Baby wil geen kunstvoeding

12-01-2021 18:19 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond,

Gister was ik met mijn baby van 5 maanden bij het cb. Zijn lengte gaat mooi volgens een stabiele lijn, hoofdomtrek ook. Alleen zijn gewicht buigt al een aantal weken af en gister was hij zelfs iets afgevallen ten opzichte van vorige keer. Hij zit nu bij op de nul lijn.

Hij krijgt exclusief borstvoeding vanaf de geboorte. De cb verpleegkundige ging het overleggen met de cb arts. Ik werd teruggebeld gister dat mijn zoon vanaf vandaag 2x per dag 180 ml kunstvoeding 'moet' binnen krijgen naast de borstvoeding.

Nu heb Ik de luxe dat ik niet werk dus ik heb ook niet vaak gekolfd/flesje gegeven. Achteraf baal ik hier natuurlijk van, maarja. Als ik het dus nu aanbiedt wil hij het absoluut niet drinken. Ook een papje rijstebloem met een lepeltje geven om aan te komen pakt hij niet. Heb al de fles met de meest tepel-like speen.

Iemand nog tips? En is dit het gewichtsverlies een reden om borstvoeding te gaan opgeven?
Alle reacties Link kopieren
Hoi to.

Mijn dochter is bijna vijf maanden. Ook zij krijgt volledig borstvoeding. De vorige keer op het cb vond ik haar groei ook niet zo gigantisch.
Mocht ik over twee weken hetzelfde advies krijgen, dan zou ik eerst advies inwinnen bij de lactatiedeskundige.

Mijn dochter is vrolijk, ontwikkelt zich zoals het hoort en slaapt goed. Om dan zo ineens twee keer 180 ml kunstvoeding erbij te moeten geven, nee, mijn gevoel zou het daar niet mee eens zijn.

Overigens ben ik met drie maanden gaan kolven om thuis aan de fles te laten wennen.
Sommige baby's doen dat niet meteen. De gastouder vertelde me dat het ze wel eens een paar weken heeft moeten doorzetten.
Alle reacties Link kopieren
Waarom meng je borstvoeding niet met flesvoeding een aantal dagen?
Een sportbidon was hier de oplossing. En kunstvoeding, maar dan 2x 90 cc mengen met een beetje borstvoeding. Je kunt ook proberen 2-3 middagen aansluitend ergens anders heen te gaan, vaak pakken baby s dan op middag 2 en heel soms pas op middag 3 de fles prima.
Alle reacties Link kopieren
Ontwikkelt hij verder goed en is hij tevreden? Wat is je eigen gevoel erbij?

Een goeie lactatiekundige lijkt me inderdaad een prima idee.

En verder misschien mengen, iemand anders flesje laten geven, een extra voeding proberen?

Groentehapjes zijn inderdaad qua calorieën niet zoveel maar je baby mag ook al fruit en brood. Soms gaat banaan en een stukje brood oid heel goed en dat zet meer zoden aan de dijk. Kindjes met risico op allergieën krijgen op die leeftijd al pindakaas en ei dus ook dat kan. Er kan al best veel zelfs.

Ik zou persoonlijk liever daarop focussen als ik borstvoeding belangrijk vond maar volg vooral je eigen gevoel :)
Alle reacties Link kopieren
https://www.lalecheleague.nl/borstvoedi ... maandendip

Misschien herken je hier iets in?
Met die suavinex zou ik wel blijven oefenen trouwens. Dat is de enige fles die bij onze flesweigeraar uiteindelijk lukte.
Verder vraag ik me af hoe vaak je nu voedt en hoeveel nachtvoedingen je nog geeft.
Alle reacties Link kopieren
Voor de reflux is 2x 180 ml echt te veel:(

Kleine beetjes is beter. Mijn (reflux) dochter van eind deze maand een jaar drinkt 150 ml max.

De curve van t cb is vaak op kV kindjes ingesteld en er zijn online bij lll andere curves. Plast je kindje genoeg? Is hij actief en levendig en alert en wakker?
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Dat hij ooit een flesje gedronken heeft is geen garantie dat hij die techniek nog kan. Tot twaalf weken drinken baby’s op reflex daarna moeten ze bewust techniek inzetten en andere techniek bij fles dan bij bv.
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
2x 180 is een kv hoeveelheid en erg veel voor een BV baby. Je kunt op de site van LaLecheLeague kijken hoeveel er per fles gegeven mag ivm oprekken van de maag en anders heeft je kindje straks niet genoeg aan de borst.

Voor de smaak kun je KV aanmaken en dan mengen met afgekolfde BV. Eerst meer BV en dan zo langzaam de verhoudingen veranderen.

Beter en misschien ook makkelijker is om het aantal voedingsmomenten op te hogen. Ik heb niet alles gelezen en weet niet hoevaak je nu voedt. Bij hapjes is het belangrijk, eerst voeden dan pas hapje (binnen het uur) zodat het niet de voeding vervangt.

Je kunt trouwens ook bijvoeden met BV, maar dan moet je wel gaan kolven. En niets moet he!
flip-flop op z'n kop.
op en top, wat 'n flop!
Onze dochter wilde ook pas KV uit een fles nadat we het eerst een tijdje hadden gemengd. Waarbij dan steeds meer kunstvoeding in verhouding tot de (gekolfde) borstvoeding. Maar zij wilde daarvoor al wel borstvoeding uit een flesje drinken, dus we wisten al dat het niet aan de fles zelf lag.
Alle reacties Link kopieren
Je kan de app Growth downloaden, daarin kun je gewicht en lengte zien tov de who lijn, ook in % tov van het gemiddelde. Ik vind het heel fijn en duidelijk.

Als ik het zo lees lijkt de fles het probleem ipv de voeding daarin. Heb je de fles al geprobeerd met wat afgekolfde melk? En een papje van afgekolfde melk ipv kunstvoeding?

In heb zelf na mislukte borstvoeding en lang kolven flesvoeding gegeven. Maar ik zou als ik jou was niet zomaar in dit advies van het cb meegaan. Inderdaad eerst een lactatiekundige. En zou eerst proberen of je wat kan nakolven en dat in flesjes kan geven.

Afbuigen deed mijn oudste trouwens ook, maar dan eerder. Ze dronk zat, maar haalde er niet voldoende uit. Met lactosevrije melk (via kinderarts) groeide ze weer. Geen idee of iets in jouw dieet dus ook invloed kan hebben,
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik eerst eens ga proberen te mengen van bv en kv. Denk dat dat nog de meeste kans van slagen zal hebben.

Ook zal ik die borstvoedingscurve eens even bekijken van who.

Baby huilt wel wat meer de laatste tijd, maar had zelf meer t idee dat het van buikpijn kwam, want overstrekken etc.

Buiten dit om is hij gewoon vrolijk en ontwikkelt goed.

Maar brood en ei enzo, nu al? :-?
Gewichtsverlies (dus niet een ‘afbuigende lijn’ zoals iedereen hierboven het lijkt te bagatelliseren) vind ik zeker een reden om te stoppen met borstvoeding. Alleen: heb je het idee dat de borstvoeding de oorzaak hiervan is? Want bij andere oorzaken gaat het natuurlijk niet helpen. Ik vermoed dat daarom het advies is om extra voeding aan te bieden en te kijken of dat helpt, of dat ze naar andere oorzaken moeten kijken.
Advies van een lactatiekundige kan sowieso geen kwaad.
Vaker aanleggen en meer water drinken. Is goed voor je melkproductie. En havermout eten helpt ook. En er is ook speciale thee die goed helpt (al krijg je daar wel een vreemde lichaamsgeur van). Mijn baby wilde ook geen fles. Heb echt alles geprobeerd, maar meneer beliefde het echt niet. Ook geen water, sap, of wat dan ook. Ik raakte er enorm door gestresst, dus heb me er op een gegeven moment maar bij neergelegd en met bijvoeden is het allemaal helemaal goed gekomen.

Groente hapjes, fruit hapjes, yoghurt, etc. Met vijf maanden kan je daar gewoon mee beginnen. Mijn baby heeft uiteindelijk ruim een jaar borstvoeding gehad. Pas toen hij er met 15 maanden helmaal klaar mee was (langzaam afgebouwd) is hij langzaamaan beter gaan drinken (koemelk, water, etc). Hij is nog steeds geen grote drinker (hij is nu 8) maar het is geen gevecht meer.
Alle reacties Link kopieren
DrieUur schreef:
12-01-2021 20:07
Gewichtsverlies (dus niet een ‘afbuigende lijn’ zoals iedereen hierboven het lijkt te bagatelliseren) vind ik zeker een reden om te stoppen met borstvoeding. Alleen: heb je het idee dat de borstvoeding de oorzaak hiervan is? Want bij andere oorzaken gaat het natuurlijk niet helpen. Ik vermoed dat daarom het advies is om extra voeding aan te bieden en te kijken of dat helpt, of dat ze naar andere oorzaken moeten kijken.
Advies van een lactatiekundige kan sowieso geen kwaad.
Ik zou eerder meer gaan voeden dan stoppen. Mar het hangt ervan af hoe vaak je voedt. Ik zat toen nog op heel vaak, maar er zijn ook mensen die een kv-schema volgen en nog maar een paar keer per dag voeden.
Alle reacties Link kopieren
Hoe vaak voed je op een dag To?
Geronimoo ik denk dat je bijvoeding wel kan proberen, maar veel kindjes zijn er echt nog niet aan toe met 5 mnd. Die beginnen te kokhalzen en werken alles weer met hun tong naar buiten. Bij mijn drie kinderen verschilde het wel een beetje, maar voor de 7 mnd had het echt nog weinig om het lijf. Ik denk dus niet dat ze van bijvoeding veel gaat aankomen de komende weken. En als ze de fles niet pakt, gaat dat ook niet lukken... Dus nogmaals de vraag: hoe vaak voed je nu? Ik denk dat vaker aanleggen nu het snelste zal helpen.
Alle reacties Link kopieren
Hoe vaak leg je nu aan voor borstvoeding?

Als je gaat bijvoeden zou ik trouwens eerder 4x90 doen ipv 2x180 maar niet sowieso zonder lactatiekundige te raadplegen. Kans bestaat dat hij minder bij jou drintk met deze hoeveelheid kv waardoor je minder produceert en zo in een neerwaartse spiraal komt.

Je geeft ook dat je denkt dat ie buikpijn heeft. Hoe lang al etc? Allergieën kunnen namelijk ook zorgen voor afwijkende groei.
Alle reacties Link kopieren
DrieUur schreef:
12-01-2021 20:07
Gewichtsverlies (dus niet een ‘afbuigende lijn’ zoals iedereen hierboven het lijkt te bagatelliseren) vind ik zeker een reden om te stoppen met borstvoeding.
Handig als baby niet uit de fles drinkt. Weet je zeker dat hij bij het volgende weegmoment is afgevallen.

Bij ons werkte een tuitbeker zonder antilek goed. Fles hebben ze beide nooit gepakt helaas. Bij zo'n tuitbeker loopt de melk en gewoon uit en hebben ze geen zuigtechniek nodig.
Rietjesbeker lukte ook met een maand of 8.

Voor de calorieën kan je ook pap met een lepel geven. Of vaker aanleggen, dan gaat je productie vanzelf mee omhoog.
Alle reacties Link kopieren
Ik voed hem nu gemiddeld 5 a 6 keer in 24 uur. Soms ook wel vaker als hij bijvoorbeeld veel huilt en last heeft van zn buik. Wie weet is een allergie of overgevoeligheid voor iets in mijn dieet wel een meeslepende factor. Heb weleens eerder het idee gehad dat hij misschien reageert op mijn koemelk inname. Zal daar sowieso op gaan letten komende tijd.
Alle reacties Link kopieren
*meespelende
Alle reacties Link kopieren
Ik zou proberen vaker te voeden. Krijgt hij nog een nachtvoeding of slaapt hij door? Ik vind gemiddeld ruim vier uur ertussen erg veel zelf op deze leeftijd.

Misschien handig voor jou om even bij te houden wat jij eet en ook de buikpijn van je baby om te schrijven. Mogelijk ontdek je een patroon.
Alle reacties Link kopieren
DrieUur schreef:
12-01-2021 20:07
Gewichtsverlies (dus niet een ‘afbuigende lijn’ zoals iedereen hierboven het lijkt te bagatelliseren) vind ik zeker een reden om te stoppen met borstvoeding. Alleen: heb je het idee dat de borstvoeding de oorzaak hiervan is? Want bij andere oorzaken gaat het natuurlijk niet helpen. Ik vermoed dat daarom het advies is om extra voeding aan te bieden en te kijken of dat helpt, of dat ze naar andere oorzaken moeten kijken.
Advies van een lactatiekundige kan sowieso geen kwaad.
Wat een bizar advies om te stoppen, als kind én niet uit de fles kan drinken én moeder graag borstvoeding blijft geven.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
12-01-2021 18:37
Starten tussen de 4 en 6 maanden toch? Ik vind het niet gek als deze baby nog geen bijvoeding krijgt in elk geval.
Ik begon ook pas met 5,5 maand.

TO, mijn zoontje (7 mnd nu) krijgt ook volledig b.v.
Ben pas bij 4,5 maand eens gaan proberen of hij b.v uit een flesje wilde.
Dat lukte wel.
Kunstvoeding niet, wij zijn dat gaan mengen, eerst in verhouding meer b.v met k.v en langzaam steeds meer kunstvoeding erbij.
En opeens lustte hij het gewoon, de pure kunstvoeding.

Hij krijgt nog steeds grotendeels b.v trouwens, en steeds meer ander eten erbij, maar ik vind het wel fijn dat hij het nu gewoon wel lust.
justagirly wijzigde dit bericht op 12-01-2021 20:38
0.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Heb even gekeken op de groeicurve van borstvoeding maar ook daar zit hij net op de 5e percentiel qua groei.

Hij was bij de geboorte trouwens op het randje van dysmatuur (2505g). Daarna naakte hij een enorme inhaalslag die zich lang voortzette. En de laatste anderhalve maand steeg het gewicht steeds dus iets minder hard. En nu dus 50 gram afgevallen tov een paar weken terug.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven