Band opbouwen met stiefkind

14-03-2020 08:34 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Zal proberen het een beetje kort te houden, hoop op tips en ervaringen
Situatie, Hij was samen met een vrouw en heeft een dochter van inmiddels bijna 3 jaar oud. Deze vrouw is overleden toen de kleine nog niet eens een jaar was, heel heftig natuurlijk.
Ik kende hem toen al, hij werkte bij hetzelfde bedrijf. Ik heb hem in de periode daarna af en toe gesproken om te vragen hoe het gaat en gewoon steun te betuigen.
Sinds een ruim half jaar is hij weer fulltime aan het werk en zien we elkaar weer vaak. En nu zijn we dus verliefd geworden, we zijn echt totaal onverwacht hartstikke gek op elkaar, het klikt fantastisch.

Daar gaat mijn vraag dus over, zoals in de titel te lezen valt. Ik heb zelf geen kinderen en ook geen kinderwens, maar sta er absoluut voor open om dit meisje te leren kennen. We doen het uiteraard heel rustig aan, ik heb daar nu een keer koffie gedronken toen ze er was en verder nog niks. Ik kom daar in de avond als ze al slaapt normaal, en af en toe is ze een weekend bij haar opa en oma.

Ik ken hem dus al een aantal jaren, en maak me over ons niet echt zorgen, dat komt wel goed. Maar we willen beide niet haar ergens in betrekken voor we zeker zijn, en dan nog haar rustig laten wennen, want ze is natuurlijk helemaal geen vrouw in huis gewend, heeft haar moeder zelfs nooit gekend.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Alvast bedankt
Stiefmoeder ben je gewoon als je een relatie hebt met een man met kinderen. Hoe dat verder ingevuld word is aan to en vader.
LoveLucy schreef:
16-03-2020 12:36
Stiefmoeder ben je gewoon als je een relatie hebt met een man met kinderen. Hoe dat verder ingevuld word is aan to en vader.
Veel kinderen hebben dan heel veel stiefmoeders gehad. Ik geef er inderdaad een hogere standaard aan, waar men niet al te lichtzinnig moet opvatten.
Het voordeel is wel dat kind "mama" eigenlijk nooit echt gekend heeft.
Tegen de tijd dat kind ook maar iets besefte van haar moeder was mam er helaas al niet meer.

En tegelijk is kind nu ook nog jong.

Later herinnert kind zich nauwelijks nog beelden van de eerste 4 à 5 jaar.
En als dit echt forever and ever is zal ze dus nooit beter weten dan dat jij er zo'n beetje altijd was.
lieve TO , je klinkt lief , geduldig en denkt na.
zo moet het wel goed komen.
Heb vertrouwen , doe rustig aan en geniet er ook van.
succes
Bedankt voor alle reacties zover, voorzichtig zijn we sowieso.
Gister heb ik er voor het eerst gegeten, het was gezellig, ze was even verlegen maar daarna nieuwsgierig en ze kletst veel.

Voor deze week is dat weer even genoeg. Ook ik zal moeten kijken of deze nieuwe rol bij me past, want wat jullie ook al aangeven, als dit meisje me eenmaal als soort moeder ziet, kun je niet meer zomaar weglopen natuurlijk.

In eerste instantie ben ik dus gewoon een vriendin, en zal ze me zeker nog niet aan de ontbijttafel treffen.
Linzensoep schreef:
14-03-2020 18:27
En over de kinderwens, die heb ik nooit gehad. In mijn familie komt veel autisme, add en andere zaken voor. Mijn broer en zus hebben beide een zorgenkind en ik wilde dat niet.
Ik ben inmiddels 35 dus vind het voor mezelf ook echt niet meer nodig.
Maar dit meisje is er al en heeft geen moeder, ik heb hier natuurlijk heel veel over nagedacht en het lijkt me toch wel heel mooi om haar te mogen begeleiden.

Vader heeft verder voor een redelijk stabiele omgeving gezorgd, beide opa's en oma's passen op als hij werkt, ik vind het heel knap hoe hij alles heeft aangepakt.
Mijn aanwezigheid is dus ook niet perse 'nodig' in die zin, het zou echt een toevoeging zijn.
Het is maar net hoe jullie het aanpakken. Je kan haar mama ook in ere houden door simpele dingen te doen. Bijvoorbeeld met kerst een speciale kerstbal te versieren en die in de boom te hangen als mama als ster. Zolang jij haar maar ruimte geeft om over mama te praten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven