Beeldschermgekte

03-06-2020 16:39 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal, om maar even met de deur in huis te vallen: ik word helemaal gek van het beeldachermgedrag van mijn kinderen!!

Hoe pakken jullie dit aan?

Ik had echte buitenkinderen maar vooral sinds corona is het werkelijk belachelijk.
En niet alleen mijn kinderen. Het switcht van PlayStation 4 naar iPad naar telefoon en terug.

Voorbeeld: vandaag prachtig weer, de kinderen (11 en 10) vrij en ik werk thuis. Tevoren afgesproken geen beeldscherm vandaag. Maar...: ze hebben echt alle vriendjes gevraagd, niemand wilde/kon afspreken. Jongste had uiteindelijk wel een vriendje maar oudste niet. Oudste werd wel continue geappt of hij ps4 wilde doen.

Ik begrijp hier helemaal niks van, alle kinderen waren online, niemand wilde buiten afspreken. Uiteindelijk heb ik toch weer toegegeven en heeft hij op de ps4 gespeeld. Jongste met vriendje boos want wilde ook op ps4. Spelen ze daar niet op, dan moet ik ze steeds van de iPad halen of vragen de telefoon weg te doen.

Hoe doen julie dat? Ik heb inmiddels een huis vol ruzie, gun ze zeker sociaal contact maar moet dat nou echt alleen maar online??
Alle reacties Link kopieren
Tja hier zijn ze nog maar 6 en 9 en ze hebben te luisteren naar mijn regels. S avonds iPad/tv/computer. Overdag niet. Ook niet met vriendjes. Ze spelen maar buiten of desnoods binnen, maar zonder schermen.
Kan begrijpen dat hoe ouder ze worden hoe lastiger het wordt.
Waarom mogen ze de hele dag niet gamen? Laat ze een tijdje en als het echt teveel wordt stuur je ze naar buiten. Of maak afspraken over hoeveel tijd toegestaan is.
Zo hoeven toch niet persé met vriendjes af te spreken? Kunnen ze niet alleen of met hun broer/zus spelen?
En verder is er natuurlijk nog meer dan gamen of buiten spelen.
Alle reacties Link kopieren
Ingewikkeld en zeer herkenbaar. Het lijkt wel alsof je er niet aan ontkomt. Jeugd van tegenwoordig vindt de ontspanning kennelijk ‘online’. Ik heb vaste tijden die ik probeer aan te houden en begrens zoveel mogelijk de mobiele telefoons (die vind ik veel enger) dan een spelletje op een gameconsole.
Hoe pakken jullie dit aan?

Niet.
Alle reacties Link kopieren
Hier 10 en 11 jaar. We hebben geen PlayStation. Wel een stokoude Wii , daar spelen ze wel eens op. Buitenspelen doen ze vooral samen. Soms met klasgenoten. En op dagen zoals vandaag (geen school) zitten we wel eens op hun telefoon. Maar na een uurtje vraag ik meestal of ze zometeen even wat anders gaan doen. Meestal werkt dat. Ruzie hebben we er nooit over. Ze zitten nu wel langer aan de mobiel, maar ze gaan ook naar hun sportclubs , spelen buiten etc.
Alle reacties Link kopieren
Laat ze toch lekker gamen!
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar. Dochter moet ik ook telkens achter scherm vandaan pellen. Als ze de kans krijgt gamet ze hele dagen... regel is nu ochtend =schoolwerk. Middag gamen. Mits speelafspraken, dan niet natuurlijk. Gelukkig nemen die weer toe en ook het sporten komt weer op gang. Volgende week weer gewoon naar school, dan zal het ook wel weer minder worden vermoed ik... maar ze voelt feilloos aan als ik druk ben met werk, dan kan ik echt niet elk uur een hele discussie komen voeren, dus duikt ze er steeds weer achter.. ze kan ook niet zo goed alleen spelen en heeft geen buurtkinderen, dus het zijn ook saaie dagen geweest.. en dan was gamen wel een manier om contact te houden. Hopelijk binnenkort vanzelf beter, want ik heb ook de oplossing niet
Alle reacties Link kopieren
gewoon lekker laten aanklooien & gamen
Mijn kinderen zijn een stuk jonger, ma qua schermtijd geloof ik vooral in voorleven. Als ik wel mag forummen, waarom moet zij dan perse buitenspelen.

Dus als ik vind dat zij genoeg schermtijd heeft gehad, ruim ik ook mijn scherm op en stel ik voor dat we samen naar buiten gaan of een spelletje gaan doen.
Toevallig is “ ladders en slangen “. ook haar reken huiswerk, maar dat zeg ik er niet bij.

Als je elf geen tijd hebt om kind bezig te houden en er zijn geen vrienden om mee te spelen buiten internet, zou ik haar lekker laten gamen. Voor onze kinderen speelt hun sociale leven zich nu eenmaal veel meer online af, dan voor ons.
( hoewel veel van mijn volwassen vrienden nog regelmatig LAN weekends organiseren, maar ik leef ook in the big bang theorie).
Mijn kinderen zijn ouder (dus dan wordt het nog moeilijker) maar wij hebben tijdens deze tijd de regels makkelijker gemaakt.

Als ze klaar zijn met schoolwerk en huiswerk mogen ze doen wat ze willen.
Alle reacties Link kopieren
Ze (11, 10 en 8, de oudste van 20 is de deur uit en dochter van 19 mag het zelf bepalen) hebben hier in ieder geval een uur per dag door de week. Soms meer maar dat bepaal ik en ze mogen het niet vragen.

In het weekend mogen ze ‘s ochtends voor het ontbijt (wisselt wel eens wanneer dat is meestal niet voor 10:00), ze mogen om 8:00 naar beneden) en dan later op de dag nog een uur maar niet voor 16:00.

Doen ze het toch stiekem wel dan is het 24u geen telefoon of tablet of Wii.

Die van 10 en 11 hebben een telefoon, die gaat wel mee als ze naar vriendjes/vriendinnetjes gaan. Wat ze ermee doen als ze daar zijn is aan die ouders.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Zo min mogelijk regels werkt hier het beste. Mijn jongens zijn wel net iets ouder (brugklassers) maar die gamen wanneer en hoelang ze daar zelf zin in hebben. Dat gaat echt prima. Tuurlijk hebben we het daar weleens over, goh je hangt nu al de hele dag achter de PS/ipad/pc/telefoon, heb je niet nog iets anders wat je kan doen? Maar meestal reguleren ze het zelf heel goed door online-school, huiswerk, sport, buiten hangen met vrienden, tv kijken en gamen zelf een beetje af te wisselen.
Alle reacties Link kopieren
Chrissiefur schreef:
03-06-2020 17:43
Zo min mogelijk regels werkt hier het beste. Mijn jongens zijn wel net iets ouder (brugklassers) maar die gamen wanneer en hoelang ze daar zelf zin in hebben. Dat gaat echt prima. Tuurlijk hebben we het daar weleens over, goh je hangt nu al de hele dag achter de PS/ipad/pc/telefoon, heb je niet nog iets anders wat je kan doen? Maar meestal reguleren ze het zelf heel goed door online-school, huiswerk, sport, buiten hangen met vrienden, tv kijken en gamen zelf een beetje af te wisselen.
Hier net zo, kinderen zijn 15, 13 en 11. Momenteel zijn ze ook veel te vinden bij het plaatselijke buitenzwembad en oudste werkt veel.
Alle reacties Link kopieren
Hier mogen ze alleen savonds na het eten...
Alle reacties Link kopieren
Jij geeft toe. En je kan best regels stellen als je dat wilt. Bijv. Uur buitenspelen oid en dan mag je weer scherm.
Alle reacties Link kopieren
O heel herkenbaar!!!
Ik heb niet eens zozeer moeite met even op een scherm maar meer het gedoe als ze er niet meer op mogen. Dan weten ze zich echt zo slecht te vermaken en dat stoort me. Alsof er niks anders is dan een scherm.


In de basis is het het bij ons in de ochtend voor het ontbijt, even na het middag eten en vanaf 17.00. Soms iets meer.

Helaas ook geen oplossing en lees dan ook mee!!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er zelf niet zo moeilijk over doen. Schoolwerk af ? Prima. Succes.
Alle reacties Link kopieren
Hier 2 kinderen van 8 en 10 jaar.
Hier was de regel dat ze om half 5 op schermpjes mochten tot we gingen eten (ongeveer half 6) dus een uur.
Toen we door de corona meer thuis waren zaten ze veel meer op schermen, want huiswerk moest op de computer en daar waren ze best lang mee bezig
Dan nog eens een filmpje kijken en eind van de middag dan nog spelletje doen.
Daarnaast stond ook regelmatig de tv aan.
Ze beginnen 's morgens als ze net uit bed zijn al over die dingen en als ze 's middags uit school komen is dat ook hun éérste vraag: mag ik op mijn schermpje???
Ben er zo zoetjes aan ook helemaal klaar mee.
Huiswerk in de ochtend, zijn ze op tijd klaar, dan mogen ze 1 filmpje kijken.
Daarna ding uit en wat voor zichzelf doen, spelen, lezen, enz
's Middags uit school kunnen ze met mooi weer naar buiten
Ze mogen om 4 uur dan nog een filmpje kijken en daarna spelletje doen tot we gaan eten.
Na het eten klokhuis en jeugdjournaal en verder is het klaar.
Ze doen vaak ontzettend moeilijk als die dingen aan kant moeten echt niet leuk
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Alle reacties Link kopieren
Tja, wat is slecht... Ik als kind las de hele dag boeken (ook niet heel goed voor je ogen), rustig 10 uur achter elkaar en ging ook zelden naar buiten. Als volwassene ben ik wel een buitenliefhebber geworden.

Wat ik belangerijk vindt is dat de kinderen door hebben dat zij nog niet de baas zijn.

Verder zou het mij niet boeien op welk apparaat ze bezig zijn, meer wat ze daarop aan het doen zijn. Die hersenloze mobiele spelletjes vind ik helemaal niets maar een goed spel op de PS4 kan een mens meer leren dan je denk (Engelse taal, samenwerken, hand-oog coordinatie, ruimtelijk inzicht, oplossend vermogen, tactiek, strategie, etc).
Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rave at close of day; Rage, rage against the dying of the light.
Alle reacties Link kopieren
Frietmetmayo schreef:
03-06-2020 18:44
O heel herkenbaar!!!
Ik heb niet eens zozeer moeite met even op een scherm maar meer het gedoe als ze er niet meer op mogen. Dan weten ze zich echt zo slecht te vermaken en dat stoort me. Alsof er niks anders is dan een scherm.


In de basis is het het bij ons in de ochtend voor het ontbijt, even na het middag eten en vanaf 17.00. Soms iets meer.

Helaas ook geen oplossing en lees dan ook mee!!
Dit inderdaad. Ze kunnen niks als ze geen scherm hebben.
Alle reacties Link kopieren
Bedank voor jullie reacties!

Waar ik mij aan stoor is dat hun sociale leven is verschoven van offline naar online. Ze zien gerust niemand meer.

Ze komen uit bed en het gaat over een spel, op voetbaltraining hebben alle kinderen het de hele tijd over een spel , tijdens het eten, op school...

En dan de bijbehorende taal... En ruzie als het uit moet...
Alle reacties Link kopieren
Dat continue over spelletjes praten is hier ook.
Ik kap het nu maar wat af en zeg ook eerlijk tegen ze dat ik dat niet de hele dag wil horen.
En dat ze ook over andere dingen kunnen praten
Het lijkt wel alsof het hun hele leven beheerst
En ook ik merk dat er meer ruzie is en dan vooral als ze samen met een spel bezig zijn.
Want de 1 pakt spullen voor de neus van de ander weg en de de ander maakt iets stuk van de 1 enz.
En dan gaan ze tegen elkaar schreeuwen omdat ze gefrustreerd zijn en soms zelfs fysiek naar elkaar uithalen
Dan is het bij mij ook snel afgelopen en kunnen ze de boel inleveren en wat anders gaan doen.
Word me niet in dank afgenomen, want vooral onze jongste kan dan in een boze bui schieten en daar in blijven hangen.
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Alle reacties Link kopieren
mama-inge schreef:
04-06-2020 08:03
Dat continue over spelletjes praten is hier ook.
Ik kap het nu maar wat af en zeg ook eerlijk tegen ze dat ik dat niet de hele dag wil horen.
En dat ze ook over andere dingen kunnen praten
Het lijkt wel alsof het hun hele leven beheerst
laat die kinderen lekker een hobby hebben, volwassenen hebben wekenlang over Corona gepraat en nu al dagen over Corona vs demonstreren.
Voor kinderen ook geen hol aan.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
04-06-2020 08:13
laat die kinderen lekker een hobby hebben, volwassenen hebben wekenlang over Corona gepraat en nu al dagen over Corona vs demonstreren.
Voor kinderen ook geen hol aan.
Voor die corona zooi konden ze zich prima zonder die schermpjes vermaken, dus nu ook.
Ik vind het meer een obsessie dan een hobby.
Wij praten hier in huis weinig over corona en die demonstraties heb ik niets mee.
Dus om nu te zeggen iedereen praat er over, nee...
En nee die spelletjes hoeven niet mijn kinderen hun hele leven te beheersen
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven