Basisschool kiezen

21-08-2019 11:23 285 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kan niet geloven dat het al zo ver is maar komend najaar verwachten wij gezien onze woonplaats het aanmeldformulier voor plaatsing op basisscholen in de bus.

Mijn zoontje is 2 jaar. En ik ben me dus aan het inlezen op scholen hier in de buurt maar ben heel benieuwd waar andere ouders op letten bij de keuze voor een school.

Tot nu toe heb ik een paar voorkeuren:

1. Het moet een openbare basisschool zijn. Ik wil geen religieuze basisschool of basisschool met religieuze inslag uit principe.
2. Ik wil graag montessori/jenaplan/OGO-onderwijs voor mijn kind. Zelf ben ik een montessori-kind en heb een geweldige basisschooltijd gehad. Ik wil het liefst meerdere jaarlagen in een klas en zelfstandig werken, je eigen interesses ontdekken/exploreren en dat het ontwikkelen van sociale en motorische vaardigheden op school net zo belangrijk worden gevonden als de cognitieve vaardigheden.
3. De school moet op een realistische locatie liggen, qua reistijd en brengen/halen. En hij moet plaats hebben (wat nog maar de vraag is).
4. Ik wil geen vrije school. Uit principe.
5. Ik wil een leuk schoolplein, niet zo’n gevangenisbuitenplaatsachtig geval.

Goed, so far, so good.

Maar ik heb ook vragen, dus hoor graag van ervaringsdeskundigen.

- Ik wil graag ervaringen van mensen horen wiens kinderen op een jenaplan/OGO-school zitten, om dat beter te kunnen vergelijken met mijn eigen ervaringen met montessori-onderwijs.
- Ik ben benieuwd wat andere mensen belangrijk vinden bij het uitzoeken van een school, waar jullie op gelet hebben (en ik besef dat wij in Amsterdam een zeer ruime keus hebben en dat voor veel mensen simpelweg er maar 1 of 2 opties zijn, maar toch ben ik benieuwd waarom jullie dan voor school a zijn gegaan en niet voor school b).
- Bestaan er nog scholen waar er geen LVS/CITO wordt gebruikt? Ik heb geen toets gemaakt in mijn hele basisschooltijd behalve de entreetoets, maar zelfs op de site van mijn oude basisschool lees ik dat ze daar tegenwoordig 2x per jaar de CITO afnemen vanaf groep 3. Ik ben eigenlijk tegen al die CITO-toetsen vanaf jonge leeftijd en zou dus het liefst zien dat zoon naar een school ging zonder al dat getoets en gecijfer.
- En ten slotte: op hoeveel scholen ben je gaan kijken? Ik heb er zo 10 waar ik zou willen kijken, maar dat lijkt me ook weer wat veel.

Ik besef dat ik een lastige klant ben qua school, maar ik ben eigenlijk niet zo te spreken over de buurtschool hier, terwijl ik het kdv dat eraan vast zit echt heel fijn vind (oké niet 100% mijn wensen maar dat heb je ws nergens, dat hoeft ook echt niet). Dus ik wil hem eigenlijk niet de meest ‘logische’ overstap laten maken.

Ben benieuwd naar jullie input!
lux- wijzigde dit bericht op 21-08-2019 11:33
0.79% gewijzigd
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Weet je zeker dat je op al die scholen kunt inschrijven? Bij dochter ging het naar postcode.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
21-08-2019 11:26
Weet je zeker dat je op al die scholen kunt inschrijven? Bij dochter ging het naar postcode.
Ja, dat is veranderd sinds 2015. Tegenwoordig heb je het Stedelijk toelatingsbeleid Amsterdam. Je hebt wel voorrang op de 8 dichtstbijzijnde scholen bij je huis.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
lux- schreef:
21-08-2019 11:28
Ja, dat is veranderd sinds 2015. Tegenwoordig heb je het Stedelijk toelatingsbeleid Amsterdam. Je hebt wel voorrang op de 8 dichtstbijzijnde scholen bij je huis.
Dan zou ik eens bij deze 8 beginnen. En daarvan de montessori en jenaplan selecteren en gaan kijken. Dan ga je waarschijnlijk al van 10 naar 4 scholen ofzo? Daar een afspraak maken voor informatie en vooral, om eens rond te kijken en de sfeer te proeven. Kijk ook naar BSO mogelijkheden.
En ik zou eens rondvragen wie zijn kind op een van de scholen heeft waarin jij geinteresseerd bent. Bv ouders op het kdv, met een ouder kind.
Alle reacties Link kopieren
Wij kozen voor Montessori, maarrrr niet uit principe, niet omdat ik Montessoriaan ben. Wel omdat de sfeer op school en het plein het fijnst was. Leuk soort ouders, rust in de gangen etc.

Of het cognitief de beste school was? Nee
Maar onze kinderen denken echt met liefde terug aan hun basisschool (ook die van 19) en hebben ook nog steeds vriendschappen uit die tijd. Ze hebben jarenlang in een heel warm bad gedobberd.

Alternatief was bij ons Christelijk (Interconventioneel of RK), nou ja, geen optie.
Of Openbaar, en die school vond ik de sfeer echt vreselijk. (zonder vooroordelen natuurlijk :) ), maar voor mij was het aandeel rokende-moeders-op-scooter op het plein te groot. Moeders (opvallend weinig vaders überhaupt) die "he Klojo", naar hun kind riepen etc. Daar pas ik niet, en ik ging er vanuit, mijn kinderen ook niet.

Ga eens kijken, bij een school, als de school uitkomt
Zeker weten dat je geen religieuze basisschool wil? Tegenwoordig zijn basisscholen sowieso niet meer zo religieus als vroeger...

Verder zal je aan al die toetsen niet ontkomen... Dat is wettelijk zo bepaald..

Succes met de keuze!
Hier zijn er 2 in de buurt (binnen 1000m) en ik ben er op 1 gaan kijken, omdat nummer 2 een zwarte school is.
Als je iets verder wil fietsen zijn er misschien nog 2 scholen, maar de dichtstbijzijnde geschikte school is toch wel handig, ook met speelafspraakjes en zo. Wij liepen altijd en dan kon er altijd een kind mee, wat veel lastiger is als je geen ruimte meer hebt op je fiets.


Maar ik zou het schoolplein niet echt een rol laten spelen. Straks wijs je er eentje af en gaan ze vlak daarna het plein opleuken. Of je kind boeit het sowieso voor geen meter.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
21-08-2019 11:32
Wij kozen voor Montessori, maarrrr niet uit principe, niet omdat ik Montessoriaan ben. Wel omdat de sfeer op school en het plein het fijnst was. Leuk soort ouders, rust in de gangen etc.

Of het cognitief de beste school was? Nee
Maar onze kinderen denken echt met liefde terug aan hun basisschool (ook die van 19) en hebben ook nog steeds vriendschappen uit die tijd. Ze hebben jarenlang in een heel warm bad gedobberd.

Alternatief was bij ons Christelijk (Interconventioneel of RK), nou ja, geen optie.
Of Openbaar, en die school vond ik de sfeer echt vreselijk. (zonder vooroordelen natuurlijk :) ), maar voor mij was het aandeel rokende-moeders-op-scooter op het plein te groot. Moeders (opvallend weinig vaders überhaupt) die "he Klojo", naar hun kind riepen etc. Daar pas ik niet, en ik ging er vanuit, mijn kinderen ook niet.

Ga eens kijken, bij een school, als de school uitkomt
Oeh brr nee daar zou ik mijn kind ook niet op willen O_O

Fijn dat je kinderen ook zo’n goede montessori-ervaring hadden. Ik hoor ook wel eens anders, maar mijn zusje en ik zijn nog altijd verliefd op onze basisschool. Mijn broertje viel door verhuizing buiten het (idd toen nog van kracht zijnde) postcodegebied en heeft dat helaas veel minder, dus ik hoop echt dat het mij lukt om mijn zoon een fijne basisschoolervaring mee geven. Al heb ik niet alles in de hand natuurlijk. Ik kan alleen kiezen voor wat ik denk dat goed bij hem past.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
21-08-2019 11:32
Dan zou ik eens bij deze 8 beginnen. En daarvan de montessori en jenaplan selecteren en gaan kijken. Dan ga je waarschijnlijk al van 10 naar 4 scholen ofzo? Daar een afspraak maken voor informatie en vooral, om eens rond te kijken en de sfeer te proeven. Kijk ook naar BSO mogelijkheden.
En ik zou eens rondvragen wie zijn kind op een van de scholen heeft waarin jij geinteresseerd bent. Bv ouders op het kdv, met een ouder kind.
Klopt, dan zijn er zelfs nog maar 3 over ;-D
Misschien moet ik idd maar daar beginnen, al word je wel geacht 5 voorkeuren op te geven.
Ik ga eens op kdv vragen idd, goed idee.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Santaaa schreef:
21-08-2019 11:33
Zeker weten dat je geen religieuze basisschool wil? Tegenwoordig zijn basisscholen sowieso niet meer zo religieus als vroeger...
wij niet, uit principe, ik vind dat godsdienst niet thuis hoort in de samenleving. Dat is 100% prive
Alle reacties Link kopieren
Dichtbij is echt heel handig!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ken je scholenopdekaart.nl al?

Overigens doen ze op de montessori van kinderen wel aan citotoetsen, maar geven er geen enkele ruchtbaarheid aan.
anoniem_353209 wijzigde dit bericht op 21-08-2019 11:42
65.71% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
3thee schreef:
21-08-2019 11:35
Hier zijn er 2 in de buurt (binnen 1000m) en ik ben er op 1 gaan kijken, omdat nummer 2 een zwarte school is.
Als je iets verder wil fietsen zijn er misschien nog 2 scholen, maar de dichtstbijzijnde geschikte school is toch wel handig, ook met speelafspraakjes en zo. Wij liepen altijd en dan kon er altijd een kind mee, wat veel lastiger is als je geen ruimte meer hebt op je fiets.


Maar ik zou het schoolplein niet echt een rol laten spelen. Straks wijs je er eentje af en gaan ze vlak daarna het plein opleuken. Of je kind boeit het sowieso voor geen meter.
Hm ja met de fiets verwacht ik niet veel problemen. In Amsterdam is enige reistijd naar school niet echt ongebruikelijk en het is nogal een bakfietsstad dus dat komt vast wel goed.

Wb schoolplein: ik vind het belangrijk als een school, vooral een basisschool, het ook belangrijk vind om regelmatig naar buiten te gaan en iets te leren over natuur, duurzaamheid, etc. En dat gevoel heb ik dan niet bij een school waar alleen maar een stuk asfalt met een voetbaldoel en 1 glijbaan voor de deur ligt, zeg maar.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
21-08-2019 11:39
wij niet, uit principe, ik vind dat godsdienst niet thuis hoort in de samenleving. Dat is 100% prive
Yup.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Santaaa schreef:
21-08-2019 11:33
Zeker weten dat je geen religieuze basisschool wil? Tegenwoordig zijn basisscholen sowieso niet meer zo religieus als vroeger...
Niet meer zo religieus? Maar dus nog wel religieus.
Wij zijn niet religieus en wilden daarom ook geen religieuze school. Gelukkig zijn er (meestal) genoeg andere opties tegenwoordig.
Alle reacties Link kopieren
Tja ik vond het belangrijkste met stip op 1 dat het dichtbij zou zijn. Niet omdat ik zelf te lui ben om ze verder te brengen, maar omdat de klasgenoten dan uit de buurt zouden komen (maar misschien is dat in Amsterdam heel anders vanwege dat systeem met inschrijven). Heeft goed uitgepakt. Binnen een straal van nog geen 50 meter wonen vier klasgenootjes en de rest woont bijna allemaal binnen 1,5km. Schoolplein had ik graag wat mooiers gehad, maar hier in de wijk (eigenlijk bijna overal in de stad) zij het van die stenen saaie pleinen.

Overigens zijn we dus eerst bij de twee dichtstbijzijnde scholen gaan kijken: een christelijke en een openbare. Christelijke sprak ons niet aan. Kinderen zaten overal in t gebouw te werken (vond t onoverzichtelijk), maar vooral: er hingen overal lijstjes met prestaties van de kinderen. Openbare sprak ons aan en die is het geworden. Hadden we die ook niet fijn gevonden waren we verder gaan kijken. Overigens waren we met 2 bij twee scholen in de buurt al te laat geweest. (Ja belachelijk).
Hier zijn op alle scholen rokende zwangere moeders en schreeuwende vaders.

Ik vind het altijd bijzonder dat hoe meer keuze mensen hebben, hoe moeilijker de keuze lijkt te worden.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons zijn er 6 scholen waarvan 5 religieus.
Wij zijn zelf niet christelijk dus eerst bij de openbare school gaan kijken. Dit viel erg tegen, zo groot, chaotisch, klassen rond de 32 leerlingen en volgehangen klaslokalen, er was geen stukje muur te ontdekken.

Dus toch gaan kijken bij de religieuze scholen. Bij een er van hadden we gelijk een goed gevoel,relatief kleine klassen rond de 20 a 25 kinderen, mooie rustige lokalen. En ondanks een vrij kleine school toch 3 ingangen, 1 voor de kleuters, 1 voor de onderbouw en 1 voor de bovenbouw.
Voor ons zoontje die heel prikkelgevoelig is de ideale keuze.

Verdeling christelijke en niet gelovige kinderen is rond de 60/40 %
Soms lastig om dingen die hij op school leert te verklaren, je kan ook niet zeggen het is onzin. Maar toch blij met de keuze.

Ik zou zeggen ga vooral de sfeer proeven, en kijk goed naar je eigen kind waar past hij het best tussen.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
21-08-2019 11:44
Hier zijn op alle scholen rokende zwangere moeders en schreeuwende vaders.

Ik vind het altijd bijzonder dat hoe meer keuze mensen hebben, hoe moeilijker de keuze lijkt te worden.
Dat is toch heel logisch?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
21-08-2019 11:40
Ken je scholenopdekaart.nl al?
Ja die ken ik idd. Maar haal daar niet echt veel uit dat ik zelf niet al gelezen had op de sites.

Ik snap dat ik sowieso eens moet gaan kíjken hoor. Dat gaan we ook zeker doen.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Nouschi schreef:
21-08-2019 11:46
Dat is toch heel logisch?
Aan de ene kant wel, maar aan de andere kant zou je toch hopen dat je dan meer kans hebt dat een school bij je wensen past. Ik kon kiezen tussen "structuur en lage uitstroomgemiddelden" en "geen structuur en lage uitstroomgemiddelden." In dit geval heb jij dus inderdaad gelijk, dat was een makkelijke keuze.
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
21-08-2019 11:37

Fijn dat je kinderen ook zo’n goede montessori-ervaring hadden.
Behoorlijk idyllisch schooltje hoor. Erg klein: 6 klassen (2x onderbouw, 2x middenbouw, 2x bovenbouw) . Kinderen kenden elkaar dus.
Enorm schoolplein, deels met gras en enorme bomen. Met mooi weer in het gras overblijven.

(en natuurlijk, staat of valt het ook, met Wie er voor de klas staat, en waren er soms wat veel wisselingen etc. Het gewone Onderwijs-gezeik, had je er net zo goed)
Alle reacties Link kopieren
Kort lijstje waar ik op heb gelet
- dichtbij
- profiel (we hebben hier bijv een school met extra aandacht voor taal en rekenen, een school met Science, een school met extra kunst en cultuur etc).
- continurooster en tijden (wilde graag wel dat de lunch op school was. Maar ook graag korte woensdag).
- gekoppelde bso’s (kwaliteit en locatie)
- toon van de directeur bij voorlichting en van de juf bij meekijken in de les).
- afspiegeling wijk (wilde geen helemaal zwarte of helemaal witte school, ben voorstander van dat mijn kinderen omgaan met kinderen met verschillende achtergronden).

Achteraf zou ik graag doorgevraagd hebben op hoeveelheid huiswerk per jaar en andere ouders daarnaar hebben gevraagd incl de rol van Cito/andere toetsen (worden overal gemaakt volgens mij, maar de rol die dat speelt verschilt wel per school. Dan heb ik het niet over rol bij vervolgonderwijs, maar gewoon in de andere groepen).
Alle reacties Link kopieren
sprietgras schreef:
21-08-2019 11:43
Tja ik vond het belangrijkste met stip op 1 dat het dichtbij zou zijn. Niet omdat ik zelf te lui ben om ze verder te brengen, maar omdat de klasgenoten dan uit de buurt zouden komen (maar misschien is dat in Amsterdam heel anders vanwege dat systeem met inschrijven). Heeft goed uitgepakt. Binnen een straal van nog geen 50 meter wonen vier klasgenootjes en de rest woont bijna allemaal binnen 1,5km. Schoolplein had ik graag wat mooiers gehad, maar hier in de wijk (eigenlijk bijna overal in de stad) zij het van die stenen saaie pleinen.

Overigens zijn we dus eerst bij de twee dichtstbijzijnde scholen gaan kijken: een christelijke en een openbare. Christelijke sprak ons niet aan. Kinderen zaten overal in t gebouw te werken (vond t onoverzichtelijk), maar vooral: er hingen overal lijstjes met prestaties van de kinderen. Openbare sprak ons aan en die is het geworden. Hadden we die ook niet fijn gevonden waren we verder gaan kijken. Overigens waren we met 2 bij twee scholen in de buurt al te laat geweest. (Ja belachelijk).
Ja hier hebben ze dat dus gecentraliseerd omdat je nog voor je kind al verwekt was moest inschrijven zo’n beetje en omdat sommige kinderen niet op de school aan de overkant van de gracht konden, omdat dat ‘ander postcodegebied’ was enzo. Dus om al dat gezeur te voorkomen is er een gecentraliseerd systeem en krijg je in het najaar van het schooljaar dat je kind 3 wordt een aanmeldformulier waarop je ik geloof maximaal 10 keuzes mag geven, geadviseerd wordt minimaal 5.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
lux- schreef:
21-08-2019 11:41


Wb schoolplein: ik vind het belangrijk als een school, vooral een basisschool, het ook belangrijk vind om regelmatig naar buiten te gaan en iets te leren over natuur, duurzaamheid, etc. En dat gevoel heb ik dan niet bij een school waar alleen maar een stuk asfalt met een voetbaldoel en 1 glijbaan voor de deur ligt, zeg maar.
Dan zouden ze iets verder weg kunnen gaan naar een parkje of zo? Als ik kijk op de school van mijn kinderen is daar ook niet echt natuur waar je iets van kunt leren, dus dat doen ze dan volgens mij ook niet dáár. De peuters en kleuters gingen er voor naar het bos. Daarna niks meer.

Ja, ze hadden wel een eikenprocessierupsboom op het schoolplein...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven