Baby wil geen kunstvoeding

12-01-2021 18:19 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond,

Gister was ik met mijn baby van 5 maanden bij het cb. Zijn lengte gaat mooi volgens een stabiele lijn, hoofdomtrek ook. Alleen zijn gewicht buigt al een aantal weken af en gister was hij zelfs iets afgevallen ten opzichte van vorige keer. Hij zit nu bij op de nul lijn.

Hij krijgt exclusief borstvoeding vanaf de geboorte. De cb verpleegkundige ging het overleggen met de cb arts. Ik werd teruggebeld gister dat mijn zoon vanaf vandaag 2x per dag 180 ml kunstvoeding 'moet' binnen krijgen naast de borstvoeding.

Nu heb Ik de luxe dat ik niet werk dus ik heb ook niet vaak gekolfd/flesje gegeven. Achteraf baal ik hier natuurlijk van, maarja. Als ik het dus nu aanbiedt wil hij het absoluut niet drinken. Ook een papje rijstebloem met een lepeltje geven om aan te komen pakt hij niet. Heb al de fles met de meest tepel-like speen.

Iemand nog tips? En is dit het gewichtsverlies een reden om borstvoeding te gaan opgeven?
Kolfopbrengst is vrijwel altijd een stuk lager dan baby die live drinkt, omdat borsten het beter doen op baby's . En kolfopbrengst kan ook erg afhankelijk zijn van soort kolf. Grootte borstschelpen is belangrijk, of juist flexibele schelp gebruiken. Ik moest echt leren kolven voor daar wat uitkwam en mijn opbrengst was altijd laag, terwijl mijn kind de eerste zes maanden behoorlijk goed gegroeid is op bv. Ik zou niet teveel borstvoeding gebruiken voor mengen. Ik lees vrijwel alleen ervaringen dat kinderen dat ook niet nemen en dan is het zonde van je voeding.
Geronimoo schreef:
12-01-2021 21:27
Ik wil moedermelk mengen met kunstvoeding zodat hij meer binnenkrijgt in totaal. Mijn kolfopbrengst is nooit zo geweldig. Nu weet ik niet of die opbrengst ook gelijk is aan hoeveel mijn zoon zelf uit de borst haalt.
Nee, als je baby een goede drinktechniek heeft, kan hij er meer uithalen dan een kolf.
Maar je schreef eerder dat je baby de fles niet goed pakt. Dan gaat hij toch niet meer drinken door hem de fles te geven, nog los van wat erin zit?
Alle reacties Link kopieren
5 a 6 keer is niet veel (hier 8,5 maand en nog minimaal 8x per 24u). Hapjes hoeft echt nog niet, food under one is just for fun!

Als hij een koemelkallergie heeft, dan kan dat idd de groei wel belemmeren.

Als ik jou was, zou ik contact opnemen met een lactatiedeskundige, die kan een veel beter en gerichter advies geven dan alle vrouwen hier bij elkaar, hoe goed bedoeld ook. Zelfde geldt voor een CB, die weten niet altijd goed hoe BV werkt.
flip-flop op z'n kop.
op en top, wat 'n flop!
Alle reacties Link kopieren
Oh kind, die geitenmelk smaakt ook echt compleet anders ja!!! Hier zelf bekend met lactose intolerantie (ik dus) dus de aanvullende flesvoeding is hier die HA van Nutricia :) (geen advies of whatever over gevraagd trouwens, gewoon eigen gevoel gevolgd.) Hij spuugt hier ook zo nu en dan (eerst wel tegen reflux aan).

Afbuigen/afvallen is wat anders dan minder hard groeien. Welke groeicurve zij ook gebruiken, afvallen is níet goed.

Mijn zoon krijgt trouwens ook "maar" vijf voedingen met vijf maanden hoor ;) 1x live borst, 3x borstmelk uit de Suavinex (;) ) en de laatste fles is Nutricia, met sinds kort een beetje rijstebloem. Hij krijgt al geen nachtvoeding meer sinds hij twee weken is (toen nog borst, Nutricia kwam pas weken later om de hoek).
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet mengen. Als het dan niet opgaat, gooi je ook moedermelk weg. Of als je mengt per 50cc ofzo.

Hoe kolf je? Bij mijn eerste was mijn opbrengt bijvoorbeeld beter met handkolf en bij tweede met enkelzijdig elektrisch. Lactatiekundige kan ook helpen met juiste kolf uitzoeken.
Alle reacties Link kopieren
Mengen kan heel handig zijn.
Ook met hapjes. Mijn dochter at graag bloemkool met bv.

Voor effectief kolven kan een lactatiekundige je goed helpen.
Ik ben na veel aanmodderen naar een schelp een maat kleiner overgestapt. Veel eerder moeten doen.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik weet dat geitenmelk (vond t zelf overigens nog meevallen met de smaak, heb ook even geproefd) iets anders smaakt, maar ik dacht omdat hij toch niet anders kent qua kunstvoeding nog kan ik die net zo goed aanwennen dan.

Ik wist helemaal niet dat er ook nog verschil in schelpen is voor een borstkolf. Kun je die los kopen?
Apatura schreef:
12-01-2021 21:56
Mengen kan heel handig zijn.
Ook met hapjes. Mijn dochter at graag bloemkool met bv.

Voor effectief kolven kan een lactatiekundige je goed helpen.
Ik ben na veel aanmodderen naar een schelp een maat kleiner overgestapt. Veel eerder moeten doen.
Maar een baby die afvalt bloemkool of andere groenten geven schiet niet op..
Alle reacties Link kopieren
Geronimoo schreef:
12-01-2021 22:14
Ja ik weet dat geitenmelk (vond t zelf overigens nog meevallen met de smaak, heb ook even geproefd) iets anders smaakt, maar ik dacht omdat hij toch niet anders kent qua kunstvoeding nog kan ik die net zo goed aanwennen dan.

Ik wist helemaal niet dat er ook nog verschil in schelpen is voor een borstkolf. Kun je die los kopen?
Ja kun je los kopen en het kan een wereld van verschil maken. Hier kan een lactatiekundige je ook goed bij helpen :)
Geronimoo schreef:
12-01-2021 22:14
Ja ik weet dat geitenmelk (vond t zelf overigens nog meevallen met de smaak, heb ook even geproefd) iets anders smaakt, maar ik dacht omdat hij toch niet anders kent qua kunstvoeding nog kan ik die net zo goed aanwennen dan.

Ik wist helemaal niet dat er ook nog verschil in schelpen is voor een borstkolf. Kun je die los kopen?
Ja die kan je los kopen. Op deze website vind je info over maten schild en wat je nodig hebt/ hoe te meten: https://www.moedermelknetwerk-borstkolfwinkel.nl/
Ik heb een flexibele siliconen schild. Van horigen is dat, harde schulden werkte bij mij helemaal niet. Maar overweeg je nou lactatiekundige? Daar heb je denk ik oprecht veel meer aan. Voor echt alles. Kolven, drink techniek, evt tongriempje controle etc.
Alle reacties Link kopieren
Geronimoo schreef:
12-01-2021 21:27
Ik wil moedermelk mengen met kunstvoeding zodat hij meer binnenkrijgt in totaal. Mijn kolfopbrengst is nooit zo geweldig. Nu weet ik niet of die opbrengst ook gelijk is aan hoeveel mijn zoon zelf uit de borst haalt.

Mijn dochter van 4,5 maand drinkt gemiddeld 170 ml afgekolfde melk per voeding.
Als ze bij de opvang is kolf ik rond dezelfde tijd tot max 120 ml.

Ik kolf daarom op de dagen dat ze thuis is tussen twee voedingen in de ochtend een keer extra. Zo'n 40-60 ml.
Ik vind dat de meesten hier vrij luchtig doen over het gewichtsverlies. Een baby hoort op deze leeftijd niet af te vallen, dat is een teken dat je in moet grijpen. Afvallen is echt totaal iets anders dan een afbuigende curve.

Ik zou zeker beginnen met vaker aanleggen én kolven en oefenen met een fles (geef niet zelf de fles, laat iemand anders dat doen als je niet in de buurt bent). En oefenen met hapjes. Groente was hier nooit een succes in het begin maar fruit en brood ging er prima in.

Je hoeft niet meteen met borstvoeding te stoppen, maar je moet wel actie ondernemen.
Alle reacties Link kopieren
Geronimoo schreef:
12-01-2021 22:14
Ja ik weet dat geitenmelk (vond t zelf overigens nog meevallen met de smaak, heb ook even geproefd) iets anders smaakt, maar ik dacht omdat hij toch niet anders kent qua kunstvoeding nog kan ik die net zo goed aanwennen dan.

Ja, maar het gaat er juist om dat het voor geen meter naar moedermelk smaakt ;) En dát vindt je kindje het "probleem" ;)
Dat doet Nutricia trouwens ook niet hoor, maar ik moet zeggen dat ons zoontje toen er niet zo veel van vond (hij was ook wel iets jonger). Ik ben trouwens één poederfles gaan geven omdat hij dus amper aan was gekomen in twee weken. Wij hadden een weegschaal gehuurd. Op een gegeven moment deze weer ingeleverd, maar twee weken later vertrouwde ik het toch niet. Toen bleek dus dat hij maar weinig was aangekomen die twee weken. Ik ben gelijk Nutricia gaan halen. Met één fles per dag ging hij gelijk weer omhoog in gewicht.
(de Kruidvat variant vindt hij trouwens ook niet te nassen, dus dan maar de hele dure Nutricia, haha. We doen bijna een maand met een verpakking, dus dan maakt de prijs ook niet zo heel erg uit).
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
13-01-2021 08:12
Ik vind dat de meesten hier vrij luchtig doen over het gewichtsverlies. Een baby hoort op deze leeftijd niet af te vallen, dat is een teken dat je in moet grijpen. Afvallen is echt totaal iets anders dan een afbuigende curve.

Ik zou zeker beginnen met vaker aanleggen én kolven en oefenen met een fles (geef niet zelf de fles, laat iemand anders dat doen als je niet in de buurt bent). En oefenen met hapjes. Groente was hier nooit een succes in het begin maar fruit en brood ging er prima in.

Je hoeft niet meteen met borstvoeding te stoppen, maar je moet wel actie ondernemen.
Eens hoor.
Alle reacties Link kopieren
Klopt, dat hij is afgevallen zit me echt niet lekker en het is goed dat de arts zsm actie wil ondernemen. Hoe kan ik brood het beste aanbieden op deze leeftijd?

Ik heb m vannacht wakker gemaakt voor een extra voeding en ik leg m overdag nu elke 2 uur aan. Verder ga ik in de late avond als hij slaapt kolven.

Maandag willen ze m weer meten om te kijken of hij op zn minst iig niet weer wat is afgevallen.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt misschien in plaats van gelijk brood (want je zoontje is nog niet zoveel gewend natuurlijk) ook pap met wat meer granen maken, en dat met poedermelk? Of met borstvoeding, maar dat blijft vaak dun, en als hij het niet wil, is het inderdaad ook weer zonde van je voeding.
En ik zou dus een ander soort melkpoeder proberen, en mijn advies zou dan die HA zijn, ivm eventuele lactose/koemelk issues (en als je in de omgeving DH/Westland woont, mag je een bakje komen proberen :) ).
Alle reacties Link kopieren
Heb je al contact gezocht met een lactatiekundige? Ik zou zelf moeite hebben met het advies van CB, maar wel graag goede begeleiding krijgen (en dus verder kijken, zodat productie op niveau blijft)
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
13-01-2021 08:12
Ik vind dat de meesten hier vrij luchtig doen over het gewichtsverlies. Een baby hoort op deze leeftijd niet af te vallen, dat is een teken dat je in moet grijpen. Afvallen is echt totaal iets anders dan een afbuigende curve.

Er wordt misschien luchtig over gesproken, maar ik lees het overgrote merendeel die weldegelijk een actie aanraad. Bijvoeden, lactatiekundige inschakelen, etc. Er is volgens mij niemand die zegt 'ga lekker zo door'.
Alle reacties Link kopieren
Okee Irish, die Ha variant jij of goed. Waar kan ik die krijgen? Lief van je aanbod, alleen wat te ver rijden :)

Lactatiekundige belt vandaag terug
Alle reacties Link kopieren
*Jij of= klinkt
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat je vandaag de lactatiekundige kunt spreken.

Als je brood wil proberen kun je het best met lichtbruin brood (zonder pitjes ed) beginnen en kleine stukjes. Of evt een korstje in de hand geven.

Je kunt ook fruit en dan bv iets vullend als banaan proberen.

Hypoallergene kunstvoeding is volgens mij gewoon bij de supermarkt te krijgen en ook makkelijk online te bestellen.
Alle reacties Link kopieren
Ja, gewoon bij AH of Kruidvat!! Het is die met die paarse rand, zeg maar :)
Alle reacties Link kopieren
Lactatiekundige aan de lijn gehad. Ze adviseerde idd vaker aanleggen en wisselvoeden bij onrustig drinken, om mijn melkproductie te verhogen. Ook s nachts een keer extra voeden, net als ik afgelopen nacht heb gedaan.
Omdat ze aan de hand van het verhaal denkt dat mijn eigen melkproductie is teruggelopen.

En mocht het nodig zijn is er nog de optie van donormelk om het tekort tijdelijk omhoog te krikken. Heeft iemand hier ervaring mee?

Vrijdag moet ik haar even terugbellen om weer door te spreken hoe het gaat.
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn dat je contact hebt. Ik heb geen ervaring met donormelk. Onze baby is vanaf het begin bijgevoegd met kunstvoeding omdat ik niet voldoende had. Hopelijk komt je kindje snel weer aan in gewicht!!
Alle reacties Link kopieren
Donormelk zou mijn keus niet zijn. Het lijkt me overigens ook een net zo grote kans geven dat je baby het niet wil als kv dus ik zie het voordeel niet echt.

Ik heb wel ervaring met de combi van bv en kv en dat ging voor baby prima.

Fijn dat je de lactatiekundige hebt gesproken. Hoe is je eigen gevoel nu?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven