Basisschool kiezen

21-08-2019 11:23 285 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kan niet geloven dat het al zo ver is maar komend najaar verwachten wij gezien onze woonplaats het aanmeldformulier voor plaatsing op basisscholen in de bus.

Mijn zoontje is 2 jaar. En ik ben me dus aan het inlezen op scholen hier in de buurt maar ben heel benieuwd waar andere ouders op letten bij de keuze voor een school.

Tot nu toe heb ik een paar voorkeuren:

1. Het moet een openbare basisschool zijn. Ik wil geen religieuze basisschool of basisschool met religieuze inslag uit principe.
2. Ik wil graag montessori/jenaplan/OGO-onderwijs voor mijn kind. Zelf ben ik een montessori-kind en heb een geweldige basisschooltijd gehad. Ik wil het liefst meerdere jaarlagen in een klas en zelfstandig werken, je eigen interesses ontdekken/exploreren en dat het ontwikkelen van sociale en motorische vaardigheden op school net zo belangrijk worden gevonden als de cognitieve vaardigheden.
3. De school moet op een realistische locatie liggen, qua reistijd en brengen/halen. En hij moet plaats hebben (wat nog maar de vraag is).
4. Ik wil geen vrije school. Uit principe.
5. Ik wil een leuk schoolplein, niet zo’n gevangenisbuitenplaatsachtig geval.

Goed, so far, so good.

Maar ik heb ook vragen, dus hoor graag van ervaringsdeskundigen.

- Ik wil graag ervaringen van mensen horen wiens kinderen op een jenaplan/OGO-school zitten, om dat beter te kunnen vergelijken met mijn eigen ervaringen met montessori-onderwijs.
- Ik ben benieuwd wat andere mensen belangrijk vinden bij het uitzoeken van een school, waar jullie op gelet hebben (en ik besef dat wij in Amsterdam een zeer ruime keus hebben en dat voor veel mensen simpelweg er maar 1 of 2 opties zijn, maar toch ben ik benieuwd waarom jullie dan voor school a zijn gegaan en niet voor school b).
- Bestaan er nog scholen waar er geen LVS/CITO wordt gebruikt? Ik heb geen toets gemaakt in mijn hele basisschooltijd behalve de entreetoets, maar zelfs op de site van mijn oude basisschool lees ik dat ze daar tegenwoordig 2x per jaar de CITO afnemen vanaf groep 3. Ik ben eigenlijk tegen al die CITO-toetsen vanaf jonge leeftijd en zou dus het liefst zien dat zoon naar een school ging zonder al dat getoets en gecijfer.
- En ten slotte: op hoeveel scholen ben je gaan kijken? Ik heb er zo 10 waar ik zou willen kijken, maar dat lijkt me ook weer wat veel.

Ik besef dat ik een lastige klant ben qua school, maar ik ben eigenlijk niet zo te spreken over de buurtschool hier, terwijl ik het kdv dat eraan vast zit echt heel fijn vind (oké niet 100% mijn wensen maar dat heb je ws nergens, dat hoeft ook echt niet). Dus ik wil hem eigenlijk niet de meest ‘logische’ overstap laten maken.

Ben benieuwd naar jullie input!
lux- wijzigde dit bericht op 21-08-2019 11:33
0.79% gewijzigd
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Bedenk dat jij nu veel zicht hebt op die school en veel ziet. Op alle schoolpleinen wordt er gescholden en gevochten. Kinderen zijn keihard en ook jouw kinderen gaan schelden en zullen ruzie hebben. Je zal moeten dealen met ouders die vinden dat jouw kind iets heeft gedaan. Je zal ook eens te maken krijgen met incompetente juffen en meesters. Met het tekort is er nu eenmaal geen keus. Misschien trekt jouw kind school helemaal niet of wordt er gepest en doet men daar niet genoeg aan. Misschien is er een schoolpleinmoeder die jou niet moet, maar wel jouw man erg graag mag. Kortom: er is overal wel wat. Ik zou dan gaan voor wat het meest praktisch is. Dus dichtbij, want zelf heen kunnen op den duur, veel vriendjes in de buurt en overeenstemmend met jouw wereldvisie, hoe beperkt dan ook.
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
21-08-2019 12:53
Onder andere dat spreekt me ook zo aan aan Montessori/Jenaplanonderwijs. Dan hebben ze 3 jaar lang dezelfde juffen/meesters. Ik vind dat een van de allerbelangrijkste dingen, juist voor mijn zoon, die echt geen allemansvriend is maar even de tijd nodig heeft om tot bloei te komen, een paar maanden de kat uit de boom wil kijken voor hij iemand in zijn hart sluit. Daarom wil ik het liefst ook een kleine school voor hem, niet teveel nieuwe gezichten elke keer. En dat is dan juist weer lastig bij de montessorischolen in de buurt. Dilemma's dilemma's :P
Het kan ook tegen je werken. Ik heb op kleine school gezeten en als de klik er niet was dan zat je daar. Voor mij als gepeste een ramp. Mijn zoon kan nu nog wisselen van klas als het echt nodig is.
Hoi Lux ik heb niet alles gelezen dus misschien dubbel nu.

Mijn zoon heeft op een montessori school gezeten. Niet Amsterdam, wel in de buurt, maar dus wel anders dan Amsterdam. Hier is de montessori school een kleinere openbare school, voor mij een pré en dus geen godsdienst achtergrond op de school. Ik vind ook dat dat gescheiden moet zijn, uiteraard werd wel kerst enzo gevierd, de schoolvakanties zijn tenslotte voor een groot deel daaraan gekoppeld.

Ik hoefde niet zo jong al een keuze te maken, maar waarom deze school? Ik vond de sfeer beter, en de mensen die er op het schoolplein rondliepen beter bij mij passen, het is tenslotte ook jouw tweede lagere school periode en dan vind ik dat je daar ook naar mag kijken.

Toen mijn zoon naar school ging waren er niet zoveel Cito toetsen, die zijn later ingevoerd vanwege het leerlingen volgsysteem de school moest wel. Ook het individueel leren werd toch meer klassikaal getrokken vanwege de inspectie, en zo zie je dat traditionele scholen gericht op meer klassikaal lesgeven meer richting naar in groepen werken gaan, daarmee denk ik dat de systemen steeds meer naar elkaar toegroeien qua lesgeven. Het is ook bijna niet meer te doen voor een leerkracht om iedere leerling apart aandacht te geven. Hou er dus rekening mee dat montessori tov wat jij kent wel verandert is.

Verder het gemixt in de klas zitten daar vind ik voordelen aan zitten maar ook nadelen. Voordeel, je leert veel mensen kennen, want hier werden de klassen ieder jaar ook weer wat gemixt, mijn zoon kende bijna iedereen daardoor, voordeel jongste middelste en een x oudste zijn, nadeel en dat vond ik echt een nadeel is dat de kinderen over het algemeen trekken naar de kinderen om mee te spelen die in je eigen klas zitten, ik vond dan de spoeling met kinderen van je eigen leeftijd wel dun... kan ook aan mijn kind liggen hoor, maar vriendjes van het vorige schooljaar zag ik dan bijna niet meer thuiskomen, en bv een paar jaar later wel weer omdat ze dan weer bij elkaar in de klas zaten...

Voor mij maakte de locatie niet uit de twee scholen waar ik uit wilde kiezen zaten op ong dezelfde afstand. Allebei dichtbij. Er waren best veel kinderen op de montessori school die van wat verder kwamen. Hier zag je dat de ouders veel bereidheid hadden om kinderen te halen en brengen voor speelafspraken.

Succes met je schoolkeuze, en voor mij gold dus zeker ook, dat ik ook een voor mijzelf koos, jij loopt tenslotte óók zo’n 8 jaar op die school rond, als al niet meer jaren mochten er meerdere kinderen zijn/komen.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
21-08-2019 13:00
En hoe het personeel daar mee omgaat. Maar ik geloof nog steeds dat die stomme kinderen op een betere school iets minder stom zouden zijn.
Ik ook hoor, en op een 'betere school' zijn de Klojo's in de minderheid, en wordt hun gedrag niet normaal gevonden.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
21-08-2019 12:59
Mijn kinderen hebben werkelijk nog nooit drie jaar lang dezelfde leerkracht gehad. Ik was al blij, als 1 leerkracht het een jaar lang volhield.
Het kwam vaker voor, dat er gedurende het jaar meerdere wisselingen waren
Oh ja, wat apart hè?

Ik had er in de kleutertijd 2, in de middenbouw 2 en in de bovenbouw 2. 6 juffen in mijn hele basisschooltijd. En af en toe een invaller bij ziekte natuurlijk. Maar goed, daar hoeven we het dan dus iig niet voor te doen :P
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Op onze christelijke school valt het wel mee met het geloof, godsdienstles is meer een soort maatschappij leer, aanvulling op de kanjer training. De leerkracht van groep 3-4 is getrouwd met een man, dus open minded genoeg.

Drie jaar lang dezelfde leerkracht vind ik een nadeel, wat als het niet klikt?

Belangrijkste vind ik de sfeer, een kind kan pas leren als hij/ zij zich fijn voelt. En hier was de sfeer een stuk beter dan op de openbare school.
Met de moed van de wanhoop en tegen beter weten in Blijf ik geloven, omdat dat wel moet
3thee schreef:
21-08-2019 12:52
Op het moment dat je dat leest, zit je kind nog niet op school - het kan over 8 jaar heel anders zijn.
Zo was het voordat ik mijn oudste daar op school deed, slechts 1 naar vwo en idd de meesten naar vmbo (van havo weet ik het niet meer,mar zeg een stuk of 3.) Van de klas van mijn oudste is meer dan de helft naar havo of vwo uitgestroomd, een stuk of 15 dus, tegen 3-4 van de klas 8 jaar ervoor.

Uitstroomniveau ligt maar beperkt bij de school natuurlijk. Er zijn soms gewoon klassen waar geen potentiële vwo-ers in zitten.

Op de school waar ik werk is afgelopen jaar 75% uitgestroomd naar havo of hoger. Dit jaar mogelijk ook zo iets, maar het jaar erna gaan we dat echt niet halen. Intelligentie is daarin een grote factor.
Alle reacties Link kopieren
mabelle schreef:
21-08-2019 13:02
Het kan ook tegen je werken. Ik heb op kleine school gezeten en als de klik er niet was dan zat je daar. Voor mij als gepeste een ramp. Mijn zoon kan nu nog wisselen van klas als het echt nodig is.
Ja dat is waar, ook iets om rekening mee te houden.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Voor ons was de keuze erg makkelijk. In ons, overwegend witte, dorpje zijn een paar scholen, met daarbij de keuze tussen RK of openbaar.
Wij hebben beiden als kind op een RK basisschool en middelbare school gezeten, geloven beiden niet, maar zien wel de meerwaarde ervan dat we deze verhalen mee hebben gekregen.

Uiteindelijk zijn we gegaan voor een RK school die in onze eigen wijk ligt en we zijn daar best tevreden mee. Ze heeft veel vriendjes en vriendinnetjes in de wijk. Het RK deel wordt veel breder ingestoken, ze leren over allerlei religies. Het RK is gewoon nog van vroeger, toen het halve dorp nog RK was 😆

Oh en ze had dit jaar les van een moslima 🙂
mabelle schreef:
21-08-2019 13:02
Het kan ook tegen je werken. Ik heb op kleine school gezeten en als de klik er niet was dan zat je daar. Voor mij als gepeste een ramp. Mijn zoon kan nu nog wisselen van klas als het echt nodig is.
Wisselen kan op een montessori ook, als er echt wat aan de hand is kan er geschoven worden, er zijn meerdere groepen van het zelfde getal.

Hier was het trouwens niet standaard 3 jaar de zelfde leraar, dat was blijkbaar niet te doen voor de school, minimaal 2 jaar deden ze hier, en er was best ook wel eens wisseling qua leerkrachten een overspannen juf / ziek / zwanger / etc. Zoon heeft hierdoor ook wel eens erge onrustige jaren qua leerkracht gehad, maar zo is het nu eenmaal tegenwoordig.
lilalinda schreef:
21-08-2019 11:39
wij niet, uit principe, ik vind dat godsdienst niet thuis hoort in de samenleving. Dat is 100% prive
Mijn kinderen zitten op een christelijke school. Ik heb er echt nog nooit iets van gemerkt. Enige is dat ze geen Halloween en carnaval vieren, twee dingen die ik zelf ook al niet vier. In mijn jeugd op de openbare school hadden we ook gewoon godsdienstles/levensbeschouwing overigens, daar deed men meer aan godsdienst, dan op de school van mijn kinderen.

Algemene tip voor scholen: vraag naar ervaringen van andere ouders en ik zou mijn keuze beperken tot maximaal 3 scholen. Hoe een school echt is, weet je pas als je kind er op zit en het echte verschil maakt degene, die voor de klas staat/staan.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden ongeveer hetzelfde wensenlijstje en keuze uit 3 scholen. Om de hoek zit een school die aan alles voldeed. Maar dat voelde niet goed. Het rapport van de onderwijsinspectie gaf veel gekonkel aan en beoordeelde de school als zwak. Daarom hebben we het eerste en laatste punt van de lijst laten vallen.

We hebben punt 5 gecompenseerd door een BSO te kiezen compleet los van de school, buiten in het bos. Op school zijn ze uiteindelijk maar een half uurtje per dag op dat plein, de BSO veel langer. Dat bevalt echt supergoed. Tikje genant wel; dochter brult de boel bij elkaar als ik haar kom ophalen IPV de bso :-$

En punt 1 is niet zo'n ramp, de nadruk op religie is niet heel zwaar. En het geeft een mooie aanleiding het er eens over te hebben.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Tessa44- schreef:
21-08-2019 13:02
Hoi Lux ik heb niet alles gelezen dus misschien dubbel nu.

Mijn zoon heeft op een montessori school gezeten. Niet Amsterdam, wel in de buurt, maar dus wel anders dan Amsterdam. Hier is de montessori school een kleinere openbare school, voor mij een pré en dus geen godsdienst achtergrond op de school. Ik vind ook dat dat gescheiden moet zijn, uiteraard werd wel kerst enzo gevierd, de schoolvakanties zijn tenslotte voor een groot deel daaraan gekoppeld.

Ik hoefde niet zo jong al een keuze te maken, maar waarom deze school? Ik vond de sfeer beter, en de mensen die er op het schoolplein rondliepen beter bij mij passen, het is tenslotte ook jouw tweede lagere school periode en dan vind ik dat je daar ook naar mag kijken.

Toen mijn zoon naar school ging waren er niet zoveel Cito toetsen, die zijn later ingevoerd vanwege het leerlingen volgsysteem de school moest wel. Ook het individueel leren werd toch meer klassikaal getrokken vanwege de inspectie, en zo zie je dat traditionele scholen gericht op meer klassikaal lesgeven meer richting naar in groepen werken gaan, daarmee denk ik dat de systemen steeds meer naar elkaar toegroeien qua lesgeven. Het is ook bijna niet meer te doen voor een leerkracht om iedere leerling apart aandacht te geven. Hou er dus rekening mee dat montessori tov wat jij kent wel verandert is.

Verder het gemixt in de klas zitten daar vind ik voordelen aan zitten maar ook nadelen. Voordeel, je leert veel mensen kennen, want hier werden de klassen ieder jaar ook weer wat gemixt, mijn zoon kende bijna iedereen daardoor, voordeel jongste middelste en een x oudste zijn, nadeel en dat vond ik echt een nadeel is dat de kinderen over het algemeen trekken naar de kinderen om mee te spelen die in je eigen klas zitten, ik vond dan de spoeling met kinderen van je eigen leeftijd wel dun... kan ook aan mijn kind liggen hoor, maar vriendjes van het vorige schooljaar zag ik dan bijna niet meer thuiskomen, en bv een paar jaar later wel weer omdat ze dan weer bij elkaar in de klas zaten...

Voor mij maakte de locatie niet uit de twee scholen waar ik uit wilde kiezen zaten op ong dezelfde afstand. Allebei dichtbij. Er waren best veel kinderen op de montessori school die van wat verder kwamen. Hier zag je dat de ouders veel bereidheid hadden om kinderen te halen en brengen voor speelafspraken.

Succes met je schoolkeuze, en voor mij gold dus zeker ook, dat ik ook een voor mijzelf koos, jij loopt tenslotte óók zo’n 8 jaar op die school rond, als al niet meer jaren mochten er meerdere kinderen zijn/komen.
Thanks voor je reactie. Zeker wel een goed iets om over na te denken, dat montessori ook gewoon veranderd is inmiddels. En met die vriendjes ook iets om over na te denken. Zelf had ik 1 beste vriendin en haar ken ik nog steeds en verder wisselde het inderdaad wel wat af en toe. Maar heb dat nooit als een nadeel ervaren. Maar misschien als je er niet een echte vaste vriend/vriendin bij hebt dat het dan wel een nadeel kan zijn, om die diepte te vinden.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Kleinezon schreef:
21-08-2019 13:08
Wij hadden ongeveer hetzelfde wensenlijstje en keuze uit 3 scholen. Om de hoek zit een school die aan alles voldeed. Maar dat voelde niet goed. Het rapport van de onderwijsinspectie gaf veel gekonkel aan en beoordeelde de school als zwak. Daarom hebben we het eerste en laatste punt van de lijst laten vallen.

We hebben punt 5 gecompenseerd door een BSO te kiezen compleet los van de school, buiten in het bos. Op school zijn ze uiteindelijk maar een half uurtje per dag op dat plein, de BSO veel langer. Dat bevalt echt supergoed. Tikje genant wel; dochter brult de boel bij elkaar als ik haar kom ophalen IPV de bso :-$

En punt 1 is niet zo'n ramp, de nadruk op religie is niet heel zwaar. En het geeft een mooie aanleiding het er eens over te hebben.
Oh wat een goed idee, daar had ik nog niet eens aan gedacht. Ik zal me verdiepen in BSO's, dankje!
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Sugarspice schreef:
21-08-2019 12:18
Heeft niet zoveel met politiek correct te maken. Ik ben zelf verre van politiek correct. Ik zou niet voor een zwarte school kiezen, maar wel voor een gemengde school. Je moet je kinderen toch voorbereiden op een samenleving zoals die is? Ik vind in je bubbel leven best kwalijk. Je kinderen schrikken zich rot als ze later op de middelbare zich tussen van alles staande moeten houden. Want daar kan je niet meer kiezen, in Amsterdam.
Waar schrikken ze zich rot van dan?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Sugarspice schreef:
21-08-2019 13:02
Bedenk dat jij nu veel zicht hebt op die school en veel ziet. Op alle schoolpleinen wordt er gescholden en gevochten. Kinderen zijn keihard en ook jouw kinderen gaan schelden en zullen ruzie hebben. Je zal moeten dealen met ouders die vinden dat jouw kind iets heeft gedaan. Je zal ook eens te maken krijgen met incompetente juffen en meesters. Met het tekort is er nu eenmaal geen keus. Misschien trekt jouw kind school helemaal niet of wordt er gepest en doet men daar niet genoeg aan. Misschien is er een schoolpleinmoeder die jou niet moet, maar wel jouw man erg graag mag. Kortom: er is overal wel wat. Ik zou dan gaan voor wat het meest praktisch is. Dus dichtbij, want zelf heen kunnen op den duur, veel vriendjes in de buurt en overeenstemmend met jouw wereldvisie, hoe beperkt dan ook.
Om te beginnen zou het al schelen als er geen rokende begeleiders zouden staan en als begeleiders ingrepen, zodat kinderen leren dat dat níét normaal is. Lijkt me. En bij ons op het schoolplein werd vroeger helemaal niet gescholden en gevochten hoor. Ik herken dat ook totaal niet van de (2) scholen waar mijn broertje (die helemaal geen fijne basisschooltijd heeft gehad verder) heen ging. Daar gingen de kinderen ook gewoon op een normale manier met elkaar om. En ik was daar dus ook heel vaak in de buurt, want wij woonden naast die ene school en mijn broertje ging er ook nog heen. De school waar ik mijn oppaskindjes van ophaalde was ook absoluut niet zo. Dus ik weet niet wat voor scholen jij ziet, maar voor mij is dit echt heel absurd en ik ben heel blij dat ik het als absurd en een uitzondering zie.

En dichtbij en overeenstemmend met mijn beperkte wereldvisie is dus helaas niet mogelijk ;)
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Sugarspice schreef:
21-08-2019 11:54
Montessori en Vrijeschool in Amsterdam zijn spierwitte conclaves waar kinderen Lente, Sterre of Julia heten en waar goedverdienende ouders zogenaamd verantwoord leven met biologisch voer enzo maar wel naar Bali en of Peru op vakantie gaan. Op een openbare school is er meer divers publiek en brullen moeders en vaders wel ergere dingen dan klojo en komen je kinderen thuis met scheldwoorden als “ zemmel”. Wel is dit een realistische afspiegeling vd samenleving en leert je kind met iedereen omgaan. Ik zou altijd voor laatste optie gaan. Ik heb een hekel aan monoculturen.
Ja?
Ik herken dat totaal niet, er is hier maar 1 school en toen mijn kinderen daar op zaten nooit schreeuwende ouders gezien, en ook geen groepen met biologische dingen etc.
Ik herken dat lijstjes maken ook niet. Echt geen seconde over na gedacht hoe je wil dat een school toetst oid.
Ik vind het best gek dat dat blijkbaar "realistisch" is dat er schreeuwende mensen aan school staan, alsof dat normaal is. Hier, en ook in de stad verderop, is dat totaal niet aan de orde gelukkig.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben hier in het dorp de keus uit 3 basisscholen. 1 Christelijk en 2 openbaar. De christelijke viel gelijk af, niet alleen vanwege het christelijke, maar het is ook een zeer kleine school, ze hebben al eens een jaar met 2 groepen gewerkt.

De 2 openbare ontlopen elkaar niet zoveel, de afstand heeft uiteindelijk de doorslag gegeven.
Nitflex schreef:
21-08-2019 12:02
Ik ben altijd verbaasd als mensen zich nog zoveel van hun basisschooltijd herinneren. Ik denk er nooit aan en weet er nauwelijks nog wat van. Prima tijd gehad hoor, maar verder totaal niet levensbepalend in mijn geval.
Dit ja.
Wat een heisa wordt er tegenwoordig van gemaakt!
Wij hadden keuze uit 2 scholen. Één ervan is een katholieke school. Toen ik tijdens de rondleiding vroeg hoe katholiek dat was, zeiden ze dat dat wel mee viel. Maar mijn gevoel in de rest van het verhaal was anders: vrij strikt, veel nadruk op regels rondom samen spelen en zo. Ook in ieder lokaal een kruisje hangen.

Waar wij op gelet hebben:
* hoe het voelde
* grootte van de klassen (al was dat ongeveer gelijk)
* krijgen ze het personeel een beetje rond
* ik vind enkele meesters i.p.v. alleen juffen ook wel belangrijk (al zal dat niet de beslissende factor zijn)
Alle reacties Link kopieren
Mijn meisjes gaan naar een katholieke basisschool, en wij zijn niet katholiek. Ze doen er niet aan religieuze indoctrinatie, maar vieren feesten van de verschillende religies bij en geven hier uitleg over. Dat vind ik heel fijn en zinvol, om op jonge leeftijd al zelfstandig na te leren denken over levensvragen. Gooi dus niet zomaar het kind met het badwater weg. Zingeving/filosofie is eigenlijk nog belangrijker dan rekenen, voor de rest van je leven. Ik zou dus zeker op scholen vragen hoe ze hier mee omgaan.

Verder vind ik nabijheid wel belangrijk, omdat de drempel om bij elkaar te spelen lager ligt.
Alle reacties Link kopieren
pipootje schreef:
21-08-2019 13:42
Dit ja.
Wat een heisa wordt er tegenwoordig van gemaakt!
Tja. Mijn basisschoolperiode is wel heel levensbepalend geweest en heel fijn. En ik gun mijn zoon dat ook. Dus ik ga niet voor het eerste het beste maar ik denk erover na hoe ik de kans op zo’n ervaring kan vergroten. Een ieder die gewoon met de ogen dicht een school prikt op de kaart moet dat lekker zelf weten.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
pipootje schreef:
21-08-2019 13:24
Ja?
Ik herken dat totaal niet, er is hier maar 1 school en toen mijn kinderen daar op zaten nooit schreeuwende ouders gezien, en ook geen groepen met biologische dingen etc.
Ik herken dat lijstjes maken ook niet. Echt geen seconde over na gedacht hoe je wil dat een school toetst oid.
Ik vind het best gek dat dat blijkbaar "realistisch" is dat er schreeuwende mensen aan school staan, alsof dat normaal is. Hier, en ook in de stad verderop, is dat totaal niet aan de orde gelukkig.
Het was heus niet zo dat er continue geschreeuwd en gescholden werd. Maar het gebeurde wel. Ook werd er volop gerookt, ook niet iets waar ik blij van werd. Er zat een hele grote mix van mensen en dat vond ik fijn, want zo is de wereld. Het was ook wel moeilijker dan een school met alleen witte, bewuste en hoogopgeleide ouders. Je kind gaat spelen bij kinderen wier ouders heel anders in het leven staan en waar jijzelf je eens flink achter de oren krabt. Mijn kind heeft gespeeld bij ontzettende tokkies waar in huis gerookt en gescholden werd, bij virulent anti semitische moslims, heel rijke mensen die enorm bezig waren met keurig zijn en bij niveau riche patsers. Had het meeste moeite met het gerook en de anti joodse propaganda waar veel moslims, die verder ontzettend aardig en hartelijk waren, in geloven. Tussendoor speelde kind ook wel eens bij kinderen waar het er allemaal heel gewoon en correct aan toe ging. Maar het was interessante tijd.
Nog geen idee hoe het bevalt trouwens, zoon is nog geen 4 :biggrin:
Ik vind de school echt dichtbij helemaal niet een punt waar je op moet zoeken.

Ik heb gekeken naar welke afstand max en daarbinnen gaan zoeken, dat was dus niet per se mijn eigen wijk.

Nu woon ik in een beroerde wijk met weinig kleine kinderen ( toen) en vind vriendjes op de hoek ook niet belangrijk.

Mijn oudste heeft eerst op een andere school gezeten, net wel nog in de wijk, maar na fusie, verhuizing, ander onderwijs en andere schooltijden geswitched.. en dat meer samen spelen want in de wijk...
Nope. Eerder minder.

Ze zijn nu vaker met kinderen aan het spelen dan toen. Hier of bij anderen.


Soort onderwijs, extra dingen die aangeboden kunnen worden mocht er extra ondersteuning/uitdaging nodig zijn ect, het gedachtengoed, niet te massaal, sfeer, soort ouders in het algemeen, gemixt is hier elke school dus daar hoefden we ook niet beuwst naar op zoek, anti pest beleid, veel belangrijker.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 21-08-2019 14:09
29.24% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven