Balletschool gezocht

15-03-2010 12:57 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vraag is wat is jullie ervaring met het kiezen van een balletschool voor jullie kinderen? En zijn er forumleden die (een goede) ervaring hebben met balletscholen in Rotterdam?

Mijn dochter van 3,5 jaar vindt dansen heel leuk en nu lijkt het ons leuk om haar als zij vier jaar wordt op ballet te laten gaan. Wij zijn op zoek naar een leuke balletschool in Rotterdam. Ik heb al gegoogeld en drie balletscholen in Rotterdam gevonden.
Eh, waarom niet gewoon de balletschool die het dichtstbij is? Ze hoeft toch niet meteen een professionele ballerina te worden?
I only get one shot at life - so I shoot to kill
quote:Spijker schreef op 15 maart 2010 @ 12:59:

Eh, waarom niet gewoon de balletschool die het dichtstbij is? Ze hoeft toch niet meteen een professionele ballerina te worden?

Het lijkt me inderdaad niet echt handig om na schooltijd je kind door de halve/hele binnenstad van Rotterdam te moeten vervoeren om naar een balletles van een uurtje te gaan. Kies voor iets in de buurt en kijk of ze het leuk vind. Want daar gaat het toch om.

Als ze er echt goed in is (maar dat zal op 4 jarige leeftijd nog niet te zeggen zijn?) kun je altijd nog overwegen om naar een 'echte' balletschool ergens anders te gaan.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Waarom laat je haar niet met een proefles meedoen?

Misschien blijkt wel dat ze het helemaal niet leuk vindt.
jazzballet wordt doorgaans op meer sportscholen aangeboden en is tevens met toegankelijkere muziek dan het klassieke ballet
Ik heb geen ervaring met balletscholen uit Rotterdam. Maar hier mag je bv pas op een ( gesubsidieerde) ballet en muziekschool pas beginnen op je 5de jaar ( of in ieder geval pas groep 2)

Bij onze amateurschool mag het wel met 4 jaar ( sommige zelfs met 3,5)

mijn advies zou zijn ga gewoon eens bij een paar scholen kijken en neem haar mee en kijk wat ze zelf leuk vind.

Mijn dochter was ook gek op dansen ( net als haar moeder) maar was met 3,5 ( en ook 4 ) er nog niet aan toe om mee te doen met een grote groep.

Wat zoek je precies echt goed balletonderwijs of gewoon lekker een uurtje dansen?

elininoo; jazzballet is niet voor kinderen van die leeftijd geschikt. Dit heeft te maken met bep. bewegingen die gemaakt worden. Ik denk dat je meer bedoeld soorts kids bewegingslessen ofzo..( kidsfun noemen ze het ook wel)
quote:elninjoo schreef op 15 maart 2010 @ 13:02:

(...) met toegankelijkere muziek dan het klassieke ballet

Dank voor je suggestie. Vind ik lief van je.

We hebben haar al heel vroeg kennis laten maken met klassieke muziek van o.a. Mozart en de Le Quattro Stagioni (de vier jaargetijden) van Vivaldi.
quote:aisha24 schreef op 15 maart 2010 @ 13:02:

Waarom laat je haar niet met een proefles meedoen?quote:love2dance schreef op 15 maart 2010 @ 13:05:

(...)

mijn advies zou zijn ga gewoon eens bij een paar scholen kijken en neem haar mee en kijk wat ze zelf leuk vind.

Mijn dochter was ook gek op dansen ( net als haar moeder) maar was met 3,5 ( en ook 4 ) er nog niet aan toe om mee te doen met een grote groep. Goed idee en ben ik ook van plan.
quote:Sophiepapa schreef op 15 maart 2010 @ 13:15:

[...]

Dank voor je suggestie. Vind ik lief van je.

We hebben haar al heel vroeg kennis laten maken met klassieke muziek van o.a. Mozart en de Le Quattro Stagioni (de vier jaargetijden) van Vivaldi. haha, mijn ouders probeerden dat bij mij ook (want zij hebben vooral 'n klassieke muzieksmaak) maar ik ging toch gelijk hartstikke om bij toppop: veeeeeeeeeeeel leuker!
quote:himalaya schreef op 15 maart 2010 @ 13:01:

[...]

Het lijkt me inderdaad niet echt handig om na schooltijd je kind door de halve/hele binnenstad van Rotterdam te moeten vervoeren om naar een balletles van een uurtje te gaan. Kies voor iets in de buurt en kijk of ze het leuk vind. Want daar gaat het toch om.Goed punt. Ik moet inderdaad even opletten of het qua logistiek wel kan.
quote:Sophiepapa schreef op 15 maart 2010 @ 13:15:

[...]

We hebben haar al heel vroeg kennis laten maken met klassieke muziek van o.a. Mozart en de Le Quattro Stagioni (de vier jaargetijden) van Vivaldi.

Niks mis mee, ik denk dat het goed is voor de ontwikkeling van een kind om verschillende muziekstijlen te horen, net als het goed is om verschillende smaken eten te proberen.

En of ze dan later Vivaldi of de spruitjes uit kotst zie je dan wel weer...
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Zo goed als ieder kind beweegt automatisch bij het horen van muziek. Dat is kind-eigen.

Er zijn wel scholen waar kinderen vanaf hun tweede les kunnen krijgen maar dan heet het dansante vorming o.i.d. Met vier zijn ze bij mijn weten nog te jong om écht balletles te krijgen.

Maak het inderdaad niet te ingewikkeld, (zoals iemand anders hier ook opmerkte) en zoek iets laagdrempeligs bij jou in de buurt. Als je dochter het enorm leuk vindt en ook nog talent heeft, dan kun je altijd nog naar een school elders in de stad.
voor echte balletlessen is ze nog te jong, je kan haar wel opgeven voor dansante vorming, of kleuterdans, in de meeste creatieve centra wordt dat wel gegeven, maar stel je er vooral niet teveel van voor
quote:elninjoo schreef op 15 maart 2010 @ 13:22:

[...]

haha, mijn ouders probeerden dat bij mij ook (want zij hebben vooral 'n klassieke muzieksmaak) maar ik ging toch gelijk hartstikke om bij toppop: veeeeeeeeeeeel leuker! We zingen hier ook mee met Mega Mindy en dansen ook op muziek van SLAM!FM, hoor. Ik heb zelf een hele brede muzieksmaak en vind ook Lady Gaga en bijvoorbeeld Timabaland helemaal geweldig. En o ja, ik keek ook naar Toppop.
Vaak hebben kinderen tot/met 5 jaar dansante vorming (spelen en huppelen op muziek, in de handen klappen, etc.), en vanaf 6 jaar balletles.
Het klinkt wel allemaal erg serieus. En voor iedereen die zegt dat ze te jong is: ballet begint heel jong, met 12 wordt het serieus en met 18 moet je toch wel pieken. Het is loodzwaar en de selectie en het hele wereldje is zo streng.

Als ze daar zelf een gigantische liefde en voorkeur voor blijkt te hebben, dan is het misschien het overwegen waard om het toe te staan. Maar ga haar alsjeblieft niet pushen tot topprestaties op zo'n jonge leeftijd, omdat jullie dat leuk vinden en zonder dat de passie uit haarzelf komt.

Laat haar lekker kleutertje zijn.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Kijk eens bij de SKVR.

www.skvr.nl

http://www.skvr.nl/Cursus ... Cursussen/Peuterdans.aspx

Ik heb als kind ballet gehad bij de SKVR en pianoles. Was erg leuk. Je kind kan ook steeds een andere cursus kiezen en zo ontdekken wat ze het leukste vind. Peuterdans is echt kennismaken met bewegen op muziek en veel spelletjes doen.
Precies, Spijker. Mijn ervaring is dat er veel ouders hun kind als een prima ballerina of profvoetballer in spe zien maar dat heeft meer te maken met het feit dat de ouders dat zélf hadden willen worden...Maar leg ze dat maar eens uit!

Laat je kind lekker ongedwongen bijv. een balletje trappen of op muziek huppelen. Van gepush wordt een kind niet gelukkig.
serieus en verantwoorde balletlessen bestaan echt niet voor kinderen van die leeftijd. Er is geen balletpedagoog die dat aan zal bieden
quote:ZaraZara100 schreef op 15 maart 2010 @ 13:35:

Vaak hebben kinderen tot/met 5 jaar dansante vorming (spelen en huppelen op muziek, in de handen klappen, etc.), en vanaf 6 jaar balletles.Het gaat idd Algemene Dansante Vorming worden voor kinderen van 4 tot 6 jaar.
quote:Spijker schreef op 15 maart 2010 @ 13:49:

Het klinkt wel allemaal erg serieus. En voor iedereen die zegt dat ze te jong is: ballet begint heel jong, met 12 wordt het serieus en met 18 moet je toch wel pieken. Het is loodzwaar en de selectie en het hele wereldje is zo streng.

Als ze daar zelf een gigantische liefde en voorkeur voor blijkt te hebben, dan is het misschien het overwegen waard om het toe te staan. Maar ga haar alsjeblieft niet pushen tot topprestaties op zo'n jonge leeftijd, omdat jullie dat leuk vinden en zonder dat de passie uit haarzelf komt.

Laat haar lekker kleutertje zijn.quote:ZaraZara100 schreef op 15 maart 2010 @ 14:06:

Precies, Spijker. Mijn ervaring is dat er veel ouders hun kind als een prima ballerina of profvoetballer in spe zien maar dat heeft meer te maken met het feit dat de ouders dat zélf hadden willen worden...Maar leg ze dat maar eens uit!

Laat je kind lekker ongedwongen bijv. een balletje trappen of op muziek huppelen. Van gepush wordt een kind niet gelukkig.Het is ook ons uitgangspunt dat onze dochter het wel zélf leuk moet vindent.

Zelf hadden wij geen ambitie om voetballer of ballerina te worden. Wij zijn geenszins van plan om haar te pushen voor het Nationale Ballet of zo.
Klassiek ballet is trouwens voor kinderen niet echt een 'fun' training. De muziek niet, de bewegingen niet (technisch erg zwaar), de dansjes niet.

Wat de kinderen (en de moeders) dan vaak weer wel erg leuk vinden zijn de bijbehorende rose tutu'tje, met daaronder het strakke roze maillotje, balletschoentjes en het strakke knotje.

Piepjonge kinderen (en ook oudere kinderen) hebben nog niks met klassiek ballet en verder sluit 't ook niet zo aan bij hun

belevingswereld anno 2010.

Ik vind persoonlijk streetdance, videodance en hiphop-achtige lessen (evt. jazz) etc. veel leuker voor kinderen.

Willen ze eventueel verder komen in de danswereld, kunnen ze (om hun techniek op te krikken) nog altijd klassiek ballet erbij doen.
AE, dank je wel voor de links van SKVR. Nemen we mee bij het oriënteren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven