Baby verbastering van eigen naam geven?

20-01-2020 12:38 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al een aantal jaar vind ik twee babynamen erg leuk die erg lijken op mijn eigen naam of die van mijn partner. Zouden jullie dit doen?

Om mijn privacy te bewaren heb ik enkele voorbeelden bedacht, zodat jullie een idee hebben wat ik bedoel, zonder dat ik mijn eigen naam hoef prijs te geven:

- Man heet Lucas, babynaam Luuk of Luca
- Ik heet Julia, babynaam Julie of Julius
- Ik heet Annemarie, babynaam Anne
- Man heet Thomas, babynaam Tom

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening. Ik snap dat het er om gaat wat wij zouden willen, maar ik vraag het me af..
Waarom zou je het niet doen?

(Zolang het een normale naam is en geen knip- en plaknaam ;-) )
maartje2016 wijzigde dit bericht op 20-01-2020 12:40
53.72% gewijzigd
Prima toch. Zou niet weten waarom niet.
Tuurlijk, al zou ik eerder de variatie (Julia > Julius) kiezen dan de afkorting (Thomas > Tom), dat is wat minder verwarrend. Maar er zijn genoeg families waar de voornamen als sinds generaties worden doorgegeven.
Ik vind het erg Jut en Jullerig en niet blijken van enige originaliteit.
Honey, you should see me in a crown
Ik ken een man die rob heet, zijn zoon heet bor.. dat vind ik wel bijzonder. Maar hé, als jij het mooi vind vooral doen!
dat gebeurt echt vrij veel hoor
soms ook bewust

zou er geen moment voor met mijn ogen knipperen
balderdash schreef:
20-01-2020 12:41
Ik ken een man die rob heet, zijn zoon heet bor.. dat vind ik wel bijzonder. Maar hé, als jij het mooi vind vooral doen!
Rob de Wolf zeker.
Everything you see I owe to spaghetti!
Ik houd er niet van, maar als jij het oke vindt, is dat het enige wat telt.
Het is gebruikelijk om je kind te vernoemen naar de grootouders.

Bijvoorbeeld:
Johannes > Han
Charlotte > Lotte
Ik ken mensen die hun kind echt vernoemd hebben naar vader of moeder en ik blijf het lastig vinden als ze praten over een Piet ik weet vaak niet of ze het nu hebben over vader of kind en ook met iemand roepen .Maar voor het laatste heb je in elk geval 2x kans dat er iemand luistert. Ik snap wel dat je niet exact dezelfde naam gaat gebruiken maar klinkt als ,dan zou ik dat wel meenemen in je overweging. Als je bv Thomas en Tom hebt klinkt het wel anders als bv Jan en Han
ivm sluiten EHV /vloggers topic, verkast naar nieuw forum
Kinderen worden al eeuwen vernoemd naar hun voorouders. Een naam doorgeven aan de volgende generatie is toch een mooi gebaar?
anoniem_327069 wijzigde dit bericht op 20-01-2020 12:49
1.20% gewijzigd
Eurus schreef:
20-01-2020 12:41
Ik vind het erg Jut en Jullerig en niet blijken van enige originaliteit.

Moet het origineel zijn? Waarom zou je je kind niet een verbastering, afkorting of gewoon dezelfde naam geven als je dat toevallig gewoon een mooie naam vindt?
*TanteSjaan* schreef:
20-01-2020 12:49
Moet het origineel zijn? Waarom zou je je kind niet een verbastering, afkorting of gewoon dezelfde naam geven als je dat toevallig gewoon een mooie naam vindt?
Ze vraagt naar onze mening. Wat jij quote is de mijne.
forsyth schreef:
Kinderen worden al eeuwen vernoemd naar hun voorouders. Een naam doorgeven naar de volgende generatie is toch een mooi gebaar?

Vind ik ook! Mijn kinderen hebben beiden de namen van hun grootouders gekregen. De roepnaam is wel weer anders, maar dat neemt niet weg dat ze vernoemd zijn. Ik vind het prachtig, de grootouders zijn blij en onze kinderen zijn trots op hun namen.
*TanteSjaan* schreef:
20-01-2020 12:50
Vind ik ook! Mijn kinderen hebben beiden de namen van hun grootouders gekregen. De roepnaam is wel weer anders, maar dat neemt niet weg dat ze vernoemd zijn. Ik vind het prachtig, de grootouders zijn blij en onze kinderen zijn trots op hun namen.
Grootouders vind ik overigens wat anders dan de ouder. TS heeft het over verbasteren van eigen naam, niet over vernoemen.
Ik vind het altijd een beetje narcistisch om je kind naar jezelf of de andere ouder te vernoemen.

Bij een bekende; vader heet Danny en zoon heet Denn. Ik zou dat zelf nooit doen. Maar ieder z'n ding natuurlijk.
Annapicobella schreef:
20-01-2020 12:42
Rob de Wolf zeker.
:rofl:
Ik had een hele leuke naam voor onze dochter, maar die leek op mijn eigen naam. Om die reden hebben we het toch niet gedaan.
pamelacourson schreef:
20-01-2020 12:53
Ik had een hele leuke naam voor onze dochter, maar die leek op mijn eigen naam. Om die reden hebben we het toch niet gedaan.
wij ook.
Zowel mijn man als ik hebben een naam die maar een letter scheelt met die van onze vaders. Man vindt het vreselijk (zoals hierboven genoemd: je roept er eentje en twee antwoorden), ik vind het wel leuk.
Ik zou gewoon doen wat jullie allebei mooi vinden.
Je moet niet alles geloven wat je denkt
*TanteSjaan* schreef:
Dat vraag ik me ook vaak af. De meeste namen zijn sowieso niet origineel.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
*TanteSjaan* schreef:
20-01-2020 12:50
Ik ben officieel vernoemd naar mijn twee grootmoeders van beide kanten. De stamboom van mijn vaders kant valt terug te traceren tot 14-zoveel en mijn naam komt sindsdien door de generaties regelmatig voor in de familie, inclusief de mannelijke variant ervan. Ik vind dat echt mooi. Mijn roepnaam is een verbastering.
Fransje-Noord schreef:
20-01-2020 12:44
Het is gebruikelijk om je kind te vernoemen naar de grootouders.

Bijvoorbeeld:
Johannes > Han
Charlotte > Lotte
Ja,...vroegah.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Leuk! Waarom niet?

Wij hebben onze kinderen allevier vernoemd, maar aan die vernoemingen een eigen draai gegeven waardoor het soms alleen voor onszelf duidelijk is en er soms enige uitleg nodig was voor anderen (als in Mariëlle wordt Jelle). Zolang het verder een praktische naam is die niet levenslang gespeld hoeft te worden, zou ik het doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven