Baby overalert/oververmoeid

26-02-2020 12:17 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nou, laat ik maar met de deur in huis vallen. Ik heb het als moeder helemaal verkeerd aangepakt. De eerste 1,5 maand was volop genieten. Heerlijk de kleine steeds bij ons. Met onze blije neus erboven zodra hij wakker werd. We hadden het super gezellig. En het moeilijk in slaap vallen? Tsja, dat kwam door de krampjes. Met veel liefde en nog vol energie hielpen we hem met het in slaap vallen, al dan niet op onze buik/borst. Stom stom, het waren niet (sec) de krampjes. Hij was oververmoeid.
Te laat kwam ik erachter dat we hem geen regelmaat geboden hebben. Dat we geen rekening hebben gehouden met wakkertijden. Hij is toch nog niet moe? Wat hebben we ons verkeken.
Nu, sinds 2 maanden ben ik intensief bezig geweest regelmaat te bieden. Ook inbakeren geprobeerd. Maar de hazenslaapjes blijven. Nu hebben we nog altijd een baby die overdag niet/moeilijk slaapt. Een alerte/wakkere baby.
De nachten doet hij het nog goed, maar ik schrik mij de pleuris als ik verneem dat dit met of vanaf 5 a 6 maanden ook verloren zal zijn. Door de oververmoeidheid. Ik heb veel gelezen, oa op fora, over vermoeide baby's. Andere moeders die er mee worstelen. Waar ik natuurlijk nog altijd mijn best doe, ook met hulp van buitenaf, het patroon te doorbreken, wil ik graag van ervaringsdeskundigen horen hoe zij zich hier door heen gesleept hebben. Hoe lang het duurde. "Het is een fase", zeggen ze. Klopt dat? Wat heeft uiteindelijk echt geholpen? Wat is het ergste dat ik kan verwachten?

Ik steek hand in eigen boezem. Ik heb maar wat aangemotherd.
Dankjewel voor de reacties.
Mijn kinderen sliepen als baby allemaal nauwelijks overdag. Konden ook makkelijk 7-8 uur wakker blijven. Geen idee of ze oververmoeid waren. Na een jaar (de jongste na 2 jaar) waren het hele makkelijke slapers, ook heeft vooral de oudste nog steeds erg weinig slaap nodig.
Op het moment dat mijn kinderen gingen lopen en rennen gingen ze ook beter slapen. Van het baby-gebeuren werden ze gewoon niet zo moe vermoed ik.
Alle reacties Link kopieren
Wie zegt dat je baby oververmoeid is?

Als je al veel op fora zit, waarom heb je dan nog meer ervaringen nodig?

Aanmodderen is een woord maar aanmotheren is geen correct Nederlands en ook geen correct Engels.
viva-amber wijzigde dit bericht op 26-02-2020 12:28
31.66% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Niet zo streng voor jezelf.
Mijn dochtertje is 9.5 maanden en er heeft nooit regelmaat in gezeten.
Ze slaapt overdag ook slecht.
Soms wil ze helemaal niet slapen overdag wat ik ook probeer.
Als ze wel slaapt dan is het heel erg kort zo'n 30 a 45 min en dan 2x per dag.
Maar dan heeft ze voor haar doen een super slaap dag.

Ik bekijk het dag tot dag. Ik probeer er regelmaat on te krijgen maar dat lukt voor geen meter.
Ik kan daar wel heel moeilijk om gaan doen maar dat word er toch niet beter door.
Blijf in jezelf geloven !
Alle reacties Link kopieren
Wat zijn in jouw optiek hazenslaapjes?

Onze dochter sliep maar 45 minuten per keer. volgens mij 3 of 4 keer per dag. Dit heeft ze gedaan totdat ze over ging op 1 slaapje. Die werd toen meteen 2 uur.
Alle reacties Link kopieren
Ach maak je toch niet zo druk!

Stress niet zo dan wordt je baby ook weer rustiger!
Ik denk niet dat er een hele verkeerde manier is om babies te laten slapen... tenzij je ze expres wakker houdt. Naar mijn mening heb je het top gedaan door lekker veel bij je baby te zijn/je baby bij jou te laten zijn!

Ik heb 2 kinderen: de oudste is nu 3.5 jaar. Sliep de eerste 6 weken alleen boven op mij, daarna wel in bed, maar maximaal 45 min per keer. Vanaf 6 maanden deed ze langere dutjes (tot 2 uur), maar heeft totdat ze 3 jaar was (véél) nachtelijk gespookt. Nu slaapt ze perfect.
Mijn jongste is 11 maanden; heeft de eerste 10 wkn alleen boven op mij geslapen, daarna in bed. Heeft altijd maximaal 45 min per dutje geslapen. Nog steeds slaapt hij overdag 3x 45 min, met een enkele uitschieter naar 60 min. In de nacht komt hij nog voor een voeding, daarnaast nog een paar keer ‘gewoon’ huilen.

Allemaal niet volgens het boekje, maar ik maak me er totaal niet druk om. Ja, de nachten zijn zwaar (ik begrijp nu waarom het ‘tropenjaren’ heten).
Maar als mijn kinderen zo slapen, dan slapen ze zo. Ze ontwikkelen zich goed, groeien goed, dus ik geloof niet dat er verder iets aan de hand is.

Heb jij andere twijfels over de ontwikkeling of groei van je kind?
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
26-02-2020 12:27
Wie zegt dat je baby oververmoeid is? Ik zie aan hem dat hij wil slapen, maar dat het hem niet lukt. Bijv. over oogjes/hoofdje wrijven. FIep nodig. Hij schrikt, als hij dan uiteindelijk toch weg lijkt te zakken, van elk geluidje .

Als je al veel op fora zit, waarom heb je dan nog meer ervaringen nodig? Dat zijn topics van mensen die er nog midden inzitten, ik hoop wat te vernemen van mensen die uiteindelijk door deze fase heen zijn gekomen.

Aanmodderen is een woord maar aanmotheren is geen correct Nederlands en ook geen correct Engels. Is een woordgrapje.
Alle reacties Link kopieren
De eerste anderhalve maand ben je helemaal NIET verkeerd bezig geweest.
Je bent juist heel GOED bezig geweest.

Baby lekker bij je houden en genieten.
De laatste 2 maanden ben je moeilijk aan het doen.

Gauw weer terug gaan na hoe je het eerst deed.

De eerste vermoeidheidssignalen van je baby zijn wegkijken en naar zijn oortjes grijpen.

Als je baby begint te gapen en in zijn oogjes te wrijven dan ben je eigenlijk al iets te laat. Dan heb je de eerste vermoeidheidssignalen gemist.
viva-amber schreef:
26-02-2020 12:27
Wie zegt dat je baby oververmoeid is?

Als je al veel op fora zit, waarom heb je dan nog meer ervaringen nodig?

Aanmodderen is een woord maar aanmotheren is geen correct Nederlands en ook geen correct Engels.
Joh, het is een woordgrap..
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niet wat jij verkeerd gedaan hebt? Je baby wordt toch niet oververmoeid van bij jou slapen of helpen in slaap vallen?
Dat hebben baby’s nodig de eerste paar maanden.
Hoe oud is hij of zij nu?

Ken je het boek baby in een droom ritme?
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Drmama schreef:
26-02-2020 12:32
Ik denk niet dat er een hele verkeerde manier is om babies te laten slapen... tenzij je ze expres wakker houdt. Naar mijn mening heb je het top gedaan door lekker veel bij je baby te zijn/je baby bij jou te laten zijn! Ja, daar zit mijn angst, dat ik hem niet de kans heb gegeven te gaan slapen. Dat hij wel vermoeidheidssignalen afgaf, maar ik hier niks mee deed, omdat ik dacht "een baby valt uiteindelijk vanzelf in slaap". Dat was ook zo, maar volgens mij alleen de eerste paar weken.

Ik heb 2 kinderen: de oudste is nu 3.5 jaar. Sliep de eerste 6 weken alleen boven op mij, daarna wel in bed, maar maximaal 45 min per keer. Vanaf 6 maanden deed ze langere dutjes (tot 2 uur), maar heeft totdat ze 3 jaar was (véél) nachtelijk gespookt. Nu slaapt ze perfect.
Mijn jongste is 11 maanden; heeft de eerste 10 wkn alleen boven op mij geslapen, daarna in bed. Heeft altijd maximaal 45 min per dutje geslapen. Nog steeds slaapt hij overdag 3x 45 min, met een enkele uitschieter naar 60 min. In de nacht komt hij nog voor een voeding, daarnaast nog een paar keer ‘gewoon’ huilen.

Allemaal niet volgens het boekje, maar ik maak me er totaal niet druk om. Ja, de nachten zijn zwaar (ik begrijp nu waarom het ‘tropenjaren’ heten).
Maar als mijn kinderen zo slapen, dan slapen ze zo. Ze ontwikkelen zich goed, groeien goed, dus ik geloof niet dat er verder iets aan de hand is.

Heb jij andere twijfels over de ontwikkeling of groei van je kind? Op dit moment niet zo zeer. Maar ik weet niet wat slaaptekort uiteindelijk zal doen.
Alle reacties Link kopieren
kerst schreef:
26-02-2020 12:31
Ach maak je toch niet zo druk!

Stress niet zo dan wordt je baby ook weer rustiger!
Speelt zeker ook een rol, I know.
Alle reacties Link kopieren
Skawa schreef:
26-02-2020 12:39
Ik snap niet wat jij verkeerd gedaan hebt? Je baby wordt toch niet oververmoeid van bij jou slapen of helpen in slaap vallen?
Dat hebben baby’s nodig de eerste paar maanden.
Hoe oud is hij of zij nu?

Ken je het boek baby in een droom ritme?
Sorry, ben misschien niet volledig.
Hij viel na 1,5 maand ook niet meer bij ons in slaap. Ik krijg hem bijna niet in slaap. Ook niet als ik op tijd zijn vermoeidheidssignalen zie. Of hij pakt dan een hazenslaapje (45min of soms minder) en ligt dan weer klaarwakker in bedje. Of huilend/overstuur. Vervolgens vindt hij het moeilijk zijn volgende slaapje te pakken.
Alle reacties Link kopieren
05-2019 schreef:
26-02-2020 12:28
Niet zo streng voor jezelf.
Mijn dochtertje is 9.5 maanden en er heeft nooit regelmaat in gezeten.
Ze slaapt overdag ook slecht.
Soms wil ze helemaal niet slapen overdag wat ik ook probeer.
Als ze wel slaapt dan is het heel erg kort zo'n 30 a 45 min en dan 2x per dag.
Maar dan heeft ze voor haar doen een super slaap dag.

Ik bekijk het dag tot dag. Ik probeer er regelmaat on te krijgen maar dat lukt voor geen meter.
Ik kan daar wel heel moeilijk om gaan doen maar dat word er toch niet beter door.
Ja, per dag bekijken is uiteindelijk wel wat we zoveel als mogelijk proberen. Maar ik ben zo'n type die zich snel om de toekomst bekommert. En hoe gaan de nachten bij jullie?
Ik lees echt niets wat jij anders hebt gedaan dan ik. Ik zal wel een slechte moeder zijn, maar ik herkende dus geen ‘ik heb slaap’ signalen bij mijn kinderen zoals in de boekjes. Of misschien geven die van mij het eerst aan met gapen/in ogen wrijven? I don’t know.
Het klinkt alsof je jezelf echt té bezorgd aan het maken bent...
Alle reacties Link kopieren
Hecamel schreef:
26-02-2020 12:29
Wat zijn in jouw optiek hazenslaapjes? 45min of zelfs minder

Onze dochter sliep maar 45 minuten per keer. volgens mij 3 of 4 keer per dag. Dit heeft ze gedaan totdat ze over ging op 1 slaapje. Die werd toen meteen 2 uur. 3 keer 45 min is bij ons al veel...
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste was overdag de eerste 6 maanden ook een bedroevend slechte slaper. De nachten gingen daarentegen perfect. Echt klagen deed ik niet, maar de dagen duurden lang..

Ik heb echt wel met mijn handen in het haar gezeten, want het was plak-aan-mama, dag in, dag uit. Ik was dolblij dat ik met 11 weken weer aan het werk kon, want gillend gek werd ik ervan en klagen vond omgeving gek, want de nachten gingen toch goed?

Toen ik werkte kwam er meer rust, grotendeels door mijn eigen instelling en het werken en thuis zijn, zorgde voor een goede balans.

En uiteindelijk ging oudste prima slapen, soms wat last bij overgang van 3 naar 2 slaapjes en van 2 naar 1. Nu is ze 2,5 en slaapt uitstekend. Middagslaap is er sinds wat weken vanaf, maar de slechte nachten kan ik denk ik op 2 handen tellen, de afgelopen 2,5 jaar.

Jongste is 7 maanden en slaapt sinds een goede maand wat langer overdag.
Je weet dat een slaapcyclus van een baby 45 minuten is en dat het niet raar is dat ze dan wakker worden? Mijn ervaring is dat ze vanzelf leren die cyclussen te verlengen en als ze eenmaal zelf beter kunnen gaan liggen in bed/ speen kunnen pakken, gaat het ( eigen ervaring) helemaal een stuk makkelijker.

Ik snap je frustratie, ik snap dat je regelmaat wil. Dat had ik ook heel erg. Het boek Baby in een droomritme is erg verhelderend geweest en geeft me soms wat handvaten.
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 26-02-2020 13:00
4.52% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Een kind van die leeftijd plakt nog niet vaak de slaapcyclussen aan elkaar. 45 minuten is dus absoluut niet raar. Vind dat je het prima gedaan hebt. Baby lekker op je laten slapen is niet verkeerd hoor!
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden ook een moeilijke slaper. We dachten, ten onrechte, dat hij overdag gewoon niet moe genoeg was, want wat we ook probeerden, hij viel niet in slaap. Wat dan? Tja, dan tob je maar wat aan. Dit was nog vóór de plak-het-kind-aan-je-vast tijd.
Na een week of negen was hij echt oververmoeid, dat merkten we als ouders, en op het consultatiebureau bevestigden ze dat ook. Ze gaven ons een boekje mee, geschreven door Ria Blom. Het ging over de Ria Blom methode. Voor ons voelde het alsof we opeens een gebruiksaanwijzing kregen! We begrepen de behoeften van onze baby opeens zoveel beter! Ja, hij was wél moe. Baby's hebben slaap nodig, óók overdag. Punt. Hij had alleen hulp nodig om in slaap te vallen.
Die hulp zat hem in het bieden van regelmaat en voorspelbaarheid. Na het slapen verschonen, voeden, spelen, wakker wegleggen (box, wipstoeltje) en bij de eerste tekenen van slaperigheid in bed leggen. Ook bij het naar bed brengen hetzelfde ritueel aanhouden, dus steeds hetzelfde zeggen, hetzelfde muziekje laten horen, whatever.
De eerste keer kent de baby het niet. Huilen dus. Maar als je daar aan toegeeft, verandert er niets (binnen het redelijke natuurlijk, je laat het kind niet uren huilen).
De eerste keer heeft mijn zoon ongeveer een kwartier gehuild. Ik heb beneden op de bank mee zitten huilen, hij lag boven. Toen was het stil. Hij sliep. Echt, in die zelfde dag leerde hij het ritme kennen en het ging als een zonnetje. Kind bloeide op, sliep uren. Was binnen een paar dagen een compleet ander kind.
Onze dagindeling werd er niet bepaald spannender of leuker van, maar op dit ritme deed hij het geweldig. En we leerden om goed te kijken naar wat hij aangaf. Geweldige zet geweest. Wel totaal indruisend tegen de huidige trends. Maar dat geeft niet.
Alle reacties Link kopieren
kerst schreef:
26-02-2020 12:31
Ach maak je toch niet zo druk!

Stress niet zo dan wordt je baby ook weer rustiger!
Dat is nou zo'n advies waar ik zelf destijds helemaal niet mee geholpen zou zijn.
Ik heb ook een erg alerte van 5 maanden. Sliep ook erg licht en op kdv nog steeds bijna niet. Wij bieden wel regelmaat aan, ze slaapt op haar kamer in het donker. Ze begon al erg vroeg te rollen dus we bakeren niet meer in. We houden max 2 uur wakker aan. Dan ligt ze op bed even te huilen maar is met 5 min vertrokken voor 1 tot 2 uur. Soms 45 min. Voor ze dit gewend was spanden we een donkere doek over het bedje om het donker te maken en haar af te sluiten als het ware. Nu hebben we verduisteren gordijnen. We hebben ook een white noise ei met muziekjes en susser. Is ook waardevol geweest.

Laat het los TO. Goed dat je probeert regelmaat te bieden en op wakker tijd te letten, maar elke baby is daarin anders. Wat ik niet snap aan je verhaal is dat ze op jullie sliep, maar dat was niet goed want ze was oververmoeid? Maar ze sliep toch? Ook het stukje dat met 5 a 6 maanden 's nachts slapen slecht zou gaan kan ik niet zo plaatsen. Dure van mij is dus 5mnd en slaapt bijna klokje rond. Nu krijgen ze wel tandjes in deze tijd en dat kan pittig zijn. Maar dat hoeft niet. De baby van een vriendin van me sliep tm 5.5 maand vreselijk slecht in de nacht en doet het opeens super. Die van mij heeft 4 nachtjes gespookt terwijl ze dat normaal zelden voorkomt, en dan 1 nachtje ofzo. Tja... zo gaat dat! Het lijkt me goed daar niet teveel over te stressen, daar schiet je niks mee op.

Let gewoon op de tekenen van moeheid bij jouw kindje en leg dan op bed of bij jullie. En dan slaapt ze kort, dat is toch niet zo erg? Ook dat is vrij gebruikelijk bij babies. Mijn dochter slaapt overdag sowieso niet zo lang, nooit gedaan. Je kan eens proberen sneller op bed te leggen als je denkt dat ze moe is, je merkt vanzelf wat wel of niet goed werkt!
Jufjoke schreef:
26-02-2020 13:08
Wij hadden ook een moeilijke slaper. We dachten, ten onrechte, dat hij overdag gewoon niet moe genoeg was, want wat we ook probeerden, hij viel niet in slaap. Wat dan? Tja, dan tob je maar wat aan. Dit was nog vóór de plak-het-kind-aan-je-vast tijd.
Na een week of negen was hij echt oververmoeid, dat merkten we als ouders, en op het consultatiebureau bevestigden ze dat ook. Ze gaven ons een boekje mee, geschreven door Ria Blom. Het ging over de Ria Blom methode. Voor ons voelde het alsof we opeens een gebruiksaanwijzing kregen! We begrepen de behoeften van onze baby opeens zoveel beter! Ja, hij was wél moe. Baby's hebben slaap nodig, óók overdag. Punt. Hij had alleen hulp nodig om in slaap te vallen.
Die hulp zat hem in het bieden van regelmaat en voorspelbaarheid. Na het slapen verschonen, voeden, spelen, wakker wegleggen (box, wipstoeltje) en bij de eerste tekenen van slaperigheid in bed leggen. Ook bij het naar bed brengen hetzelfde ritueel aanhouden, dus steeds hetzelfde zeggen, hetzelfde muziekje laten horen, whatever.
De eerste keer kent de baby het niet. Huilen dus. Maar als je daar aan toegeeft, verandert er niets (binnen het redelijke natuurlijk, je laat het kind niet uren huilen).
De eerste keer heeft mijn zoon ongeveer een kwartier gehuild. Ik heb beneden op de bank mee zitten huilen, hij lag boven. Toen was het stil. Hij sliep. Echt, in die zelfde dag leerde hij het ritme kennen en het ging als een zonnetje. Kind bloeide op, sliep uren. Was binnen een paar dagen een compleet ander kind.
Onze dagindeling werd er niet bepaald spannender of leuker van, maar op dit ritme deed hij het geweldig. En we leerden om goed te kijken naar wat hij aangaf. Geweldige zet geweest. Wel totaal indruisend tegen de huidige trends. Maar dat geeft niet.
Herkenbaar! Je moet idd wel even volhouden en opeens weet je baby het. Zo gaat die van ons altijd even in protest als we de slaapzak aandoen omdat ze weet dat het tijd is en ze liever nog blijft spelen. Maar ja, pa en ma zien de glazige blik en rozige wangen dus hop!
Alle reacties Link kopieren
Wees niet zo hard voor jezelf!

Dochter heeft hier na de eerste 1,5 maand een maand of 4 alleen maar slaapjes gedaan van max 45 minuten. Meestal 3, soms 4 overdag. Nachten kwam ze vanaf het begin rond 22, 2 en 5 uur en dat is tot ruim na het eerste halfjaar zo gebleven.
Ze gaf helemaal geen duidelijke slaapsignalen. Niet huilen, ogen wrijven, oortjes trekken, gapen, wegkijken. Ik dacht ook dat ze niet zo moe was. Het duurde een tijd voordat ik er achter was dat mijn dochter juist té alert werd, en dan was ik te laat, en kon ze moeilijk inslapen. Ik dacht ook: ze moet meer slapen, baby's horen meer te slapen. Als ze oververmoeid is gaat het slapen alleen maar slechter.

Wat bij ons heel erg geholpen heeft waren de adviezen uit het boek 'baby in een droomritme'. Niet om haar langer te laten slapen! Dat moeten ze leren, en bij het ene kind gaat dat sneller en de andere doet er maanden over. Maar wel om haar op tijd weer een rustmoment te bieden en haar in slaap te kunnen laten vallen. Eerst veel in de draagzak, wagen, soms auto. Later ook lekker in bed. Vanaf het moment dat ik haar beter leerde 'lezen' kon ik het loslaten en accepteren dat ze blijkbaar niet veel sliep overdag. Dat heeft haar, maar vooral mijzelf goed gedaan.
Ze is nu bijna 2 jaar en slaapt prima overdag (1x 2,5 uur). In totaal slaapt ze nog steeds flink minder dan gemiddeld, dat hoort blijkbaar bij haar.
Alle reacties Link kopieren
:hug:

Hier een dreumes van 14 maanden en hij heeft nog NOOIT normaal geslapen, zowel overdag als in de nacht. Vanaf een maand of 7 is hij zelfs elke 45 minuten wakker geweest in de nacht. Ik heb hier toen ook een topic over geopend, daar hebben ook andere moeders hun ervaringen gedeelt. Is wel een oud topic al dus.

Tegenwoordig word hij niet meer elke 45 minuten wakker, maar wel eens in de anderhalf/twee uur. En yup het is een ‘fase’ dat is het enige waar je je een beetje aan kan vasthouden. Heel veel sterkte en ik heb eigenlijk geen tips want hij komt ook niet oververmoeid over en ontwikkeld zich ontzettend goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven