Baby in eigen bedje of samen slapen?

12-01-2018 12:11 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje is nu 6 maanden en slaapt bij mij in een tweepersoonsbed. Hij heeft in bed altijd een slaapzak aan en ligt hoger in bed, dan mij, voor de veiligheid. Ook wordt mijn zoontje snachts nog om de drie uur wakker voor voeding.

Sinds twee weken wil hij snachts helemaal tegen mij aan liggen en draait hij vaak op zijn buik. Ik merk dat mijn zoontje samen slapen een veilig gevoel geeft, maar wat te doen met het naar de buik draaien? Hij slaapt tot nu toe nooit op zijn buik, alleen op zijn rug of zij. Hoe doen jullie dat?
Ik laat kind gewoon liggen zoals hij ligt. Ik vertrouw op hem. Hij slaapt ook nog bij ons in bed omdat in zijn eigen bedje niet lukt.

Ligt je partner ook in bed? In dat geval: Er wordt aangeraden om een kind bij bed-sharing enkel naast de borstvoedende moeder te leggen. Als je geen borstvoeding geeft wordt het sowieso afgeraden.
Alle reacties Link kopieren
als ons zoontje bij ons slaapt, komt hij ook graag tegen je aan gekropen. Maar ik slaap dat niet goed en hij gaat gewoon in zn eigen bed tenzij ziek (en niet alleen willen zijn).
Op buik slapen is geen probleem bij 6 maanden. Zodra mijn kind zich kon omdraaien (heen en terug), ging hij zelf op zn buik liggen. Ik leg hem altijd op zijn rug in bed, want dat is makkelijk en dan zoekt hij zelf een lekkere houding. Hij sliep ook weleens met zijn neus naar beneden!!
Alle reacties Link kopieren
Lekker op z'n buik laten slapen.
Lekker op zijn buik laten liggen, zodra ze kunnen rollen houd je dat toch niet meer tegen. Kan je hem eventueel wat terug omhoog schuiven?
Zelf een dikke pyjama aandoen zodat je dekbed niet hoger dan je heupen komt of beter (en volgens de richtlijnen van veilig samen slapen) samen onder een deken ipv dekbed slapen.
Zoon hier sliep ook het liefst tegen mij aan op die leeftijd. Soms werd ik er wel een beetje gek van maar met een maand of 11 werkte samen slapen niet meer en is hij in zijn eigen bed op zijn kamer gaan slapen. Ik ben blij dat ik die eerste maanden kon bieden wat hij nodig had om lekker te slapen.
Om de 3 uur nog voeden? Bij 5 maanden hier de laatste om 23.00 uur en de volgende om 07.00 uur.
Vanaf 6 maanden gingen onze beide zoons het reuze gezellig vinden dat wij in dezelfde kamer sliepen als zij. Daarom zijn ze beide vanaf dat moment naar hun eigen kamer gegaan, waar ze rustiger sliepen en minder vaak kwamen voor troost of drinken omdat ze vanzelf weer terug in slaap vielen in hun eigen rustige omgeving.
Alle reacties Link kopieren
Pluisi schreef:
12-01-2018 12:26
Om de 3 uur nog voeden? Bij 5 maanden hier de laatste om 23.00 uur en de volgende om 07.00 uur.
Das toch niet zo gek? Fijn dat die van jou lekker doorslaapt, maar die van mij kwam ook nog gewoon voor voedingen met 6 mnd.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon werd nog tot een maand of 12 iedere drie uur wakker voor een voeding. Hij sliep ook naast me in bed. Ik heb er nooit zo op gelet hoe hij lag, hij zal ook wel gedraaid hebben.
Pluisi schreef:
12-01-2018 12:26
Om de 3 uur nog voeden? Bij 5 maanden hier de laatste om 23.00 uur en de volgende om 07.00 uur.
Gefeliciteerd. Wil je nu een taart?

Ik word zo moe van dat wedstrijdje kijk mijn kind eens goed doorslapen. Alsof het een verdienste is dat je als ouder iets goed hebt gedaan (of niet als het dus niet zo is). Ehm, nou niet dus.
Pluisi schreef:
12-01-2018 12:26
Om de 3 uur nog voeden? Bij 5 maanden hier de laatste om 23.00 uur en de volgende om 07.00 uur.
Dat is dan 'luxe'. Hier met 11 maanden nog minimaal 3 keer per nacht.
On topic: wij slapen samen, volgens de richtlijnen van McKenna. Er is ook een facebookgroep: veilig samen slapen, daar kun je veel informatie vinden.
Alle reacties Link kopieren
Laten we een wedstrijdje niet-doorslapen doen. Mijn zoon is 3,5 (jaar!) en slaapt nog steeds niet iedere nacht door :-D Gelukkig is hij wel heel leuk.
Alle reacties Link kopieren
Frox schreef:
12-01-2018 12:38
Laten we een wedstrijdje niet-doorslapen doen. Mijn zoon is 3,5 (jaar!) en slaapt nog steeds niet iedere nacht door :-D Gelukkig is hij wel heel leuk.
Shit, dan moeten we nog even met 16mnd en niet-doorslapen o_o
Alle reacties Link kopieren
Frox schreef:
12-01-2018 12:38
Laten we een wedstrijdje niet-doorslapen doen. Mijn zoon is 3,5 (jaar!) en slaapt nog steeds niet iedere nacht door :-D Gelukkig is hij wel heel leuk.
Ik denk dat ik dat win, mijn dochter is bijna twaalf en wordt nog iedere nacht rond half twee wakker. :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
QueenArachnia schreef:
12-01-2018 12:44
Ik denk dat ik dat win, mijn dochter is bijna twaalf en wordt nog iedere nacht rond half twee wakker. :biggrin:
*grijns* Jij wint met afstand! Moet je er ook nog uit, of doet ze zichzelf inmiddels?
Frox schreef:
12-01-2018 12:38
Laten we een wedstrijdje niet-doorslapen doen. Mijn zoon is 3,5 (jaar!) en slaapt nog steeds niet iedere nacht door :-D Gelukkig is hij wel heel leuk.
Ow dit is niet bemoedigend. Wil hij dan ook nog melk ofzo 's nachts of alleen even een knuffel?
Alle reacties Link kopieren
Frox schreef:
12-01-2018 12:45
*grijns* Jij wint met afstand! Moet je er ook nog uit, of doet ze zichzelf inmiddels?
Nee dat doet ze al een tijdje zelf. :proud:
Alle reacties Link kopieren
QueenArachnia schreef:
12-01-2018 12:44
Ik denk dat ik dat win, mijn dochter is bijna twaalf en wordt nog iedere nacht rond half twee wakker. :biggrin:
'T is ook niet leuk ook om dit doorslaap-spelletje met jou te spelen :proud: |-) :hamer:
Frox schreef:
12-01-2018 12:38
Laten we een wedstrijdje niet-doorslapen doen. Mijn zoon is 3,5 (jaar!) en slaapt nog steeds niet iedere nacht door :-D Gelukkig is hij wel heel leuk.
Mijn dochter is net 3 en kan opeens sinds een maand 6-8 uur aan een stuk slapen! Luxe! Maar wordt dus nog vaak wel 1x wakker (laat op de avond of vroeg in de ochtend vaak..)
En ze heeft heeeel lang 'snachts een slok gehad.
Vanaf een maand of zes gaven we hier toch de voorkeur aan apart slapen. Ik stopte toen langzamerhand met borstvoeding, baby sliep een uur of 7 door en we sliepen allemaal beter als hij in zijn eigen bed lag. Het was voor ons een logische overgang en het is nooit een drama geweest, dus ik denk niet dat mijn kind schade heeft opgelopen.

Samen slapen resulteerde voor ons vanaf zes maanden vooral in onrustige nachten, dus het lijkt me niet logisch dit dan door te zetten.
Oefen met kind het buikliggen ivm zijn nekspiertjes. Als goed geoefend wordt daarmee kan deze zijn hoofdje goed zelfstandig draaien in geval van slecht lucht krijgen bij buikligging. Dat is voor jou, in ieder geval al gevoelsmatig, een opluchting. Ik vond dat altijd heel eng en wij hadden een Aerosleep matras-topper met bijbehorend laken daarvoor. Kind sliep in eigen bed.
Alle reacties Link kopieren
QueenArachnia schreef:
12-01-2018 12:44
Ik denk dat ik dat win, mijn dochter is bijna twaalf en wordt nog iedere nacht rond half twee wakker. :biggrin:
Ik win. :yes: Mijn dochter van 18 jaar wordt ook nog geregeld wakker snachts. En moet mij dan appen, waardoor ik ook wakker word. :facepalm:
Dus mijn telefoon gaat snachts uit, zodat ik niet gestoord wordt. Toen zij klein was klom ze snachts uit haar bedje om lekker tegen mama te slapen. Ik merkte daar gelukkig nooit wat van.
Mijn jongste spruit slaapt over het algemeen door (zij is 8 maanden). Als het dan eens voorkomt dat zij snachts wakker wordt, ben ik zo blij dat ze meestal gewoon slaapt. Chapeau voor jullie hoor, dat jullie dat trekken, zo vaak uit bed te moeten gaan.
Alle reacties Link kopieren
Swinta schreef:
12-01-2018 13:31
Ik win. :yes: Mijn dochter van 18 jaar wordt ook nog geregeld wakker snachts. En moet mij dan appen, waardoor ik ook wakker word. :facepalm:
Dus mijn telefoon gaat snachts uit, zodat ik niet gestoord wordt.
Yep, ik geef de beker door aan jou. :applause:
Alle reacties Link kopieren
Nou het probleem is ook dat hij savonds en snachts wakker wordt als ik niet bij hem lig... ik had het achteraf niet moeten doen, maar ik ben tot nu toe altijd naast
hem gaan liggen tot hij sliep. Nu is hij ook alweer twee keer in een half uur wakker..

Hij voelt met zijn handjes of ik er lig.. en als ik er niet lig, dan gaat hij huilen en anders slaapt hij meestal verder. Ik leg altijd een knuffel bij zijn handje en ook een trui van mij bij hem voor de geur.

Misschien beter doorzetten en in eigen bedje laten slapen? Gaat wel tegen mijn gevoel in maar ik wil dat hij goed slaapt .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven