we ook al geprobeerd. Hielp helaas ook niet (alhoewel het kokhalzen wel minder was, het teruggeven niet).

@Kashri, 1Aapje, Lemon_tree ik heb de tips betreft veilig slapen gelezen maar dat is helaas ook geen oplossing. Ons bed is hier echt te klein voor. Daarnaast zou de kleine dan ook op zijn rug moeten slapen. Dat doet hij ook niet als hij tussen ons in ligt op zijn rug. Dan gaat hij keten tot hij moe is, daarna wordt het huilen. Hij slaap of op zijn buik bovenop mij of op zijn zij in mijn arm. Dat valt helaas niet onder de definitie veilig slapen :|
Veilig samen slapen gaat er vanuit dat je baby thv jouw borst op zijn zij slaapt. Eventueel met jouw arm om hem heen.

Ik zou er een groter bed voor overwegen of tijdelijk apart slapen van je man.
Kashri schreef:
06-03-2018 21:35
Veilig samen slapen gaat er vanuit dat je baby thv jouw borst op zijn zij slaapt. Eventueel met jouw arm om hem heen.

Ik zou er een groter bed voor overwegen of tijdelijk apart slapen van je man.
Hier slaap ik ook zo met dochtertje van 2,5 maand. Op haar rug wilt zij ook echt niet slapen. Ik vind het ook niet altijd makkelijk, iedere nacht kramp in mijn arm en een peuter tegen mijn rug aan. Maar de meeste baby'tjes willen echt nog niet alleen slapen, en dan is dit echt de fijnste oplossing.
Westworld schreef:
06-03-2018 22:03
Hier slaap ik ook zo met dochtertje van 2,5 maand. Op haar rug wilt zij ook echt niet slapen. Ik vind het ook niet altijd makkelijk, iedere nacht kramp in mijn arm en een peuter tegen mijn rug aan. Maar de meeste baby'tjes willen echt nog niet alleen slapen, en dan is dit echt de fijnste oplossing.
Ik vond de eerste maanden afzien. Nu zoon ouder is ben ik makkelijker mbt slaaphouding.
Alle reacties Link kopieren
Aggegos, uk is pas 7 weken! Laat 'm gewoon lekker bij jullie slapen. Als jij je er goed bij voelt en duidelijk is dat baby het wil.. klaar Gewoon doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven